Bitloos starten: gebeurd het; waardering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Bitloos starten: gebeurd het; waardering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 23:42

Ik start zelf niet, maar vind het wel een zeer goede ontwikkeling dat er bitloos gestart mag worden en volg dit dan ook met interesse. :)
Ik snap de aparte categorie/scholing/enz. dan allemaal weer niet, maar dat is een discussie apart.

Ik heb het idee, dat er in mijn regio amper bitloos wordt 'uitgeschreven'/gestart. Nu ben ik geen wedstrijdganger, dus ik kan mij vergissen natuurlijk; ik baseer het op wat ik om mij heen zie, tegenkom en hoor.

Ik ben eigenlijk benieuwd, wat jullie zijn tegengekomen aan bitloze ruiters. :)
Ik ben ook nieuwsgierig naar het niveau van deze ruiters; hoe hebben jullie de proef gewaardeerd? Vond je het verschillend uitzien van bitruiters?
(Uiteraard alleen als dit een beetje anoniem gemeld kan worden, anders voelt die ene bitloze ruiter die gestart was en niet zo lekker ging zich misschien ook wat beroerd. :+)

Ik merk dat er steeds meer interesse is voor bitloos rijden maar heb dan weer niet het idee dat dit ook op het wedstrijdterrein geldt. Gaat het wat worden, het bitloos starten, of is het over een paar jaar weer verdwenen?
(In Zuid-Afrika mag er ook zo gestart worden toch, hoe loopt het daar, iemand enige idee?)

Annetje

Re: Bitloos starten: gebeurd het; waardering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:46

Ik heb niet helemaal antwoord op je vragen, maar ik weet wel dat ik zelf stond te jubelen van het besluit om bitloze wedstrijden toe te staan. Ik was zelf toen ook van plan om bitloos te starten.
Echter... ik heb gekeken hoor, maar ik kan geen bitloze wedstrijd vinden. Ik heb er een enkeling op startlijsten.nl zien staan, maar die waren wel heel erg ver weg. Ik denk ook dat dit een van de redenen is dat er nog niet écht een opkomst is op het wedstrijd terein. De organisatie denkt er niet aan om naast de gewone B t/m Z klasses ook nog eens een bitloze rubriek erbij te nemen. Als ze al een andere rubriek willen toevoegen, dan wordt dit vaak de bixie, of hier in de buurt een veteranenrubriek.

Daarom vraag ik me ook erg sterk af of je wel echt antwoord zult krijgen op de vragen die je stelt. Ik ben wel heel erg benieuwd!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 23:48

Het schijnt wel dat als jij zelf een vereniging actief benadert met de vraag of je bitloos mag starten, er vaak wel een mouw aan te passen valt. :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:30

Ik ben tot nu toe 2x gevraagd om een bitloze rubriek te jureren. Een paar weken geleden in Diever en daar deed helaas maar 1 combinatie mee. Deze reed overigens prima, ze had over twee proeven 3 winstpunten.
Eind oktober ben ik gevraagd in Exloo, geen idee of daar veel animo voor is.

@Annetje, op http://www.bitloos.nl staan alle wedstrijden vermeld waar je bitloos kunt starten.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:19

Wij als vereniging hebben ook bitloos uitgeschreven omdat we ook een jury hadden die bitloos jureert. Er zijn er maar weinig die mogen jureren
Maar wij hadden ook maar 1 deelnemer.
VOor deelnemer niet leuk lijkt mij en voor organisatie tja je moet de kans geven aan de ruiter om mee te doen en wedstrijden te kunnen rijden.

Zelf ben ik van mening dat je het gewoon toe moet voegen bij de "normale" ruiters en dat alles in een rubriek kan. Voor ruiter leuker en voor organisatie makkelijker.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:56

Ik heb één keer een bitloze rubriek op de startlijst zien staan (was duidelijk aangegeven dus dat kan het probleem niet zijn) maar er waren geen deelnemers...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:05

Ik heb inmiddels een keer of vier een bitloze rubriek gekregen en een paar paarden en een paar pony's in de ring gehad. Totaal ongeveer 8 stuks dus dat houdt niet over. Denk ook niet als ik heel eerlijk ben, dat dit een lang leven beschoren is. Er wordt te weinig gebruik van gemaakt om interessant te zijn.

Ik blijf ook van mening dat ze gewoon tussen de rest kunnen rijden en daar beoordeeld kunnen worden, ik punt niet anders dan bij een gewone proef.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:10

En ik denk dat dat ook het probleem is. Dat je in een aparte rubriek moet starten. Ik zou dat ook niet leuk vinden. En ik zie er ook helemaal het nut niet van in. Dan ben je nog steeds het buitenbeentje.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 13:30

Ik vind het op zich logisch hoor, dat het niet loopt, maar het is jammer dat mijn vermoeden niet bevestigd wordt...
Gemiste kans toch wel...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:02

Hier in Zh wordt idd geen bitloos uitgeschreven, althans ik ben het nog niet tegen gekomen en ga er ook niet om lopen leuren (hij doet het ook prima met bit) want dan moet de manege mi nog steeds een jurylid regelen wat bitloos mag jureren voor die ene combinatie.
Wat mij betreft mag het gewoon bij de bitrubrieken gevoegd worden dat scheelt een hoop onduidelijkheid (welke RV schrijft het wel/niet uit) voor de ruiters en rompslomp voor de RV.

