Mag dit bit tijdens een dressuurwedstrijd bij de pony's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Mag dit bit tijdens een dressuurwedstrijd bij de pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:41

Hoi allemaal,

Ik heb gister een wedstrijd gejureerd en kwam dit bit tegen bij de pony's (L niveau)
Afbeelding
Het bitstuk wat in de mond ligt, was omkleed met rubber.

Volgens mij is dit bit niet toegestaan, hij staat niet in de lijst van toegestaande bitten.
Het bakstuk ging door het bovenste ringetje vast en de teugels door de onderste. Als de amazone dus aan de teugels trok, ging het bakstuk naar beneden en kreeg de pony meer druk achter de oren.

Volgens de moeder (?) van het meisje die de pony reed, heeft ze zelfs met dit bit de kampioenschappen gereden en heeft niemand er iets over gezegd. Ik daarentegen, blijf erbij dat dit bit niet is toegestaan.

Wie weet dit zeker?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:00

je geeft zelf het antwoord al lijkt me. Als het niet in de lijst staat mag het niet.

En dat niemand er iets van heeft gezegd tijdens kampioenschappen is geen reden om het wel te mogen.

het gebruiken van bitringen met een hefboomwerking is niet toegestaan (art. 118 sub 7)
Laatst bijgewerkt door EllyC op 21-03-10 20:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mag dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:03

Bit heeft een hefboomwerking en is dus niet toegestaan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 20:04

Klopt Jury en Sonja, maar omdat mevrouw zo stellig was in dat het wél toegestaan was, begon ik te twijfelen. Ik heb met haar afgesproken dat zij me deze week zal bellen of het nu of niet is toegestaan. Maar die mevrouw was er zeker van van wel.
(ik heb haar trouwens niet zo laten starten, ik heb de teugels uit de ringen laten halen zodat het bakstuk niet meer naar beneden getrokken kon worden)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:09

Is altijd lastig hoor, moet het ook altijd voor de zekerheid nakijken.
Zoals ik het regelement nu lees mag het wel met leer omwikkeld zijn, terwijl als je dat voor deze topic gevraagd zou hebben dan zou ik eerlijk gezegd hebben dat dat niet mag.
of is dit nu alleen voor stang en trens, maar dat lijkt me weer niet logisch.

Ook staat er dat bitten voor paarden van glad materiaal moeten zijn, maar in dat artikel staat dan weer niet voor pony's (lijk me juist ook van wel) terwijl ze later wel weer apart de pony's aanhalen voor de dikte van het bit. GRRRR

Storm

Re: Mag dit bit tijdens een dressuurwedstrijd bij de pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 20:15

Ik heb het ook ter plekke nagekeken in mijn regelementenboekje. Maar het is zo lastig als iemand er zeker van is dat het wél mag. Gelukkig heb ik mijn poot stijf gehouden en ben ik niet (zichbaar) aan het twijfelen gegaan. Ik heb die mevrouw dus wel beloofd om het na te vragen, maar ik heb haar al verteld dat ik 99% zeker was dat het niet mocht. Maar die ene procent hé? :D Dat van het leer wist ik eigenlijk ook niet...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:19

Maar wat maak jij nu van het leer nav deze artikelen?

4. Voor toegestane bitten wordt verwezen naar de afbeelding in de bijlage. Wijzigingen worden gepubliceerd op de website van de KNHS.
5. Stang en trens moeten van metaal zijn of van onbuigzaam plastic en mogen omwikkeld zijn met rubber of leer (flexibele rubber bitten zijn niet toegestaan). De lengte van de scharen van de stang mag niet meer bedragen dan 10 cm. Als de stang een over de scharen glijdend mondstuk heeft, mag de lengte van de scharen de 10 cm niet te boven gaan als het mondstuk in de hoogste positie is. De diameter van het mondstuk van de (onderleg)trens moet zo zijn, dat dit niet pijnlijk is voor het paard. Het gebruik van een kinriempje/kinketting, voorzien van een kinkettingbeschermer van rubber of van leer en het zgn. slobberriempje, welke de twee scharen van de stang met elkaar verbindt, is toegestaan.
6. De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen en - met uitzondering van de onderlegtrens - van een zodanige dikte te zijn, dat het deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,0 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony’s bedraagt eveneens 1,0 cm. Het gebruik van een tonglepel is toegestaan bij een enkele trens, mits deze braamvrij is. De tonglepel dient minimaal 5 mm dik te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:29

Ik neem aan dat ze daar zeemleer mee bedoelen.
In de mensport gebruiken we dat nog wel eens om de stang mee te "bekleden" :j

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 20:31

Tjee Jury, ze maken het ons niet makkelijk... het is niet echt duidelijk zo. Ze hadden bij punt 6 beter het stukje 'en pony's' erachter kunnen plaatsen.
'De bitten voor paarden en pony's dienen glad van uitvoering te zijn... enz.'
Bij een stang en trens lijkt het erop dat ze beide met leer omwikkeld mogen zijn., alhoewel ik me niet kan voorstellen dat iemand leer om de onderlegtrens te willen doen... Stang weer wel, net wat Lia zegt...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:34

Het bit heeft een hefboomwerking, en dat is pas toegestaan bij de paarden vanaf de klasse Z. Zo zou ik het tenminste zien.
Wat je zegt over dat oeder meldt dat er met kampioenschappen ook mee gereden is etc. , mensen zijn heel goed in liegen. Bij kampioenschappen zijn bitcontroles volgens mij, dan wordt zo'n bit er echt wel uitgehaald. Ik vind het heel goed dat je het aan hebt laten passen voor de proef gereden werd.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 22:38

Juist Kleinvosje, ik weet dat daar controles op zijn, en daarom was ik ook aan het twijfelen. Het was ook zo duidelijk te zien dat het om een bit met stevige inwerking achter de oren ging, dat ik me niet kon voorstellen dat niemand hier ooit iets over gezegd heeft...

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:21

bit mag idd niet!
materiaal en vorm van het mondstuk is geen probleem, de ringen wel.
als de sleuven niet worden gebruikt maakt het niet uit, zodra je het bakstuk en teugels vast zet krijg je een lichte hefboomwerking wat druk achter het kopstuk veroorzaakt en dit is niet toegestaan.
je hebt het heel juist opgelost door haar toch te laten rijden met de teugels niet vast gezet in een sleuf!
alleen vast zetten van het bakstuk zorgt niet voor de hefboomwerking, alleen dat het bit mooi stil in de mond ligt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 07:43

Prohabeest, waar staat dan dat leer omwikkelen wel mag?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:07

Er mogen geen scherpe randen aan het bit zitten. Op het plaatje zie ik ze wel.
Hoe heeft ze trouwens gereden zonder hefboom?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 08:55

JJane, die scherpe randen dat lijkt misschien zo op het plaatje, dat is niet zo in het echt, het bit was gewoon glad en zoals ik al aangaf in mijn openingspost, het bit was omkleed met rubber.
Ik heb de teugels uit de onderste ringen laten halen en door de grote bitringen laten doen, daardoor was de hefboomwerking weg. Toen heb ik het meisje haar proef gewoon laten rijden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:46

Die randen aan de ringen zijn er voor dat ze niet met de huid er tussen kunnen komen.
Dus het is een watertrens met een stukje bus trens.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:55

Goed opgelost Storm! Het bit is inderdaad niet toegestaan. Ik heb wel een keer iemand in de ring gehad met precies z'on bit maar dan wel de teugels op de grote ring maar zelfs zo is het bit niet toegestaan. Heb hem overigens wel zo laten starten maar erbij dat het bit niet is toegestaan.