L1 jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annelies_b

L1 jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 21:04

Hallo

Ik vroeg mij af wat jullie als jury nou willen zien in de L1 Hoe streng zijn jullie met wijken en welke punten moeten in de L1 echt voor mekaar zijn in de L1, daar ben ik echt heel benieuwd naar ik heb nu zelf 2 wedstrijden gereden in de L1 en de eerste wedstrijd had ik punten op mijn coupons staan waar ik echt aan kon werken dat heb ik ook gedaan. Daar kan ik ook aan zien dat die goed verbeterd zijn. Maar vandaag mijn 2de keer in de L1 gereden en net geen winstpunt en vandaag stonden er niet echt dingen op waar ik iets mee kon dus vandaar mijn vragen wat willen jullie als jurylid in de L1 zien wat echt niet meer fout mag gaan.

Alvast bedankt voor het lezen en reageren

DDW1190

Re: L1 jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:08

het ligt aan de persoon, de een kan dit goed en de andere weer iets anders!

als je de slechte punten verdoezelt met de goede punten kan je makkelijk een wpje rijden :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:33

Voorin het dressuurproevenboekje staan een heleboel dingen uitgelegd wat er op welk niveau gevraagd wordt. Heb je dat al eens gelezen?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:49

Probeer alles perfect, netjes maar ook ontspannen voor elkaar te hebben. En in welke klasse je ook rijd bereid alles goed voor (de onderdelen in de proef).
Als je alles goed voor elkaar heb krijg je je punten wel.

Stel als je nu weet dat je jury hier op let dan ga je je rijden hier op aanpassen. (Stel dat je het maar voor een 6je oefend. Terwijl er eigenlijk meer in zit.) Zou ik het daar niet bij laten zitten. Het is natuurlijk ook gymnastiek voor je paard zelf he! ;) En vraag natuurlijk je instructrice om raad die moet jou ook een heel op eind kunnen helpen. Of plaats op Haw filmpjes zodat mede-bokkers en sommige zijn ook opgeleid jurylid of insctruteur jou ook kunnen helpen :)

Succes er mee!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:35

Een paard dat aan de teugel loopt en op weg is naar de nagevelijkheid. Ontspannen is. De figuren netjes op de letter rijd.
Toe is aan de L2

travers1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:36

Hallo,

Dat ligt aan de jury,
Want iedereen is anders....?

Als u het er niet mee eens bent stuur me dan een PB...

Alvast bedankt!! <3

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:39

jury schreef:
Voorin het dressuurproevenboekje staan een heleboel dingen uitgelegd wat er op welk niveau gevraagd wordt. Heb je dat al eens gelezen?

Daar staat inderdaad een hoop in, wat helaas vaak in de praktijk anders blijkt te gaan dan in de theorie.
Geef de TS groot gelijk dat ze het interessant vind om het te horen uit de mond van verschillende juryleden, zelf vraag ik dat ook altijd aan mijn jurylid als ik moet schrijven. :j

Ik lees even mee. :)

Fleurbadoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:14

Als jij gewoon je ooefeningen goed doet en je houd aan wat je instructeur tegen jou zegt;) nou dan kom je echt ver.. Ik ging altijd perfect rijden ik wou alles keurig. Maar dan gaat het fout . Je maakt je zorgen oo Kuuttt.. Ik doe dit fout of oo ik doe dit fout. Ga gewoon weer verder met de volgende oefening! Je moet je oefeningen goed doen en jij heb dan echt wel en wp~! :o

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 23:51

wat leuk dat er zoveel reacties zijn ik zie dat er dusdanig heel veel verschillende meningen zijn. maar wat toch het strengst beoordeelt word is op de letter rijden :D ben benieuwd of er nog meer meningen zijn..

ik heb inderdaad gelezen wat er voorin het boekje staat maar als je voor een jury rijd is het toch wel heel anders. Ook heb ik de cd van knhs wat ook heel informatief is..

ikzelf heb niet het idee dat ik te netjes wil rijden in de proef. Maar het gedurfde rijden is het niet altijd ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:57

pony/paard moet in de L1 echt wel goed nageeflijk/aan de teugel zijn.
Wat ik heel belangrijk vind is dat je de oefeningen netjes afwerkt, figuren, hoeken rijden. En als er een keer iets misgaat, de manier waarop dat wordt opgelost.
In de L1 wordt natuurlijk een stukje wijken gevraagd en een stukje middengalop. Vaak kun je aan de manier waarop de middengalop wordt teruggereden wel zien of het paard en de ruiter het snappen.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 10:42

en hoezo zie je dat dan aan het terug rijden van de middengalop? ja sorry ben geen jury en heb ook nog nooit geschreven dus ja ;) maar ga dat binnen kort wel een keer doen

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:13

Als je middengalop wegrijdt door been te geven en je hand er nog redelijk aan te houden (dus eigenlijk een gesloten middengalop), dan kun je hem ook veel beter gesloten terugrijden naar de arbeidsgalop.
Rij je middengalop door been te geven en je hand ook naar voren te steken (dus niet gesloten houden), dan vallen ze in de middengalop uit elkaar. Als je dan terug wilt rijden naar arbeidsgalop vallen ze 9 van de 10 keer in draf omdat er geen impuls is.
Middengalop rij je van achter uit en niet door voor los te gooien. Daar kun je vaak wel aan zien of een ruiter handig hierin is

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 13:41

aahh oke bedankt weer wat geleerd :)

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:20

[quote="annelies_b"]wat leuk dat er zoveel reacties zijn ik zie dat er dusdanig heel veel verschillende meningen zijn. maar wat toch het strengst beoordeelt word is op de letter rijden :D ben benieuwd of er nog meer meningen zijn..

