Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appieee

Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 20:36

Hallo,

Ik heb al via de zoekmachine gezocht in het onderdeel Juryleden en Instructeurs maar kon geen recent topic vinden waarin het hierom ging.
Soms word er dus op wedstrijden bepaald dat in zomertenue gestart mag worden.
Vaak hoor je dat de juryleden het toch meer op prijs stellen als gewoon in jasje met plastron word gestart, ongeacht de hitte.
Dat is voor mij, naast het feit dat het er ook netter uitziet, een goede reden om gewoon in jasje te starten.
Maar aangezien het alleen maar "horen van is" dat juryleden toch niet graag het zomertenue zien, ben ik eigenlijk wel eens benieuwd naar de antwoorden van juryleden zelf.
Zeker nu de kledingvoorschriften veranderd zijn en er dus veel meer mogelijk is.

Dus mijn vraag:
Zie jij ondanks de hitte, als jurylid een combinatie liever toch gewoon in normaal tenue?
En beoordeel je combinaties in zomertenue misschien iets anders?

Natuurlijk kan ik op de wedstrijd dit ook eens aan een jurylid vragen, maar dan bereik ik er toch een stuk minder en hoe meer meningen in dit geval hoe beter!
Ik ben benieuwd! :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:41

De beoordeling mag daardoor nooit anders uitpakken. Als het toegestaan is, kun je er geen punten voor aftrekken. Dat het er met een jasje veel netter uitziet is een ander verhaal.
Wat mij betreft doet iedereen vooral waar diegene zich lekker bij voelt en het meest optimaal kan presteren. Je gaat toch niet als een zombie op je paard zitten alleen omdat jij zo nodig dat jasje aan wilt houden?

Overigens trek ik zelf wel altijd een jasje aan. Van die 7 minuten met jasje val ik niet flauw en het beeld is gewoon veel netter.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:44

Als de Federatievertegenwoordiger in overleg met de organisatie heeft besloten zomertenue toe te staan, hebben de jury's zich daar maar naar te schikken. Punten aftrekken is uit den boze.
Wel netjes zomertenue uiteraard, bloeze met korte mouwen, geen flodder T-shirt met opdruk o.i.d.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 20:48

Natuurlijk, maar dat is ook niet mijn vraag.
Ik weet dat het niet toegestaan is om er punten voor af te trekken en ik verwacht ook niet dat dat gebeurt. :)
Maar voor het totaalplaatje staat het jasje misschien netter en daardoor zou de proef er misschien toch onbewust voor de jury toch wat netter uit kunnen zien. Mijn vraag is nu puur wat de juryleden liever zien, of dat het ze echt niet uitmaakt.

@ Fitzroy: Zo denk ik er inderdaad ook over, eigenlijk doe ik altijd mijn jasje aan de laatste tijd maar eerder liet ik hem nog wel eens uit als het echt rond de 30 graden was, omdat ik hem ook niet net voor de proef aan wil doen maar wel zo'n tien minuutjes van tevoren zodat je niet als je je paard op scherp hebt en helemaal in concentratie zit nog eens alles uit en aan moet gaan doen, al kost het maar heel even de tijd. Dat is denk ik ook persoonlijk, maar zelf vind ik dat nooit prettig. :)

Met springen vind ik het overigens een totaal ander verhaal, dan laat ik hem standaard uit wanneer dat toegestaan is.

kleinvosje

Re: Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:05

Ik heb het nog niet meegemaakt dat ik zelf in zomertenue mocht rijden, en sinds ik jurylid ben, is er nog geen hittegolf geweest. Heb dus ook nog niemand in de ring gehad die in zomertenue reed. Het maakt mij niet uit hoe ze eruit zien, als het netjes en verzorgd is, krijgen ze daar een goed cijfer voor!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:10

Ik jureer niet anders dan anders maar......indien iemand niet zo heel netjes zit, zie je dat wel veel beter als iemand zonder jasje rijdt! Dat houdt dus in dat het je punten kan kosten......

