Blijven doorzitten ipv lichtrijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Blijven doorzitten ipv lichtrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:46

Hallo,

Ik heb een vraag aan de juryleden hier op bokt :)
Momenteel zit ik helaas met een knieblessure (val van paard) waardoor ik niet kan en mag lichtrijden.Dit kan ook nog wel een tijdje zo blijven. Het rijden zelf gaat prima en daar heb ik ook weinig last van maar lichtrijden gaat dus niet. Ik zak dan en steeds door mijn knie heen en het doet vreselijk zeer dus langer dan 2 passen houd ik dit niet vol.
Dit is training geen probleem ik stap de paarden wat langer los en blijf daarna in draf gewoon gelijk doorzitten. Ze zitten fijn (haflingers) dus dat is geen probleem.

Maar ik heb volgende week mijn laatste L2 wedstrijd (Haflingerdag maar wel officieel met startkaart) de proef is zowat geheel doorzitten maar alleen de middendraf en halsstrekken dus niet.

Nou is mijn vraag dus of ik aan begin van de proef bij de jury kan melden wat het probleem is en vragen of door mag blijven zitten (en moet er dan een doktersverklaring oid mee) of moet ik dit bij de Knhs regelen ?

Groetjes Yvanka

patrouska256

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:48

Ik weet niet of dat mag, maar ik heb dat wel eens geweten bij mijn lesgever...
Die was van zijn paard gevallen op de wedstrijd zelf en kon niet goed lichtrijden, heeft dit toch gemeld bij de jury,
maar weet niet of het een probleem was of niet...

Lielle

Re: Blijven doorzitten ipv lichtrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:40

het levert je hooguit een punt minder per onderdeel op, ik zou het niet overleggen maar gewoon doen ;) Meestal ziet de jury het niet eens.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:42

Als je tijdens de onderdelen blijft doorzitten waar lichtrijden wordt gevraagd dan krijg je een punt aftrek, niet de strafpuntenregeling, dus zou je voor een onderdeel een 7 krijgen dan wordt het een 6. Je kan het vantevoren altijd even melden bij de jury, maar daar wordt denk ik niets mee gedaan want ze moeten beoordelen wat ze zien en gevraagd wordt.
Misschien start je wel in de ring die moet jureren volgende week ;)
Succes

blokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:44

Ik zou ook lekker blijven zitten.. Ik deed het in de proeven ook vaak (perongeluk) en heb daar weinig tot geen opmerkingen over gehad toen die tijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:48

Als iemand het bij mij zou melden, zou ik vertellen wat de consequentie is.. Er wordt lichtrijden gevraagd, als iemand dan door blijft zitten (je ziet het ook vaak andersom bij mensen die niet door kunnen zitten) is dat 1 punt van dat onderdeel af :j

Maar goed, het is maar 1 wedstrijd? Dan zou ik het gewoon doen, ander kan je helemaal niet starten. Hierna ga je M1? Dan is het toch geen probleem meer :)

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:51

Oke bedankt :) , ja hierna ga ik M1 starten dus geen problemen meer.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:57

idd gewoon doen, de ruiter waar ik groom is zelf ook jury. Toen hij nog L reed bleef hij in de middendraf ook vaak doorzitten. Geen problemen mee gehad ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:07

Ik moet wel waarschuwen hoor want inderdaad hoor je er slechts één punt aftrek voor te krijgen maar ik heb het zelf meegemaakt dat er toch echt anders mee omgegaan werd......Ik kreeg een 4 terwijl dat onderdeel zeker een zeven waard was! En met koeienletters erbij: DOORZITTEN!!!!!!

Jury redeneerde dat ik dan maar niet had moeten starten als ik vanwege bepaalde lichamelijke klachten niet kon doorzitten op dat onderdeel...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:16

Ik zou het zeker niet melden bij de jury, want dan gaan ze er juist opletten. Als je niets zegt, wordt het misschien wel over het hoofd gezien. En idd levert het je normaal gesproken maar 1 punt aftrek op.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:17

Ik had het overigens van te voren ook niet gemeld en dat moet je ook helemaal niet doen hoor, gewoon gaan rijden!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:19

El_Paso2009 schreef:
Als je tijdens de onderdelen blijft doorzitten waar lichtrijden wordt gevraagd dan krijg je een punt aftrek, niet de strafpuntenregeling, dus zou je voor een onderdeel een 7 krijgen dan wordt het een 6. Je kan het vantevoren altijd even melden bij de jury, maar daar wordt denk ik niets mee gedaan want ze moeten beoordelen wat ze zien en gevraagd wordt.

