Jureren/punten krijgen op naam?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Jureren/punten krijgen op naam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:38

Ja, lastig om de titel duidelijk te maken. Ik wil dit toch eens aankaarten, het is een gevoelig onderwerp bij veel mensen dus gelieve respectvol te blijven!

Ik rijd alweer best wel wat jaren wedstrijden in dezelfde omgeving. Ik zie veel dezelfde juryleden en vooral ook vaak dezelfde concurrentie. Van de meesten heb ik dan ook wel een redelijk beeld hoe ze hun proeven doorgaans rijden.
Wat mij opvalt is dat er in bijna iedere klasse combinaties zijn die, ongeacht hun prestaties, zeer regelmatig dikke punten en prijzen rijden. Ik zie ze regelmatig rijden, de proeven variëren van soms best wel redelijk tot soms gewoon slecht, maar bij de prijsuitreiking sta ik telkens weer verbaasd dat zij weer bovenin staan. Vaak gaat het om mensen die ofwel zelf jureren, of een eigen stal hebben (naam dus) of die bijvoorbeeld een functie bekleden in het bestuur van de regio oid.

Ik mag zelf niet klagen, rijd echt mijn punten wel en ook prijzen, maar ik krijg ze niet kado! Terwijl ik dan om me heen kijk en sommigen ze dus echt wel kado krijgen! En vooraf alvast, dat ligt niet aan mijn manier van kijken naar het rijden! Ik ben weliswaar geen jury, maar ik zie het wel wanneer een paard ronduit scheef loopt, niet nageeflijk is, niet buigt of als de ruiter simpelweg constant zit te schoppen en trekken.
Opvallend is trouwens ook dat deze combi's in de kring vaak hoog eindigen, maar op bijvoorbeeld het regiokampioenschap niets presteren.

Ik ben eigenlijk benieuwd of dit in iedere regio/kring zo is. Merken jullie daar wat van als ruiters?
En juryleden, merken jullie ooit dat jury's bepaalde mensen niet laag lijken te durven punten, al gaat het nog zo slecht? En waarom?

upendo

Re: Jureren/punten krijgen op naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:39

Hier in de regio hoor ik het ook best vaak ja.
Jammer, maar je kan zo'n jury er niet op aanspreken.

Misschien dwingen om om de paar jaar te switchen van huis met een andere jury, zodat ze in een nieuwe regio komen? :+

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:42

je hebt gelijk,het is jammer maar het gebeurt,ik doe er zelf niet aan mee..maar je hebt wel in sommige kringen van die kliekjes die elkaar allemaal de handjes boven het hoofd houden..al krijg ik Anky in de ring,ze zal toch net zo goed moeten rijden voor haar punten als een ander

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:45

Upendo goed idee :D Verplicht verse jury's

Het valt mij ook wel op de laatste tijd dat ik erg vaak dezelfde jury's tegenkom. Net of verenigingen niemand meer kunnen of willen halen van wat verder weg.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:49

ze kiezen het liefst juryleden uit die lekker dichtbij wonen (km vergoeding) en die sinterklaas spelen..ze moeten maar een regel invoeren bv:20 km om je woonplaats heen mag je niet jureren ofzo iets, of in je eigen kring ofzo..dan krijg je misschien wat andere juryleden. Als ik zou willen kan ik ieder weekend op dezelfde vereniging zitten jureren en ik zie daar ook altijd dezelfde juryleden zitten...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:59

Ja lijkt mij ook een goede regel.

Alleen de sinterklazen zijn hier heel selectief met hun kadootjes zogezegd. En dat vind ik jammer. Ik vind het zonde als ik wel eerlijk beoordeeld ben en vervolgens toch een lagere klassering haal omdat er een aantal mensen boven staan die gewoon perse punten moeten krijgen.

Vind het trouwens ook raar dat ik op meerdere selecties alleen maar juryleden van binnen de kring tegenkom en ik dacht nog 2x dezelfde ook. Dat moet eigenlijk gewoon niet kunnen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:16

Ik heb een hele goede tip voor je: ga bij je vereniging in de organisatie van de wedstrijden zitten. Dan kun je zelf de juryleden uitnodigen.

