Mag jury combinatie weigeren vanwege geen medisch inlegvel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sannnn

Mag jury combinatie weigeren vanwege geen medisch inlegvel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:55

Ik had even een vraag want ik snap het nu niet helemaal meer.
Voor zover ik weet is het vanaf 1 juli 2009 verplicht om een medisch inlegvel in je paardenpaspoort te hebben, toch?
Zonder dit formulier mag je niet meer starten op wedstrijden, tenminste als je er op gecontroleert zou worden. Of is dit niet waar?
Kan het slecht in het regelement vinden, wel dat het verplicht is om dat inlegvel te hebben. Maar niet dat je zonder niet mag starten..
Vond ik ook bij verschillende zoekacties op bokt. Dat het medisch inlegvel vanaf 1 juli 2009 verplicht is.

Maar nu wat ik net hoorde.
Vandaag op concours bij vriendin gebeurde het namelijk dat ze gecontroleerd werd met paspoort en de jury zei dat ze niet mocht starten omdat ze dat inlegvel niet had. Leek mij logisch.. Is algemeen bekend lijkt mij dat je dat inlegvel moet hebben.
Maar nu heeft haar vader het kantoor opgebeld en federatievertegenwoordiger erbij gehaald en nu blijkt dat dit niet waar is en ze dus wel mag starten. Dus de jury had het fout...
Maar het is toch verplicht? Of is het alleen verplicht om het erin voor de menselijke consumptie en is het en niet verplicht om het er in te hebben voor concoursen?

Lijkt mij raar als dit niet zo verplicht is, want het moest toch juist voor de wedstrijdruiters er o.a. in zitten? Ik weet nog wel dat ik het heel gehannes vond om dat inlegvel er goed in te krijgen. :+

Hoop dat iemand mij even wat duidelijkheid kan verschaffen..

Ik twijfelde tusseen wedstrijden en juryleden en instructeurs, dus sorry als het hier fout staat. Maar dacht aangezien het vraag is aan juryleden o.a. dat het hier beter op zijn plek stond

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:59

Nav. dit topic nog even navragen. Dit inlegvel hoeft toch pas als je paspoort ouder is dan ..... zoveel jaar?

*Dat het in de nieuwere paspoorten al verwerkt is?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:01

nee dit mag niet
is gepubliceerd in paard en sport.

Alle paspoorten moeten of een inlegvel (vaak oudere paspoorten) hebben of een vast vel.

Mootje

CaPrIoLe`79

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:03

Ah, okee. Dat van de KNHS had ik nog niet gevonden.
Maar best krom dat het je dan strafrechtelijk te vervolgen bent maar dat je er wel gewoon mee kan starten.

Maar goed, dan snap ik nu waarom. :)
Bedankt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:38

Het inlegvel is verplicht, maar de jury is niet gerechtigd om een combinatie te weigeren, aangezien controle daarop geen taak van de sportorganisatie is, maar van de AID.
En als je een paard wil exporteren (om wat voor reden dan ook, verkoop, vakantie, etc) dan wordt dat door de VWA geweigerd zonder inlegvel.

Jury kan je dus wel waarschuwen dat je in overtreding bent, maar mag je niet weigeren te starten. Het is een wettelijke regel, daar heeft de jury van een sportorganisatie niets mee te maken en ook geen bevoegdheden toe.

Dekloktikt schreef:
Nav. dit topic nog even navragen. Dit inlegvel hoeft toch pas als je paspoort ouder is dan ..... zoveel jaar?

*Dat het in de nieuwere paspoorten al verwerkt is?

Ja, klopt, vanaf 2004 hebben alle paspoorten standaard al de pagina's voor registratie van medicijnen. Daar is dus geen los inlegvel meer nodig.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:05

Je mag gewoon starten, het enige wat wij mogen als jury is je erop wijzen dat de papieren niet in orde zijn. Het medisch inlegvel is niet "ons pakkie aan" wordt je onderweg aangehouden, dan heb je een probleem.

Debbieee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:15

Paarden die voor 2004 zijn geboren d8 ik, hebben geen medisch inlegvel in hun paspoort, dus die moet je zelf regelen. De paarden die in 2004 of later zijn geboren hebben die al standaart in hun paspoort

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:02

Debbieee__ schreef:
Paarden die voor 2004 zijn geboren d8 ik, hebben geen medisch inlegvel in hun paspoort, dus die moet je zelf regelen. De paarden die in 2004 of later zijn geboren hebben die al standaart in hun paspoort

Ook niet waar. Niet alle paspoorten ouder dan 2004 hebben een inlegvel nodig, sommigen hebben 'medische behandeling' al standaard in het paspoort.
Mijn merrie heeft netjes 'medische behandeling' in het paspoort, maar wel op een ietwat vreemde plek. Ik ben ook al aangesproken op het niet hebben van het inlegvel door een jury, terwijl die er dus wel gewoon is. Ik mocht wel gewoon starten.

