Jury's wat zien jullie liever?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Jury's wat zien jullie liever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 19:37

Beste juryleden,

Ik start met mijn paard in de B dressuur. Helaas gaat dit nog niet zo voorspoedig als ik zou willen. Dan kom ik meteen bij mijn punt wat ik aan jullie wil vragen.
Zien jullie liever een hele nette proef met de hoofd hals houding er net niet helemaal doorheen, en dan bedoel ik niet met sterrenkijken, wat wel goed aan het been is of een slordige niet afgewerkte proef met een paard wat wel in de juiste hoofd hals houding loopt?

Alvast bedankt.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:51

xVerax schreef:
Ik ben geen jury maar ik gok het eerste :P
Kijk nog even mee.

goed gegokt.
ik zie liever een paard dat stil in aanleuning is en een nette afgewerkte proef, dan dat het paard met alle geweld in de krul moet.waarbij er te veel spanning komt en de oefeningen niet meer goed gereden worden.
let wel op in de L moet er wel een betere aanleuning zijn. maar je hebt nog ff om te oefenen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:16

mntj bij de eerste versie bedoel ik meer dat het paard juist niet in een constante aanleuning loopt maar wel aan het been is en verder heel netjes gereden, maar ja toch de voorkant niet helemaal lekker los.
Bij de 2de versie bedoel ik meer een paard wat ook correct gereden is, dus geen trek werk, beter in de aanleuning loopt maar dat de proef slordig en gehaast gereden is.
In de link heb ik een foto ter illustratie gezet. Dit ben ik zelf. Hij loopt de gehele proef in deze aanleuning, het enige wat beter zou kunnen zou de galop zijn qua aanleuning op dit niveau. Mijn houding is hier niet echt heel fantastisch :+ en ik was net wat aan het zeggen ;)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SYIQJF3S.jpg

Scum

Re: Jury's wat zien jullie liever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:47

Beide niet. Ik zie liever een paard dat lekker door de hals loopt in combinatie met een nette proef.
Maar als ik gedwongen zou moeten kiezen dan zie ik liever een paard dat lekker door de hals loopt en een slordige proef neerzet. Want dat kun je eerder verbeteren als een slechte aanleuning.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:51

Ik zou juist eerder andersom denken scum, eerst balance dan die nek in de krul. Ik zou liever een nette proef zien dan een krul in de nek.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:10

Het beste kun je dit soort vragen stellen aan het wedstrijdreglement, want daar staat het gewoon in. :o
Kijk op http://knhs.nl/objects/00017561.pdf
Op pagina 59 staat het doel van de dressuur beschreven.
Hier staat onder andere:
Citaat:
Doel en algemene principes
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie.
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
– de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
– de ontspanning
– de aanleuning
– de impuls
– het recht gericht zijn van het paard
– de verzameling

Niet voor niets staat de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen als eerste genoemd, en de verzameling als laatste. Dit is ook de volgorde van de beoordelingscriteria die juryleden moeten hanteren.
Op pagina 60 staat dan een verhaal over het Skala van de africhting:
Citaat:
Het ‘scala van de africhting’ (Skala der Ausbildung):
Het doel van de dressuur waarbij het paard uiteindelijk een ‘happy athlete’ is geworden, wordt bereikt langs de weg van het ‘scala van de africhting’. Het scala ziet er als volgt uit:
Vertrouwensfase:
1. Takt (zuiverheid van de beweging)
2. Souplesse/ontspanning/losheid
3. Aanleuning
Ontwikkeling draagkracht:
1. Impuls
2. Rechtgerichtheid
3. Verzameling

en daarna volgt nog een omschrijving van die begrippen. Heel nuttig leesvoer! Ik raad daarom iedereen aan om niet alleen dit antwoord te lezen, maar ook op zoek te gaan naar wat er nog meer in het wedstrijdreglement staat! :D
http://knhs.nl/objects/00017561.pdf

En ja, ik weet dat er juryleden zijn die het in de krul trekken hoger waarderen. Maar die zitten daar wel fout mee. En met een wedstrijdreglement bij de hand kun je ze daarmee mooi om de oren slaan. }>

Succes met je wedstrijd!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:43

Benfan schreef:
Ik zou juist eerder andersom denken scum, eerst balance dan die nek in de krul. Ik zou liever een nette proef zien dan een krul in de nek.