Jij denkt zelf dat jij het allemaal heel goed ziet, dat is de vraag.... Misschien heb je ook best wel eens bij het juiste eind. Ik zie ook wel eens mensen een proef rijden en verbaas mij dan ook wel eens over de uitslag. Maar je moet altijd oppassen. Jij kent combinaties (of denkt ze te kennen) en de jury ziet maar een klein stukje van die ruiter, en moet daar zijn oordeel op baseren. Dressuur zal altijd wat beinvloed worden door smaak, ons-kent-ons en een mate van subjectiviteit. Ik noem dat de grilligheid van de dressuur en daar heb je mee te dealen. Laat je plezier er niet door beinvloeden. Mijn ervaring is dat als je je paard ECHT goed voor elkaar hebt, dat ze niet om je heen kunnen en dat je in ieder geval punten moet rijden en zal krijgen (of dat dan 180 of 200 is, dat is dan weer wat meer juryafhankelijk. Je plaatsing zal ook afhangen van de concurrentie. Maar als alles echt goed voor elkaar is krijg je doorgaans echt je punten wel)

Als het zo is dat jij en je paard nog niet alles volledig voor elkaar hebben (en dus echt foutloze proeven kunnen rijden) dan kan het vriezen of dooien. Want ook jij zal wel eens een jury tegenkomen waarbij je in de smaak valt of juist niet. En teveel/te weinig punten krijgen.

Verder moet je echt heel kritisch kunnen kijken naar jezelf en je paard. Als jij een wat eenvoudig paard hebt, met eenvoudige bewegingen, zul je het NOG meer moeten hebben van een ECHT foutloos en technisch correct uitgevoerde proef. Een fout gereden onderdeel even ophalen met een super uitgestrekte draf is er dan niet bij. het is gewoon een gegeven dat matig tot goede ruiters in het voordeel zijn met een kwalitatief goed (bewegend) paard. Dat is niet oneerlijk. Dat is zoals het is. Je vormt een combi met je paard dus de zowel de kwaliteit/rijvaardigheid van de ruiter als de kwaliteit van het paard (aanleg voor dressuur/goed bewegen) is van invloed op het totaalplaatje. Wees bewust van je eigen tekortkomingen en die van je paard.

Ik heb wel eens proeven gereden waarin het e.e.a. goed de mist in ging (ik kreeg een 0 -2 voor een onderdeel, en daarnaast nog een 3 en een 4. Dat houdt in dat ik op 13 onderdelen minimaal een 7 moest scoren om nog op een wp uit te komen). Maar mijn paard is een goede beweger (en ik kan hem ook goed laten bewegen :D ) en op de overige (ook technische) onderdelen haalden we (verdiend) erg goede cijfers. Daardoor kwamen we nog op een wp uit. Dus heb niet te snel je oordeel klaar over ruiters die met grote fouten toch nog scoren. Dat kan evengoed nog terecht zijn.

En wellicht kan een jury wat beinvloed worden door 'naam'. Maar 'naam' krijg je ook niet zomaar. Daar moet je ook flink wat voor doen. Wat jij noemt: in het bestuur/regio zitten, een stal hebben, of zelf jureren... Als jij echt van overtuigd bent dat die mensen puur en alleen op hun naam de punten krijgen... Dan kun je er wat aan doen. Ga ook in een bestuur zitten, wordt zelf jury, richt een stal op... Ik wil niet geheel ontkennen dat het wat van invloed kan zijn, maar je zal ook ontdekken dat, om bijvoorbeeld een stal draaiende te houden je als stalruiter een aandig stukje moet kunnen sturen. anders houd je je stal niet draaiende.

_Esther_87_ schreef:
Het valt mij ook wel op de laatste tijd dat ik erg vaak dezelfde jury's tegenkom. Net of verenigingen niemand meer kunnen of willen halen van wat verder weg.

Ik zit zelf in het bestuur en regel zelf altijd jury's en ik kan je vertellen dat dat echt een ***klus is. Dat het echt niet eenvoudig is om daar variatie in te houden. En ondankbaar. Want ik zit in mijn vrije tijd uren te bellen en te regelen voor ruisters (zoals jij bijvoorbeeld) die dan weer altijd wat te mekkeren hebben. Als je jury Pietje vraagt is ruiter Jantje daar weer niet blij mee en als je jury Moos vraagt is ruiter Kees daar weer niet blij mee. Daarom ook aan jou de tip: Offer jezelf op bij je vereniging bij de organisatie van wedstrijden en dan ga jij zorgen voor goede jury's :D

liess1 schreef:
ze kiezen het liefst juryleden uit die lekker dichtbij wonen (km vergoeding) en die sinterklaas spelen..ze moeten maar een regel invoeren bv:20 km om je woonplaats heen mag je niet jureren ofzo iets, of in je eigen kring ofzo..dan krijg je misschien wat andere juryleden.

