Niet regelmatige paarden in proef, wat mogen jullie ermee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Niet regelmatige paarden in proef, wat mogen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 18:36

Na me onlangs op een wedstrijd waar ik even een kennisje kwam filmen weer paars
te hebben geergerd, kwam deze vraag in me op.

Wat doen jullie (juryleden) aan een paard dat niet regelmatig loopt in een proef?
En dan bedoel ik dat in de zin van niet rad zijn.

Wat mogen jullie met paarden die onregelmatig zijn?
Mogen jullie die uitsluiten?
En hoe onregelmatig moeten ze zijn?
Of zetten jullie een opmerking onder aan het protocol?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:03

Als jurylid wordt je voorgehouden dat je niet op de stoel van de DA mag gaan zitten.
Als een paard dus op 3 benen loopt mag je hem uitsluiten.

Verder los ik het altijd op de volgende manier op. Ik vraag de ruiter/amazone het paard aan een lange teugel te laten draven over de lange zijde. Zie ik dan nog onregelmatigheid, dan geef ik combinatie zelf de keuze: of doorrijden met lage punten of niet starten. Maar dan zijn ze dus wel gewaarschuwd voor lage punten.
Je kunt hiermee teugelkreupelheid en spanning uitsluiten.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:05

Hetzelfde als Fitzroy zegt.

Reacties zijn zeer uiteenlopend, van heel begrijpend, tot bloedlink. (want zo loopt het paard tenslotte altijd......)
Maar goed het scala vraagt om tact en regelmaat en dat wordt dan dus elke keer meegenomen in de punten....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:37

Vind Fitzroy's oplossing een hele nette.
Zeker omdat je dan kan zien of het paard onregelmatig loopt door storingen van de ruiter of niet.

En zo loopt hij altijd, zo hebben we er hier in de buurt ook wel een paar staan, die gewoon gereden worden.
Snap dat sommigen bloedlink worden, aangezien vast de jury niet de eerste is die het zegt, maar ze het niet willen weten.

Niet zalig makend, wel handig.. De veterinaire keuring voorafgaand aan een endurance (en onderweg en aan het eind.)

daffodil

Re: Niet regelmatige paarden in proef, wat mogen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:03

Zo doe ik het ook zoals Fitzroy aangeeft, dat lijkt mij ook de enige passende oplossing. Zou het ook niet eerlijk vinden als je helemaal niet waarschuwt van te voren en loeilage punten uitdeelt. Ik geef iemand de keus en zeg er altijd bij dat ik diegene niet mag verbieden om te starten maar dat het niet zinvol is.

Laatst had ik er wel één die inderdaad begon met zo loopt ie altijd maar goed ik gaf nogmaals aan dat aan haar de keus was. Toen ze antwoordde met ja nou als ik geen winst kan rijden, heeft het toch niet zoveel nut, dacht ik bij mezelf wel waar ben je nu mee bezig.....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:43

Ik had gisteren een combinatie in de ring, die begon goed, maar gaandeweg de proef kakte het in en was het dier niet actief meer aan het lopen. Daardoor werden de gangen ook wat onregelmatig. Ik heb de proef uit laten rijden, omdat het mij duidelijk was dat het beest geen pijn o.i.d. had, maar het gewoon aan het gebrek aan rijkunst van de ruiter lag. Verder doe ik het ook zoals Fitzroy aangeeft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:28

Fitzroy schreef:
Je kunt hiermee teugelkreupelheid en spanning uitsluiten.

Dit begrijp ik niet. Ik heb zelf een paard gereden dat juist door spanning onregelmatig ging, en dat werd op wedstrijd natuurlijk erger. Maar als je die toendertijd met een lang teugeltje simpel rechtuit wilde laten draven dan wist je dus echt niet wat je zag...dan kon je m bij wijze van spreken zo wegbrengen, zo slecht! Echter reed je hem aan elkaar, geconcentreerd op de ruiter dan viel het behoorlijk mee. Moet wel zeggen dat dit vooral in de B was, in het L1 nog afentoe als het een heeel spannende omgeving was, maar na ruim een jaar wedstrijdrijden werd het gelukkig wel minder!

Maar het blijft lastig hoor, ik ben ook wel raar aangekeken dat ik met dat paard rondreed, maar wat moet je als het thuis gewoon goed gaat, en hij het eigenlijk hartstikke goed doet en gezellig vind, maar er toch telkens zo'n irritant klein hakkeltje in die draf sluipt...doorrijden was de oplossing bij mij, km maken. Ik ben dus wel blij dat ik niet uitgesloten werd toen, dan was het zeker niet goedgekomen!
Aan de andere kant zie ik soms ook paarden die zo overduidelijk teugelkreupel zijn (bv pas kreupel gaan lopen bij het hoger instellen oid) dat ik denk, ja daar zou je wat mee moeten. En ik hoop dat uiteindelijk het doorlopend lage punten krijgen toch doordringt bij die ruiters.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:52

_Esther_87_ schreef:
Aan de andere kant zie ik soms ook paarden die zo overduidelijk teugelkreupel zijn (bv pas kreupel gaan lopen bij het hoger instellen oid) dat ik denk, ja daar zou je wat mee moeten. En ik hoop dat uiteindelijk het doorlopend lage punten krijgen toch doordringt bij die ruiters.

Daar kun je als jury niets aan doen, want het betreft teugelkreupelheid.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:07

Ik heb 1x in mijn hele carriere iemand niet laten starten. Dat was op de kampioenschappen. We waren met 2 jury's en de pony liep echt stok kreupel. Moeder van het kind erbij geroepen. Die gaf toe dat de smid gisteren erbij was geweest en dan liep hij altijd enorm kreupel daarna.
We hebben echt letterlijk gezegd dat de combinatie niet mocht starten.
Moeder begreep dat ook (al snap ik niet dat je dan naar een wedstrijd gaat..).

De enige keer daarna heb ik een paard gezien dat zwaar onregelmatig liep. Ook met een lange teugel. Ik jureerde de eerste van de 2 proeven. Ik heb de mensen bij me geroepen en gezegd dat als ze zouden starten ze met zeer lage punten uit de proef zouden komen. Zij zagen zelf totaal niet dat het paard iets mankeerde helaas.
Maar uiteindelijk hebben ze er zelf voor gekozen om niet te starten en hebben ze de 2e proef ook afgemeld.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:34

Ik doe het ook zo als Fitzroy, maar het blijft een heel heikel onderwerp.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:29

Wat doen jullie als je een kreupel paard in de 2e proef moet jureren?
Ik had er laatst eentje, en die had haar 1e proef al gereden bij een collega.
Ik heb haar gevraagd te stoppen omdat ik vond dat dit paard ( na uitsluitsel teugelkreupelheid/spanning) echt kreupel was.
Paard bleek ook artrose te hebben aan beide voorbenen :+

Maar was dus door collega in de 1e proef er niet op geattendeerd.