Ik heb het niet over een krul, ik heb het over de aanleuning ;)
Als dat in orde is en je rijdt een volte niet rond, of een overgang niet op de letter, dan is dat veel minder erg. Dat zijn dus ook maar onderdelen die je kunt verpesten. Een paard dat de hele proef geen goede aanleuning heeft scoort op elk onderdeel minder, en niet maar op een paar.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:23

Scum schreef:
Benfan schreef:

Ik heb het niet over een krul, ik heb het over de aanleuning ;)
Als dat in orde is en je rijdt een volte niet rond, of een overgang niet op de letter, dan is dat veel minder erg. Dat zijn dus ook maar onderdelen die je kunt verpesten. Een paard dat de hele proef geen goede aanleuning heeft scoort op elk onderdeel minder, en niet maar op een paar.

Ben het helemaal met Scum eens.
Ik heb liever het paard met een correcte aanleuning in de ring die her en der punten laat liggen door slordigheids foutjes.

rianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:19

Ik denk dat het toch nog een heel groot gedeelte persoonlijk mening bij komt kijken.....

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:08

Ik heb ook liever het paard met de correcte aanleuning. Maar of dat meer punten oplevert is natuurlijk maar de vraag. Een paard dat niet netjes in de aanleuning loopt zal geen hoge punten scoren, maar een paard dat slordig door de oefeningen loopt ook niet.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:22

Het reglement wordt hier aangehaald, maar aangezien 'ontspanning' de tweede pijler is van het scala, neem ik dat persoonlijk niet heel serieus :o

Met de escalatie van het scala ben ik het eens, maar ik heb de indruk dat het vooral politiek correct/ leuk staat op papier. In de praktijk scoort een flitsend paard met spanning, ook in de B, nagenoeg altijd beter dan een ontspannen paard dat een goede proef loopt zonder veel glitter. Even heel zwart-wit (want veel spanning/ een in de krul getrokken & gefixeerd halsje etc. vallen hier natuurlijk niet onder) en niet geheel ontopic, maar zo is het.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:54

Uums schreef:
Het reglement wordt hier aangehaald, maar aangezien 'ontspanning' de tweede pijler is van het scala, neem ik dat persoonlijk niet heel serieus :o

Met de escalatie van het scala ben ik het eens, maar ik heb de indruk dat het vooral politiek correct/ leuk staat op papier. In de praktijk scoort een flitsend paard met spanning, ook in de B, nagenoeg altijd beter dan een ontspannen paard dat een goede proef loopt zonder veel glitter. Even heel zwart-wit (want veel spanning/ een in de krul getrokken & gefixeerd halsje etc. vallen hier natuurlijk niet onder) en niet geheel ontopic, maar zo is het.

Hm .. het gaat om 'ontspanning in aanspanning'. Als ik slaap ben ik heel ontspannen, maar met dat soort ontspanning win je geen eerste prijs in dressuur. :)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:33

Dat begrijp ik en gelukkig wordt 'goede aanspanning' bij een harmonieuze combinatie het hoogst gewaardeerd :j, maar ik zie ook ongezonde spanning niet (voldoende) afgestraft worden.

Eén van m`n eigen wedstrijdpaarden liep eens heel gespannen en ik kon maar nauwelijks op hem doorzitten. Samengeknepen pensje, maakte z`n passen niet af... Heel ongemakkelijk en gelukkig komt het bijna nooit voor dat hij zo verstrakt. Toch maar doorgereden en de spanning daarmee wat af laten vloeien, maar wel dikke punten, zonder opmerking op m`n staatje en een voldoende voor punt 27. Misschien zag het er niet zo geforceerd uit als het voelde, maar ik ben toch blij dat we niet iedere proef zo rijden.

Anyway, TS: laat je even weten hoe je proeven gaan en of je meer flair in je proeven kon rijden? :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:47

Allereerst een jury kent nagenoeg nooit de thuissituatie (hoe een paard thuis wel niet kan gaan of lopen :D ). De jury ziet de proef van dat moment. Ook al valt het voor je eigen gevoel tegen, het beeld kan nog steeds goed genoeg zijn.
En of harmonieuze goede aanspanning met evt wat mislukte figuren beter wordt gewaardeerd, als een paard dat ietwat tegen de hand is, maar wel gehoorzaam is? Ik denk toch dat de meeste jury's gaan voor het beeld van een goede aanspanning (aanleuning). Maar soms is die aanspanning wat te diep, loopt het paard te "rond" en dan wordt er in de B al gemekkerd over oprichting. Tsja.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:20

Uums; soms ziet het beeld er voor de jury inderdaad heel anders uit dan dat het voor de ruiter aanvoelt. En dat kan beide kanten op.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:39

ik ga even terug naar de oorspronkelijke vraag.
Natuurlijk ziet een jurylid liever een vriendelijke aanleuning (wat inderdaad iets anders is dan 'in de krul') zonder al te veel verstoringen dan het rijden op de letter.
Maar .. de beoordeling van het rijden op de letter (dat gebruik ik maar even als begrip voor een 'netjes afgewerkte proef') is iets dat gemakelijker is dan de beoordeling of een paard die aanleuning fijn voor elkaar heeft. Een bordje in de gaten houden is simpeler dan kijken naar 'hoe is het ruggebruik' en 'komt het achterbeen ongedwongen ver naar voren'.
De laatste aspecten leer je pas naar waarde te beoordelen als je al wat langer meeloopt. Het is niet ongebruikelijk dat beginnende juryleden meer op afwerking letten. Niet uit onwil, maar meer uit het nog-moeten-leren-zien.

