teugels op maat maken in proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

floorsil

teugels op maat maken in proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 23:24

Als het niet goed staat dan mag het verzet worden, wist niet goed waar ik dit neer moest zetten.

Ik vroeg me af als je de teugels op maat maakt moeten wij (ik rij gewoon op een manege onderling),
met de buitenhand de teugels helemaal door de buitenhand heen tot het gespje trekken, dat je hand op ongeveer borst/schouder hoogte is en je deze dus bij het gespje vast hebt. Je binnenhand heb je beide teugels een beetje vast. Dan met je binnenhand beide teugels op je juiste hoogte vastpakken en dan met de buiten hand de buitenteugel pakken en de hangt het uiteinde van de teugels aan de buitenkant.

Ik vraag me af of dit de manier is, of dat er nog meer manieren zijn om je teugels op maat te maken.
Ik bedoel dan met het onderdeel na hals laten strekken en dan gewoon de teugels op maat maken.
Bij middenstap dan moeten we ook de hals iets langer maken maar dan mogen we de teugels weer gewoon op maat maken, door met de hand de teugels korter te pakken.

Hopelijk is het een beetje duidelijk. anders ga ik binnnenkort wel een filmpje maken
Ik hoor het graag van de kenners :D

alvast bedankt

Lielle

Re: teugels op maat maken in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:29

vroegah moest dat idd zo, tegenwoordig mag dat zoals je zelf wil (bij de KNHS) mits het vloeiend gebeurt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:30

Wat Lielle zegt, klopt, doe het zoals je wilt, als het maar vloeiend gebeurt, en zonder onrust te veroorzaken bij het paard! Als je paard erg tegen de hand komt, krijg je daar aftrek voor.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:37

Volgens mij maakt de manier waarop ook niet meer heel erg uit. Zolang het maar netjes en vloeiend gebeurd zonder dat je je paard stoort/hindert.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 11:35

bedankt voor de reacties. vind dit eigenlijk altijd een onhandige manier maar ga kijken of ik een andere manier kan ontwikkelen die ik zelf ook fijn vind en anders deze maar anahouden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:37

Dat is wel slim ja, zoek een manier die voor jou en je paard het fijnste werkt, oefen die ook goed! Ik zie te vaak mensen in de ring die slordig de teugels op maat maken, en daardoor het paard onnodig hinderen. Dat is jammer en totaal niet nodig!

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:14

Ik vind het vreselijk lastig om mijn teugels netjes op maat te maken. Thuis heb ik genoeg tijd om het rustig te oefenen, dus beetje bij beetje, maar op wedstrijd heb je in draf tijd tussen 2 letters om je teugels op maat te maken, dit vind ik ook erg kort. Ik probeer ze altijd rustig bij elkaar te frummelen, maar wel zo dat je teugels op gelijke lengte blijven. Steeds een klein beetje meer pakken, zonder de teugels los te laten?

De manier van de TS vind ik ook wel een goede, dat ga ik eens proberen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:20

Farfalla, dan is het zaak om het op maat maken te versnellen, ook dat kun je oefenen met behoud van contact.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:21

kleinvosje schreef:
Farfalla, dan is het zaak om het op maat maken te versnellen, ook dat kun je oefenen met behoud van contact.

Dat word nu ook geoefend, gaat alleen niet zo 1.2.3. ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:19

ten eerste met je buitenteugel beginnen als je verkort (anders valt je paard naar binnen), en teugels in je linkerhand nemen, je rechterhand naar voren en teugel zo "kort/lang" pakken dat je meteen goed contact hebt en met je binnenbeen naar je buitenhand drijven, dan dat datzelfde grapje andersom.

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:07

Ik weet eigenlijk nieteens hoe ik het doe, volgens mij pak ik ze gewoon een stuk korter ofzo maar heb daar nog nooit een slecht cijfer voor gehad

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:51

Oud topic, hierbij een slotje.