Kreupel paard laten doorrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morwen_

Kreupel paard laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 21:45

Vandaag hadden we op de manege een FNRS wedstrijd.
Eén van de paarden werd tijdens het losrijden steeds stijver, uiteindelijk liep hij op 3 benen verder.
De manege eigenaresse wilden om natuurlijk zo niet laten starten. Maar van de jury moest hij toch rijden.
Dat kan toch niet? Ik zelf vond dat onzin, je zag duidelijk dat het beestje niet goed liep.

Nu wil ik jullie mening graag weten. Houd het graag netjes. Het gaat puur om de jury, niet om de eigenaresse.
Ook met de ruiter was niks mis. Het paard zelf heeft M2 gelopen en is nu rond de 15 jaar. En kern gezond.

daantjuhhh

Re: Kreupel paard laten doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:47

Als eigenaresse heb je altijd nog het laatste woord over een dier...

Morwen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 21:55

daantjuhhh schreef:
Als eigenaresse heb je altijd nog het laatste woord over een dier...

Ja dat dacht ik ook.. :S Ik had dat dus echt niet laten gebeuren.. Maar mag het of niet?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:37

bijzonder van de jury. Als het paard onregelmatig loopt kan je nooit een 'goede' proef rijden. afgezien van het feit dat het schadelijk voor je paard kan zijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:38

Vind het ook zeer dieronvriendelijik :n

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:44

ik heb al regelmatig van die stijve paarden op wedstrijd gezien
die gewoon niet rad liepen en dan toch gewoon starten :?

ik snap het niet hoor lijkt wel of we in een omgekeerde wereld leven.

maja en als die kreupel loopt is die ook niet meer kerngezond
mischien waren het ook wel spanningen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:14

Een jury kan NOOIT degene zijn die bepaalt dat het dier toch de ring in gaat :n Idioot dat de manegeeigenaar dat toegestaan heeft.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:17

Als ruiter kun je zelf altijd je proef beëindigen. Waarom zou je die verantwoordelijkheid aan een ander overlaten? :=
Meestal is het andersom, dan laat een jurylid je juist níet doorrijden - en zo hoort het ook.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:49

Heel apart inderdaad.... Maar had als IK de eigenaar geweest was, ondanks wat de jury zegt toch echt het paard niet laten lopen

suckerdaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:18

Ik denk dat de eigenaresse van het paard in samenspraak met de berijder(ster) gerechtigd was de proef voortijdig te beeindigen. Laatst was er ook al een kleine discusie op horses.nl over een kreupel paard tijdens de proef. Het wordt eens tijd dat er een duidelijke richtlijn komt voor juryleden wat te doen in zo een geval. In ieder geval altijd voor een diergerechte beslissing gaan!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:23

suckerdaisy schreef:
Het wordt eens tijd dat er een duidelijke richtlijn komt voor juryleden wat te doen in zo een geval. In ieder geval altijd voor een diergerechte beslissing gaan!

Die richtlijn is er hoor, allang!
Als een jurylid oordeelt dat een paard kreupel is wordt de combinatie uitgesloten.
Zelfs een dierenarts kan dat niet terugdraaien.
Het probleem is natuurlijk: wanneer is een paard echt kreupel. Wat is een rijtechnisch probleem, wat is 'licht onregelmatig', wat is de invloed van een ruiter, en waar begint 'kreupelheid'.

elmacho1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:38

Een paard dat duidelijk kreupel is mag je als jury niet laten rijden :

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:49

bertie schreef:
suckerdaisy schreef:
Het wordt eens tijd dat er een duidelijke richtlijn komt voor juryleden wat te doen in zo een geval. In ieder geval altijd voor een diergerechte beslissing gaan!

Die richtlijn is er hoor, allang!
Als een jurylid oordeelt dat een paard kreupel is wordt de combinatie uitgesloten.
Zelfs een dierenarts kan dat niet terugdraaien.
Het probleem is natuurlijk: wanneer is een paard echt kreupel. Wat is een rijtechnisch probleem, wat is 'licht onregelmatig', wat is de invloed van een ruiter, en waar begint 'kreupelheid'.

Dat had ik dus van de zomer.
Mijn paard had een spier verrekt in zijn schouder.
Poos rust, daarna weer goed.
Na een poos wedstrijd werd hij tijdens de proef heel licht onregelmatig..
Ik twijfelde enorm of het teugelkreupelheid was of niet.
Het bwas ook zo minimaal dat ik niet kon voelen welk been het nou was.
Toch proef uitgereden, naar de jury toegegaan.

We hebben samen overlegt en omdat hij nog nooit teugelkreupel gelopen heeft en de week ervoor nog 203 scoorde wij er toch vanuit gingen dat het paard niet 100% liep.
Ook de jury zei dat ze het heel moeilijk vond.
Ze kon ook niet zien welk been en of het nou teugelkreupelheid was of echt ergens last van had.

2de proef heb ik dus ook niet gestart.
Paard weer 2 weken rust en 2 weken geleden opgepakt en toen liep hij weer goed.
Nu maar hopen dat het goed blijft gaan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:44

Kerngezond is het paard niet ;) Anders zou hij niet kreupel lopen.

Daarnaast kun je altijd als ruiter zelf je proef beeindigen. Een jury kan je niet dwingen om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:29

bertie schreef:

Een jurylid kan helemaal niet bepalen dat een paard kreupel is, dat is een medische diagnose.
Een jury kan een paard uitsluiten wegens het onregelmatig tonen van de gangen. Een jury mag geen diagnose stellen, daar is een veearts voor.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:32

dit zegt het wedstrijdreglement er over:
Citaat:
Artikel 133 - Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:46

Als FNRS jury maak ik het vaker andersom mee. Dat ik als jurylid opmerk dat een paard niet lekker loopt, ik het bespreek met de manege-eigenaar, en dat die zegt "nee, dat hoort zo, zo loopt 'ie altijd". Dat vind ik dan heel lastig, omdat ik niet allerlei startende kinderen wil teleurstellen door een paard de ring uit te zetten. Dus soms laat ik me dan overhalen.

