JL Verbazing.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

njarco

JL Verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 07:26

Juryleden dit kan toch echt niet.

Vandaag was ik met een stalgenoot op wedstrijd. Deze reed Z1 dressuur.
Ik heb daarvan niet alle proeven gezien. Wel heb ik de winnende combi gezien.
Deze reed het paard met een volledig doorgeslagen stang, paard liep de hele proef met de mond open.
De eenvoudige wissels waren letterlijk in elkaar gestrokken, paard met de kin op de borst en natuurlijk daardoor op de
voorhand.
De gehele proef was het paard erg gespannen.
Waarom dit paard won is mij een raadsel.

Ik vraag mezelf af waarom je steeds vaker ziet dat deze combinatie,s winnen.
Dit is mijn ogen toch niet waar dressuur voor bedoelt is. Iedereen heeft het over het welzijn van het paard en het happy atleet gebeuren. Dat was in deze proeven toch niet terug te vinden.

Juryleden kan iemand mij vertellen hoe zo,n paard kan winnen?
(paard had overigens wel een (mooi) zwaai voorbeen zal dat het dan zijn geweest)?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 07:35

Het lijkt tegenwoordig een moetje te worden het paard flink pijn in de mond te doen :(
Toevallig zag ik gisteren nog een show voorbij komen van top menners.
Slechts 1 daarvan deed normaal met de teugels ;(
Ik vond het gewoon onder dierenmishandeling vallen. Je kon de kwelling op de paardenhoofden zien gewoon.
En een mooie kur op muziek met mooie friese paarden.
Allemaal een stang in en slechts 1 er van hield tijdens het vele doorzitten de handen stil.
De rest kwam van neus tot knieën, nee geen aplaus van mij deze ronde :n

Gelukkig zater er nog hier en daar een paar bij die WEL konden rijden op normale manier.
Verder heb ik er ook echt geen woorden en al helmaal geen respect voor

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:15

njarco schreef:
Deze reed het paard met een volledig doorgeslagen stang, paard liep de hele proef met de mond open.
De eenvoudige wissels waren letterlijk in elkaar gestrokken, paard met de kin op de borst en natuurlijk daardoor op de
voorhand.

Ehhh... Misschien was de rest wel NOG slechter?

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:59

jasmijn78 schreef:
njarco schreef:
voorhand.

;)

Wij denken precies hetzelfde! :P

Zonder het gezien te hebben en de rest ook bekeken te hebben, kan je er niks over zeggen, misschien was ze toevallig de beste van de slechten die dag :o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 02:03

Het is maar net waar de jury van houdt. Mijn paardje liep super vandaag en heb geen een winstpunt gereden. En een jongen die zijn paard gigantisch opgeprikt had lopen -lees hals erop, valse knik, vaste rug- kreeg wel zijn punten. Was er behoorlijk chagrijnig van, vooral omdat het commentaar op mijn coupon totaal niet overeenkwam met de proef -Viel uit galop, Oja? Sprong over, Wanneer dan?? - Maarja, jurysport he.

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 07:00

jasmijn78 schreef:
njarco schreef:
voorhand.

;)

Ik heb zeker betere en vriendelijker proeven gezien hoor. Er waren ook die slechter reden dan deze combi.
Maar winnen door twee keer zo,n proef te rijden?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:37

misschien heeft ze de oefeningen wel zo goed gereden, dat ze zelfs met een punt aftrek voor de open mond en gespannenheid, nog boven de rest uitkwam, zeg maar wat hoor.
Verdere uitleg kun je van mij, of elk ander jurylid niet verwachten. wij waren er niet bij.... ;)
Je kunt pas een oordeel vellen over een jurylid, als je erbij in de auto gaat zitten en het vanuit het oogpunt van de jury bekijkt....
Maar als je dit zo erg vind, waarom stap je dan niet naar de betreffende jury en vraag je om een uitleg (op een normale manier en niet met je vooroordeel al klaar ;) )?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:43

Citaat:

Klopt, Saskia heeft ook wel eens een Z2 proef gewonnen met 155 pt terwijl 180 een WP was.....

