waar geven jullie het seintje om te starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

waar geven jullie het seintje om te starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 19:05

Het valt me in de L2 de laatste tijd erg op dat ik het seintje om te starten iedere keer krijg bij K of F.Om dan bij A netjes af te wenden is met mijn grote paard nog niet eenvoudig. Nou vroeg ik me af waar geven jullie als juryleden het sein om te starten. En mag ik (ik doe het nu niet) nog de A voorbij nadat het startsein is gegeven of moet ik dan ook echt meteen a-x-c wenden?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:07

Ik rijd altijd eerst een volte bij A wanneer je al bijna de wending niet kunt halen(door laat startsein) en daarna begin ik.

Sim

Re: waar geven jullie het seintje om te starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:06

Na het startsein heb je zoveel (ik dacht 45) seconden om je proef te beginnen. Je kunt dus nog rustig even een volte draaien.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:10

Alleen dan moet je er wel op letten dat je niet per ongeluk al begint, oftewel niet langs A gaan!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:57

Mootje schreef:
Alleen dan moet je er wel op letten dat je niet per ongeluk al begint, oftewel niet langs A gaan!

Dit gaat voor het B en L1 op, in het L2 moet je afwenden bij A dus is dat geen probleem :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:02

xx_Irisje schreef:
Mootje schreef:

Dit gaat voor het B en L1 op, in het L2 moet je afwenden bij A dus is dat geen probleem :)

Tenzij de jury dan zegt dat je het onderdeel niet gedaan hebt, omdat je wel degelijk al langs de A bent geweest.
Ik weet niet hoe de regels zijn, maar daar moet je even op letten!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:31

Je bent je proef nog niet begonnen voordat je de A-C lijn oprijd als dat maar binnen 45 sec, gebeurt dus dat kan niet Fleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:14

Ik geef het seintje zodra ik klaar ben :+ Ik kijk eigenlijk niet waar de ruiter dan is, maar dat maakt imo ook niks uit, gewoon een volte of nog een keer rond.. Je hebt 45 seconden de tijd.
Ik zeg het ook vaak bij de auto meteen wel al, dat ze meteen mogen starten.. Alleen wachten veel mensen dan alsnog op mijn seintje :+

Had laatst een vrouw bij de auto, ik zei dat de amazone meteen mocht beginnen. Zei de vrouw dat haar dochter wel aangaf wanneer ze klaar was :roll: Nou nee mevrouw, zo gaat dat niet, ze moet nu beginnen en dit is bij deze mijn seintje (in iets nettere bewoording) Zou wat wezen, dat dochterlief bepaalt wanneer ze mag beginnen :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:17

Relaxed, is het bij jullie normaal om je te melden bij de jury? Hier in de regio niet, alhoewel dat vandaag een hoop tijd en stress had kunnen schelen. Coupons lagen niet op volgorde en er vielen wat mensen uit, ofwel punten op de verkeerde protocollen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:20

In de B en L1 is het handig om bij de bak verkennen op de andere hand te rijden dan op de hand waarop je moet beginnen.
Zo kun je na het startsignaal van hand veranderen en beginne.
Rijd je nooit per ongeluk langs de A.
In het L2 mag je inderdaad gewoon 45 sec nemen voordat je afwend.Ik rijd vaak genoeg nog een hele ronde voor ik begin.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:22

Mootje schreef:
Relaxed, is het bij jullie normaal om je te melden bij de jury? Hier in de regio niet, alhoewel dat vandaag een hoop tijd en stress had kunnen schelen. Coupons lagen niet op volgorde en er vielen wat mensen uit, ofwel punten op de verkeerde protocollen.

Hier is het wisselend, toch doe ik het altijd, zeker als ik weet dat er uitvallers etc zijn.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:48

Ik geef het startsein op een 'veilige' afstand van de A, meestal als ze hem net gepasseerd zijn.
Indien een ruiter na mijn startsein de A passeert krijgen ze een -2, ongeacht of dit in de B,L of M is.

Als ik zelf start rij ik niet langs de A maar blijft aan de kant van de C of E/B lijn tot ik het startsein krijg.

Ik weet, dit staat eigenlijk niet ter discussie, toch even een link.
[JI] Jury: Na startsein de A passeren, toegestaan of strafpunt??

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 07:58

Om misverstanden te voorkomen wil ik graag weten welke ruiter er in de baan is, indoor is dit meestal niet altijd mogelijk maar het liefst wil ik dat men zich even keurig aanmeld :j

Het startsein krijgen ze van mij zodra ik de voorlezer op de plek zie staan en dan kijk ik waar de ruiter zich bevind, niet in de buurt van de A seintje en anders wacht ik tot ze de A gepasseerd zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:07

Ik meld me zowieso altijd aan om misstanden te voorkomen.

In de B en L bleef ik altijd aan de kant van A rijden tot het startsein.

