Juryleden: matsen bij hoosbuien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Juryleden: matsen bij hoosbuien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 11:23

Ik heb gisteren erg gelachen... tja dat krijg je als je de uitspraak "Als het in mijn selectieproef droog is maakt het me niet uit wat er in de tweede proef gebeurd!" doet... :+
Gevolg: een gigantische plensbui met enorm harde wind. Mijn mams kan hard schreeuwen maar af en toe was ik het echt even kwijt _O-
Gevolg: paard ging zo nu en dan zowel in lijf als in hoofd dwars door de baan heen... Die vond het natuurlijk maar helemaal niks. Da's toch al een beetje een trutje op haar oren.

Goed, alles prima en wel: daar doe je weinig aan. Ik heb thuis ook wel eens in een stortbui gereden dus dat dit zou gebeuren wist ik eigenlijk wel. Kon er ook niet zo mee zitten en stiekem moest ik wel lachen om de gekke capriolen die Win uithaalde.

Maar: kom bij de jury en die zei: "Ik heb wel een beetje zo *houdt vingers voor gezicht* gedaan, hoor". Nou prima, da's best sociaal, haar keus, van mij had het niet gehoeven. Ze moet immers toch punten op wat ze ziet en veel meer dan ergens in de 160 was het imo niet waard.
Dus ik zei al gekscherend tegen mam: "Nah, dan heb ik in de 170!"

Ik heb niet op de uitslag gewacht. Paardje dekentje op gedaan, weggezet op de trailer, andere punten gehaald en naar huis gegaan. Daar paard lekker verzorgd en vervolgens zelf onder de warme douche gesprongen.

Gisterenavond op internet: 181 :oo
Ik verslikte me prompt in mijn drinken... ik vind het erg sociaal van de jury dat ze zover gaat in het matsen. Mijn andere proef had ik, geheel terecht, 184, ze drukte net teveel het neusje eruit, maar had verder geen fouten. De proef in de regen was echt wel 10 a 15 punten slechter... :o

Dus, juryleden: wat doen jullie met slecht weer? Is het gewoon 'jammer dan' zoals ik zelf dacht, of zien jullie wel het een en ander door de vingers?

Even uit nieuwsgierigheid... :D :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:26

Ik ben wel iets soepeler hoor. Vooral als het paard een keer de kont wegdraait tegen de stortregen in of als hij net over een plas heenstapt/springt. :D
Rijtechnisch blijf ik wel even streng als altijd. Paard moet wel in de hand gesteld blijven met een fijne aanleuning. Ook de balans en de verzameling moeten goed blijven. Schoonheidsfoutjes door de regen sluit ik mijn ogen wel voor maar niet voor de rijtechnische gebreken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:28

Ik had je ook gematst, al ben ik geen jurylid. Als ze je al eerder heeft zien rijden, dan had ze al een beeld bij je, en ze heeft je een minimale punt gegeven...

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 11:29

Nou zie, door het hele gedoe miste ik imo behoorlijk aanleuning... haha. Maar ik heb gewoon netjes mijn handjes stil neergezet en stug doorgereden waar dit kan.
Mijn lijntje van hand veranderen in middenstap was wel echt hilarisch _O_ eerst naar links, toen naar rechts, toen nog bijna stil... hoofd over dwars _O-

Ik denk dat deze jury gewoon erg soepel is geweest en heel veel ook afschreef op de regen. Wat ook wel zo was, want als ik ooit zo 'normaal' door de baan ga, dan stop ik direct met wedstrijd rijden... :')

Ik kende deze jury volgens mij niet, zo uit mijn hoofd. Heb de coupon ook (nog) niet, dus kan ook nog niet zien wat ze verder op heeft laten schrijven. Heb wel iemand van de vereniging gevraagd de coupon mee te nemen, dus komt wel terecht. Ben nu wel erg benieuwd :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:33

ik heb het ook weleens meegemaakt :j
zat MIDDEN in een wolkbreuk, grond was ineens spek en spekglad, en ik kon bijster weinig met m'n paard.
compleet tegen de hand, en zelf enkele malen om moeten trekken om niet IN de jury auto te belanden vanwege het slippen.

resultaat: 183 punten :=

zo zagen we eruit toen we de proef uitkwamen := hoezo verzopen en modderig?