Je kan er over zeuren. Je kan als ruiter ook eens een wedstrijd buiten je eigen stal op geven. Iets verder rijden met je auto. Bezoek eens een wat groter concours met goed gevulde rubrieken. Ik zeg niet dat het oke is dat steeds dezelfde jury's op dezelfde plaatsen jureren. Maar je kan daar als ruiter ook wat aan doen. Door verderop te gaan starten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:20

Het lijkt me niet meer dan logisch dat clubs juryleden vragen die zo dicht mogelijk bij het wedstrijdterrein liggen. Ze gaan toch niet meer betalen dan noodzakelijk. Lijkt me een logische zaak.
Idd, zoals Jasmijn al zegt: als het jou zo irriteert ga dan zelf verderop starten. Je kunt clubs niet verplichten dure juryleden te vragen.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:39

ik start ook zelf niet in de buurt van waar ik woon,omdat ik niet iedere keer dezelfde juryleden wil tegenkomen.Vind het alleen niet kunnen dat er op bv selectiewedstrijden juryleden uit de eigen kring zitten te punten,dan krijg je scheve gezichten.Het is voor mij ook leuker om een ring te hebben met deelnemers die ik niet ken dan andersom. Ik vind het niet zo logisch hoor dat ze voor de juryleden kiezen die dichtbij wonen alleen om het kostenplaatje??

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 17:45

Jasmijn, mijn vereniging organiseert geen wedstrijden ;)

Buiten dat, vind ik niet dat dat de manier moet zijn om punten te krijgen. Die krijg ik liever gewoon omdat ik goed rijd. En ik heb dus dat simpele paard, dat met foutloze proeven best nog hele nette punten kan lopen.

En ik begrijp ook dat je in twijfel trekt hoe ik kijk naar proeven. Ik zal je een voorbeeld beschrijven:
Amazone rijdt een M1 proef. Het paard is onrustig in de aanleuning, heeft duidelijk nog veel steun nodig. Het aangalopperen bij E en B gebeurt dan ook beide keren pas in de eerstvolgende hoek. Het paard valt eenmaal uit de contragalop en beide lijnen contra zijn zeer slingerend. Middendraf is vooral gespannen en wederom een storing in de aanleuning in het terugkomen. Stap is onrustig. Halthouden is netjes maar paard steekt wel de neus eruit. Achterwaarts tegen de hand. En om het te besluiten heeft de amazone 2 programmafouten gereden.
De score was boven de 200 pnt. Is dat reëel?

Ik start ook zeker niet alleen dichtbij huis trouwens hoor, maar ik vind het gewoon jammer dat juist in de selectiewedstrijden ik telkens dezelfde juryleden tegenkom. En nogmaals, niet omdat ik daar zelf geen punten van krijg, maar omdat er altijd 1 of 2 combi's boven staan die gewoon niet netjes hebben gereden. En straks gaan die combi's weer naar de regio, en staan ze weer onderaan. Zoals het iedere keer gaat.

En gelukkig heb ik er over het algemeen wel plezier in :)
Ik zou er ook niet gelukkiger van worden als ik mijn punten kado kreeg hoor, dat hoeft helemaal niet. Ik verdien ze liever :)
Ik was vooral nieuwsgierig of dit nou echt iets van deze regio is, of dat het overal wel voorkomt...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:50

jasmijn78 schreef:
Ik heb een hele goede tip voor je: ga bij je vereniging in de organisatie van de wedstrijden zitten. Dan kun je zelf de juryleden uitnodigen.

Jij denkt zelf dat jij het allemaal heel goed ziet, dat is de vraag.... Misschien heb je ook best wel eens bij het juiste eind. Ik zie ook wel eens mensen een proef rijden en verbaas mij dan ook wel eens over de uitslag. Maar je moet altijd oppassen. Jij kent combinaties (of denkt ze te kennen) en de jury ziet maar een klein stukje van die ruiter, en moet daar zijn oordeel op baseren. Dressuur zal altijd wat beinvloed worden door smaak, ons-kent-ons en een mate van subjectiviteit. Ik noem dat de grilligheid van de dressuur en daar heb je mee te dealen. Laat je plezier er niet door beinvloeden. Mijn ervaring is dat als je je paard ECHT goed voor elkaar hebt, dat ze niet om je heen kunnen en dat je in ieder geval punten moet rijden en zal krijgen (of dat dan 180 of 200 is, dat is dan weer wat meer juryafhankelijk. Je plaatsing zal ook afhangen van de concurrentie. Maar als alles echt goed voor elkaar is krijg je doorgaans echt je punten wel)

Als het zo is dat jij en je paard nog niet alles volledig voor elkaar hebben (en dus echt foutloze proeven kunnen rijden) dan kan het vriezen of dooien. Want ook jij zal wel eens een jury tegenkomen waarbij je in de smaak valt of juist niet. En teveel/te weinig punten krijgen.