Dit is helemaal juist! Melden heeft weinig zin, ik zou er ook niet anders door gaan punten...

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:21

Ik deed het ook vaak. Kon fijn doorzitten op dat paard. Heb misschien 2x gehad dat er stond dat je moest lichtrijden ipv doorzitten, maar volgens mij geen aftrek gehad hoor. Denk dat ze op het moment van middendraf toch meer kijken naar het paard dan naar jou of je wel lichtrijdt. Tenzij je natuurlijk heel erg zit te hotseklotse in middendraf.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:25

nimbletje, zoals El Paso al zei, je krijgt een lager cijfer, niet -2 of zo. Ik let er echt wel op of een ruiter lichtrijdt of doorzit, en ook hoe en waar ze van been verwisselen bij middendraf over de diagonaal.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:30

Ik zet het er wel altijd bij hoor als ik een punt aftrek wegens doorzitten/lichtrijden/verkeerde been etc. toch prettig om te weten als ruiter zijnde waarom je een zes hebt ipv een zeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:40

Bedankt voor de reacties dan doe ik het idd maar gewoon :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:51

Het is L2 he, dan hoef je alleen licht te rijden bij het hals strekken en de middendraf. Dat zijn twee keer korte stukjes. Probeer anders gewoon maar heel weinig uit je zadel te komen, zadat het wel lichtrijden is, maar je je knie niet teveel belast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:06

daffodil schreef:
Ik zet het er wel altijd bij hoor als ik een punt aftrek wegens doorzitten/lichtrijden/verkeerde been etc. toch prettig om te weten als ruiter zijnde waarom je een zes hebt ipv een zeven!

Ik zet het er idd ook altijd bij, net als verkeerde been lichtrijden :j

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:52

Ik vermoed dat als je het echt wilt melden dat het een dispensatie kwestie wordt. Da's niet echt ene optie met nog maar 1 wedstrijd te gaan ;-) Geen dispensatie betekent dat als de jury het opmerkt (al dan niet vantevoren geïnformeerd) je erop zal moeten beoordelen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:39

Hier krijg je geen dispensatie voor hoor. ik heb een poosje met een spalk moeten rijden en daardoor kon ik geen handschoentjes dragen. Kreeg ik ook geen dispensatie voor. Ze zijn daar niet heel scheutig mee.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:57

Ik zeg ook niet dat je hem zómaar krijgt.....

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:46

Ik heb weleens 3 punten aftrek gehad. Werd bij de jury geroepen dat ie het zo doodzonde vond dat ik drie meter bleef doorzitten alvorens te gaan lichtrijden. Letterlijk zei ie "je draaft weg voor een 8, maar doordat je bleef doorzitten heb je nu een 5" Dat grapje kostte me dus in totaal 6 punten.
Maar vaak zien ze het niet eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:58

Yess schreef:
Ik heb weleens 3 punten aftrek gehad. Werd bij de jury geroepen dat ie het zo doodzonde vond dat ik drie meter bleef doorzitten alvorens te gaan lichtrijden. Letterlijk zei ie "je draaft weg voor een 8, maar doordat je bleef doorzitten heb je nu een 5" Dat grapje kostte me dus in totaal 6 punten.
Maar vaak zien ze het niet eens.

Dat is ook onterecht.. Hij mag er echt maar 1 punt voor in mindering brengen.. :n

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:40

doorzitten als lichtrijden is gevraagd kost je 1 punt.. dus als het onderdeel een 7 waard is..moet de jury je een 6 geven.. je kan het melden en dan is het maar net hoe de jury erop reageert..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:43

en? hoe is het uiteindelijk gepunt?