Afbeelding

aan de ene kant wel fijn,want ja.. wat kun je eraan doen?
de omstandigheden zijn gewoon heel erg slecht, en meer kun je er op dat moment ook niet uitrijden. je doet wel onwijs veel moeite en bent tijd en geld kwijt om er te komen, en dan heb je zo'n externe factor die flink roet in het eten gooit.

aan de andere kant.. stel je paard is echt nog niet ver in z'n klasse, dan is zo'n jury natuurlijk wat " gevaarlijker" .
vooral als je dan een bij-elkaar-sprokkel ruiter tegenkomt en NET op zo'n concours ( onterecht) de laatste punten bij elkaar krijgt zo.
is niet bepaald een kwalitatief positieve bijdrage aan de paardens port en diens imago :=
Laatst bijgewerkt door Lowara op 31-05-10 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:34

Moeilijk, maar ik zou er ook zeker rekening mee houden.. :j

Ik heb zelf een keer gereden op een wedstrijd die eigenlijk gewoon afgelast had moeten worden, het terrein was helemaal doorweekt, tot de kogels door de modder en heel veel zuiging door de natte bodem. Die jury hield er totaal geen rekening mee.. Volte 10 meter die ik iets groter reed om de kans op glijden kleiner te maken kreeg ik gewoon een onvoldoende voor met 'te groot' :+ Iedere taktfout stond op de coupon.. Middendraf die er niet uit kwam onvoldoende enz..

Lijkt me wel vreselijk moeilijk om te beoordelen, nog niet echt meegemaakt gelukkig.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:36

Ik heb 1 x meegemaakt dat ik de proef heb moeten stilleggen. Dat had er mede ook mee te maken dat zelfs met de ruitenwissers op de hoogste stand het bijna niet meer te volgen was.

Maar als dat niet kan of hoeft dan ga ik er wel schappelijk mee om.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:36

Relaxed schreef:
Ik heb zelf een keer gereden op een wedstrijd die eigenlijk gewoon afgelast had moeten worden, het terrein was helemaal doorweekt, tot de kogels door de modder en heel veel zuiging door de natte bodem.

Heb ik ook een keer gehad, ik kwam daar aan. Zag het terrein en ben terug naar de trailer gegaan, afgezadeld en naar huis gegaan na afmelding bij het secretariaat. Ik ga daar even mijn paard doorheen jassen. :n
In de B zou het nog anders zijn maar voor een Z2 kan je dat een paard niet aandoen vind ik. Nog gevaarlijk ook.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:40

Scheef staan met groeten ed reken ik ook minder zwaar, voor de rest moet er inderdaad wel gewoon een nette proef te zien zijn, maar het is wel lastig hoor. Zeker als de ABtjes het natte knollenveld niet meer doorkomen.

Zelf ben ik eens voor het afgroeten de ring uitgestuurd door de jury.
Het kwam er echt met bakken uit, ik zag de jury niet eens meer...
Hij riep heel hard ga maar naar binnen hoor!!
En kreeg een 6 voor het groeten.
Best schappelijk was dat.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 11:42

Klopt Suzanne, sommige situaties zijn niet te doen. Ik heb me een aantal jaar geleden in de L1 afgemeld voor de tweede proef. Die baan was zo gruwelijk slecht, zakte tot over de kogels weg in de modder. Nee, dat ga ik niet doen.

