Tips om lichtrijden op goede been aan kids te leren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Pleasure_

Tips om lichtrijden op goede been aan kids te leren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 16:31

Heey collega- instructeurs,

ik ben op zoek naar leuke, maar vooral simpele manieren om het lichtrijden op het goede been aan beginende ruitertjes met name kids vanaf 6 jaar te leren! Ik merk dat de kleintjes het sowieso lastig vinden en het iets minder snel begrijpen dan een 10 jarige.

Hebben jullie leuke tips, of andere ezelsbruggetjes dan de gebruikelijke??

edit: hij staat hier niet goed volgens mij!! ik merk het vanzelf wel ;)
Laatst bijgewerkt door _Pleasure_ op 21-10-10 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Tips om lichtrijden op goede been aan kids te leren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:35

Dat is voor jonge kinderen moeilijk aan te leren, en sommige kinderen leren het nooit omdat het een gevoelskwestie is.

Wat je wel kunt doen, is kinderen op een kleine volte laten rijden en dan goed laten voelen en laten raden of ze goed of fout zitten. En uiteraard laten kijken of het buitenvoorbeen naar voren gaat op het juiste moment.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 16:36

Dat doe ik sowieso altijd!! Ik zeg nooit zelf: je zit goed/ fout! Ik laat ze altijd eerst zelf kijken, en als ze er niet uitkomen dan grijp ik in!!

Maar daar gaat mijn vraag niet om, ik wil graag weten of er leuke manieren zijn om het ze aan te leren dan de standaard manieren!

Toch bedankt voor je bijdrage ;)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:38

Snoep :Y) Ik kreeg in een van mijn eerste lesjes als ik zelf steeds bij van hand veranderen van been wisselde en bij vragen ook kon zeggen of ik goed of fout zat aan einde les een lolly _O-
Maar dat was niet op manege maar op rijverening met 2 andere lessertjes en categorie ukkies...alhoewel ik ben nog steeds omkoopbaar voor een lolly }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:41

Haha ik zou in deze tijd toch niet echt met snoep gaan werken, denk niet dat alle ouders dat tof vinden en tegenwoordig is de halve wereld allergisch :P

Maar goed, TS nu snap ik het niet precies. WAT wil je ze dan aanleren? Zoals ik al zei is het een gevoelskwestie, dat kun je ze proberen aan te leren op een kleine volte, dan merk je meestal beter of je goed zit. Maarrr jonge kinderen kunnen dat vaak nog niet, ik weet dat ik het ook pas kon dat ik 10 was ofzo, eerder had ik dat gevoel niet.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 16:43

de uitleg, de theorie zeg maar...misschiem moest ik er even bij zetten dat het om beginners gaat....

*gaat even editten*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:45

Oh op die fiets. NJa ik ken dus alleen de manier van buitenbeen naar voren en dan staan. Je kunt ook beginnen dat ze naar het binnenachterbeen moeten kijken maar dan moeten ze zulke capriolen uithalen he :D

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:02

Owww maar gaat het nu om het lichtrijden aanleren of om op het goede been aan te leren en dat zze dus al kunnen lichtrijden?
Eerste is bij mij letterlijk aangeleerd in paar privelessen met een instructeur die bij elke pas sta-zit-sta - zit zei en tweede puur kijken naar het voorbeen dat aan de bakrand kant is, als die naar voren gaat moet je staan....(als ze geen links recht gevoel hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:08

Joolien schreef:
Je kunt ook beginnen dat ze naar het binnenachterbeen moeten kijken maar dan moeten ze zulke capriolen uithalen he :D

Voltige clubje starten, dan kunnen ze er achterstevoren op -:) .

