Bixie Jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

El_Paso2009

Bixie Jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 15:59

Mij is gevraagd om een Bixi rubriek te jureren, alleen heb ik dit nog nooit gedaan.
Kan iemand mij vertellen hoe het in zn werk gaat.
klink een beetje dom misschien, maar als IL jury mag je dit jureren maar krijg je er op de opleiding niks over.

EllyC

Re: Bixie Jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:31

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 19:25

Bedankt voor de link, zover was ik ook al gekomen. Op de protocollen staat niet hoe en hoeveel er gepunt mag worden.......

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:28

op bixieprotocollen kun je kruisjes zetten. Max 4 per onderdeel. Je geeft een kruisje voor wat goed ging wat minder ging krijgt geen kruisje met eventueel een toelichting.
Aan het eind staat het aantal kruisjes voor het aantal punten. Zo was het tenminste vorig jaar toen mijn dochter bixie reed

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:29

het staat heel duidelijk beschreven in het bixieboekje van de knhs

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 19:37

DANK!!!

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:14

Volgens mij mag je met alleen IL geen bixie meer jureren !
Ik kwam het volgende perbericht tegen :

Persbericht Horses schreef:
Cursus verplicht voor jureren bixie-wedstrijden in 2010
dinsdag 07 april 2009
Vanaf 1 april 2010 mogen alleen bevoegde bixie-juryleden de bixie-wedstrijden jureren. In 2008 zijn de eerste juryleden geslaagd voor de opleiding. In de maand mei of juni van dit jaar organiseert de KNHS opnieuw een gratis cursus tot bixie-jurylid.

Tot 1 april 2010 geldt een overgangsregeling en mogen zowel bevoegde bixie-juryleden als reguliere juryleden en instructeurs niveau 3 de bixie-wedstrijden jureren. Na de overgangsperiode is het met succes afleggen van de cursus verplicht. In aanmerking voor de cursus komen: IL juryleden en hoger, FNRS-juryleden, springjuryleden, instructeurs niveau 2 of ruiters uitgekomen in de L dressuur of springen met winstpunt. De gratis KNHS-cursus duurt één dag.

En op de KNHS site staat :

KNHS-site schreef:
De Bixierubrieken onder het zadel,inclusief de begeleidingsproef,worden beoordeeld door Bixie-juryleden.De Bixierubrieken mennen worden beoordeeld door Bixie-juryleden mennen. Een lijst met Bixie-juryleden is te vinden via Mijn KNHS.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:06

Met ingang van 1-4-10 mag je als IL-jurylid inderdaad geen bixierubrieken jureren! Dit mag alleen als je de opleiding hiervoor hebt gevolgd.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:41

Had dit ook gelezen en toen de KNHS gebeld en ze vertelde me als de vereniging geen bixie jurylid kan krijgen dan mag je het als Il jurylid gewoon jureren, er wordt nl niks geregistreerd bij de KNHS voor deze kinderen. Ze spreken zichzelf dus een beetje tegen door het op de site zo te zetten en dan telefonisch toch toezeggen. De dagcursus die je hiervoor kan doen ik ook gratis en wordt alleen bij voldoende belangstelling gegeven. Ik heb me even verdiept in de protocollen en ga het gewoon lekker doen. De jeugd heeft de toekomst dus ik ben benieuwd wat ik allemaal ga tegenkomen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:44

Ik heb dit laatst ook gedaan omdat de vereniging geen "echt" bixie jurylid kon vinden.

Als je me je mail adres pb't kan ik je wel het ea doorsturen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:36

Het grappige is dat er steeds maar geroepen wordt dat er geen bixiejuryleden zijn en dat ik in 2 jaar tijd exact 3 keer benaderd ben. Alle andere keren dat ik gejureerd heb is het omdat ik daar zelf actief achteraan gegaan ben...

KNHS ontneemt de bixiejuryleden wel heel erg de kans om aan het jureren te komen door steeds te gedogen dat IL-juryleden (die vaak toch al ter plaatse zijn) het werk doen.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:54

Inderdaad: er wordt alsmaar geroepen dat er geen bixiejuryleden te krijgen zijn, maar ook ik heb dit jaar maar 3x bixie gejureerd. En dat alleen maar omdat mijn moeder gebeld wordt om te jureren en bij iedereen die belt voor een ponywedstrijd er ook meteen bijzegd dat ik bixiejury ben en of ze die misschien ook nodig hebben. Verder probeer ik het ook zelf zoveel mogelijk bekend te maken. Ik kan niet geloven dat er van al die bixiejuryleden (want ondertussen zijn er alweer 2 jaar juryleden opgeleid) niemand is die kan komen jureren.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:44

Ik word elke week wel gebeld op te jureren door heel het land, maar ik heb ook mijn max om te reizen :=
Heb de opleiding gedaan, en weet uit eigen ervaring dat het jureren, vooral de B1 veel moeilijker is dan de reguliere B, L1 of L2....
Misschien dat daarom ook alleen officiële bixiejuryleden mogen jureren?