De bodem was gisteren gelukkig nog goed! Helemaal niet echt kapot gereden. Daarom ben ik ook gewoon gestart. Van een (flinke bak) water krijg je verder niks. En kan je altijd gebeuren, ook op een hele belangrijke wedstrijd, dus beter dat ze er tegen die tijd mee om kunnen gaan. Zo makkelijk/nuchter ben ik dan weer wel. :o

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:43

Ik had het gister ook met mijn vriendin. Haar normaal zo slome paard ging hárd!
Het waaide ook gewoon zo hard dat de bak de hele tijd omviel (van die witte hekjes). Na een tijdje hebben we ze maar niet meer opgeraapt. Het was echt een rotproef, maar we hebben nog nooit zo gelachen :P

Edit: we hadden wel het geluk dat ze op zand startte :D

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:45

Ik heb wel eens gereden en toen begon het ook kei hard te regenen. Toch maar stug door gereden. Na mijn proef zei de jury dat hij het knap vond dat ik doorgereden had, maar dat ik m'n proef ook stil had mogen leggen tot de bui over was om daarna verder te rijden.

Ik weet eigenlijk niet of ik dat de volgende keer wel zal doen, mag dat van andere jury leden?

Annash
Blogger

Re: Juryleden: matsen bij hoosbuien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 11:47

Ik rij door... behalve wanneer een jurylid zelf aangeeft dat ik mag stoppen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:50

Heb eens bij mijn instructrice geschreven die jureerde in de Z- dressuur, zij toeterde tijdens de hoosbui (zo erg dat de ruitenwissers het bijna niet meer bij konden houden) dat de amazone beter even de bui af kon wachten en als het ergste voorbij was weer verder rijden waar ze gebleven was.
Zij was minder streng op het scheef lopen en tijdelijk opkrullen bij tegen de regen in lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:18

Paar weken geleden heb ik hetzelfde meegemaakt, ook regen regen en nog een regen! De bodem was ook slecht, vooral toen er al een aantal ruiters waren geweest werd het steeds gladder.

De eerste proef was nog redelijk te doen, wel wegglijd-fouten in de middengangen en de middengalop maar erg zuinig aan gedaan, maar kon er wel mee door gezien de omstandigheden dacht ik zelf. Resultaat was nog net een winstpunt maar erg veel afgestraft op dingen waar volgens mij gewoon niet veel meer van was te maken gezien de situatie.

Tweede proef, weer werd nog slechter en bodem nog verder kapot al. In de galop begon paard wat te schuiven waardoor ging draven, met opnieuw aanspringen schoof weer weg en na nog een poging die uitmondde in een glij-partij, besloten in draf mijn onderdelen af te maken. Tweede galop niet eens geprobeerd. Speciaal niet afgegroet omdat ik et verder wel een goede oefening vond voor het paard. Resultaat, was weer een winstpunt, met 5jes voor de galop, ook die ik niet eens had gedaan. Vond dat de jury hier wel erg positief in was geweest, en ook niet erg terecht.

Denk dus dat er heel veel verschil zit per jury. Van mij mogen ze best iets rekening mee houden, maar er zijn grenzen aan.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:26

ooh dit komt me bekend voor! gister ook in de stromende regen gereden. Dat was even wennen voor mijn paard en mij, we rijden verder nooit in de regen. Dus paard was redelijk chagerijnig en probeerde ook zo veel mogelijk zijn kont in de regen te zetten. Verder bleef die wel super fijn in de mond en goed te sturen, alleen wou het niet tegen de regen in enzo. Bij de ene proef is er goed rekening mee gehouden. Maar bij de andere proef niet, elke keer als hij even zijn kont naar de regen deed kreeg ik een 4 met er bij zwenkt uit, of als hij zijn hoofdje bij scheef hield tegen de regen stond er bij kanteld. Dat vind ik dan weer wat minder als ze dat doen. Ik snap heel erg goed dat het moeilijk jureren is wanneer het regent om het toch nog realistisch te houden tegen over de rest, maar in sommige dingen kon ik me niet vinden.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:40

tsja, gister ook in de kei harde regen gereden. en voor mijn gevoel ging het super slecht. Had toch nog redelijke punten.

er stond bij mijn middenstap 6 , ging scheef door de regen.
Ik denk dat ze als ik niet scheef was gegaan misschien wel een 7 of 8 had gegeven maar dat het voldoende was voor een 6 alleen doordat ze scheef ging niet hoger kon geven.

