Kinderen en Pony's: Hoe leg je een kind wat uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Kinderen en Pony's: Hoe leg je een kind wat uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:06

Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie dit doen of jullie mening daarover.

Als je een kind een nieuwe oefening gaat uitleggen, waar hou je rekening mee en hoe doe je het. Verschilt dat per kind, per situatie, etc of stemt het redelijk overeen en heb je er zo je vaste maniertjes voor.

Brand maar los.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:11

verschild per kind, de een snapt dingen makkelijker dan de andere
probeer het zo makkelijk mogelijk uit te leggen, en het hun ook herhalen

figuren maak ik bv andere benamingen voor, een rondje, een hoekje, en loop dan zelf eerst en dan mag het kind achter me aan sturen
snapt het meteen hoe het rijden moet

begin van de volgende les, vraag ik altijd, en weet je nog welke figuren je kan rijden
lichtrijden is staan zitten, verkeerde been zeg ik ook erbij, en dan moeten ze een keer blijven zitten

lailapri

Re: Kinderen en Pony's: Hoe leg je een kind wat uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:14

Dus je laat het zien, doet het voor en legt het uit.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:19

Ik heb tijdens de lessen bewegingsonderwijs 2 jaar geleden op de Pabo het model "praatje-plaatje-daadje" geleerd. Op die manier worden kinderen om meerdere manier aangesproken (auditief, visueel, en al doende) hoe zij een oefening uit moeten voeren.

Heb dit onlangs een keer losgelaten op een groep beginners en waarempel: het werkt ;) Dit had ik uiteraard ook al tijdens gymlessen ervaren, maar in de bak vond ik het toch wel weer spannend. Ging overigens over het rijden van een gebroken lijn. En daarnaast: op honderd verschillende manier herhalen. Ik denk hierbij aan de leeftijdsgroep tot ongeveer 10 jaar.

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:20

Ik noem de figuren wel de figuren. Je kan het figuur uitleggen door er een makkelijke term naast te gebruiken (volte is een soort rondje) maar ik noem het figuur bij de officiele naam. Vereenvoudigde termen moeten later worden afgeleerd en gaan op den duur voor verwarring zorgen denk ik. Veel spelenderwijs doen en vooral aandacht besteden aan het genieten de pony-vriendelijkheid!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:27

leuk rijtje petulan, hoord voelen daar ook nog bij, bijvoorbeeld wat voor gevoel hoort er bij een overgang (denk dan bijvoorbeeld bij overgang terug aan het zwaar gaan zitten alsof je een anker uitgooit en niet meer vooruit kan)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:31

Klopt, maar die is dan weer niet direct relevant voor het 'algemene' didactische model. In een paardrijles natuurlijk wel, vooral gevoel is voor paardrijden iets wat belangrijk is.

Even didactiek met dikke letters omdat dit eigenlijk de kern van jou vraag is ;)

Prinssieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:32

Het verschild per kind. je moet het duidelijk uitleggen dat een volte dus een rondje is. dat ze er dus niet een vierkant van gaan maken enzo. je moet echt heel veel voor doen en het op een speelse manier uitleggen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:34

Maar wat bedoel jij met een speelse manier? Want dit is ook niet voor alle kinderen geschikt, helemaal niet wanneer er 2 dingen tegelijk gedaan moeten worden. Of wel meer: luisteren, kijken, rijden, enz.

Marijke de Jong heeft er ook een stuk over op haar website staan:
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... &Itemid=94

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:41

leuk ga ik even lezen.

Snap helemaal wat je bedoelt petulan.

Speelse manier kan ik me idd meerdere dingen bij voorstellen. Dan denk ik aan woordkeuze, opbouw van een oefening. Een volte beginnen me een rondje te sturen en laten naar grote volte en daarna kleinere voltes toewerken. Of pionnen in de hoeken zetten waar ze opheen moeten. afwenden in een zo recht mogelijke lijn en eventueel poortjes maken van pionnen waar ze tussendoor moeten zodat ze niet teveel gaan afwijken, etc.
Maar ook afwisselen met spel, dus bepaalde dingen in een les leren en aan het eind van de les zo nu een dan een spel waar het geleerde voor nodig is, of een wedstrijdje (afhankelijk van de leeftijd met of zonder winnaar).

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:44

Oke, dus spel als werkvorm en middel om doelen te bereiken? Ja, dan ben ik het er mee eens hoor ;)

Maar niet speels als in stuiterend (als instructrice) door de bak vliegen, spelletjes met de kinderen doen, of racen terwijl er nog 101 belangrijke doelen te behalen zijn die ook door middel van spel te behalen zijn. En dan bedoel ik idd zoals jij net beschreef :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:47

haha ach zo'n lol met je knol (of instructrice) moment moet er ook zijn toch? Zo af en toe sta ik me ook wel eens uit te sloven als kinderen wat verlegen zijn oid, lekker gek en als ze wat losser worden aan het werk. En wat betreft racen enzo, doen we ook wel eens, als het niveau van de ruiter dat toelaat.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:48

Lynn_Nikita schreef:
verschild per kind, de een snapt dingen makkelijker dan de andere
probeer het zo makkelijk mogelijk uit te leggen, en het hun ook herhalen

figuren maak ik bv andere benamingen voor, een rondje, een hoekje, en loop dan zelf eerst en dan mag het kind achter me aan sturen
snapt het meteen hoe het rijden moet

begin van de volgende les, vraag ik altijd, en weet je nog welke figuren je kan rijden
lichtrijden is staan zitten, verkeerde been zeg ik ook erbij, en dan moeten ze een keer blijven zitten

zo doe ik dat ook,ik loop voor ze en ze sturen dan achter me aan,meestal hebben ze het dan meteen door.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:51

Ja, dat moet ook zeer zeker wel!
Maar ik moest even aan het topic denken over de 'lesgeefmeisjes', vandaar mijn voorzichtige post haha. Was dit weekend weer ergens, nounou de tranen sprongen me in de ogen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:54

Lucht je hart, beetje offtopic mag wel hoor.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:38

Persoonlijk zou ik het ook via praatje-plaatje-daadje en het didactisch model van van gelder doen, dus gewoon kijken wat ze kennen & kunnen en daarop uitleggen en nieuwe oefeningen verzinnen :)

SanneLeoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:07

Zo werd het mij vroeger ook uitgelegt;
Een volte is een mooi rondje dat tot de helft van de bak gaat :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:20

Dit is meer iets voor JI.
Daarom van RT-D-->JI.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:55

Ik denk dat het wel helpt als je dingen voor doet