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:38

voor mij part ga je in je blote kont.. zolang je, je paard maar voor elkaar hebt en een fijne proef rijd! ;)

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:45

judithh schreef:
voor mij part ga je in je blote kont.. zolang je, je paard maar voor elkaar hebt en een fijne proef rijd! ;)

Nou dat lijkt me wel wat :+ Grapje, ik heb eigenlijk als amazone zijnde nog nooit gehad dat er in zomertenue gereden mocht worden, ook niet toen het heet was. Is er nog een temperatuurgrens waarbij het verplicht toegestaan moet zijn om in zomertenue te kunnen rijden?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:50

In die 7 minuten ga ik dus wel ziek worden; heb al vaker kotsend de proef verlaten. Dat is geen pretje, ben er de hele dag echt ziek van. Aangezien ik rijd voor mijn plezier start ik liever geen dresssuur als het zo warm is en de jas aanmoet. Ik spring dan alleen maar. Heb je nog een beetje koeling van de rijwind en de jas kan veel sneller uit.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:06

Het maakt mij echt niet uit, net als de kleur van het jasje, de laarzen, de cap etc. me niet uitmaakt. Als het maar netjes en verzorgd is.
Zelf heb ik nog nooit in zomertenue gereden, ik heb een maatje (of twee, drie, vier :D ) meer en voel me er niet comfortabel bij. Maar wat een ander doet moet hij/zij zelf weten.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:13

Anne_GTI schreef:
In die 7 minuten ga ik dus wel ziek worden; heb al vaker kotsend de proef verlaten. Dat is geen pretje, ben er de hele dag echt ziek van. Aangezien ik rijd voor mijn plezier start ik liever geen dresssuur als het zo warm is en de jas aanmoet. Ik spring dan alleen maar. Heb je nog een beetje koeling van de rijwind en de jas kan veel sneller uit.

De regels van zomertenue zijn bij spring- en dressuurwedstrijden gelijk, dus de temperatuur is even hoog voor de grens zomertenue.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:15

ik deel de mening van Roxx..voel mezelf ook niet zo prettig in zomertenue..maar iedereen moet het zelf maar weten.Als het met een jasje netter staat zou ik hem gewoon maar aanhouden die 7 min. Als jury kijk je ook naar het totaalplaatje (bewust en onbewust)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:48

chrisje_83 schreef:
De regels van zomertenue zijn bij spring- en dressuurwedstrijden gelijk, dus de temperatuur is even hoog voor de grens zomertenue.

In de praktijk gaat dat toch anders, bij het springen zie je de ruiters sneller in zomertenue.

Het maakt mij op zich niet uit, maar met jasje is het netter en zoals Daffodil al zei, de houding is met jas beter zichtbaar.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:07

In de praktijk blijven dressuurruiters langer met jasje aanrijden dan de springruiters Karin ;)

edit: domme typefout.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:18

Ook, maar bij springconoursen wordt het ook eerder toegestaan.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:24

Ik heb laatst geschreven bij een jury en die gaf iedereen die binnen kwam in zomertenue een 5 op houding en zit omdat zij mening was dat je voor die 6 minuten maar het jasje aan moet trekken. Ik geef er zelf geen aftrek voor als het is toegestaan dan is het toegestaan en eigen keus.
Ik rij wel altijd met jasje en dan met een blouse met korte mouwen er onder. Met springen rij ik wel eens zonder jasje aangezien ik er ook nog een bodyprotector overheen heb.. Dan raak ik mijn warmte echt niet meer kwijt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:36

Tsja, als het mag in zomertenue zal het mij worst wezen of men jasje aan doet of uit laat.
Het is toegestaan, dus doe ik er ook niks mee in de beoordeling.
Gevoelsmatig zeg ik: allemaal het zelfde aan, want ik beoordeel een dressuurproef en geen modeshow.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:58