Gemiste kans idd.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:10

Pasgeleden heeft De Develruiters in Zh een bitloos rubriek uitgeschreven, er waren alleen nauwelijks deelnemers... Geloof maar 2 of 3. Verder ben ik het nog niet tegengekomen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:27

Sansje schreef:
Pasgeleden heeft De Develruiters in Zh een bitloos rubriek uitgeschreven, er waren alleen nauwelijks deelnemers... Geloof maar 2 of 3. Verder ben ik het nog niet tegengekomen

tsja probleem is dat ik niet van elke vereniging in ZH de vraagprogramma's door ga spitten (voor zover ze al online staan) of er misschien per ongeluk bitloos uitgeschreven wordt.
Beetje reclame maken kan wat dataangaat geen kwaad.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:37

Op www.bitloos.nl staan alle wedstrijden waar je bitloos kunt starten.
Zelf een beetje moeite doen lijkt mij niet zo'n probleem...

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:35

idd wedstrijden staan daar allemaal eigenlijk op. Ik heb ze t oen ook door gegeven.

En zag dat er veel in Klundert zijn. IS aan te rijden denk ik van waar je woont.

NinaSavine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:38

ik lees even mee hoor, want ik hebook nog nietecht iemand zien starten; bitloos

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 00:01

ik ga meelezen, want ik rijd morgen mijn eerste bitloze wedstrijd (onderling, manege Zilfia's Hoeve) en ben benieuwd wat juryleden eigenlijk van bitloze ruiters vinden, ben altijd een beetje bang geweest dat ik door niet-bitloos-jurerende jury's vreemd aangekeken wordt...

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:48

Tyke schreef:
En zag dat er veel in Klundert zijn.

Deze vereniging organiseerd alleen in het indoorseizoen wedstrijden en tijdens het vorig indoorseizoen was er alleen in de klasse B 1 combinatie die bitloos startte. Dus ik vrees dat je ook in Klundert niet veel concurrentie hoeft te verwachten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:28

Vippie schreef:
Hier in Zh wordt idd geen bitloos uitgeschreven, althans ik ben het nog niet tegen gekomen en ga er ook niet om lopen leuren (hij doet het ook prima met bit) want dan moet de manege mi nog steeds een jurylid regelen wat bitloos mag jureren voor die ene combinatie.
Wat mij betreft mag het gewoon bij de bitrubrieken gevoegd worden dat scheelt een hoop onduidelijkheid (welke RV schrijft het wel/niet uit) voor de ruiters en rompslomp voor de RV.

Gemiste kans idd.

Andersom: het is goed dat de mogelijkheid er is (maar ik ben dan ook 'pro-bitloos' ;)) en op de manier gaat het natuurlijk nooit gebeuren... Maar goed, ik sta hier niet geheel objectief tegenover. :)

KarinvdM schreef:
Op http://www.bitloos.nl staan alle wedstrijden waar je bitloos kunt starten.
Zelf een beetje moeite doen lijkt mij niet zo'n probleem...

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed, wat je met je opmerking bedoeld 'zelf een beetje moeite doen'? Zou je dat willen uitleggen?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:54

Dat was een reactie op Vippie die zei dat ze hier in Zh niet makkelijk bitloos rubrieken kon vinden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 22:56

Ah, ik begrijp het, bedankt voor de toelichting. :)

Misschien dat Vippie de site nog niet kende? Nu in elk geval wel, weet ze waar ze moet zijn. :)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 02:34

Sussie85 schreef:
Tyke schreef:
En zag dat er veel in Klundert zijn.

Deze vereniging organiseerd alleen in het indoorseizoen wedstrijden en tijdens het vorig indoorseizoen was er alleen in de klasse B 1 combinatie die bitloos startte. Dus ik vrees dat je ook in Klundert niet veel concurrentie hoeft te verwachten.

Tja als je wilt starten wanneer er alleen maar concurentie is tja dat is niet veel idd. Wij hadden ook maar 1 deelnemer in juni in OUde Tonge.
Veel combinaties rijden er niet. KEn er een maar die rijd M dus die mag niet bitloos.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:29

TurdusMerula schreef:
Ah, ik begrijp het, bedankt voor de toelichting. :)

Misschien dat Vippie de site nog niet kende? Nu in elk geval wel, weet ze waar ze moet zijn. :)

Als je op Google de zoektermen "wedstrijden" en "bitloos" intypt, dan is krijg je de site http://www.bitloos.nl ook te zien.
En die site is hier op Bokt al vaak genoemd in topics over bitloos rijden.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:06

Ik heb nu 4 keer bitloos gejureerd vanaf april (Oude-Tonge (ZH), Sommelsdijk (ZH), Ouddorp (ZH), Heerjansdam (ZH)) en kom steeds dezelfde deelnemers tegen. Van mij mogen ze het bij de gewone deelnemers voegen voor die 7 mensen die bitloos starten in het hele land.....

lex1960

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:36

Wij zijn er mee bezig om bitloze competitie op te starten, denk je dat die mensen uit Zeeland ook richting Utrecht willen om mee te doen

lex1960

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:44

Vippie schreef:

Gemiste kans idd.

Bij ons in Elst (U) wordt in december bitloos gehouden, Elst ligt in de gemeente rhenen, (bij Veenendaal) daar kan je terecht, we zoeken nog meer combinaties want willen dit trouwens vaker doen...en ook landelijke competitie bitloos.