KNHS starten of FNRS starten. wat te doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucydan

KNHS starten of FNRS starten. wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 00:38

hoi allemaal,

ik zit twijfel een beetje, ik heb nu 1 B wedstrijd gestart van de KNHS. dit ging slecht 161 en 164 punten.
dit komt vooral door heel veel zenuwen! ik had me goed voorbereid lekker los gereden. 2x vrij gereden en een les genomen bij de locatie om te wennen, en toch lukte het me niet om mijn zenuwen in bedwang te houden. echt heel vervelend.
nu zat ik er aan te denken om FNRS te starten omdat deze proeven minder moeilijk zijn en de druk is voor mij minder.
maar ja ik ben nu 20 en ik heb een haflinger, ik zie mezelf al rijden tegen kindjes van 10. maar ja als ik op deze manier van de zenuwen af kan komen?

wat zal ik doen? wat zouden jullie doen?

liefs kim

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 01:11

Ik zou gewoon lekker de fnrs wedstrijden gaan rijden.
Jammer dan dat daar ook kleine kids meerijden.
Er rijden ook wel oudere mee hoor.

Als je daardoor van je zenuwen af kan komen,zeker doen, ga je daarna lekker weer knhs wedstrijden rijden.

lintje1994

Re: KNHS starten of FNRS starten. wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 01:13

gewoon fnrs , bij ons rijden er ook volwassenen mee ;)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:24

Ik zou lekker KNHS wedstrijden blijven rijden als ik jou was.
Is toch gewoon voor de ervaring, wat kunnen die punten jou nou schelen.
Toch alleen maar leuk als je ineens wel een puntje meepakt.
Daarbij gaat de KNHS per 1 april dit jaar wedstrijdvormen onder de klasse B uitschrijven, maakt het dus allemaal net iets makkelijker en haalt de druk er wellicht een beetje van af?

Maar probeer vooral de lol ervan in te zien ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:27

Je kunt jezelf ook druk aanpraten natuurlijk ;)
Draai het eens om...laat die punten voor wat het is in het begin.
Zie het als een leuke dagje uit en een leuke ervaring voor jullie allebei.
Geef niks om de jury die daar zit, doe gewoon je eigen ding.

Zo heb ik het ook gedaan vorig jaar.
Punten waren ook niet om over naar huis te schrijven, maar doordat we het zo aangepakt hebben, beginnen we volgende week wel zonder stress en spanning aan een nieuw seizoen.

En ook voor dit jaar heb ik maar een klein doel gesteld, namelijk 1 winstpunt rijden tijdens het hele outdoor seizoen.

Op deze manier hou je het leuk.
Die druk voelen is totaal niet nodig, je doet het voor je lol neem ik aan.

Kies gewoon kleine concoursen uit, dan is er niks meer druk dan met fnrs wedstrijden hoor.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 01:04

ik kies kleine concoursen uit, gewoon op de manege in de buurt.
ik heb wel een paar keer een onderlinge wedstrijd gereden de spanning was wel minder,
misschien lag het ook een beetje aan de eerste keer: IK ga nu ECHT een wedstrijd RIJDEN en het moet dan ook GOED gaan.
zo voelt het..

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:10

Zou gewoon bij de KNHS blijven, misschien dat je punten dit keer tegen vielen, maar vaak zijn ze in de B nog niet zo streng, en misschien door het iets vaker te doen raak je die stress ook een beetje kwijt...

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:02

Ik vind de gemiddelde f proef helemaal niet eens makkelijker dan een b proef! Gewoon doen wat je het leukst vindt joh, bij ons zijn er best een aantal 20+ fnrs starters maar op de door ons georganiseerde KNHS wedstrijden ook genoeg mensen die in de B
geen geweldige punten rijden. Maakt toch niks uit, gewoon leuke dag van maken:)

April_Anyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:51

Ze zeggen altijd dat de F proeven moeilijker zijn dan B proeven.
En waarom zou je?
Je kan net zo goed B blijven rijden uiteindelijk weet je hoe het gaat enzo en lukt het wel.
Een eerste wedstrijd gaat eigenlijk nooit goed. Ik was mijn eerste wedstrijden ook elke keer laatste.
Gewoon blijven proberen en denken ik kan het en niet ik hoop dat het goed gaat en lopen piekeren.

