Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xVerax schreef:Ik ben geen jury maar ik gok het eerste
Kijk nog even mee.
en ik was net wat aan het zeggen 
Citaat:Doel en algemene principes
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie.
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
– de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
– de ontspanning
– de aanleuning
– de impuls
– het recht gericht zijn van het paard
– de verzameling
Citaat:Het ‘scala van de africhting’ (Skala der Ausbildung):
Het doel van de dressuur waarbij het paard uiteindelijk een ‘happy athlete’ is geworden, wordt bereikt langs de weg van het ‘scala van de africhting’. Het scala ziet er als volgt uit:
Vertrouwensfase:
1. Takt (zuiverheid van de beweging)
2. Souplesse/ontspanning/losheid
3. Aanleuning
Ontwikkeling draagkracht:
1. Impuls
2. Rechtgerichtheid
3. Verzameling
Benfan schreef:Ik zou juist eerder andersom denken scum, eerst balance dan die nek in de krul. Ik zou liever een nette proef zien dan een krul in de nek.

Scum schreef:Benfan schreef:Ik zou juist eerder andersom denken scum, eerst balance dan die nek in de krul. Ik zou liever een nette proef zien dan een krul in de nek.
Ik heb het niet over een krul, ik heb het over de aanleuning
Als dat in orde is en je rijdt een volte niet rond, of een overgang niet op de letter, dan is dat veel minder erg. Dat zijn dus ook maar onderdelen die je kunt verpesten. Een paard dat de hele proef geen goede aanleuning heeft scoort op elk onderdeel minder, en niet maar op een paar.

Uums schreef:Het reglement wordt hier aangehaald, maar aangezien 'ontspanning' de tweede pijler is van het scala, neem ik dat persoonlijk niet heel serieus
Met de escalatie van het scala ben ik het eens, maar ik heb de indruk dat het vooral politiek correct/ leuk staat op papier. In de praktijk scoort een flitsend paard met spanning, ook in de B, nagenoeg altijd beter dan een ontspannen paard dat een goede proef loopt zonder veel glitter. Even heel zwart-wit (want veel spanning/ een in de krul getrokken & gefixeerd halsje etc. vallen hier natuurlijk niet onder) en niet geheel ontopic, maar zo is het.
, maar ik zie ook ongezonde spanning niet (voldoende) afgestraft worden.
). De jury ziet de proef van dat moment. Ook al valt het voor je eigen gevoel tegen, het beeld kan nog steeds goed genoeg zijn. 
Scum schreef:Ik ben het zeker met je eens dat oprichting in de B niet gevraagd wordt. Maar ik heb ook weleens paarden in de ring die zo op de voorhand lopen dat de ruiter voorover moet gaan zitten. In het B wordt een horizontaal evenwicht gevraagd. Dus niet op de voorhand lopen.