Maar nu even serieus. De kindjes elkaar laten nakijken? Er een soort spelletje van maken met iets leuks voor het kindje die het beste kan beoordelen en iets voor het kindje die het vaakst goed zit. Dat kan zoiets simpels zijn als een mooie sticker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-10-10 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:09

Zitten als het buitenbeen naar je toekomt. Zo leerde ik het.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:09

mij werd altijd geleerd; "als de hoef in het zand ploft plof ik in het zadel"
maar dat moet je dan niet te letterlijk opvatten.

orakel1962

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:15

Zorg wel dat de schouder goed te zien is
ik heb wel eens een leuke sticker op een schouder geplakt
Wel uit gelgt dat het eigenlijk is om dat het achterbeen geen
ruimte heeft als ze met hun dikke billen zitten en de pony het veel fijner vindt als ze dan staan het plaatje wisselen op de andere hand plak het eerst op je eigen hand dan komen er niet zo veel haren mee
succes

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:15

Heb jaren les gegeven aan beginnertjes en lichtrijden op het buiten voorbeen hoorde daar ook bij.
Wat ik altijd deed was eerst in stap uitleggen. Laat ze maar eens kijken naar het buiten voorbeen en gaan staan als dat been naar voren gaat.
Dan in draf, als het buiten voorbeen naar voren gaat moet je staan. Als dat niet is, moet je een keer zit-zit doen.
Verder is het zelf heel consequent zijn, bij het aandraven eerst de kans geven om op het goede been te gaan lichtrijden. Na een stukje draf ga je de kinderen om beurten vragen of ze goed zitten, ook weer de kans geven. Niet meteen roepen: nee je zit fout. Laat ze maar eens nadenken en proberen te kijken en voelen. natuurlijk helemaal de hemel in prijzen als ze goed zitten of zelf goed gewisseld zijn.
Als je dit consequent vol blijft houden bij het aandraven en van hand veranderen, leren ze dat best snel.
Ik heb gemerkt dat het zowieso helpt in het leerproces om veel te vragen. Niet alles voorkauwen, laat ze maar nadenken. Weet je ook meteen wie er altijd oplet :D Degene die nooit zelf antwoord geven, gewoon aanwijzen voor een antwoord. Naar elkaar laten kijken en vragen werkt vaak ook goed.
Verder gewoon heel geduldig zijn en alles in Jip en Janneke taal uitleggen.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 22:22

@gillian ff off topic, ik ken jou!!! :D

maar zo doe ik het dus ook al, eerst in stap, ik vond doe van dat ploffen ook wel een grappige!! en nee, ik zal het niet letterlijk nemen!!

Liv80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:22

Als ze het juist ritme te pakken hebben een versje opzeggen.

Zitten, staan, zitten, staan, anders gaat je kont er aan.
Op en neer, op en neer, anders doen je billen zeer.

Vroeger in mijn les het toppunt van de les en een hoop hilariteit.
En je hand op de schouder van de pony leggen om zo te voelen wanneer zijn buitenbeen naar voren gaat (uiteraard op de buitenschouder)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 22:41

Heel leuk liv80!! Ga ik zeker eens proberen!! :D

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:09

Toen ik het nog niet wist ging ik altijd in de spiegel kijken, dan is het ook meteen wat makkelijker want dan zie je de benen van de pony beter naar voor en naar achter gaan.
Mischien handig :P

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:15

Ik zou ze ook vooral het verschil weer laten zien/voelen. Dus op het moment dat ze fout zitten, zelf even laten uitzoeken of ze goed of fout zitten.. Nou daarbij kan je evt. beetje helpen als ze er niet uit komen. Dan naar 'goed' laten gaan, en dan zeggen goed kijken, wat zie je nu.. En voelt het anders. En dat soort vragen. Wat ik dan ook nog wel eens doe is ze nog keer weer 2 x laten zitten dat ze weer 'fout' zitten en dan weer opnieuw laten kijken/voelen. :) En kijken of ze het verschil ook zien, dat ook aan ze vragen :)
Verder is het denk ik gewoon een kwestie van oefenen.
En dat versje dat voorbij kwam vind ik trouwens ook erg leuk! :)