8 jarige met adhd lesgeven..moeilijk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

8 jarige met adhd lesgeven..moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:11

dat vind ik dus heeel moeilijk...

Ik ben gevraagd dit meisje les te geven op een a welsh helemaal leuk..

Ik ben maandag kennis wezen maken en was binnen 1 minuut haar aandacht al kwijt..

Afijn ik zag dat het meisje nog niet veel ervaring had ( kan wel draven) en erg bang is..

Pony ging een stapje harder lopen en het meisje sprong er af met de mededeling "ik ben klaar "!

Ik ging toen over op spelletjes doen en het enigste wat ze leuk vond was om samen met de pony hard van de ene kant naar de andere te rennen..

Zelf heb ik dus geen idee hoe haar bij de les te houden en het leuk te maken ik zit er over te denken hier niet mee door te gaan ook omdat het meisje bang is ( ze rijd op een pony van een vriendin)..

Heeft iemand tips of ervaring hiermee ?

midgie

Re: 8 jarige met adhd lesgeven..moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:18

Mijn ervaring met kinderen les geven is , dat ze het heel erg leuk vinden om los werk te doen, dus echt op hun eigen lichaam de pony kunnen laten stappen en draven en stil laten staan en naar zich toe laten komen,daar zijn ze heel geconcentreerd mee bezig en vinden het geweldig om mee te maken dat ze hun pony kunnen laten luisteren helemaal los in een ring, ook hun angst word daar minder door, omdat ze zo de pony gaan leren kennen en zien wat hij wel en niet doet op bepaalde momenten, ook een soort schrik parcours aan de hand is erg leuk als ze het los werken onder de knie hebben.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:21

Ik heb ook gezegd dat ze meer met de pony bezig moet zijn ze komen maar weinig namelijk..

Ook moet ik van de eigenaar de pony aan de longe laten lopen omdat ze bang is dat hij er vandoor gaat..niet echt bevordelijk voor de ruiter dus..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:00

als ADHD'er kan ik alleen maar zeggen: veel geduld hebben ;)

ze zal ws heel erg vaak haar aandacht kwijtraken, maar win haar aandacht dan ook weer terug.
je zal je echt voor 110% inmoeten zetten om haar iets bij te brengen want als ze het niet leuk genoeg vind dat verzint ze zelf wel wat anders om te doen.
alleen aan de longe is trouwens helemaal geen reden om het minder leuk te hebben.
je zou bijvoorbeeld aan houding en zit kunnen werken, zonder dat zij het doorheeft. dus door spelletjes.

ik vroeg bijvoorbeeld weleens om verschillende dingen na te doen, bijv: vliegtuig ( met handen opzij), koningin ( rechtop, neus in de lucht en pompeus zwaaien), indiaan ( handen achter het hoofd als veren), dametje ( dus in dameszit gaan zitten) dik trom ( dus achterstevoren)
en dan maar afroepen :D
: vliegtuig! dametje! koningin! indiaan! dametje! dik trom en dan indiaan! dat vonden ze geweldig :D

je kan het ook met lichaamdelen aanraken ( neus oren, hoofd, knieen, maar ook staart, oren enz)
of je vraagt ze tijdenshet draven mee te tellen om te kijken of ze wel goed draaft.
of vraag weetjes ( hoeveel benen heeft een paard meer dan jij? welke kleur is ie? hoeveel witte voetjes heeft ie en niet spieken :D hoe heet dat ding waar je op zit? hoe heet de gang waar je nu in zit? )

wat ook supergoed werkt is om een doel te geven waar met duidelijk punten naar toe te werken is. bijv: als je 10 punten bij elkaar hebt dan mag je een keertje los door de bak. of dan mag je balkjes draven of een sprongetje.
en dan kan je als ze niet oplet bijv zeggen, we gaan nu voor een punt rijden. dus doe een indiaan in draf en welke kleur heeft ie ook alweer?