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:28

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is maar mijn moeder had het zelfde probleem en die is ook gewoon F-proefjes gaan starten op der 39ste en die rijd ook tegen vele andere volwassen. Ze hoefde weliswaar niet in de F1 te beginnen maar in de F4 maar ik denk dat het zeker werkt. Ik heb zelf altijd ook heel veel last van zenuwen, en ik moet zeggen, bij FNRS was het toch minder omdat er minder streng gejureerd wordt en er ook niet al te veel mensen van hogere klasses je constant afkraken.

_Lanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:36

Is er bij jullie geen onderscheid tussen kinderen en volwassenen in de FNRS proeven?
Je kan ook de F1 t/m F5 overslaan, dus meteen met de F6 beginnen. Moet je wel even
informeren wat ze op de manege het beste vinden.
KHNS is inderdaad wel wat moeilijk, maar dat is juist wel een uitdaging. En als het nog niet
werkt: het is maar een wedstrijd! Niet gehaald, gewoon opnieuw proberen.
Rond de F8/F9/F10 is trouwens erg leuk om te rijden, net niet te moeilijk maar ook niet te makkelijk. Je kunt FNRS/KHNS eens allebei doorlezen en kijken wat je het leukste lijkt om te doen. Je kunt natuurlijk ook gewoon een FNRS proefje proberen, als het niet bevalt is het dus gewoon je laatste keer geweest :D

Veel succes ermee !:D:D

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:41

Ik zou gewoon in de B blijven starten hoor.
Alle begin is moeilijk, je moet gewoon wat ringervaring op doen.
Ga er met een andere insteek naartoe, zie het als training en ervaring opdoen en niet perse als een wedstrijd, dan komen de punten vanzelf wel.

Die F proeven zijn echt niet eenvoudiger dan de B proeven, integendeel!
Alleen de beoordeling is anders.
Maar als je met je eigen pony als 20 jarige tussen de manegekindjes inrijdt, wordt je door veel juryleden in verhouding toch nog streng gejureerd!

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:05

Hoi ik had hetzelfde probleem. Ben vorig jaar begonnen met wedstrijden te gaan rijden, 4 in totaal.
En zenuwachtig ik zat te trillen op het paard.....
Maar iedereen zei geniet van deze dag, het stond zelfs een keer als commentaar op mijn coupon.En dat doe ik nu ook, ik zie het als ervaring en doe mijn best(meer kan ik niet doen)
Ik heb nu 1 winstpunt. De aan houder wint!!!! Op naar mijn volgende wedstrijd op 1 mei in Loenen.
Ik hoop dat je doorzet, want het word minder

Marjolijn01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:10

Ik zou op mijn gevoel af gaan. Zoals jij al zegt: ik voel me fijner bij de FRNS, dan is voor mij de keuze al snel gemaakt :)
Ook moet je niet snel oordelen over 1 wedstrijd bij de KNHS, vind dat een beetje raar.
Ik heb wedstrijden last gehad van mijn zenuwen, de tijd moet het leren echt waar.
Ben nu een paar jaar verder en totaal geen last meer van zenuwen.
Gun jezelf en je paard wat tijd :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:13

De fnrs proeven worden een stuk milder beoordeeld.

