paard wond op dr neus. onder neusriem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

paard wond op dr neus. onder neusriem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:05

zonder neusriem officieel toegestaan?
of met een verbandje er over??
of gewoon normaal open laten en word je er niet op afgerekend???

ze heeft er echter geen last van

heb namelijk mijn 1e officiele in de B met mijn merrie.. dus weet nog niet alles..

alvast bedankt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:06

Bontje eronder mag in elk geval wel. Neusriem zou ik er niet af laten. Open laten lijkt me ook niet zo'n goed idee, het paard kan er dan toch last van krijgen.

Of geen bontje en de neusriem niet te strak doen (maar ook niet te los, dan gaat het misschien juist schuren)

Anoniem

Re: paard wond op dr neus. onder neusriem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:07

mexicaanse neusriem? zonder is iig niet toegestaan. Bontje kan je ook gebruiken. Maar dat kan ook flink schuren

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:08

nou veearts zei dat het niet uit maakte en er gewoon mee kon rijden hoor en dat het bloot laten niet uit maakt..... maar ik weet niet of de jury er anders na gaat kijken.. misschien inderaad mexicaanse neusriem ff proberen... of anders gewoon ff normale neusriem 1 gaatje hoger zetten...

maar ben benieuwd of een jury ook op der neus gaat lette en mij er op af rekend of iets dergelijks

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:10

of regel voor die wedstrijd even een lage neusriem.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:10

Citaat:
... of anders gewoon ff normale neusriem 1 gaatje hoger zetten

Dit wilde ik al vragen, kan je neusriem niet hoger of lager?
De jury zal je niet afrekenen op een wondje op de neus. Maar weet je zelf wel waardoor het komt? Zodat het snel kan genezen.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:12

Je kan misschien even kijken naar een andere neusriem.
Mexicaanse werk best sterk in, misschien een lage?
Je vind het misschien niet mooi, maar dan kan het goed genezen.
Jury zal je er niet op afrekenen, ongelukjes gebeuren eh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:13

Charr_x schreef:
Je kan misschien even kijken naar een andere neusriem.
Mexicaanse werk best sterk in, misschien een lage?
Je vind het misschien niet mooi, maar dan kan het goed genezen.
Jury zal je er niet op afrekenen, ongelukjes gebeuren eh!

Mexicaanse werkt niks scherper in dan een normale neusriem. En daarnaast werkt een neusriem pas in als het paard de mond opent. En als je een normale zacht hand hebt opent het paard de mond(9 vd 10 keer) niet. En werkt hij dus niet scherper in.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:15

jah op onze stal hadden we 2 planken uit de tussenschutting van de stallen gehaald omdat mijn andere paard erg nerveus is als hij dit paard niet kan zien..
was een goeie oplossing tot ik dr achter kwam dat ze haar neus aan de zijkant had opengehaald. dus is een lellijke wond.. waar ze absoluut geen last van heeft.. en train nu lekker zonder neusriem .. maar hij kan er best aan en heeft ze er ook geen last van... maar omdat ik eerst ang was dat de druk van de neusriem pijn zou gaan doen had ik hem er ff afgehaald, maar kan hem idd ook losjes om doen zodat er nog steeds geen druk op staat .. maar dat is dus niet het geval namelijk,..

morgen komt de veearts weer het bekijken.. maar met rijden heeft ze er geen last van.. want was bang dat de jury me er uit zal halen net als met een paard dat kreupel is ofsow

en ik rijd ook zonder neusriem dus ben hem eigenlijk niet nodig maar omdat het moet.. hehe dus nee geen harde hand anders had ik me bit telkens uit dr mond hangen.. en normaliter schuimt ze ook niet.. maar zonder neusriem dus wel
Laatst bijgewerkt door Bon_charmeur op 23-03-10 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:15

Je moet met volledig harnachement rijden.
Neusriem weglaten mag dus niet.
Neusbontje op neus mag ook niet omdat dit als zichtbeperkend wordt gezien.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:16

Kan je niet beter een lage neusriem gebruiken ipv een hoge of mexicaanse een mexicaanse kruist misschien nog net over/langs de wond een lage zal dat niet doen.

Mexicaanse werkt wel degelijk sterker in als het paard de mond opent. Maar je kan hem ook gewoon lekker los doen natuurlijk. Dan zal hij ook niet gauw inwerken.

EDIT: vraag weg gehaald waar je al antwoord op had gegeven. Ik denk trouwens dat hoewel je paard er misschien niet veel pijn van lijkt te hebben het niet goed zal zijn voor het herstel van een naar wondje eriets over heen te hebben liggen. (Zo schoon is de gemiddelde neusriem ook niet)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 23-03-10 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:17

Beauty_J schreef:
jah op onze stal hadden we 2 planken uit de tussenschutting van de stallen gehaald omdat mijn andere paard erg nerveus is als hij dit paard niet kan zien..
was een goeie oplossing tot ik dr achter kwam dat ze haar neus aan de zijkant had opengehaald. dus is een lellijke wond.. waar ze absoluut geen last van heeft.. en train nu lekker zonder neusriem .. maar hij kan er best aan en heeft ze er ook geen last van... maar omdat ik eerst ang was dat de druk van de neusriem pijn zou gaan doen had ik hem er ff afgehaald, maar kan hem idd ook losjes om doen zodat er nog steeds geen druk op staat .. maar dat is dus niet het geval namelijk,..

morgen komt de veearts weer het bekijken.. maar met rijden heeft ze er geen last van.. want was bang dat de jury me er uit zal halen net als met een paard dat kreupel is ofsow

en ik rijd ook zonder neusriem dus ben hem eigenlijk niet nodig maar omdat het moet.. hehe dus nee geen harde hand anders had ik me bit telkens uit dr mond hangen.. en normaliter schuimt ze ook niet.. maar zonder neusriem dus wel

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:21

Ik zou voor een lage neusriem gaan. Die zit echt op een andere plek.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:21

Als het wondje gaat bloeden tijdens je proef word je er wel uitgehaald (tenminste, ik zou je er uit halen). De meest vriendelijke oplossing is tijdelijk met een lage neusriem rijden, totdat het helemaal genezen is. Mijn paard geeft ook nooit aan dat ie ergens last van heeft, maar dat wil niet zeggen dat ie het prettig vindt, hij is gewoon een enorme goedzak. Als de wond open gaat kan het ook nog eens zo zijn dat ie lelijk geneest en dat is toch ook weer zonde.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:30

mamabird schreef:
Als het wondje gaat bloeden tijdens je proef word je er wel uitgehaald (tenminste, ik zou je er uit halen). De meest vriendelijke oplossing is tijdelijk met een lage neusriem rijden, totdat het helemaal genezen is. Mijn paard geeft ook nooit aan dat ie ergens last van heeft, maar dat wil niet zeggen dat ie het prettig vindt, hij is gewoon een enorme goedzak. Als de wond open gaat kan het ook nog eens zo zijn dat ie lelijk geneest en dat is toch ook weer zonde.

nou de neusriem zou dan ongeveer een cm of iets meer boven de wond uit komen en hij bloed niet.. hijgeneest alleen wat lastig,...
en ze heeft er echt geen pijn aan want alsik het schoonmaak met een spons beweeegd ze geen eens haar hoofd... terwijl ik dr niet vast houd..

maar in elk geval bedankt voor alle reacties!!!...

super bedankt

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:38

Je kunt het beste gewoon zo'n badstof bondje eronder doen dat mag gewoon