Je mag zowieso starten, ook al is het inlegvel er niet.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:07

Volgens mij mag een jury je helemaal niet weigeren te starten, de federatievertegenwoordiger is degene die een startverbod op mag leggen en niet een jury.
Dit geldt volgens mij ook voor paarden die niet correct zijn gevaccineerd, maar correct me if i'm wrong *D

KarinvdM

Re: Mag jury combinatie weigeren vanwege geen medisch inlegvel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:13

Je zit inderdaad fout, Haan.

Debbieee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:12

germie schreef:
Ook niet waar. Niet alle paspoorten ouder dan 2004 hebben een inlegvel nodig, sommigen hebben 'medische behandeling' al standaard in het paspoort.
Mijn merrie heeft netjes 'medische behandeling' in het paspoort, maar wel op een ietwat vreemde plek. Ik ben ook al aangesproken op het niet hebben van het inlegvel door een jury, terwijl die er dus wel gewoon is. Ik mocht wel gewoon starten.

Je mag zowieso starten, ook al is het inlegvel er niet.

ik zeg ook niet dat ze het nodig hebben... die hebben het er standaart al in zitten &de paarden daarvoor vaak niet &die moet je zelf regelen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:45

KarinvdM schreef:
Je zit inderdaad fout, Haan.

Ja?
Oke, ik heb niet anders geweten dat alleen een federatievertegenwoordiger een combinatie mag uitsluiten en dat een jury daar niet toe bevoegd is. Die moet het (dacht ik) bij de federatievertegenwoordiger melden, en de federatievertegenwoordiger beslist dan verder over de combinatie.
Weer wat geleerd -:)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:01

Haan, op hele kleine wedstrijden, met maar 1 ring, is er meestal geen federatievertegenwoordiger present. De jury wordt dan geacht dat over te nemen, en dus ook die beslissingen te nemen. Maar federatievertegenwoordiger of jury, dan nog zijn ze beide geen AID, dus mogen ze iemand niet weigeren, alleen wijzen op het feit dat het paspoort niet klopt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:26

Als de entingen niet kloppen mag je als jury de betreffende combinatie uitsluiten. Als iemand z'n paard mishandeld mag je als jury zo iemand diskwalificeren. Daar ben je geen federatievertegenwoordiger bij nodig, maar er is ook maar zelden een aparte federatievertegenwoordiger aanwezig op een concours.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:50

Helemaal mee eens Karin, maar entingen staan los van het medische inlegvel. Daar mag een jurylid of een vertegenwoordiger niet om diskwalificeren...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:25

Het is even off topic (w.b de entingen) ik weet het, maar ik heb mijn twijfels of jury leden deelnemers mogen uitsluiten, naar mijn idee kan en mag dit dus niet.
Ik heb de knhs al een mail gestuurd, ben benieuwd wat het antwoord zal zijn.

de inentingen van mijn paard zijn trouwens wel correct, het is gewoon dat ik nieuwsgierig ben wat een jury wel of niet mag doen *D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:50

Ik heb net de cursus achter de rug, en ja, dat mag een jurylid doen. Er is uitsluiten en diskwalificatie, daar zit ook nog verschil in.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:27

kleinvosje schreef:
Helemaal mee eens Karin, maar entingen staan los van het medische inlegvel. Daar mag een jurylid of een vertegenwoordiger niet om diskwalificeren...

Ja dat klopt, dat staat hier al een paar keer. Het leek me niet nodig om dat nogmaals te gaan zeggen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:35

haan schreef:
Het is even off topic (w.b de entingen) ik weet het, maar ik heb mijn twijfels of jury leden deelnemers mogen uitsluiten, naar mijn idee kan en mag dit dus niet.
Ik heb de knhs al een mail gestuurd, ben benieuwd wat het antwoord zal zijn.

de inentingen van mijn paard zijn trouwens wel correct, het is gewoon dat ik nieuwsgierig ben wat een jury wel of niet mag doen *D

Nog steeds niet overtuigd? Lees het wedstrijdreglement eens door. Staat keurig omschreven op welke punten de JURY een combinatie kan/moet uitsluiten. Dat de jury het recht heeft iemand uit te sluiten is je al door anderen ook verteld. Maar blijkbaar geloof je alleen een mail van de knhs, waar zeer waarschijnlijk ook het wedstrijdreglement weer aangehaald zal worden.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:48

Ho ho rustig maar, je hoeft niet gelijk zo aanvallend te reageren als je dit topic binnen komt vallen :(:)