ruiters hoedje ophouden tijdens groeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

talented

ruiters hoedje ophouden tijdens groeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 16:35

Hoorde vandaag dat het vanaf 1 april toegestaan is voor de ruiters om het zelfde te groeten als een amazone. Kan iemand mij de link van deze reglementswijziging geven? Vorige week tijdens een subtop wedstrijden werden de ruiters er ook op geattendeerd door een GP jurylid!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:05

In art 115 lid 6 staat dat ruiters de hoed ook mogen afnemen tijdens het groeten. Er staat dus niet da je hem af MOET nemen.

Citaat:
6. Groeten:
Bij het halthouden voor de jury neemt de deelnemer de teugels en eventueel de zweep in de linkerhand. Deelnemers brengen de rechterhand naar beneden achter het dijbeen en neigen het hoofd. Ook is het toegestaan voor heren wanneer een hoed wordt gedragen deze af te nemen met de rechterhand. Indien er meer jury-leden in functie zijn, dient alleen de voorzitter van de jury (bij C gezeten) gegroet te worden. Hierna neemt de deelnemer de teugels weer in beide handen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:55

Met cap groetten de ruiters altijd al als amazones hoor! :j
Hoedje mag afgenomen worden maar hoeft niet. Ik dacht dat dit al een tijd was.

talented

Re: ruiters hoedje ophouden tijdens groeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:34

Ja dat weet ik Suzanne. Maar bij mijn weten was het als ruiter verplicht om je hoed af te nemen. Vanaf 1 april in ieder geval dus niet meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:36

Ik denk dat de veruit meeste ruiters nog steeds hun hoed afnemen voor de jury, al is het alleen maar uit traditie.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 21:41

Nou ik heb nu toevallig een jonger paard in het Z1 die nog wat spanning heeft. Dan is het fijn dat je je hoed op kan houden en dus minder lang hoeft halt te houden

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:00

Waarom start je dan niet gewoon met cap?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:36

chrisje_83 schreef:

Waarom wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:01

chrisje_83 schreef:

Tussen een beetje spannend en eraf vallen zit een verschil =)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:00

Dat snap ik ook, maar wat ik niet snap is dat er in het Z zo nodig direct naar het hoedje gegrepen moet worden ondanks dat het paard het spannend vind....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:19

chrisje_83 schreef:
Dat snap ik ook, maar wat ik niet snap is dat er in het Z zo nodig direct naar het hoedje gegrepen moet worden ondanks dat het paard het spannend vind....

Hmmm..... kom ik met een wedervraag..... hoe vaak heb je al Z mogen starten? Want het is dus echt gewoon iets om trots op te zijn!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 16:28

chrisje_83 schreef:

Als ik een paard in het Z start zet ik eigenlijk altijd mijn hoedje op, dat hoort er bij vind ik!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:30

Ik heb nog geen Z gestart en vind het eerlijk gezegd ook niet noodzakelijk om erover mee te kunnen praten! Ik zou Z starten met cap, gewoon voor mijn eigen gevoel en voor paarden die ritselig of angstig/onzeker zijn. Dat jullie daar anders over denken kan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:53

chrisje_83 schreef:

Een paard kan van spanning toch simpelweg het geduld niet hebben om lang stil te staan?
En ja, het hoedje vind ik er ook bijhoren. :j

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:36

chrisje_83 schreef:

Waarom zo negatief over het gebruik van het hoedje? Als je eindelijk Z mag starten is dat nog steeds een kick. En dat hoedje hoort erbij. En, alsjeblieft, begin niet gelijk weer over veiligheid en dat soort geneuzel. Ik weet dat we in de veiligheidshype zitten tegenwoordig, maar hou het nuchter.
De meeste ongelukken gebeuren sowieso al niet op het concoursterrein in de klasse Z dressuur. De statistieken worden omhoog geduwd door allerlei ruiters die vrij en blij rondrijden en nergens lid van zijn.
Lang leve de dressuurhoed in de klasse Z. Laten we de sport nog een beetje stijlvol houden.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:06

Het Z geeft die kick toch wel ook met cap. Je start toch ook niet meteen S&T omdat dat bij het Z hoort :?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:39

S&T of een cap..... vergelijking van appels en peren! S&T is een rijtechnisch hulpmiddel en het hoedje een ere teken dat jij in het Z start.

En juist omdat je in het Z start is het onlogisch dat de ene helft( de mannen) en veel ingrijpender handeling moesten verrichten dan de vrouwen bij het groeten!

Grote kans op concentratie verlies als je je hoed moet afnemen en weer stevig moet opzetten! Vrouwen konden daarentegen al jaren een schuifje bijplaatsen zodat hij zeker weten de hele proef op het hoofd blijft.

Ik zie jouw punt echt helemaal niet!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:59

Veel zien die S&T ook als "ere teken" wat bij het Z hoort, vandaar mijn vergelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:54

Lekker offtopic.. :roll:

Volgens mij heeft Karin het antwoord al gegeven, het hoedje mag afgenomen en hoeft dus niet. Ik zou dus mijn hoed op laten Talented :j