Zoals het hier is gegaan kan ik me echt niet voorstellen van het jurylid. De FNRS-regels geven ook aan dat de manege-eigenaar daar gewoon het laatste woord over zou moeten hebben. Ik vind het heel raar van de jury, maar ik ben er niet bijgeweest.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:58

Anoeska schreef:
Als FNRS jury maak ik het vaker andersom mee. Dat ik als jurylid opmerk dat een paard niet lekker loopt, ik het bespreek met de manege-eigenaar, en dat die zegt "nee, dat hoort zo, zo loopt 'ie altijd". Dat vind ik dan heel lastig, omdat ik niet allerlei startende kinderen wil teleurstellen door een paard de ring uit te zetten. Dus soms laat ik me dan overhalen.

Nou, ben ik even blij dat ik geen FNRS jurylid ben! Bij één paard is het al moeilijk genoeg, met boze mensen enzo.
Ik heb het wel een aantal keren meegemaakt dat de reactie naar mij toe was dat 'hij altijd' zo liep, terwijl ze later tegen anderen zeggen dat het paard zich op het voorterrein verstapt had. Of dat een instructeur zei dat het bewuste paard een jaar geleden ook al niet goed was (en zij hem daardoor als lesklant was kwijtgeraakt).
Ruiters (of eigenaren) halen echt álles uit de kast. In de loop van de jaren heb ik geloof ik alle smoesjes wel voorbij zien komen.
Het enige dat je redt is duidelijk zijn, en voor jezelf de grenzen bepalen.
Maar wie ben ik, die ooit een keer een neusriem toeliet omdat de Opa zo agressief was..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:38

Helemaal eens. Ik vind FNRS jureren ook vaak lastiger dan KNHS. Als FNRS jury kom ik toch ook nog wel eens op maneges waar de kwaliteit van de paarden niet top is. Veel oude paarden, scheef, iets onduidelijks mis mee waardoor ze op een manege terecht komen en lopen inderdaad altijd 'een beetje bijzonder'. Aan de andere kant kom ik ook op veel maneges waar het wel allemaal top geregeld is met prima paarden.

Tot op zekere hoogte laat ik die keuze bij de manege-eigenaar. Maar als het me echt te gortig wordt gaat een paard er gewoon uit.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:25

Anoeska schreef:
Helemaal eens. Ik vind FNRS jureren ook vaak lastiger dan KNHS. Als FNRS jury kom ik toch ook nog wel eens op maneges waar de kwaliteit van de paarden niet top is. Veel oude paarden, scheef, iets onduidelijks mis mee waardoor ze op een manege terecht komen en lopen inderdaad altijd 'een beetje bijzonder'. Aan de andere kant kom ik ook op veel maneges waar het wel allemaal top geregeld is met prima paarden.

Tot op zekere hoogte laat ik die keuze bij de manege-eigenaar. Maar als het me echt te gortig wordt gaat een paard er gewoon uit.

Ik ken de FNRS reglementen niet. Kan daarover dus geen zinnig woord zeggen.
Sonja schreef dat alleen dierenartsen een diagnose kunnen stellen, en ik ben het natuurlijk met haar eens. ;)
Alleen .. het KNHS reglement voorziet in de situatie dat een jurylid een combinatie wegens kreupelheid mag uitsluiten, en dat daar geen verweer tegen mogelijk is. Het onderwerp komt in de opleiding en de bijscholing telkens weer terug: een jurylid mag uitsluiten. Dierenarts of geen dierenarts, er is geen verweer mogelijk tegen het besluit van een (hoofd)jurylid.
Je kunt er iets van 'vinden', maar daar kun je niets mee.
Het is het reglement, dat de regels bepaalt. En dat is ook goed, het geeft houvast.
Ook al 'begrijp' ik het dilemma van de vraag wie de diagnose mag stellen, het wedstrijdreglement schrijft mijn handelen voor.
Wat zegt het FNRS reglement over kreupelheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:19

Ik denk dat het een verschil tussen dressuur en western is, misschien vanuit het feit dat onze sport uit Amerika komt, waar je voor een verkeerd woord al aangeklaagd wordt? Westernjurys leren heel nadrukkelijk dat ze nooit en te nimmer een paard de ring uit mogen sturen omdat het 'kreupel' is. Diagnosticeren is een taak van de veearts, niet van de jury. Dus bij ons moet je zeggen dat het paard eruit moet wegens onregelmatig tonen, en vervolgens ADVISEREN we om een veearts een diagnose te laten stellen :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:04

Wat leuk, die verschillen. Lastig ook. ;)
In ieder geval maakt het duidelijk dat er meerdere waarheden kunnen zijn.
Ben nog steeds (en nu eigenlijk zelfs meer) nieuwsgierig wat het reglement van de FNRS over kruepelheid zegt.

NinaSavine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:39

Vind hetmaar raar, en ook dat ze door moest rijden zelfs..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:48

idd vind het vreemd dat een jury verplicht om te rijden als de ruiter en eigenares zeggen dat het paard kreupel is.
normaal wordt je uitgesloten als je met een mank paard de ring in komt...

Herbie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:49

Even opgezocht in het reglement

Een FNRS jury hoort in overleg te gaan met de organisatie om tot een oplossing te komen.