Maar als ik jou was zou ik wat frequenter les nemen van een goede instructie, die jou ook nog eens een paar keer wil begeleiden op je concoursen, om je even door die eerste wedstrijden heen te loodsen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:29

FNRS is weliswaar milder beoordeeld, maar bedenk wel dat het vanaf F8 gelijk is aan B niveau :) Maar als ik de keuze had zou ik toch voor KNHS gaan... Maar wie ben ik :D

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:43

als je zulke angst heb voor wedstrijden waarom doe je er dan aan mee? het is voor de lol en het is leuk als je punten haalt. ik zal zelf knhs gaan starten omdat je bij fnrs tussen de kleintjes rijdt. en met eigen pony kan je gewoon knhs starten. mijn tip is of start niet of start knhs ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:47

Tesssie14 schreef:
als je zulke angst heb voor wedstrijden waarom doe je er dan aan mee? het is voor de lol en het is leuk als je punten haalt. ik zal zelf knhs gaan starten omdat je bij fnrs tussen de kleintjes rijdt. en met eigen pony kan je gewoon knhs starten. mijn tip is of start niet of start knhs ;)

Meen je dat nou serieus :+ ?
Dat ligt toch echt aan de klasse waarin je start hoor.

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:49

Bizzybijtje schreef:
Tesssie14 schreef:

Meen je dat nou serieus :+ ?
Dat ligt toch echt aan de klasse waarin je start hoor.

waar mijn zusje vroeger ree. waren er echt alleen maar kleintjes. en als je hoger ree tot de 16 ongeveer.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:55

Wat maakt dat uit als je tussen de kleintjes rijdt? Waar je wel rekening mee moet houden *correct me if I'm wrong* is dat als je volgens mij de F11 hebt gehad je in het L1 bij de KNHS moet starten.
Wat ik ook een groot nadeel bij de FNRS vind is dat je per F proef maar 2 promotiepunten hoeft te rijden en dan over kan naar de volgende F proef. Als je dit vergelijkt met het KNHS punten systeem ga je veel sneller richting de L1 en heb je dus minder tijd om je mentaal voor te bereiden op het L1 bij de KNHS.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:00

Als je er voor wegloopt (straks eventueel bij fnrs ook) maak je het probleem alleen maar groter...

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:02

Bij ons op de manege hebben we volwassenen groepen en jeugd groepen bij de FNRS. Je kunt ook KNHS en FNRS door elkaar heen starten.

Het is trouwens per manege wisselend hoeveel punten je moet halen.

Maar houd gewoon plezier in wat je doet!

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 01:21

Hoi,

Ik ben 30 rijd al 13 jaar paard en rijd sinds een jaar FNRS proeven op de manege. Bij ons rijden op zaterdagavond de volwassenen op paarden en op zondag de kindjes op pony's. En de proeven zijn zeker niet makkelijker en worden ook niet soepeler beoordeeld. Alleen wordt jij nu als ruiter beoordeeld op rijtechniek en maakt het paard een fout dan wordt dat je niet aangerekend als je het goed oplost. Overigens zakken bij ons heeel veel mensen voor hun proeven. Dan denken ze...oh, dat doen we wel even. Nou mooi niet dus....

Dus heb plezier in wat je doet, begin lekker in de F en ga over naar B als je ervaring hebt en de F8 behaalt!

Groetjes Joyce

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:38

lucifertje schreef:
Wat maakt dat uit als je tussen de kleintjes rijdt? Waar je wel rekening mee moet houden *correct me if I'm wrong* is dat als je volgens mij de F11 hebt gehad je in het L1 bij de KNHS moet starten.
Wat ik ook een groot nadeel bij de FNRS vind is dat je per F proef maar 2 promotiepunten hoeft te rijden en dan over kan naar de volgende F proef. Als je dit vergelijkt met het KNHS punten systeem ga je veel sneller richting de L1 en heb je dus minder tijd om je mentaal voor te bereiden op het L1 bij de KNHS.

Nee dat klopt niet :)

Zogauw je F12 hebt gehaald, mág je L1 starten met een manegestartkaart. Dit is niet verplicht, je kunt dan evengoed nog gewoon in de B starten als je dat wilt.

Het is niet echt zo dat je sneller richting de L1 werkt... Je hebt namelijk vanaf de F9 minstens 3 PP's nodig hebt om over te mogen, dus in principe zit er niet héél veel verschil tussen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:20

het is niet voor niets dat de mensen van het KNHS je zulke lage punten geven, dan moet je aan heel veel dingen werken.

gewoon knhs wedstrijden blijven rijde enzo.