Volkomen nutteloos om dan af te geven op een jury, plaats dan een video zodat iedereen kan meekijken of ga eens na hoe slecht jezelf wel hebt gereden!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:30

Heb je een praatje gemaakt met de jury? Zeker ook omdat je zelf jury bent kun je dan best eens aangeven dat jij een andere plaatsing in gedachten had (zonder aanvallend te zijn) en of hij/zij het wat nader toe kan lichten.

Scum

Re: JL Verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:53

Ik denk niet dat je hier een jurylid zult vinden die je een antwoord kan geven. Simpelweg omdat wij de proef niet gezien hebben.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:12

Chaos schreef:
Het is maar net waar de jury van houdt. Mijn paardje liep super vandaag en heb geen een winstpunt gereden. En een jongen die zijn paard gigantisch opgeprikt had lopen -lees hals erop, valse knik, vaste rug- kreeg wel zijn punten. Was er behoorlijk chagrijnig van, vooral omdat het commentaar op mijn coupon totaal niet overeenkwam met de proef -Viel uit galop, Oja? Sprong over, Wanneer dan?? - Maarja, jurysport he.

Als het commentaar echt niet overeenkomt zoals jij aangeeft dan denk ik eerder dat de schrijfster jouw proef op de verkeerde coupon heeft geschreven ;) , dus iemand anders kan er met jouw winstpunt vandoor zijn gegaan als je die hebt gereden...

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:23

het betreffende jurylid zat nog volop te jureren dus kon niets vragen. Anders had ik dat zeker gedaan. Mooi oefeningen rijden met een vrselijk gespannen paard dat alleen maar opgekropt al tanden knarsend loopt kan nooit een goed punt voor een oefening krijgen in mijn ogen. Dat heeft namelijk niets meer met fairplay te maken.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:36

njarco schreef:
het betreffende jurylid zat nog volop te jureren dus kon niets vragen. Anders had ik dat zeker gedaan. Mooi oefeningen rijden met een vrselijk gespannen paard dat alleen maar opgekropt al tanden knarsend loopt kan nooit een goed punt voor een oefening krijgen in mijn ogen. Dat heeft namelijk niets meer met fairplay te maken.

het is ook de bedoeling dat je na de proef overlegd met de jury. Tijdens de proef wordt dat niet echt gewaardeerd ;)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:13

@ kaatjemuts: njarco bedoeld dat de desbetreffende jury nog een rubriek moest jureren nadat de prijsuitreiking van de rubriek waar deze persoon 1ste werd al was geweest. Anders kan njarco ook niet weten dat deze persoon 1ste was geworden het feit dat juist deze persoon hoge punten heeft gekregen wilde zij eigenlijk navragen maar dat kon niet omdat de jury nog een rubriek aan het jureren was... Snap? ;)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:20

Dressuurgek schreef:
@ kaatjemuts: njarco bedoeld dat de desbetreffende jury nog een rubriek moest jureren nadat de prijsuitreiking van de rubriek waar deze persoon 1ste werd al was geweest. Anders kan njarco ook niet weten dat deze persoon 1ste was geworden het feit dat juist deze persoon hoge punten heeft gekregen wilde zij eigenlijk navragen maar dat kon niet omdat de jury nog een rubriek aan het jureren was... Snap? ;)

Snappie ;) Wel vreemd dat ze nog een rubriek moest jureren, zo gek krijg je mij niet... En als om 2 kleine rubrieken gaat, dan kun je toch wel ff wachten i.p.v. hier zo hoog van de toren te blazen.
Bovendien kun je de juryleden via hun naam of nummer bereiken en dan alsnog vragen ;)
Ik vind het een beetje raar om hier zomaar op een jurylid af te geven, alleen gebasseerd op je eigen vooroordeel, ipv het gewoon te vragen waarom hij/zij zo heeft gejureerd.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:59

@njarco:
Er valt helemaal niks over te zeggen door collega-juryleden, want we hebben de bewuste proef niet gezien. En om nu uitgaande van jouw subjectieve verhaal e.e.a. over een collega te roepen, nee niet echt fraai!Ik doe daar dus niet! aan mee. Vind het zelfs een beetje goedkope actie van je.
Wees recht door zee, en zoek kontakt met het betreffende jurylid als het je zo hoog zit, maar niet via Bokt, met jouw gekleurde versie van de proef.