Verder moet je echt heel kritisch kunnen kijken naar jezelf en je paard. Als jij een wat eenvoudig paard hebt, met eenvoudige bewegingen, zul je het NOG meer moeten hebben van een ECHT foutloos en technisch correct uitgevoerde proef. Een fout gereden onderdeel even ophalen met een super uitgestrekte draf is er dan niet bij. het is gewoon een gegeven dat matig tot goede ruiters in het voordeel zijn met een kwalitatief goed (bewegend) paard. Dat is niet oneerlijk. Dat is zoals het is. Je vormt een combi met je paard dus de zowel de kwaliteit/rijvaardigheid van de ruiter als de kwaliteit van het paard (aanleg voor dressuur/goed bewegen) is van invloed op het totaalplaatje. Wees bewust van je eigen tekortkomingen en die van je paard.

Ik heb wel eens proeven gereden waarin het e.e.a. goed de mist in ging (ik kreeg een 0 -2 voor een onderdeel, en daarnaast nog een 3 en een 4. Dat houdt in dat ik op 13 onderdelen minimaal een 7 moest scoren om nog op een wp uit te komen). Maar mijn paard is een goede beweger (en ik kan hem ook goed laten bewegen :D ) en op de overige (ook technische) onderdelen haalden we (verdiend) erg goede cijfers. Daardoor kwamen we nog op een wp uit. Dus heb niet te snel je oordeel klaar over ruiters die met grote fouten toch nog scoren. Dat kan evengoed nog terecht zijn.

En wellicht kan een jury wat beinvloed worden door 'naam'. Maar 'naam' krijg je ook niet zomaar. Daar moet je ook flink wat voor doen. Wat jij noemt: in het bestuur/regio zitten, een stal hebben, of zelf jureren... Als jij echt van overtuigd bent dat die mensen puur en alleen op hun naam de punten krijgen... Dan kun je er wat aan doen. Ga ook in een bestuur zitten, wordt zelf jury, richt een stal op... Ik wil niet geheel ontkennen dat het wat van invloed kan zijn, maar je zal ook ontdekken dat, om bijvoorbeeld een stal draaiende te houden je als stalruiter een aandig stukje moet kunnen sturen. anders houd je je stal niet draaiende.

_Esther_87_ schreef:

Ik zit zelf in het bestuur en regel zelf altijd jury's en ik kan je vertellen dat dat echt een ***klus is. Dat het echt niet eenvoudig is om daar variatie in te houden. En ondankbaar. Want ik zit in mijn vrije tijd uren te bellen en te regelen voor ruisters (zoals jij bijvoorbeeld) die dan weer altijd wat te mekkeren hebben. Als je jury Pietje vraagt is ruiter Jantje daar weer niet blij mee en als je jury Moos vraagt is ruiter Kees daar weer niet blij mee. Daarom ook aan jou de tip: Offer jezelf op bij je vereniging bij de organisatie van wedstrijden en dan ga jij zorgen voor goede jury's :D

liess1 schreef:
ze kiezen het liefst juryleden uit die lekker dichtbij wonen (km vergoeding) en die sinterklaas spelen..ze moeten maar een regel invoeren bv:20 km om je woonplaats heen mag je niet jureren ofzo iets, of in je eigen kring ofzo..dan krijg je misschien wat andere juryleden.

Je kan er over zeuren. Je kan als ruiter ook eens een wedstrijd buiten je eigen stal op geven. Iets verder rijden met je auto. Bezoek eens een wat groter concours met goed gevulde rubrieken. Ik zeg niet dat het oke is dat steeds dezelfde jury's op dezelfde plaatsen jureren. Maar je kan daar als ruiter ook wat aan doen. Door verderop te gaan starten.

+:)+

Zo werkt het nu eenmaal. En als je daar niet tegen kan moet je gaan springen :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:51

_Esther_87_ schreef:
Jasmijn, mijn vereniging organiseert geen wedstrijden ;)

Buiten dat, vind ik niet dat dat de manier moet zijn om punten te krijgen. Die krijg ik liever gewoon omdat ik goed rijd. En ik heb dus dat simpele paard, dat met foutloze proeven best nog hele nette punten kan lopen.

En ik begrijp ook dat je in twijfel trekt hoe ik kijk naar proeven. Ik zal je een voorbeeld beschrijven:
Amazone rijdt een M1 proef. Het paard is onrustig in de aanleuning, heeft duidelijk nog veel steun nodig. Het aangalopperen bij E en B gebeurt dan ook beide keren pas in de eerstvolgende hoek. Het paard valt eenmaal uit de contragalop en beide lijnen contra zijn zeer slingerend. Middendraf is vooral gespannen en wederom een storing in de aanleuning in het terugkomen. Stap is onrustig. Halthouden is netjes maar paard steekt wel de neus eruit. Achterwaarts tegen de hand. En om het te besluiten heeft de amazone 2 programmafouten gereden.
De score was boven de 200 pnt. Is dat reëel?