Wat je aangeeft is dus niet het belangrijkste !!!
De takt, ontspanning, aanleuning, impuls en rechtgerichtheid zijn het belangrijkste in de dressuur! Het exact op de letter rijden wordt uiteraard wel beoordeeld maar minder streng als de bovenstaande punten!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:13

wat ook bealngrijk is en waar je punten mee kan scoren, is het wijken.
zorg ervoor dat je netjes recht aankomt, je paard eerst een stukje rechtdoor rechtstelt, dan wijkt, en heel bewust na die 5/6 meter je paard weer erchtstelt en rechtdoor gaat.

hoeveel ruiters ik wel niet tegenkom die bv al meteen gaan wijken als ze de bocht omgaan, of het paard na die 5/6 meter doordrukken waardoor ze zwaar over de schouder richting hoefslag lopen.. die zijn niet te tellen :=
5 meter is maar kort, en stel je paard vind het wijken nog moeilijk, dan kun je wel laten zien dat je kan rechtrichten en controle hebt :j

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:57

Juryleden, in navolging op bovenstaande: Als je netjes door kunt wijken tot de hoefslag, is dat ook prima, of willen jullie echt graag die 5/6 meter en het rechtstellen zien?

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:31

Coeffie schreef:
Juryleden, in navolging op bovenstaande: Als je netjes door kunt wijken tot de hoefslag, is dat ook prima, of willen jullie echt graag die 5/6 meter en het rechtstellen zien?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:37

ik vind zelf 9 meter wijken en dan op de binnenhoefslag recht stellen een erg mooie aanpak als het wijken echt goed bevestigd is.

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:39

Dat is inderdaad ook nog een goede mogelijkheid. Zo kun je als ruiter zowel het beheerste wijken laten zien als het rechtrichten van het paard.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:07

idapaulien schreef:
Coeffie schreef:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. :D

Maakt mij dus echt niet uit, zolang het wijken zelf maar goed is!
Het is zonde als de eerste 5 meter goed gaan en vanaf dan fouten optreden zoals ah achterblijven, verbuigen, impulsverlies.
Liever 5 goede meters wijken dan 10 meter 'kwakkelen' ;)

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:10

Maar het rechtstellen hoort gewoon wel bij het te tonen onderdeel, dus dat moet wel worden getoond.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:15

Een lekker actief gereden proef met een nageeflijk paard.
Als je niet op de letter rijd(dus naast ac of te laat een overgang) dan kost dat een punt aftrek.
Dus een slordige proef maar een heel fijn gereden paard kan nog steeds hoog scoren.
Evenals een hele nette proef met een minder goed gereden paard kan nog wel een winstpuntje hebben.
Tegen de hand zijn,kantelen of tactfouten zijn iig onvoldoendes.
Ik vind het rechtstellen wel belangrijk,je toont hiermee aan dat stukje ook voor elkaar te hebben.
Is je wijken echter heel goed dan mag je best door naar de hoefslag.Helaas gaat het vaak de laatste meters fout...

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:03

OK. Dat is helder. Dus het allerbelangrijkste is dat datgene wat je wijkt ook kwalitatief goed blijft. Ja.... na de gevraagde 5/6 meter dus. Thanks!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:08

Ik had gisteren een L1 combinatie, die erg netjes kon wijken. Ze deed dit tot de hoefslag, en stelde op de hoefslag netjes recht. Die kreeg van mij een 8! Er staat in de proef MINIMAAL 5 mater wijken, dus als je dan doorgaat tot de hoefslag en dat gaat goed, mag je dat niet afstraffen. Anders is het inderdaad zoals genoemd, ga je na die 5 meter de fout in, dan beïnvloedt dat wel het cijfer!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:17

Wat ik graag wil zien:
Een ruiter die zijn paard onder controle heeft en dan zowel in tempo,aanleuning en ongedwongenheid.
Dus een constante proef,het hoeft nog niet spectaculair met heel veel afdruk,maar lekker ongedwongen in het juiste tempo,en dan graag de gevraagde oefeningen netjes afwerken.
Verschil laten zien tussen de gevraagde verruimingen,ook het halsstrekken op de juiste manier,netjes aanspringen in galop en daarna niet onder je uit laten lopen bij het terugnemen.
Bij het wijken ook netjes laten zien en niet schuin over een lijntje laten lopen terwijl er verder niks gebeurt,of laten wegvallen over buitenschouder.
Voor het afgroeten een rechte lijn over A-C lijn en recht in balans,dus verdeeld over 4 benen stil laten staan,staat 1 voorhoefje dan een beetje voor de andere is nog niet zo erg in het L1,bij het L2 wordt daar dan wel weer strenger naar gekeken.
Ook de houding en zit wordt goed opgelet.