succes ermee!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:24

Tja als je nu al moeite hebt om haar les te geven is het misschien verstandig voor jezelf als voor de ruiter zelf om gewoon aan de ouders aan te geven dat ze beter opzoek kunnen gaan naar een andere lesgever.
Niet iedereen kan hier mee omgaan en dat is geen schande maar als het veel frustratie's geeft voor jezelf dan schiet dat voor jullie beiden niet op.
Dat is helemaal niet verkeerd ook als lesgever mag je best aangeven dat de "klik" tussen jouw en de ruiter er niet is. Het is moediger om het aan te geven dan zomaar wat te doen terwijl je eigelijk geen idee hebt.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 07:05

ja daar zit ik ook aan te denken ik heb alle tips die abeltje heeft gegeven ook al gedaan , het meisje haar moeder geeft aan dat ze voetballen erg leuk vind maar moeders vind dat ze moet paardrijden..

Ik ga het nog 1 keer proberen en inderdaad dan moet ik ook eerlijk zijn om toe te geven dat ik het niet ziet zitten..

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:11

Is echt heel lastig!! Ik geef ook veel les aan pgb-ers, dat zijn ruiters met een "beperking" (vind dat zo'n stom woord) en dat gaat van autisme tot pdd-nos!

Idd geduld hebben, zelf heel rustig blijven als er iets gebeurd, denk aan wegspringen van pony, dat is bij autisten een reden om er meteeeen af te stappen...alles duidelijk uitleggen en niet teveel dingen in een uur leren! Ik denk dat je bij jouw lesklantje wel vrij veel afwisseling moet stoppen in een uur, doe anders eens blokken van 8 min rijden, 2 even gek doen, enz

Succes!!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 07:25

dank jullie wel ! ik heb zeker wat aan de tips ik ga er eens voor zitten en een leuke les verzinnen ! alle tips blijven welkom !

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:27

misschien eerst aan de longe en iemand laten mee lopen?
hoe oud is het meisje? kinderen houden nl ook niet lang hun aandacht bij 1 ding..

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:29

Maar dit lesklantje is niet autistisch. ADHD is een aandachtsstoornis en valt niet binnen het AAS. Je moet dit dus niet net zo benaderen als iemand met een of andere vorm van autisme.

MagicDay schreef:
Is echt heel lastig!! Ik geef ook veel les aan pgb-ers, dat zijn ruiters met een "beperking" (vind dat zo'n stom woord) en dat gaat van autisme tot pdd-nos!

Idd geduld hebben, zelf heel rustig blijven als er iets gebeurd, denk aan wegspringen van pony, dat is bij autisten een reden om er meteeeen af te stappen...alles duidelijk uitleggen en niet teveel dingen in een uur leren! Ik denk dat je bij jouw lesklantje wel vrij veel afwisseling moet stoppen in een uur, doe anders eens blokken van 8 min rijden, 2 even gek doen, enz

Succes!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:31

Misschien het kind eerst wat moe maken,dood bv een spel te doen wat met paarden te maken heeft.ZIj is bv een pony en heeft zogenaamd iemand op haar rug,misschien kan je iets op haar rug binden.En loopt ze bv wat figuren en springt ze een paar keer.Ook wat gymnastiek oefeningen om lekker los te komen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:35

He bah, wat vind ik dat respectloos naar het kind toe. Ik denk ook niet dat elke ouder dit toejuicht. Iets op de rug binden, hoe bedenk je het.

marleen_usar schreef:
Misschien het kind eerst wat moe maken,dood bv een spel te doen wat met paarden te maken heeft.ZIj is bv een pony en heeft zogenaamd iemand op haar rug,misschien kan je iets op haar rug binden.En loopt ze bv wat figuren en springt ze een paar keer.Ook wat gymnastiek oefeningen om lekker los te komen.

Wat niet mag onbreken in omgang met kinderen met ADHD en wat je in je les ook mee zou moeten nemen zijn de volgende punten, ik heb het even snel van een site gehaald, die ik al kende. (het gaat hier dan wel om ouders met kinderen maar er staat vrij veel wat je ook toe kunt passen tijdens het lesgeven)

1. Bied structuur
Een druk kind is gebaat bij een duidelijke structuur. Plotselinge veranderingen van een planning kan een druk kind namelijk niet goed aan (en een 'normaal' kind vaak ook niet, trouwens).