Misschien doelde je jurylid zoiets met, heb wat door de vingers gekeken...?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:48

Ik denk dat sommige juryleden in dergelijke gevallen misschien meer waarde hechten aan ruitergevoel en correct handelen dan een foutloze proef :) Liever een keer te weinig aangesprongen dan een keer te veel :)

Maar goed, ik had vorig jaar ook een wedstrijd op dramatisch terrein waarbij het middagprogramma zelfs afgelast werd.
In galop heel voorzichtig gedaan waardoor ponylief er ook een keer uitviel en het tempo lag wat laag maar we kwamen veilig rond. Voor alle galoponderdelen 4en met commentaar als meer sprong houden, aarzelend etc :\ in de B onder zulke omstandigheden... :x

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:50

Allemaal bedankt voor de reacties... maar het wordt wel een 'ik heb deze ervaring' ook gehad, in plaats van juryleden die antwoorden... dat vind ik een (klein ;) ) beetje jammer.

En Pien: ik weet wel wat ze bedoelde hoor. Alleen doelde ik op het feit dat ze wel heeeeeeeeeel veel door de vingers heeft gezien. ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:45

Annash schreef:
Allemaal bedankt voor de reacties... maar het wordt wel een 'ik heb deze ervaring' ook gehad, in plaats van juryleden die antwoorden... dat vind ik een (klein ;) ) beetje jammer.

Tja, dat is wel vaker het probleem op JI...

Ik zie in zulke gevallen ook wel dingen door de vingers, zoals bijvoorbeeld met de kont naar de regen gaan staan bij het groeten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:49

Ik kijk niet zo strak dan hoor, maar wil wel nog steeds iemand in de ring zien die zijn/haar paard netjes een proef doorkrijgt, als het echt hangen en wurgen wordt, verwacht ik eigenlijk wel dat de ruiter zo verstandig is om af te groeten....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:53

Ik zou er wel rekening mee houden. Maar in hoeverre, dat ligt ook wel aan de situatie.
Voordelig is het zeker niet. Je kunt niet op de gok maar achten gaan geven omdat die combinatie misschien wel heel goed zou zijn geweest (en misschien hadden ze dat met goed weer wel gereden).
Aan de andere kant is het gewoon heel vervelend als je dit gebeurt, en dan kun je het ook niet enorm aan afstraffen.

Dus dan ga je maar een beetje in het midden zitten en als het enigszins kan naar boven afronden.

Ik heb een keer meegemaakt dat het zo hard waaide dat de vuilnisbak die naast de ring stond omwaaide. Pony sprong aan de kant, moest een volte draaien. Dat heb ik dus niet met -2 afgestraft. Heb daar een 6 gegeven, maar ik kon er ook geen 8 meer voor geven.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:03

heb toevallig zondag de ring even stil gelegd omdat er een vreselijke bui aan kwam zetten,het onweerde en flitste al..dus de laatste 2 kandidaten snel schuilen in de binnenbak en daarna weer starten.Anders is een proef toch ook niet te beoordelen als je het niet kan zien vanwege de heftige regen.En veiligheid is toch wel het belangrijkste vind ik..stel je voor als er iets gebeurd.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:32

Oké, als ik bij mijn instructie in de auto zit als zij aan het jureren is, dan houd ze er wel met beperkte mate rekening mee.

Ze zou dan sneller voor bijv. en 6 of 5 gaan met opmerking dan echt een zware onvoldoende geven of juist die 8 die ze anders wel hadden kunnen krijgen.

Het ligt er wel aan wat voor bui er over komt, is het een gewoon zomers buitje of miezer regen dan heeft ze wel zoiets van dat je je paard wel zo afgericht moet hebben dat ze daar wel tegen kunnen en gewoon door kunnen lopen. Is het echt zo'n hoosbui als afgelopen weekend dan is ze zoals boven staat.
Bied het terrein een mogelijkheid dat de ruiters kunnen schuilen er komt een hoos bui over legt ze de baan even stil.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:39

Oh, nu begrijp ik waarom ik altijd hogere punten scoor in de regen :=