Waarom wel of niet Official zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Waarom wel of niet Official zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 16:41

Waarom wel of niet Official zijn, dat is de discussie.
Ik persoonlijk ben een official, maar door mijn werk niet meer actief. Omdat ik van mening ben, dat je er 100 % voor moet inzetten en als dat niet mogelijk is het beter over kan laten aan anderen. Daarbij is het een zeer belangrijke functie, onpartijdig alle eerlijk te behandelen, te handelen, te beoordelen, te belonen en te straffen.
Het gaat niet alleen om official van de FEI voor welke tak van sport ook, maar ook bijvoorbeeld bij western riding.

TurdusMerula

Re: Waarom wel of niet Official zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:32

Ik ben wel benieuwd naar een uitgebreidere mening van jou. ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:33

TurdusMerula ik ook naar die van u, u heeft uw mening geheel niet beschreven?

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:46

kan het niet helemaal volgen, hoor graag meer hierover

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 21:58

ingrid50 waarom zou u wel of niet Official willen zijn, dat is de discussie?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:24

RT --> JI

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:48

Ik zie niet in waarom je niet af en toe een official kunt zijn. Al doe je het maar vijf keer per jaar... Ook bij maar sporadisch optreden als official kun je er 100% voor gaan lijkt mij. Het gaat immers om de dan voorkomende problemen. Die kun je m.i. prima afhandelen!

Er zijn verschillende official-functies, en zou graag weten welke je in gedachten had bij deze vraagstelling?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 17:54

Kleinvosje hoeveel en hoe vaak de 100 % is, zal mede afhankelijk per persoon zijn.
Welke official functie is afhankelijk van ieder zijn keuze, ik beschreef over ringstuard and judge.
Door de nieuwe regels, zou het maar zo kunnen dat men er nu anders over gaat denken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:02

Waar doel je dan op met nieuwe regels? En over welke tak van sport heb je het?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:39

De nieuwe FEI regels, alle takken van sport afhankelijk per bokker.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:41

Maar waar denk JIJ aan, welke functie heb JIJ het over. Je wilt onze mening wel weten, maar wat is de jouwe!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:37

Helemaal helder is Fabertje niet, maar goed, ik ben official omdat ik dat leuk vind. Naast het rijden en lesgeven een fascinerende onderdeel van mijn totale paardenhobby.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:11

Inderdaad, hij wil wel onze mening, maar laat die van hem in het duister.Is volgens mij ook niet de eerste keer ;-)!
Ik doe het ook omdat het leuk is, ook alles een keer van de andere kant van de hekjes mee te maken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:04

Eigenlijk is het geen discussie. Waarom iemand wel of niet official wil zijn is eerder een vraag.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:06

dat klopt, maar wij hebben de vraag terug gesteld aan TS!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 20:51

kleinvosje schreef:
Maar waar denk JIJ aan, welke functie heb JIJ het over. Je wilt onze mening wel weten, maar wat is de jouwe!

Dat had ik al beschreven, niet gelezen?

FaberSmid schreef:
Waarom wel of niet Official zijn, dat is de discussie.
Ik persoonlijk ben een official, maar door mijn werk niet meer actief. Omdat ik van mening ben, dat je er 100 % voor moet inzetten en als dat niet mogelijk is het beter over kan laten aan anderen. Daarbij is het een zeer belangrijke functie, onpartijdig alle eerlijk te behandelen, te handelen, te beoordelen, te belonen en te straffen.
Het gaat niet alleen om official van de FEI voor welke tak van sport ook, maar ook bijvoorbeeld bij western riding.

FaberSmid schreef:
Kleinvosje hoeveel en hoe vaak de 100 % is, zal mede afhankelijk per persoon zijn.
Welke official functie is afhankelijk van ieder zijn keuze, ik beschreef over ringstuard and judge.
Door de nieuwe regels, zou het maar zo kunnen dat men er nu anders over gaat denken.

CharleyT schreef:
Helemaal helder is Fabertje niet, maar goed, ik ben official omdat ik dat leuk vind. Naast het rijden en lesgeven een fascinerende onderdeel van mijn totale paardenhobby.

Mijn naam is Faber, Charley ik schrijf u ook niet aan met Charleytje?
Dank voor uw reactie, neem aan dat u jury bent? Dressuur, springen of beide of anders?

kleinvosje schreef:
Inderdaad, hij wil wel onze mening, maar laat die van hem in het duister.Is volgens mij ook niet de eerste keer ;-)!
Ik doe het ook omdat het leuk is, ook alles een keer van de andere kant van de hekjes mee te maken.

Ook niet gelezen? Aan u dezelfde vraag als Charley.

Charley het is een vraag waar men over kan Discussiëren, het zou maar zo kunnen dat er officials zijn die door de nieuwe regels het niet voort willen zetten of welke rede dan ook. Dat men het wel of niet eens is met de regels, oud of nieuw maakt niet uit.