Dus: probeer zo duidelijk mogelijk te zijn in datgene wat je van je kind verwacht. Vertel wat hij of zij wel mag en en wat niet. Maak eventueel een lijstje met de belangrijkste huisregels en afspraken.

2. Geef positieve aandacht
Drukke kinderen krijgen veel aandacht voor hun negatieve gedrag. Daardoor vergeten we wel eens om ze te prijzen voor wat ze wél goed doen. Let er dus op dat je je kind dus ook aandacht geeft voor dingen die goed gaan.

Belonen van goed gedrag doe je niet met geld of cadeaus, maar met een lach, een grapje, een aai over zijn bol, een extra knuffel, of samen iets ondernemen zonder de anderen.

3. Train 'geduld uitoefenen'
Drukke kinderen vinden het vaak moeilijk om geduldig te zijn. Ze zijn snel gefrustreerd als iets niet lukt. Word dan niet boos, maar help hen bij het vinden van oplossingen. Zo krijgt een kind de kans te leren waar zijn eigen kracht ligt en om zijn creativiteit te gebruiken.

Zowel voor het kind als voor de ouder is het belangrijk om zo veel mogelijk te trainen in geduld hebben. Vanaf 6 jaar kun je er een spelletje van maken, aangepast aan de leeftijd van het kind: doe een wedstrijd wie het langste een bepaalde behoeftebevrediging (zak chips, tv kijken, etc.) kan uitstellen.

4. Wees voorzichtig met straffen
Straffen kan het kind opzadelen met een negatief zelfbeeld. Harde straffen zijn uit den boze, lichamelijke straffen zouden verboden moeten worden. Elke keer dat je een klap uitdeelt, geef je eigenlijk een brevet van onvermogen af. Maar bovendien zijn lijfstraffen schadelijk voor je kind. Niet doen dus.

Bedenk dat een straf altijd onmiddellijk op het verkeerde gedrag moet volgen, en niet een paar uur of een dag later. Houd er ook rekening mee dat de beste straf er eentje is die het kind zichzelf ook zou geven.

Meestal is een kind dat echt iets verkeerds heeft gedaan, voldoende gestraft door hem korte tijd iets te ontnemen wat hij fijn vindt: even de groep uit. Even weg uit de gezellige huiskamer. Niet mee met zijn vrienden. Een middag geen televisie of computer.

5. Ken je kind
Vertrouw op je gevoel over je kind. Leer zijn karakter kennen: probeer daarom met regelmaat te praten over zijn en je eigen gevoelens.

Praten over gevoelens moet je trouwens wel leren. Als een kind klein is, moet je het daarom helpen zijn of haar gevoelens onder woorden te brengen. Neem daar de tijd voor en ontwikkel je eigen vaardigheden hierin. Ontdek (en respecteer) wanneer je kind wel wil praten en wanneer niet.

Het is belangrijk dat je als ouder snel ziet hoe het met je kind gaat, wanneer het overprikkeld raakt, en wanneer het rust nodig heeft. Alleen zo kun je hem of haar helpen zichzelf te leren kennen, zijn eigen gevoelens te ontdekken en te leren zichzelf te beheersen als dat nodig is.

6. Zorg voor ontspanning
Breng rust en regelmaat in het gezinsleven. Bouw ook bewust momenten voor onstpanning in. Probeer je kind daarbij te helpen; zeker een druk kind stopt gewoon niet uit zichzelf. Ontdek wat wel en niet werkt voor jouw kind.

Bijvoorbeeld:

stel je kind eens voor om gewoon midden op de dag lekker in bad te gaan, of een lange douche te nemen;
ga samen eens een eindje hardlopen, of een wedstrijdje racen op de fiets;
masseer je kind met een lekker geurende olie;
samen koken kan ook heel ontspannend zijn;
denk aan de mogelijkheid van kinderyoga, waarbij kinderen zelf ontspanningstechnieken leren.
Als een kind eenmaal weet wat het moet doen als het zich opgejaagd voelt, dan heeft het daar een leven lang plezier van.

