Wie heeft n.a.v. de Sticky al eens een ORUNcursus gereden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pieteritus

Wie heeft n.a.v. de Sticky al eens een ORUNcursus gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 13:52

Daar ben ik best benieuwd naar.
Zelf heb ik me ook opgegeven voor het evt. voorrijden van de ORUNcursus, maar ik vraag me af of er gebruik wordt gemaakt van deze combinaties?
Hoe werd het rijden daar ervaren en ben je er iets wijzer van geworden?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:56

Voor mijn gevoel wordt er geen gebruik van gemaakt. Ik heb het oorspronkelijke topic geopend en deze is zonder overleg veranderd in een Sticky. Ik ben in ieder geval nog nooit benaderd.

Lielle

Re: Wie heeft n.a.v. de Sticky al eens een ORUNcursus gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:42

ik ben een paar keer benaderd, maar was helaas verhinderd. Het werkt dus wel.

Ik heb overigens al eerder meegereden bij de ORUN, echt leerzaam kan ik het niet noemen eerlijk gezegd.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:52

Ik rij eigenlijk elk jaar wel mee met een Orun cursus als examenkandidaat maar nuttig is het niet hoor. Ik heb ooit van één iemand nuttige tips gehad en dat was degene die de cursus zelf gaf...

Wel veel gelachen, vooral om examens waar de meest idiote dingen gezegd worden! Heb een jaar of drie geleden een examen gereden en dat springen ging wel zo verkeerd. Ik moest vanuit een loeischerpe bocht (te scherp dus!) aanrijden en mijn paard is heel groot. Dit lukte wel maar toen ik landde in de verkeerde galop bleef die griet gillen DOORgalopperen tot de volgende sprong.....nou dat was dus echt volstrekt onmogelijk om dan die bocht te halen en ik hou mijn paard graag heel dus ik neem m terug en spring goed aan, kreeg ik een preek dat ik door had moeten galopperen! Dat die dus gezakt is, moet geen verrassing zijn.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:55

hm, zo had ik ook op het examen iemand die steeds vergat om de eerste galopsprong na de landing te tellen, en die bleef maar roepen dat ik te weinig (nl 3 ipv 4) galopsprongen tussen de twee hindernissen reed. Uiteindelijk mijn paard flink terug geprutst en op 5 ipv 4 erdoor gekomen. En toen was ze tevreden. Maar zo zijn er nog wel meer dingen waar ik niet zo enthousiast over was.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:57

Ja, ach ik kom er om rondjes te rijden, doe wat gevraagd wordt en dat is het. Ik heb niet de illusie dat ik of mijn paard er beter van worden, want dat gaat niet gebeuren. Ik doe het meestal om iemand een plezier te doen.....en blijkbaar ben ik een makkelijke combi om mee aan het werk te gaan!

Overigens heb ik de laatste keer met een examen iemand gehad die maar bleef roepen, meer terug meer terug, dus Alf helemaal superverzameld op een kruis af en ja die sprong natuurlijk niet, die liep er dwars doorheen. Zegt ze heel droog, ok dat was blijkbaar teveel terug.....ik zag de examinatoren erom lachen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:58

daarom doe ik het dus ook, om iemand te helpen. En de paarden zijn weer eens ergens anders, ook nooit verkeerd.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:59

Ik heb nu meerdere keren voorgereden in verschillende cursussen en het enige wat ik er wijzer van geworden ben zijn hilarische opmerkingen :))

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:04

Hier was ik ook eigenlijk wel benieuwd naar! Ik denk ook dat je het eerder doet om een medebokker te helpen in plaats van 'een goedkope les'.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:05

Bij mij in mijn omgeving zijn elk jaar wel een aantal mensen die die cursus gaan doen en dan is het snel geregeld. Keertje rijden en dan examen. Kleine moeite.

Afgelopen jaar zou ik twee examens doen, één via bokt maar helaas was mijn paard niet in orde dus ging het niet door.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:04

Een paar keer benaderd & een keer verhinderd en daardoor een vervanger geregeld. Geen bedankje gehad, wel las ik achteraf op Bokt:

Citaat:
Volgens mij doen ze niet moeilijk over koudbloeden hoor! Ik moest tijdens mijn examen ook lesgeven aan een hyperdressuur KWPNer en een Groninger ruin die er uitzag als een Belgisch trekpaard..

Waarbij mag worden opgemerkt dat een Groninger geen koudbloed is en de Groninger in kwestie, in tegenstelling tot de overigens ook prima WPN`er, wel alle hindernissen nam en niet met vier benen een hoek uit sprong van schrik.
Ezumii schreef:
... het enige wat ik er wijzer van geworden ben zijn hilarische opmerkingen :))

Hier kan ik me dus bij aansluiten :Y) :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:42

Uums, dat is niet zo netjes :n Ik zou eigenlijk een wildvreemde bokker wel een klein presentje geven als zij voor mij wil rijden bij de ORUN, al is het alleen maar om het gebaar!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:35

Toen ik zelf de Orun-cursus deed heb ik de vriend die mee was naar het examen en de vriend wiens paard ik een paar keer mee heb gehad naar de cursus beide wel een aardigheidje gegeven om hun paarden mee te verwennen en van een andere Bokster die hier op stal is geweest om te oefenen met lesgeven kreeg ik een heel leuk cadeautje. Haar les was ook nog eens echt nuttig en ze is dan ook met glans geslaagd *D