Prachtig voor u Kleinvosje, maar u had het al kunnen lezen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 23:53

TurdusMerula schreef:
Ik ben wel benieuwd naar een uitgebreidere mening van jou. ;)

Had van u wel een inhoudelijke reactie gehoopt, niet alleen als voorbeeld als moderator?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:56

Noem me maar je als je wilt. :)

Ik ben er nog niet aan toegekomen, je houd die nog van mij tegoed ok. :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 00:50

Bij deze mijn excuses, mijn verkeerde conclusie door uw reactie.
Was
schijnbaar te snel, zal bij deze geduldig wachten op uw inhoudelijke reactie.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 02:14

FaberSmid wenst niet met Fabertje aangesproken te worden, maar ik wens (hier) niet met 'u' aangesproken te worden. :D

Verder nog een tip: Als u een discussie op gang wilt brengen dan is het vaak handig om een stelling te poneren of een vraag te stellen in de openingspost, en duidelijk af te bakenen wat het onderwerp van discussie precies is. Dat heet het operationaliseren van begrippen. Wat verstaat u onder Official zijn? Misschien val ik wel onder uw definitie zonder dat ik het zelf weet.

Ik moet eerlijk zeggen dat de openingspost imo riekt naar een poging om een reeds gevormde mening (over rollkür ofzo) te kunnen ventileren over de rug van mensen die hier hun mening gaan geven. Vandaar dat mensen daar terughoudend in zijn en eerst willen dat u uzelf wat meer blootgeeft.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 05:06

Ik ben jarenlang dressuurjury geweest maar had er toch geen plezier meer in. Ik vind het scholen van ruiters vele malen leuker dan het beoordelen van ruiters. Ik ben altijd bereid om een ruiter wanneer ze dat willen, mijn persoonlijke mening over hun rijden te geven maar wil het dan ook graag goed kunnen onderbouwen. Jureren is een punt geven en je kunt daarbij een hele korte motivatie op de coupon zetten. Liever geef ik de ruiters iets meer mee dan een cijfer. En dat is tijdens het jureren niet mogelijk. Lesgeven vind ik zelf vele malen leuker om te doen en geeft mij veel meer voldoening.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 01:24

Ik denk sowieso dat mensen die als official werkzaam zijn een groot hart voor de paardenwereld hebben, op hun eigen manier.

In vrijwel de meeste gevallen gaat het hier om vrijwiligerswerk of minimaal betaald werk, je moet je motivatie dus al ergens anders vandaan halen.

Een goede official moet wat over paarden weten, maar vooral goed met mensen zijn. Zeker wanneer ruiters wedstrijden rijden en aan zichzelf aan werken zijn komen daar bepaalde emoties bij kijken, en daar moet je goed mee om kunnen gaan.

Daarbij vertegenwoordig je een groter geheel en zijn objectiviteit ed wel belangrijk.

Als je niet meer achter je eigen functie kunt staan of je niet meer kunt inzetten dan lijkt het me inderdaad goed om jezelf terug te trekken. Kun je af en toe nog wel wat doen, dan lijkt dat me ook prima: ik kan gewoon niet verwachten dat iemand niets naast de paarden doet. Zolang iemand zijn werk goed doet, zie ik daar geen probleem in.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 06:26

Ik reageer even alleen op de vraag die ook als topic titel staat.

Met het vooruitzicht in de toekomst niet meer zelf te kunnen rijden maar de gedachte niet meer in het paardenwereldje erbij te zijn, heb ik gekozen voor een instructeursopleiding gevolgd door de juryopleiding om ter zijner tijd toch op deze manier bezig en betrokken te zijn met de paarden :D
Ik vind het jureren veeeeeel leuker dan ik op dat moment had gedacht, jureer veel, word gelukkig ook veel gevraagd :D vind het alleen jammer dat het op alle fronten zo'n ondergewaardeerde taak is.............

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 07:09

TurdusMerula schreef:
Ik denk sowieso dat mensen die als official werkzaam zijn een groot hart voor de paardenwereld hebben, op hun eigen manier.

In vrijwel de meeste gevallen gaat het hier om vrijwiligerswerk of minimaal betaald werk, je moet je motivatie dus al ergens anders vandaan halen.

Een goede official moet wat over paarden weten, maar vooral goed met mensen zijn. Zeker wanneer ruiters wedstrijden rijden en aan zichzelf aan werken zijn komen daar bepaalde emoties bij kijken, en daar moet je goed mee om kunnen gaan.

Daarbij vertegenwoordig je een groter geheel en zijn objectiviteit ed wel belangrijk.

Als je niet meer achter je eigen functie kunt staan of je niet meer kunt inzetten dan lijkt het me inderdaad goed om jezelf terug te trekken. Kun je af en toe nog wel wat doen, dan lijkt dat me ook prima: ik kan gewoon niet verwachten dat iemand niets naast de paarden doet. Zolang iemand zijn werk goed doet, zie ik daar geen probleem in.

Ik kan u helemaal gelijk geven in het geen u duidelijk beschreven heeft. Het zijn belangrijke functies, die ook een voorbeeld voor de paardensport zijn.

miep1979 schreef:
Ik reageer even alleen op de vraag die ook als topic titel staat.

Met het vooruitzicht in de toekomst niet meer zelf te kunnen rijden maar de gedachte niet meer in het paardenwereldje erbij te zijn, heb ik gekozen voor een instructeursopleiding gevolgd door de juryopleiding om ter zijner tijd toch op deze manier bezig en betrokken te zijn met de paarden :D
Ik vind het jureren veeeeeel leuker dan ik op dat moment had gedacht, jureer veel, word gelukkig ook veel gevraagd :D vind het alleen jammer dat het op alle fronten zo'n ondergewaardeerde taak is.............

Dat u veel gevraagd wordt is een goed teken, dan waardeert men uw jureren. Of het ondergewaardeerd wordt weet ik zo niet, makkelijk over gedacht is wel mijn ervaring. Meer respect tegenover officials is ook wel gewenst.