7. Geef je kind de kans ertoe te doen
Breng mogelijkheden in het leven van je kind om te ontdekken dat hij of zij ertoe doet voor anderen. Veel kinderen gaan een gevoel van overbodigheid namelijk afreageren met druk gedrag. Maar ook niet-drukke kinderen vinden het fijn als hun ouders laten merken dat ze blij zijn met hen.

Zorg ervoor dat je kind een vriendschap kan ontwikkelen. Ook al komt het slecht uit: als je kind een vriendje wil uitnodigen voor het eten of een logeerpartij, zeg niet te snel nee.

Hetzelfde geldt als je kind iets wil doen voor jou (zelf iets koken, schilderen, of schoonmaken): sla een aanbod van je kind in principe nooit af, ook al betekent het dat je er zelf meer tijd aan kwijt bent om de rommel weer op te ruimen.

Een kind wil weten dat hij ertoe doet voor zijn omgeving, vooral zijn ouders.

8. Maak je huis 'child proof'
Drukke kinderen zijn vaak onhandig; er valt bijvoorbeeld zomaar een glas om. Of ze lopen dwars door een glazen deur. Vaak gaat er iets mis waar je je flink aan kunt ergeren.

Zorg er dus voor dat je je tolerantiegrens flink omhoog brengt, en gebruik humor.

Help jezelf én je kind door je omgeving aan te passen. Bijvoorbeeld:

vervang die glazen deur tijdelijk door eentje van kunstsof;
schenk de melk en de limonade in plastic bekers;
zet alles wat breekbaar is, en waaraan je erg gehecht bent, gewoon weg;
zoek een plek waar je kind zich kan uitleven;
hang een touwladder op, koop een boksbal of een skippybal, zet een kleine trampoline neer of hang een basket aan een buitenmuur.
Kortom: leer je kind hoe het kan omgaan met een overschot aan energie en kraak hem of haar er niet op af.

9. Zorg goed voor jezelf
Het leven met een druk kind kan heel zwaar zijn. Zorg daarom voor manieren om jezelf weer op te laden.

Probeer bijvoorbeeld gelegenheid te vinden om er even tussenuit te gaan en probeer het contact met je partner niet te verliezen. Praat er met andere ouders over in een veilige omgeving (zoals via het Forum van Ouders Online) en informeer jezelf.

Wanneer je denkt dat je het niet meer alleen aankunt, schroom dan niet om hulp te vragen. Praat er bijvoorbeeld eens over met de huisarts.

10. Blijf genieten van je kind
Tot slot: leer te genieten van je kind. Een kind is meer dan alleen maar zijn gedrag. Dwing jezelf terug te kijken naar mooie momenten. Stop bijvoorbeeld niet met foto's maken (en ze in te plakken) als de kleutertijd voorbij is, maar blijf fotograferen (en inplakken), zodat je ook samen met je kind momenten kunt herbeleven die fijn waren.

Wees blij met wat er goed gaat en stel regelmatig je verwachtingen bij. Want een kind met ontevreden ouders kan nooit gelukkig zijn.

Cherisze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:51

Ik werk zelf met kinderen, ook met kinderen met adhd.
Het belangrijskte is dat je zelf consequent en rustig blijft, dat je zelfverzekerd staat les te geven en vertrouwen biedt op deze manier aan het kind een kind met adhd heeft veiligheid, rust en vertrouwen nodig van jou.

Wat ik zelf zou doen is het kind de pony laten poetsen, jij kan rustig uitleg geven, ik merk dat kinderen met adhd erg rustig worden als ze een poosje een rustige pony poetsen en knuffelen.
Dit schept ook weer vertrouwen tussen ruitertje en pony.
Daarna kan je het kind laten helpen met opzadelen.

Als je gaat rijden laat het kind dan de eerste 5 minuten gewoon even, corrigeer alleen gedrag dat slechte invloed heeft op de pony, dus schoppen, teveel aan de teugels trekken enz.

Ik denk dat een kind met adhd niet een vol uur bezig kan zijn in het begin met alleen het rijden.
Oefen ook heel kort steeds dezelfde dingen, en laat het kind daarna even weer wat minder geconcentreerd zijn.

