Vorige week was ik bij mijn buurmeisje wezen kijken naar haar manege les. (na heel lang zeuren of ik nou eindelijk eens een keer kwam kijken was t dan zo ver)
Kom ik daar aan op die manege, staan alle meiden de paarden netjes in de stallen op te zadelen, amper poetsen want dr moet gereden worden.. met als gevolg dat bijna iedereen min tien minuten met t dier opgezadeld en wel aan de hand staat te blauwbekken alvorens de les begint.
vervolgens begint om 16:00 uur de les, iedereen loopt braaf de bak in, maakt (alsof daar nog geen tijd voor was) de beugels op maat, singelt nog een keer aan en stijgt op, 16:11uur (heb t bijgehouden want aan de zijlijn duurt t soms heel lang
) de één komt erachter dat t hoofdstel niet goed zit, de ander prutst nog wat met de beugels, weer een ander singelt nog een keertje aan.. 16:18uur, de les begint (!!)komt er een heel dun blond fijn van postuur meiske de bak in, pakt een deken van de kant, installeert zich op een krukje in de hoek en begint:
ALLEMAAL OP DE LINKERRRRR HAND VOLTES STAPPENNNN!!!!!!!!!!!!!!
eerlijk waar, dat er zo'n lage toon met zoveel volume in dat grietje zat had ik niet zien aankomen,
m'n haren stonden strak achterover!!
dus stiekem schiet ik in de lach.. (soms schat je mensen totaal verkeerd in
)16:23uur volgt: (en ertussen in is echt waar niks gezegd bahalve dan dat ze was wezen stappen donderdag avond) ALLEMAAL AFSTIJGENNNNN!! WE GAAN NAAR DE ANDERE HAL!
dus iedereen netjes van de knol af, opstellen in een rij en huppakee, daar ging t zooitje al wandelend naar de andere hal. Daar aangekomen worden de singels (weer) aangetrokken, de truitjes recht getrokken, de sokken omhoog gehesen, de broek aangesnoerd en voila, alles zat weer op t edele rijdier.Juffrouw installeert zich met meegebrachte deken op t meegenomen krukje en
16:28uur volgt t commando:
ALLEMAAL OP DE RRRRRRRRRECHTERRRRRRHAND VOLTES STAPPENNNNNN!!!!!
tjoekke tjoekke puf puf, daar draaide iedereen een pirouette om de voorhand/achterhand/gekruisd met een paar pasjes hinkelend neus tegen de laars rechtsom.
16:30 werd er een tip gegeven van de juf dat er een haar elastiekje los zat:
HEEEEEY MEISJE OP POLLY, JE ELASTIEKJE BEN JE ZO DREK KWIJT!!
en na een aantal minuten gingen ze
AANDRRRRRRRRAVEEEEEEEN!!!!
zo ging de les voort, de ene zat zo scheef als een hoepel, de ander was een imitatie van het zagen met een handzaag aan t doen, de ander plakte dr pony voor t gemak maar achter dr voorganger en de volgende (met eigen pony) scheurde erop los door de bak, handen bijna achter dr oren, neus van t dier haast bij onze lieve heer op tafel..
nadat iedereen zn rondje links en rechtsom had gereden werd er in een noodvaart door de bak gegaloppeert en toen dat afgelopen was mochten ze om 16:54
LANGEEEEE TEEEEEUUUUGEELLLLL!!!! geven.
Nou kan ik mij vergissen, maar als ik bij mijn oude baas t lef had om op een krukje met een deken over mn beentjes in de hoek van de bak ging zitten dan kon ik een half uur later met een deken over mn beentjes voor de tv gaan hangen want dan had ik geen baan meer..
En toch zie ik dit zo vreselijk vaak!!
In mijn ogen is dit geen les geven.
Die meiden reden 4 jaar en zaten op hun paardjes alsof ze er vanaf 5 meter afstand opgesmeten waren.
en daar lieve mensen, verdiende de manege maar liefst 11 euro per les mee!!
onderweg naar huis zat ik eigenlijk nog met open mond, dat dit kan??
) kregen we ook zo'n instructrice. Die stond de hele les naast de bak koffie te drinken en te praten met een paar meisjes van de manege. Maar omkijken naar onze les, ho maar

Maar ik betrap me er zelf op dat ik nu gewoon door de bak heen loop om mezelf warm te houden....