verhoging lesgeld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

verhoging lesgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:11

Voor een vriendin van mij open ik dit topic omdat ze een vraag heeft over verhoging van haar lesgeld, dressuur, privé en soms tweetallen, in bezit ORUN, zelf Z2 dres.

Nu vraagt ze 15 euro per uur, maar omdat ze elk jaar bij het zomerseizoen omhoog gaat, wil ze dat dit jaar ook weer doen. Wat is een redelijke verhoging? Moet wel goed deelbaar zijn, dus als iemand een half uurtje les, of 3 kwartier, moet dat goed te verrekenen zijn. Ook als mensen samen 1 les betalen moet het makkelijk te doen zijn, zonder dat vriendin met heel veel kleingeld zit. Ze denkt zelf aan 20 euro, maar dit is wel een forse verhoging.

Wat lijkt jullie netjes?

44Myrthe44

Re: verhoging lesgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:16

20 euro per uur vind ik echt niet veel hoor!
Ik betaal 15 euro per half uurtje privéles, zelfs dat vind ik niet echt duur!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:28

ik vind het niet duur hoor (eigenlijk te goedkoop).
En dat delen, zou ik me al helemaal niet druk over maken.
1/2 uur is in verhouding duurder dan 1 uur want je hebt toch aanrijkosten dus dan kun je altijd goed afronden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:36

Is ook niet de verhoging te hoog, daar denken die vriendin en ik namelijk aan, van 15 naar 20 scheelt toch 33%.

Aanrijdkosten heeft ze niet altijd, zijn ook mensen die bij haar in de bak komen rijden. Reiskosten houd ze verder wel hetzelfde is de planning

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:37

Geeft ze dit op aan de belasting of is het gewoon een zakcentje voor haar zelf?
Voor privelessen vraag ik zelf 30,- per uur.
Een een kleine groepsles (max 4 man) 15,- per uur.

Maar geef wel alles op en betaal 6% aan de belastingdienst

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:40

Het lijkt me niet dat ze over die 15 per uur BTW en IB afdraagt?
Waarom verhoogt ze haar lestarief niet gewoon met hetzelfde percentage als ze vorig jaar deed? Een prijsstijging van rond de 3 procent lijkt me redelijk. En ik vnid het ook heel normaal dat een half uur relatief duurder is dan een uur lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:41

Ze is bezig met het opzetten van een klein bedrijfje, en gaat dus ook belasting betalen hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:42

PattyOosten schreef:
Het lijkt me niet dat ze over die 15 per uur BTW en IB afdraagt?
Waarom verhoogt ze haar lestarief niet gewoon met hetzelfde percentage als ze vorig jaar deed? Een prijsstijging van rond de 3 procent lijkt me redelijk. En ik vnid het ook heel normaal dat een half uur relatief duurder is dan een uur lessen.

3% zou neerkomen op 0,50 euro, dus hier zou ze dan niet zoveel aan overhouden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:46

als je het opgeeft ben je nog ongeveer de helft kwijt aan btw/LB
dan moet je toch eerder richting de 50 euro gaan denken wil je daar van kunnen leven en dat vind ik dan meer een tarief voor een bekendere (betere) instructrice.

Als het hier in het dorp is reken ik 25 en anders 35 (met evt. kortiing op aansluitend 2e uur).

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:47

Okee, dus tot nu toe doet ze het zwart? Dan ontkomt ze niet aan een forse prijsstijging ls ze er nog steeds 15 euro netto aan over wilt houden. Dan zou ze er toch zeker 20 euro per uur van moeten maken (afhankelijk van haar belastingtarief).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:55

Hoe heeft iedereen het hier geregeld die wit werkt? Hoeveel houden jullie over?

Gaat overigens maar om een paar lessen per week zover ik weet, daarnaast heeft ze een gewone baan. Maar dan nog is het wel handig om alles via de belasting te doen, niet?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:00

Dat is niet handig, dat is verplicht!
Als ze maar een paar uurtjes per week lest, moet ze die inkomsten opgeven bij "resultaat uit overige werkzaamheden" op de aangifte inkomstenbelasting. Het kan goed zijn dat ze ook BTW plichtig geacht wordt, en dus een BTW nummer met aanvragen en dus ook aangifte moet doen. De BTW op lesgeven is 6%, die moet ze dan afdragen. En afhankelijk van haar inkomen, moet ze tussen de 33 en 52% belasting betalen over haar inkomen. Ze kan natuurlijk wel een aantal beroepskosten aftrekken van haar inkomsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:05

PattyOosten schreef:
Dat is niet handig, dat is verplicht!
Als ze maar een paar uurtjes per week lest, moet ze die inkomsten opgeven bij "resultaat uit overige werkzaamheden" op de aangifte inkomstenbelasting. Het kan goed zijn dat ze ook BTW plichtig geacht wordt, en dus een BTW nummer met aanvragen en dus ook aangifte moet doen. De BTW op lesgeven is 6%, die moet ze dan afdragen. En afhankelijk van haar inkomen, moet ze tussen de 33 en 52% belasting betalen over haar inkomen. Ze kan natuurlijk wel een aantal beroepskosten aftrekken van haar inkomsten.

Handig was inderdaad een verkeerde verwoording, verplicht is juiste woord. Maar volgens mij zijn maar weinig mensen die echt helemaal netjes doen?