Zelf denk ik niet dat je drukke spelletjes moet gaan doen en heel veel oefeningen in 1 les, daar worden ze juist onrustiger van.

Op den duur zal het ruitertje steeds meer vertrouwen krijgen in jou en d epony en een band opbouwen met jullie en kan je steeds weer een stapje verder gaan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:54

bijdehandje1 schreef:
Maar dit lesklantje is niet autistisch. ADHD is een aandachtsstoornis en valt niet binnen het AAS. Je moet dit dus niet net zo benaderen als iemand met een of andere vorm van autisme.

MagicDay schreef:
Is echt heel lastig!! Ik geef ook veel les aan pgb-ers, dat zijn ruiters met een "beperking" (vind dat zo'n stom woord) en dat gaat van autisme tot pdd-nos!Idd geduld hebben, zelf heel rustig blijven als er iets gebeurd, denk aan wegspringen van pony, dat is bij autisten een reden om er meteeeen af te stappen...alles duidelijk uitleggen en niet teveel dingen in een uur leren! Ik denk dat je bij jouw lesklantje wel vrij veel afwisseling moet stoppen in een uur, doe anders eens blokken van 8 min rijden, 2 even gek doen, enz

Succes!!

dusssssssss....ik weet heeeeel goed wat ADHD inhoudt! Heb een zus, schoonbroer en petekindje met adhd!

edit: ik nam even een autist als voorbeeld, mijn laatste zin slaat op adhd, aangezien die zich niet goed lang kunnen concentreren.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:56

Een uur is sowieso heel lang, ook voor kinderen die géén ADHD hebben.
En drukke spelletjes zijn funest, dat moet je niet doen om ze moe te maken. Een ADHD-kind is minder snel moe dan jij zelf als lesgever :o
Goeie tips Cherize en voor de TS raad ik aan je goed in te lezen in wat ADHD nou eigenlijk is.

Magic Day. Ik zeg niet dat jij niet weet wat ADHD is, ik zeg alleen dat het niet binnen het AAS thuis hoort. Jij doet voorkomen of dit wel zo is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:58

Oeh, herkenbaar; mijn dochter heeft zo'n vriendinnetje... (ADHD en afwijking in autistisch spectrum)
Die moet je heel erg betrekken in het proces voordat het zadel erop gaat. Rijden ensich heeft ze de aandacht er net zolang bij als een goudvis.

Zorg dat je alles structureerd.
Dus voor het poetsen de borstels op volgorde leggen en met rijden duidelijke en korte opdrachten. Gymnastiekoefeningetjes, duidelijk begin en einde aan een lesje maken.

Vraag vooraf maar wat ze graag wil doen en speel daarop in. Alles in kleine stapjes. Wat ook goed en leukt werkt is een parcoursje met pionnetjes en balken om tussendoor te stappen. Dat heeft ze een punt om op te focussen en zorgt dat voor rust in haar hoofd. Niet gelijk de hele bak vol gooien, dat schrikt juist weer af.

Zorg dat je een tas vol complimentjes hebt, dan krijg je nl. heel snel de aandacht. Maak grapjes om foutjes en motiveer zo om het nog een keertje te proberen.
Bv. een volte is rond en geen ei; of had je zin in een ei rijden? Want als je een ei wilde rijden is ie heel mooi gelukt....

En als ze graag met de pony hard door de bak rent, neem dat dan op in je les. Leg alle spullen om te poetsen op volgorde in de bak en maak er een circuit van waarbij ze tussendoor elke keer een stukje moet poetsen/opzadelen.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:58

marleen_usar schreef:

Hier moet ik wel om lachen, ik heb een zoon met ADHD en moe krijgen dat kent hij niet, ze hebben veel meer energie dan je voor mogelijk houdt.
Je moet heeeeel veeeeeel geduld hebben, en vooral niets moet, zorg dat ze het leuk vinden en een betrouwbare pony is een must. Vraag aan het kind wat ze leuk vindt om te doen en ga daar in mee. Houdt de lessen vooral kort, 20 minuten to half uur.