Ik start ook zeker niet alleen dichtbij huis trouwens hoor, maar ik vind het gewoon jammer dat juist in de selectiewedstrijden ik telkens dezelfde juryleden tegenkom. En nogmaals, niet omdat ik daar zelf geen punten van krijg, maar omdat er altijd 1 of 2 combi's boven staan die gewoon niet netjes hebben gereden. En straks gaan die combi's weer naar de regio, en staan ze weer onderaan. Zoals het iedere keer gaat.

En gelukkig heb ik er over het algemeen wel plezier in :)
Ik zou er ook niet gelukkiger van worden als ik mijn punten kado kreeg hoor, dat hoeft helemaal niet. Ik verdien ze liever :)
Ik was vooral nieuwsgierig of dit nou echt iets van deze regio is, of dat het overal wel voorkomt...

Ja dat heb je wel eens, aan de andere kant heb jij vast ook wel eens een paar punten meer gehad dan je eigenlijk verdiend hebt.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:54

het valt gewoon nie mee om aan jury`s te komen het is ook vaak genoeg als de starlijsten op internet staan dat de jury kijkt wat voor ring ze hebben en dan gan afbellen nou dan zoek maar eens iemand anders ik had pas ook een mider fijne jury terwijl ik goed gereden had en ik ga week naderhand een wedstrijd rijden buiten de kring ergens en zat er weer die jury die ik toen ook had er weer geen punten dus ja het valt allemaal nie mee om een hury te regelen. En de ene jury had daar weer van en de andere daar weer van maar ik geloof nie dat ze jureren op naam misschien verwachten ze daar wel extra meer van

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:17

Dat de zogenaamde grote namen vaak ook nog best goed scoren als het eens wat minder goed gaat is niet zo raar, ze hebben vaak de betere paarden met betere gangen en het zijn vaak handige en ervaren ruiters die fouten en problemen net iets handiger en sneller kunnen herstellen dan een minder goede ruiter, ook hebben ze meer ringervaring waardoor ze de proeven beter en netter afwerken dan veel gemiddelde ruiters.
Ook de bekende ruiter krijgt van mij een dikke onvoldoende als er een onderdeel verprutst wordt, maar vaak staan daar ook weer goede dingen tegenover die het puntentotaal weer behoorlijk kunnen opkrikken.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:28

KarinvdM schreef:
Dat de zogenaamde grote namen vaak ook nog best goed scoren als het eens wat minder goed gaat is niet zo raar, ze hebben vaak de betere paarden met betere gangen en het zijn vaak handige en ervaren ruiters die fouten en problemen net iets handiger en sneller kunnen herstellen dan een minder goede ruiter, ook hebben ze meer ringervaring waardoor ze de proeven beter en netter afwerken dan veel gemiddelde ruiters.
Ook de bekende ruiter krijgt van mij een dikke onvoldoende als er een onderdeel verprutst wordt, maar vaak staan daar ook weer goede dingen tegenover die het puntentotaal weer behoorlijk kunnen opkrikken.

Volgens mij klopt het wat Karin hier boven benoemt.
Het zijn over het algemeen veel handige ruiters dan jij en ik met 1 of 2 wedstrijdpaarden en veel minder wedstrijdervaring.
Bovendien hebben die vaak ook een begeleiding waar je u tegen zegt.

Hoe ik het jureren zelf ervaar.
Daarin kan ik meegaan in wat Jasmijn schrijft.

Als jury zijnde zie je maar 7 minuten hooguit van een paard.
Een 1e indruk, waar sommige dingen wel en niet opvallen.
En buiten dat heeft ook elke jury een ander referentiekader, ook al worden ze hetzelfde opgeleid.

Smaken verschillen, de ene jury valt minder of een fout, dan de andere, etc etc.

Uiteraard kan je als amateur gewoon niet op tegen de prof's.
Daarin mis je gewoon de ervaring en begeleiding.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 23:12

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest volgens mij.

Wat ik bedoel is dat er enkele combi's zijn, echt maar een paar, die structureel gewoon ontzettend punten kado krijgen. En inderdaad, de profs vallen daar meestal niet onder. Maar dus de 'gewone' mensen (sorry weet geen andere manier om het uit te drukken) met gewone paarden, die echt 9 vd 10 wedstrijden omhoog gepunt worden.
En ja, ik krijg ook weleens een puntje teveel. 2 of 3 keer per jaar ofzo. Maar niet iedere week (gelukkig maar wat mij betreft)

Het gaat er dus ook helemaal niet om dat ik daar niet tegen kan, ik vind het gewoon opvallend. Prima als je organisatorisch heel goed bent en vaak meehelpt, maar dat wil niet zeggen dat je altijd goed rijdt. En ik vraag me dus af of dat op meerdere plekken het geval is.