In de M moet je immers van buiten de ring binnenkomen op de meeste plaatsen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 08:37

Ik meld me ook altijd netjes aan in het buitenseizoen.

Ik blijf nu inderdaad ook maar een volte in de buurt van B of E rijden, omdat het voor mij (nog) enorm lastig is om onvoorbereid (ik weet immers niet wanneer ik moet starten) in dat korte stuk vanaf K of F alles goed te krijgen om netjes de a-clijn op te komen. En die seintjes komen altijd toch zeer dicht in de buurt van A dus dan zorg ik maar dat ik daar niet meer kom :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:11

Mootje schreef:

Ja buiten is het bij ons standaard :j Gelukkig wel, want gister kreeg ik ook iedereen door elkaar. Als ik de 1e proef jureer wil ik ook altijd de papieren zien (das hier buiten ook standaard) 2e proef hoef ik ze niet te zien.. Iedereen meld zich trouwens ook altijd, heel soms vergeet iemand het wel is ;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:59

_10_ schreef:
Ik geef het startsein op een 'veilige' afstand van de A, meestal als ze hem net gepasseerd zijn.
Indien een ruiter na mijn startsein de A passeert krijgen ze een -2, ongeacht of dit in de B,L of M is.

Als ik zelf start rij ik niet langs de A maar blijft aan de kant van de C of E/B lijn tot ik het startsein krijg.

Ik weet, dit staat eigenlijk niet ter discussie, toch even een link.
[JI] Jury: Na startsein de A passeren, toegestaan of strafpunt??

Nou collega, das wel erg streng. Als het eerste onderdeel is: bij A binnen komen naar C, dan mogen ze echt de A passeren zonder -2 .

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:12

Ik let er eerlijk gezegd niet op maar doe ook niet moeilijk als mensen al een keer langs A komen. Je kunt ook op alle slakken zout leggen.
Het handigst is idd als mensen in de B en L1 op de andere hand beginnen en dan van hand veranderen op het moment dat ze het seintje hebben gekregen. Dan is het voor iedereen duidelijk.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:16

Ik kijk waar iemand is maar geef dan gewoon een seintje, eerlijk gezegd verwacht ik dan wel dat ze zodra ze bij de A in de buurt zijn, ze ook gewoon beginnen.....

Soms maak je mee (vooral in de B) dat je speciaal net na de A dat seintje geeft en vervolgens de ruiter denkt oh nou ik ben toch net de A gepasseerd, ik ben dus gelijk begonnen.....das ook niet de bedoeling!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:53

Ik probeer wel op te letten in de B en de L1 waar ik het seintje geef, dus niet net voor de hoek bij A, maar soms is de hand al opgestoken voor ik goed en wel beseft heb waar de combinatie zich op dat moment bevindt.
Als ik een seintje geef terwijl de combinatie zich niet in de buurt van de A bevindt en er wordt dan de A gepasseerd zonder te beginnen (B en L1) dan is het wel -2. Als ik het per ongeluk erg dicht in de buurt van de A geef, doe ik niet moeilijk als er een extra rondje wordt gereden.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:22

CharleyT schreef:
Nou collega, das wel erg streng. Als het eerste onderdeel is: bij A binnen komen naar C, dan mogen ze echt de A passeren zonder -2 .

Da's een andere discussie ;)
Maar ik zou zeggen, lees de link even door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 06:39

Fitzroy schreef:
Ik let er eerlijk gezegd niet op maar doe ook niet moeilijk als mensen al een keer langs A komen. Je kunt ook op alle slakken zout leggen. Het handigst is idd als mensen in de B en L1 op de andere hand beginnen en dan van hand veranderen op het moment dat ze het seintje hebben gekregen. Dan is het voor iedereen duidelijk.

Nou idd! Had ook nog nooit gehoord dat het zo zou moeten en vind het wel erg streng.. :n

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:38

Ik ben geloof ik niet zo streng.
Tot nu toe alleen nog maar buiten gejureerd en als ze het boekje laten zien, dan zeg ik dat ze direct kunnen starten.
Met die hitte van afgelopen weekend begon iedereen ook direct.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:41

In de L2 begon ik altijd buiten de baan... en ik reed altijd een rondje om de baan heen zodat hij wel alles gezien heeft. Daarna blijf ik naast de baan staan wachten tot ik het seintje krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:49

Ik geef eigenlijk pas -2 als iemand echt nog lang rondrijdt, dus bv eerst helemaal rond, dan nog een volte en dan pas eens richting A gaan. Of als een voorlezer stug de andere kant op blijft kijken en mij geen gelegenheid geeft om een seintje te geven.. Buiten kan je dan wel toeteren, maar binnen wordt dat lastig.. Plus dat ik niet allerlei capriolen uit hoef te halen om gezien te worden, de lezer weet dat ie een seintje kan verwachten.