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 15:02

oké, ik maak dus uit de reacties hierboven op dat de adviezen tijdens de examens/lessen tegen lachwekkend (in sommige gevallen) zijn en dat het behalve eigenlijk leuk niet echt nuttig is. Behalve dan dat je paard eens in een vreemde omgeving komt.
Ben benieuwd wanneer ik eens een belletje/PB krijg.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:13

Ik heb ook al een aantal keren mee gereden.
Mooiste was toen de cursusleidster ging vertellen aan de cursisten dat het geen correct gebouwd paard was. Het dier was niet ras typisch en zou op een keuring zeker niet hoog scoren.
Desbetreffende merrie had een eerste premie dus wij vroegen ons af wat haar bezwaren waren.
Zij ging keurig uitleggen wat voor'n kenmerken ons paard miste en wat wel gewenst was bij een Fries.
Toen ze uitgesproken was hebben we haar vertelde dat de zwarte merrie met haar kort getrokken manen.
Haar opgeschoren benen, 2 witte sokken en een kol een Gelderse was......

serieus

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:15

Waar was dat? Lichtenvoorde, hahahaha!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:16

Ik denk dat je van het meerijden op zich niet heel veel leert, maar van de cursusleider des te meer.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:17

Zo te lezen leren sommige cursusleiders zelf minstens zo veel van die oefencombinaties. Niet te geloven toch :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:24

daffodil schreef:
Ja, ach ik kom er om rondjes te rijden, doe wat gevraagd wordt en dat is het. Ik heb niet de illusie dat ik of mijn paard er beter van worden, want dat gaat niet gebeuren. Ik doe het meestal om iemand een plezier te doen.....en blijkbaar ben ik een makkelijke combi om mee aan het werk te gaan!

Overigens heb ik de laatste keer met een examen iemand gehad die maar bleef roepen, meer terug meer terug, dus Alf helemaal superverzameld op een kruis af en ja die sprong natuurlijk niet, die liep er dwars doorheen. Zegt ze heel droog, ok dat was blijkbaar teveel terug.....ik zag de examinatoren erom lachen!

geniaal :')
werkelijk waar geniaal :P

ik hb nog nooit meegereden op een examen,
maar wel het examen zelf gedaan :P
en mjn vriendin heeft mee gereden op mijn tinkertje :P
maar ik moet zeggen...
ook wij hadden hele hilariche momenten :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:26

Bij ons was het zo dat de cursusleider ook altijd het rijden besprak met de ruiter en tips meegaf. En mijn cursusleider is IMO echt enorm bekwaam. Tevens mijn instructeur.

www.staldijkzicht.nl
Dit jaar wederom instructeurs 2 met rijden in Didam.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:28

Chaos: zelf heb ik het ook enorm getroffen, hoor :j Echt een supervaardige allrounder die ook nog heel didactisch onderlegd is EN bescheiden blijft. Die vind je niet zo gek veel :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:01

wij hadden ook super instructeurs,
wat chaos zegt vind ik eigenlijk wel heel logisch,
zo gebeurde het bij ons ook altijd ;)

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:02

Nimber schreef:
Ik heb ook al een aantal keren mee gereden.
Mooiste was toen de cursusleidster ging vertellen aan de cursisten dat het geen correct gebouwd paard was. Het dier was niet ras typisch en zou op een keuring zeker niet hoog scoren.
Desbetreffende merrie had een eerste premie dus wij vroegen ons af wat haar bezwaren waren.
Zij ging keurig uitleggen wat voor'n kenmerken ons paard miste en wat wel gewenst was bij een Fries.
Toen ze uitgesproken was hebben we haar vertelde dat de zwarte merrie met haar kort getrokken manen.
Haar opgeschoren benen, 2 witte sokken en een kol een Gelderse was......

serieus

Hilarisch :)!!! Te erg voor woorden.

Ik heb vorig jaar ook meegereden. (Eerdere jaren ook al een paar keer).
Had het eerste half uur een hele leuke meid. Deed erg goed haar best.
De tweede dame was erg dramatisch. Snapte niks van de afstanden. Moest van haar een lijntje springen op 13,5 meter. Kort vanuit de hoek de eerste. Amper 7 meter om te draaien en dan moest ik op 2 galopsprongen het lijntje springen. Kan never nooit. Na 2 keer had ze dat in de gaten. Dus toen moesten we er ineens veel meer maken. Oftewel 6. Ook bijna niet te doen. De jury ( Die ik overigens goed ken) zei tegen mij dat ik gewoon op 3 galop sprongen dat lijntje moest springen. In de hoop dat de instructie zag wat ze verkeerd deed.
Helaas was dat niet het geval. Ze was op en top zenuwachtig. Heel jammer. Heb haar stiekem nog wel een keer geholpen. Ze had nm bij een oxer geen veiligheids lepels opgehangen. Geen grondbalk bij het eerste kruisje etc etc...
Ergens kan ik me voorstellen dat zenuwen hele vreemde dingen met je kunnen doen. Maar zoals afstanden en veiligheid etc. Dat moet toch standaard in je koppie zitten. Zeker voor zo'n ORUN examen.
Mochten ze me voor volgend jaar weer vragen, zou ik het wel zo weer willen doen. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:18

Hoewel ik me kan voorstellen dat je juist afstanden ed. vergeet op het examen. Ik had er gelukkig geen last van, maar een ander wel.

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:40

Een verschil van een halve meter tot anderhalf kan ik me nog wel voorstellen.
Maar 2 of 6 galopsprongen in 13,5meter, dat zijn toch echt wel dingen die je moet weten. Lijkt mij toch?