Nog extra verduidelijking: Ik heb het gevoel dat de jury's uit de eigen omgeving vooral die combi's geen lage punten durven te geven, omdat dat niet zo hoort ofzo. Terwijl als ik dezelfde combi's tref op wedstrijden verder weg, ze echt zo goed als altijd beduidend lager scoren, dan hier in de kring.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:41

liesje23 schreef:

Ik weet niet of dat wel zo is. Ik ben ook 'maar' een amateur en ik doe met mijn paard waarmee ik sinds enige tijd in de subtop start niet onder voor de 'profs'. Ik heb al best een aantal goede plaatsingen gehaald. En ik heb echt geen duur paard of zo. Verder denk ik ook dat je niet zo moet denken. Dan haal je jezelf naar beneden.

Tegenwoordig is een goed paard en goede instructie voor de meeste ruiters die zich echt een beetje fanatiek en serieus met sport bezig houden best bereikbaar. Adelinde Cornelissen was tot voor kort ook nog 'gewoon' amateur. Met 1 paard en een baan in het onderwijs. Niks grote veewagen, maar gewoon met een eenvoudig trailertje. Als je een paard, een trailer en instructie kan betalen dan kom je echt al een heel eind.

Het punt is: niet iedereen, iedere amateur heeft dat doorzettingsvermogen en dat talent. Een gebrek aan doorzettingsvermogen en talent kun je in de paardensport voor een deel compenseren met geld. Door een duur/goed voorgetraind paard te kopen, de beste spullen en instructie. Maar uiteindelijk gaat op een bepaald punt toch het kaf van het koren scheiden. Meestal zijn het M2, het Z2 en het ZZ-licht wel van die klassen waarin dat gebeurd.

liesje23 schreef:

Maar hoezo mis je als amateur de ervaring? iedere keer dat je op wedstrijd gaat doe je toch ervaring op? Als je meerdere paarden start, dan gaat het misschien ietsje sneller, maar het is echt niet zo dat je als amateur die kans misloopt. Als amateur kun je er ook een tweede paard bijkopen om mee te starten (als je het kunt betalen) of kijken of je een paard van iemand anders uit kan brengen. Dan kun je als amateur ook sneller ervaring op doen. En als amateur kun je ook goede begeleiding krijgen. Het is maar hoeveel je er voor over hebt.

_Esther_87_ schreef:
Wat ik bedoel is dat er enkele combi's zijn, echt maar een paar, die structureel gewoon ontzettend punten kado krijgen. En inderdaad, de profs vallen daar meestal niet onder. Maar dus de 'gewone' mensen (sorry weet geen andere manier om het uit te drukken) met gewone paarden, die echt 9 vd 10 wedstrijden omhoog gepunt worden.

Ach dat idee heb ik ook wel eens. Dat zie ik wel eens met name in de B/L klassen gebeuren. Dat heeft de jury kennelijk een voorkeur voor de 'underdog'. Voor de, even lelijk gezegd, dikke domme ruiter met de kromme bok. Waarschijnlijk omdat ze zichzelf daar het meest mee kunnen indentificeren omdat ze zelf ook ooit eens door week in week uit met een kromme bok op wedstrijd te gaan net die ene wp in de M1 hebben gesprokkelt om toegelaten te worden tot een jurycursus.

Dat zijn van die types die, net als veel bokkers, afgunstig zijn op de ruiters doe het ogenschrijnlijk beter voor elkaar hebben. (lees ogenschijnlijk, want vaak niet niets wat het lijkt. Die mooie dame met dat super bewegende, duur uitziende paard kan het beest wel zelf gefokt hebben. En is er misschien eerst wel 3 keer bijna mee verongelukt voordat ze het beest zover had dat het dier een proefje kon lopen. Misschien heeft ze zelf wel geen cent te makken, maar stopt ze elke cent die ze overhoud in goede instructie. En dus ook gewoon amateur is, terwijl ze zich weet te presenteren als een prof)

Een troost: dit soort jury's zul je in de hogere klassen steeds minder vaak tegen komen. ;) Je moet dan maar zo denken: gun die ruiters ook hun succesje. Verder dan B/L zullen ze waarschijnlijk ook niet komen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:01

Als jury kijk ik niet naar wie ik in de ring krijg qua naam. Ik jureer wat ik zie. Grote naam of niet ik pas mijn punten er niet op aan.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:51

jasmijn78 schreef:
liesje23 schreef:

Ik weet niet of dat wel zo is. Ik ben ook 'maar' een amateur en ik doe met mijn paard waarmee ik sinds enige tijd in de subtop start niet onder voor de 'profs'. Ik heb al best een aantal goede plaatsingen gehaald. En ik heb echt geen duur paard of zo. Verder denk ik ook dat je niet zo moet denken. Dan haal je jezelf naar beneden.