@Chaos: ben je uitleg wezen vragen? Lijkt me prettig als je zo boos was over je punten en protocol-opmerkingen. Hier wat rond tetteren heeft weinig zin.

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:37

Het is niet afgeven op een jury. Zij zal het ongetwijfeld allemaal goed en sportief beoordeelt hebben. De jury moets nog een rubriek Z2 doen.

Wat ik me alleen afvraag is waarom zo,n combi zo hoog eindigd als er zo gereden word. Idd waarschijnlijk had deze combi er ook hele mooie stukken tussen zitten vanuit de jury gezien. Dat is toch anders als langs de kant.
Dus nee afgeven is het niet. Zeker niet.

Wat mij opvalt is dat deze cobinatie,s vaak winnen. Met strak getrokken stangen al knarsend met de kin op de borst door de ring.
Dit is in mijn ogen toch niet de bedoeling van dressuur. Of zit ik nu helemaal fout.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:25

Nee, je zit zeker niet fout. Ik krijg ze ook voor mijn neus in de ring, en word daar absoluut niet vrolijk van. In algemene zin heb je zeker gelijk. Wat ik bedoelde is dat het om een specifieke proef gaat waar je reactie op vraagt. En dat is onmogelijk als ik die niet gezien heb.

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 20:35

CharleyT schreef:
Nee, je zit zeker niet fout. Ik krijg ze ook voor mijn neus in de ring, en word daar absoluut niet vrolijk van. In algemene zin heb je zeker gelijk. Wat ik bedoelde is dat het om een specifieke proef gaat waar je reactie op vraagt. En dat is onmogelijk als ik die niet gezien heb.

daar heb je idd gelijk in. Daar kunnen jullie ook niet over oordelen. Gaat me ook niet zozeer om die specifieke proef.
We zien dit zo vaak en toch komen deze combi,s vaak bovenaan.
En een collega jury afvallen is helemaal niet mn bedoeling.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:30

CharleyT schreef:
@njarco:
Er valt helemaal niks over te zeggen door collega-juryleden, want we hebben de bewuste proef niet gezien. En om nu uitgaande van jouw subjectieve verhaal e.e.a. over een collega te roepen, nee niet echt fraai!Ik doe daar dus niet! aan mee. Vind het zelfs een beetje goedkope actie van je.
Wees recht door zee, en zoek kontakt met het betreffende jurylid als het je zo hoog zit, maar niet via Bokt, met jouw gekleurde versie van de proef.

@Chaos: ben je uitleg wezen vragen? Lijkt me prettig als je zo boos was over je punten en protocol-opmerkingen. Hier wat rond tetteren heeft weinig zin.

Nee, ik heb geen uitleg gevraagd. En ik loop niet te tetteren, ik reageer gewoon in het topic.. :')
De jury was aan het jureren toen ik wegging, dus dat had weinig zin. En behalve dat, jammer dan. Dat ik er gister wat chagrijnig over was na mijn wedstrijd wil niet zeggen dat ik nu nog baal. Volgende x beter. ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:36

Zo'n topic heeft in mijn ogen weinig nut......iedereen die hier reageert zegt nee dat wil ik niet zien maar vervolgens zit je te jureren en soms komt daar een uitslag uit waar mensen zich over verbazen! Ik wil altijd uitleg geven aan iedereen (deelnemers/toeschouwers/collega juryleden) maar ga nooit in de verdediging, ik zou niet weten waarom. Ik punt wat ik op dat moment zie en ervan vind, niks meer dan dat.

We hebben recentelijk tegelijk zitten jureren en hadden veel verschil tussen onze proeven. Jij vindt mij waarschijnlijk te hoog punten en ik vind jou een beetje aan de zuinige kant, wie heeft er nou gelijk?

Het uitgangspunt moet dat lekker lopende paard zijn maar.....als dat iets minder netjes gereden paard wél alle oefeningen zeer korrekt uitvoert, ja dan kan het voorkomen dat ie hoger eindigt!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:59

Enige wat ik kan zeggen: Vraag het de desbetreffende jury.

Ik zelf vind het altijd fijn dat de combinaties naar me toe komen voor commentaar. Kan veel duidelijkheid brengen.

Ik was er niet bij, maar ik zelf ben daar niet voor. Maar goed, zoals eerder gezegt, misshcien toch nog de beste van de dag??