Heb alleen dit seizoen al 12 x gejureerd :Y)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:46

Jureer je ook ook B, L1 of L2 Kaatje?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:51

Ik jureer Bixie, maar ga vaak mee schrijven in de Z1 en Z2 ;)

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:40

Even een bixie vraagje aan jullie juryleden :D

Mijn paardrijkoters gaan zondag een bixie dressuur proef rijden (AA) het is hierbij toegestaan om ze te begeleiden, ik wil dit liever niet doen omdat ik het knapper vind dat ze het alleen kunnen.

Maar alleen maken ze wel net iets meer kleine foutjes als dat ik ze zou begeleiden, wat telt zwaarder mee?
De kleine foutjes terwijl ze alleen rijden of een betere proef maaar met begeleiding?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:41

De begeleiding maakt voor de beoordeling niets uit, de vraag is of die kleine foutjes wel tot uiting komen in de beoordeling. In de AA kun je maar bijzonder weinig met de stukken tussen de onderdelen. Het criterium voor de figuren is dat het herkenbaar moet zijn, dat is nogal een ruim begrip ;)

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:30

Haha ja dat is zeker een ruim begrip! Nou dan laat ik ze het maar gewoon zelf doen bedankt voor je antwoord :)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:49

28 augustus jl hadden wij een bixiewedstrijd georganiseerd, de kinderen konden 2 dressuurproefjes rijden en 1 springparcoursje rijden. Ik had op de KNHS site de bixiejuryleden opgezocht die binnen een afstand van 20 kilometer van ons af zaten. Dit waren er acht. Wij hebben ze alle acht benadert, van deze acht konden er drie. Op een bepaald moment liep de opgave echter zo super dat we op 40 combinaties zaten voor de dressuur, dus 40 in 1 ring. Wij hebben toen nog drie bixiejury's gebeld die dan buiten die twintig kilometer het dichtst bij zaten, we moeten het natuurlijk wel wat leuk houden, ook met de kilometervergoeding. Alle drie konden niet. Ik heb toen met de KNHS gebeld, met het verzoek om 'gewone' juryleden te mogen vragen. De dame die ik aan de telefoon kreeg zei dat dit absoluut niet mocht. Haar oplossing was dat er 40 combinaties in een ring mochten, dus dan moesten we dat maar doen. Met een simpel rekensommetjes, 10 minuten per proefje en een pauze, kwam ik toen uit op zo'n 7 uur bixiejureren voor 1 jury. De dame van de KNHS leek dat helemaal geen probleem. Ik was echter bang dat als ik dit van onze jury's zou vragen ik ze nooit op onze wedstrijd zou zien, ik zou namelijk als jury en zeker als bixiejurylid hier niet enthousiast van worden. Ik heb haar toen maar gevraagt of ze ook controleerden welke jury's jureerden, na even getwijfeld te hebben antwoorde ze dat ze dat niet deden, toen wist ik genoeg en wist ik ook wat we moesten doen. We hebben 4 (2X2) ringen dressuur gehad met 24 kinderen per ring, daarnaast nog een 20 springertjes, we zijn 's middags om 13.00 uur begonnen om half zes hadden we een grote prijsuitreiking, wat wil je nog meer. We hebben heel wat complimentjes gekregen van de ouders, met 40 in een ring was dat vast niet gebeurt.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:46

Ik had het ook zo opgelost hoor!
24 bixieproefjes achter elkaar is echt de max.
Gaaf dat jullie becomplimenteerd werden, is toch super!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:53

Ik ben in die 2/3 jaar dat ik genoteerd sta als Bixie jury nog nooit gevraagd, voor het gewone jureren wel, maar Bixie nooit.
Volgende bijscholing ben ik er dus ook niet meer bij.

MizoanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:57

Ik ben sinds het behalen van het officiele bixie gebeuren zeggen en schrijven 2 x gevraagd bixie te jureren! Beetje teleurstellend want het is zooooo leuk :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:27

Jammer is dat hè Miep!

Grainey, vergeet je mij volgende keer niet te vragen? Ik woon nu in Groningen ;)

MizoanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:37

:j zeker jammer en des te enthousiaster ben je als je dan daadwerkelijk WEL gevraagd word door een organisatie!

Probeer bij ons de rijvereniging ook warm te maken om eens eenbixie rubriek te organiseren :+

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:00

Even een heropening...

Bixiejuryleden, vraagje. Jureren jullie ook de impulsrubrieken en B groen? Weet eigenlijk niet of dat de bedoeling is dat wij dat (erbij) doen en ben daar erg benieuwd naar. Werd me gevraagd...