Tegenwoordig is een goed paard en goede instructie voor de meeste ruiters die zich echt een beetje fanatiek en serieus met sport bezig houden best bereikbaar. Adelinde Cornelissen was tot voor kort ook nog 'gewoon' amateur. Met 1 paard en een baan in het onderwijs. Niks grote veewagen, maar gewoon met een eenvoudig trailertje. Als je een paard, een trailer en instructie kan betalen dan kom je echt al een heel eind.

Het punt is: niet iedereen, iedere amateur heeft dat doorzettingsvermogen en dat talent. Een gebrek aan doorzettingsvermogen en talent kun je in de paardensport voor een deel compenseren met geld. Door een duur/goed voorgetraind paard te kopen, de beste spullen en instructie. Maar uiteindelijk gaat op een bepaald punt toch het kaf van het koren scheiden. Meestal zijn het M2, het Z2 en het ZZ-licht wel van die klassen waarin dat gebeurd.

liesje23 schreef:

Maar hoezo mis je als amateur de ervaring? iedere keer dat je op wedstrijd gaat doe je toch ervaring op? Als je meerdere paarden start, dan gaat het misschien ietsje sneller, maar het is echt niet zo dat je als amateur die kans misloopt. Als amateur kun je er ook een tweede paard bijkopen om mee te starten (als je het kunt betalen) of kijken of je een paard van iemand anders uit kan brengen. Dan kun je als amateur ook sneller ervaring op doen. En als amateur kun je ook goede begeleiding krijgen. Het is maar hoeveel je er voor over hebt.

_Esther_87_ schreef:

Ach dat idee heb ik ook wel eens. Dat zie ik wel eens met name in de B/L klassen gebeuren. Dat heeft de jury kennelijk een voorkeur voor de 'underdog'. Voor de, even lelijk gezegd, dikke domme ruiter met de kromme bok. Waarschijnlijk omdat ze zichzelf daar het meest mee kunnen indentificeren omdat ze zelf ook ooit eens door week in week uit met een kromme bok op wedstrijd te gaan net die ene wp in de M1 hebben gesprokkelt om toegelaten te worden tot een jurycursus.

Dat zijn van die types die, net als veel bokkers, afgunstig zijn op de ruiters doe het ogenschrijnlijk beter voor elkaar hebben. (lees ogenschijnlijk, want vaak niet niets wat het lijkt. Die mooie dame met dat super bewegende, duur uitziende paard kan het beest wel zelf gefokt hebben. En is er misschien eerst wel 3 keer bijna mee verongelukt voordat ze het beest zover had dat het dier een proefje kon lopen. Misschien heeft ze zelf wel geen cent te makken, maar stopt ze elke cent die ze overhoud in goede instructie. En dus ook gewoon amateur is, terwijl ze zich weet te presenteren als een prof)

Een troost: dit soort jury's zul je in de hogere klassen steeds minder vaak tegen komen. ;) Je moet dan maar zo denken: gun die ruiters ook hun succesje. Verder dan B/L zullen ze waarschijnlijk ook niet komen.

Op sommige punten heb je uiteraard gelijk.
Maar wat betreft de amateur en de prof, de prof heeft vaak ook wedstrijdbegeleiding. En over het algemeen meer begeleiding, daar kan je als fulltime werkende amateur, die naast haar of zijn werk nog zijn of haar hobby beoefent natuurlijk nooit tegen op.
Dat wil niet zeggen dat iedere prof beter rijdt dan iedere amateur.
Maar je zult je in deze sport je wel neer moeten kunnen leggen dat je daar niet tegen op kunt rijden.

Op op de vraag/opmerking van de ts terug te komen.
Tuurlijk gebeurd dat overal wel.
Ik zag dat ook vaak gebeuren in de kring waarin ik voordat ik verhuisd ben aan wedstrijden deelnam.
Nu zie ik nog steeds dezelfde namen van juryleden op de startlijsten bij de kringselecties.
Terwijl dat juist een regio is, waar heel veel juryleden beschikbaar zijn.