Voor juryleden met meer ervaring geldt het skala echt wel, en is zeker geen wassen neus, maar een serieus houvast.
Persoonlijk zie ik liever een fijn bewegend paard met een fijne aanleuning. Is dat in orde, dan kunnen me die bordjes bij wijze van spreken gestolen worden in de B. In de Z wordt dat natuurlijk wat anders, maar dat is nu niet het punt van discussie. ;)

Ook in de B moet een vriendelijke aanleuning zonder geruk en gepluk mogelijk zijn. Met 'gewoon' voorwaarts rijden en het paard zoveel mogelijk op eigen benen laten lopen kom je voor wat betreft de aanleuning vaak al een heel eind.
Want 'aanleuning' is inderdaat niet hetzelfde als in-de-krul-trekken, maar het gevolg van 'gewoon' correct rijden.

Opmerkingen als 'oprichting' horen in de B niet thuis. Wat wél belangrijk is, is dat de manier van rijden laat zien dat het paard erop getraind wordt in eigenhoudng in balans te gaan, met het gewicht gelijk verdeeld over vier benen.
Helaas zie je in de B vaak (en jawel in de Z soms ook nog-zucht) dat de aandacht zó op die houding van dat hoofd is gefixeerd, dat het paard juist meer op de voorhand leert lopen dan goed voor hem is. Mensen moeten dan ook niet verbaasd zijn als ze daar lage punten voor krijgen. Ook al rijden ze in de B.

Sterrekijken is natuurlijk niet goed: het paard loopt dan in een onjuiste aanleuning, en kan ook z'n rug en achterbeen niet goed gebruiken. Maar een beetje neus naar voren met constant contact - daar lijkt me niets mis mee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:34

Ik ben het zeker met je eens dat oprichting in de B niet gevraagd wordt. Maar ik heb ook weleens paarden in de ring die zo op de voorhand lopen dat de ruiter voorover moet gaan zitten. In het B wordt een horizontaal evenwicht gevraagd. Dus niet op de voorhand lopen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:35

Ik ben geen jury, maar schrijf wel vaak bij.
Meestal vinden ze het beter als je netjes bordjes rijd, hoeken rijd, en je handen stil en je paard aan je been.
Dat zien ze liever dan iemand die alles slordig afhandelt, maar het paard telkens omlaag wil werken.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:42

Scum schreef:
Ik ben het zeker met je eens dat oprichting in de B niet gevraagd wordt. Maar ik heb ook weleens paarden in de ring die zo op de voorhand lopen dat de ruiter voorover moet gaan zitten. In het B wordt een horizontaal evenwicht gevraagd. Dus niet op de voorhand lopen.

Hm .. volgens mij is het andersom: :o
De ruiter moet niet voorover zitten omdat het paard op de voorhand loopt, maar het paard gaat op de voorhand lopen omdat de ruiter zo voorover zit.
Ik heb liever een ruiter die in de zit uitstraalt waar het in dressuur om gaat: Meer gewicht op de achterhand, waardoor de voorhand ontlast wordt en meer ruimte voor beweging mogelijk wordt.
Als je ITP op Bokt volgt zul je een heleboel foto's tegenkomen waar de romprichting van de ruiter precies overeenkomt met de neuslijn van het paard.
Rechtop gaan zitten geeft vaak al snel resultaat in houding en beweging van het paard!
Ik bepleit niet dat een ruiter achterover moet gaan leunen - gewoon rechtop. Dat helpt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:47

Ik snap het niet zo goed eigenlijk...
Als mijn paard lekker in de aanleuning loopt en dus ook netjes aan de teugel, is het veel makkelijker om op de letter te rijden en je voltes rond te maken....

Ts, ik weet niet of het thuis wel goed gaat, maar zo niet, dan raad ik aan om nog even thuis te oefenen.

Ik wil thuis altijd wel een niveau hoger door de proef heen komen, anders loop ik steeds achter de feiten aan en is het wedstrijd rijden helemaal niet zo leuk. Het kost tijd om te verbeteren en dan is het prettig als je op de wedstrijd niet het uiterste van jezelf moet vragen om een voldoende te krijgen. Op de wedstrijd is het toch meestal net even moeilijker/spannender dan thuis.