Ik zou er denk ik niet zozeer minder punten voor geven. Ligt aan de presentatie. Als je in zomer tenue rijdt prima, maar dan wel gewoon de blouse dichtgeknoopt, en evt nog met plastron. En geen opgestroopte mouwen of mouwloos. ;)

Maar wat is de moeite om alleen even tijdens de proef je jasje aan te doen? :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:03

Niet iedereen kan even goed tegen warmte, Revanches. Ik houd het jasje het liefst ook aan, maar als ik het erg warm krijg ga ik vaak hyperventileren, daarom wil ik nog wel eens zonder jasje rijden, soms ook alleen de tweede proef.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:18

Moet zeggen dat ik overweeg in de zomer wel m'n jasje uit te doen als ik dan nog met een bodyprotector rijd. Anders wordt het wel heel warm!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 21:27

Wauw, wat veel reacties al! :wow:
Bedankt, daar heb ik echt wat aan.
Leuk ook om te zien dat iedereen er toch inderdaad anders op kijkt.

@ Revanches, eerder zei ik al dat ik niet 1 minuut voor de proef pas mijn jasje aan kan doen, dan ben ik totaal uit concentratie en mijn paard ook. Dan heb ik hem net klaar voor de proef en ben ik alles weer kwijt. Dat wil ik toch minstens 10 minuten van tevoren doen, net zoals dat ik dan al mijn peesbescherming etc. afdoe. Die vijf, zes minuten met jasje zou ik misschien nog uithouden, maar ik rijd dus altijd met jasje ook al hoeft dat niet, en dan merk ik toch dat in 30 graden rijden met jasje, zo'n 20 minuten lang, met blouse en boordje helemaal dicht EN plastron.. Me het soms echt iets te warm of benauwd laat worden en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daar sneller of juist minder snel last van hebben. :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:25

Dressuurruiters zijn daarover een stuk pietleuteriger. springruiters laten meteen hun jasje uit als het toegestaan is.

Ik doe er als jury dus ook niks mee. De regel dat het jasje uit mag bij extreme hitte is er niet voor niks. Ik doe er dus ook niks mee als er besloten wordt dat er met een regenjas gereden mag worden. Zoiets mag niks uit maken voor de punten.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:49

het zou mooi zijn als er een zomertenue in de reglementen zou worden opgenomen dat ook nog netjes en uniform is. Heel simpel. Laat de fabrikanten van de jasjes een bijpassend wedstrijdgilet maken. Bloes er onder met mouwtje en klaar. Netjes en officieel uniform. Dan kan iedereen bij hogere temperaturen een tenue aan dat een beetje past bij sporten in warm weer, want het is natuurlijk te gek dat je een jasje aan hebt terwijl je 's zomers buiten aan het sporten bent.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:51

Die giletjes bestaan al, ik heb er een, in exact dezelfde kleur als mijn dressuurblouse. Ligt al tijden in de kast, maar nog nooit nodig gehad ;-)
Laatst bijgewerkt door Ziolette op 28-06-10 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: overbodige quote verwijderd

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:18

Maar zo'n giletje is dan als het goed is toch niet toegestaan?
Dat staat tenminste niet in de regelementen..

Het zou inderdaad een goede oplossing zijn als er zoiets als een giletje kwam o.i.d., maar aan de andere kant zijn er waarschijnlijk weinig mensen die daar voor die 1 keer per jaar veel geld aan uit willen geven. Ik vind dat gewoon een witte broek met wit, dichtgeknoopt shirt en plastron eigenlijk ook voldoende moet zijn, dat ziet er ook netjes uit. Maar nu je in alle kleuren mag starten worden het dan toch een hoop verschillende kleuren door elkaar en dat lijkt me minder.

Opzich vind ik het ook logischer dat met springen het jasje sneller uitgelaten word. Zelf doe ik dat ook meteen als het mag, bij dressuur niet.
Bij springen draait het toch net iets minder om het totaalplaatje, al helemaal vanaf de klasse L.