Als ik een combinatie voor de 2e of 3e keer in de ring krijg, dan kijk je er toch iets anders tegen aan, dan dat je ze de 1e keer ziet.
Toch probeer ik ze iig zo objectief mogelijk te beoordelen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:59

Misschien een idee om eens een aantal keren met een jurylid mee te gaan om te schrijven? En dan verschillende klassen, en meerdere juryleden.
Je zult merken waar die punten dan vandaan komen, en met welke argumenten.
Ik ben ervan overtuigd dat je zult zien dat ruiters-met-naam met een slechte proef niet ver komen, maar dat ze meer handigheid hebben om problemen te compenseren.
Je zult er vast een hoop van opsteken! :)

windy1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:45

ja ik weet er alles van ik maak het ook vaak mee
maar jha als ik een winstpunt heb dan denk k ik ben blij dat ik een winstpunt heb en dat is mijn prijs maar ja
ik vind het echt heel vervelend dat ik soms he gehad dan reed ik heel heel goed in de eerste ring kreeg ik dan 172 punten de 2 de ring rij ik heel slecht zitten er heel veel fouten in heb ik 189 punten

maar jha daarom doe ik nu ook vooral springen omdat het met dressuur heel oneerlijk vaak gaat
maar het nadeel is mijn zus is heel vaak er af gepleurd met spring wedstrijden en nog nooit een winstpunt gehaald en ik heb er nu al 4 met 4 wedstrijden jeej ik ben beter dan mijn zus

hhi

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 12:11

Windy: dat heeft er dus helemaal niks mee te maken....

Bertie: Ik heb wel geschreven hoor, wel tijdje geleden maar toch. Ik weet heus wel wat er gevraagd wordt en ik zie ECHT het verschil tussen een uit elkaar gevallen op de voorhand niet nageeflijk paard, en een die fijn los door zn lijf aan het sjouwen is. En hoe je het ook wend of keert, een paard dat op de eerst beschreven manier door een M proef loopt hoort geen wp te krijgen, laat staan 2 of 3. En zeker niet wedstrijd na wedstrijd...
En als ik er dan zo langs zit met mijn idee dat de punten bij de enkele combinaties vaak niet terecht zijn, hoe komt het dan dat diezelfde combinaties op wedstrijden die ver buiten de kring zijn en op de kampioenschappen telkens heel laag eindigen? Is dat dan toeval, of is dat dan een jury die de combinatie niet kent en dus alleen punt op hoe er gereden wordt?

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:18

ik merk dat hier ook wel.
Vaak zijn het mensen die zelf Z hebben gereden en vervolgens veel te vroeg met een nieuwe pony starten die amper iets kan, en dan krijgen meestal ook hoge punten.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:19

_Esther_87_ schreef:
Bertie: Ik heb wel geschreven hoor, wel tijdje geleden maar toch. Ik weet heus wel wat er gevraagd wordt en ik zie ECHT het verschil tussen een uit elkaar gevallen op de voorhand niet nageeflijk paard, en een die fijn los door zn lijf aan het sjouwen is. En hoe je het ook wend of keert, een paard dat op de eerst beschreven manier door een M proef loopt hoort geen wp te krijgen, laat staan 2 of 3. En zeker niet wedstrijd na wedstrijd...
En als ik er dan zo langs zit met mijn idee dat de punten bij de enkele combinaties vaak niet terecht zijn, hoe komt het dan dat diezelfde combinaties op wedstrijden die ver buiten de kring zijn en op de kampioenschappen telkens heel laag eindigen? Is dat dan toeval, of is dat dan een jury die de combinatie niet kent en dus alleen punt op hoe er gereden wordt?

Tja, je zou er een statistiek op los moeten laten om te kijken of het écht zo is.
Meestal worden dit soort ideeën gevoed vanuit een enkele of een paar voorbeelden.
Toen ik een gebroken knie had zag ik opeens overal mensen met gebroken knieen, of ik hoorde er wel over. Waren er toen opeens meer mensen met een gebroken knie? Neu ..
Daarmee wil ik het volgende zeggen. Als iemand erg gefocused is op bepaalde situaties, dan zal ze die situaties steeds weer opnieuw zien, en aan andere situaties geen aandacht geven. Gekleurd waarnemen, heet dat geloof ik. :)
Voorlopig zul je dus waarschijnlijk nog niet van je frustratie af zijn. Misschien over een jaartje of zo. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 12:37

Het is geen frustratie, het is een constatering.
Ze doen mij er geen kwaad mee hoor, het is niet dat ik er minder punten door krijg ofzo. Maar als je steeds in dezelfde kring wedstrijden rijdt, ken je combi's vanzelf een keer terug. Sommigen zie je groeien, ik zie er een aantal heel erg graag rijden, en van sommigen krijg ik last van plaatsvervangende schaamte ja. En dan valt het gewoon op als die telkens in de prijzen zitten, logisch toch? Als jij iemand ziet rukken en trekken en vechten op het voorterrein, wedstrijd na wedstrijd, en diegene rijdt wel telkens prijs, denk jij daar dan niks bij? Denk je dan, 'oh die zal in de proef dan wel goed gereden hebben.' En zo zijn er meerdere voorbeelden.
Ach, misschien is het hier wel erger als ergens anders, misschien niet. Dat weet ik niet ik rijd al vanaf mijn ponytijd in dezelfde kring. Daarom vroeg ik het juist...