Moet ze hiervoor dan ook een KvK nummer aanvragen en facturen bijhouden, of is dat voor die paar uurtjes niet nodig?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:10

Ze moet het bij een controle wel allemaal kunnen aantonen. Ik denk dat de Belastingdienst wel accoord gaat met een agenda waarin de bedragen staan, het is niet "normaal" om je lesklant een factuur te geven.
De KvK regels zijn aangescherpt, ik weet zo uit mijn hoofd niet of ze zich daar moet aanmelden. Die eventuele kosten kan ze dan natuurlijk wel van haar inkomsten aftrekken.
Er zijn vast heel veel mensen die zwart werken, maar dat is verboden, en legt een hogere beastingdruk op de mensen die wel eerlijk zijn. Dus persoonlijk kan ik daar niet echt achter staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:19

Bedankt voor alle informatie, ik zal het haar doorgeven!

Om terug te komen op de beginvraag, is een verhoging van 15 naar 20 euro netjes of een te groot 'gat'?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:59

Het eerste jaar heb je zo wie zo starters voordelen en zal vrijwel niks hoeven af te dragen.
Even een starters uurtje aanvragen bij de belasting, daar kan je veel antwoorden op krijgen.
Heeft ze al wel een beroeps aansprakelijks verzekering? Deze dekt namelijk de schade als een persoon van het paard valt en in het ergste geval invalide raakt.
voor een zeer goede en betaalbare verzekering kan je eens advies vragen bij Mark Elbers van de digitale tussenpersoon.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:16

Ik denk dat €15,- per uur behoorlijk aan de lage kant zit, ik betaal zelf voor een privéles van een half uur €20,- aan de instructeur en moet vervolgens ook €6,- bakhuur betalen voor de accomodatie. Jouw vriendin geeft les op haar eigen terrein begrijp ik, dit terrein moet ook worden onderhouden om een goede kwaliteit te waarborgen lijkt mij.

Ik vind het erg moeilijk om zo een bedrag te noemen, naar mijn mening is de prijs die je voor een les betaalt in verhouding tot wat je ervan leert. Oftewel wat is de kwaliteit van de les. Een instructeur die hoog in de sport presteert zegt mij niks, ik heb liever iemand die mij goed kan uitleggen hoe het moet. :Y)

Voor een 'jongere' instructeur/instructrice lijkt het mij ook moeilijk om de lessen 'duur te verkopen' (weet het niet zo goed uit te leggen...)
omdat je toch al snel 'oudere klanten' hebt, en een oudere instructeur heeft vaak toch ook de nodige ervaring en kilometers te paard gemaakt.

Ik denk dat je bij een prijsverhoging in dit geval niet naar procenten moet gaan kijken, maar ook naar wat afgedragen dient te worden aan de belastingdienst. Om er zelf nog iets aan over te kunnen houden zal de te betalen belasting toch moeten worden doorberekend aan de klanten.
In principe zou ze gewoon als freelancer/ZZP'er aan de slag kunnen, inschrijving in de kamer van koophandel is hierbij naar mijn weten verplicht en kost als ik het goed het €49,- p.jaar.

Wil je hier meer over weten dan kun je de KVK gewoon bellen of even langsgaan, zij kunnen je ook helpen met wat de juiste bedrijfsvorm zou zijn en hoe het zit met de belasting.

Sorry voor het lange verhaal :o , ik hoop dat je er wat aan hebt.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:52

20 euro per uur is niet veel, betaal zelf 35 voor een half uur. De verhoging vind ik wel te groot, van 15 naar 20. Ik zou eerst een tussenstap nemen naar 17 of 18. Of klanten die ze nu heeft een verhoging geven en nieuwe klanten 20 euro rekenen. Wel duidelijk communiceren waarom (belasting) anders krijg je scheve verhoudingen.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:34

Ik zou nooit 17 of 18 euro vragen, dan krijg je allemaal van dat kleingeld. 20 euro lijkt me prima in haar geval (gezien het feit dat ze nu maar 15 euro vraagt). Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor dat beetje geld echt geen uur zou gaan lesgeven...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:27

Een stijging van 5 euro per uur vind ik wel meevallen! Mijn instructrise stijgt ook gelijk met 5 euro als ze verhoogt!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:33

Aan oude klanten 18 euro vragen en nieuwe 20, dat is pas aso zeg :P Daar zou ik niet blij mee zijn als ik dat zou horen, 20 is volgens mij prima :)

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:35

ik krijg voor ene uur 10 euro en dan wordt ook als goed en duidelijk uit gelegt dus ik vind 10 euro voor een net goed hoor

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:46

Ik vind 20 euro echt niet al teduur.
Maar het is wel in 1 keer 5 euro duurder en dat lijkt een groot verschil. ( is het ook )
Maar het is zeker niet te duur !

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:50

Vind haar goedkoop, weet natuurlijk niet wat haar kwaliteiten zijn.

Ik betaal 15 euro voor een half uur...
(heb ook wel eens les gehad van iemand die 25 vroeg voor half uur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:16

Namens die vriendin wil ik jullie vast bedanken voor alle tips!

Gezien jullie reacties denk ze er nu over een met haar lesklanten te gaan overleggen wat die vinden van een verhoging van 5 euro ineens, omdat toch al minder vraagt dan 'normaal' is. Heeft de laatste tijd ook ver hieronder gezeten, dus lijkt haar dat lesklanten blij moeten zijn dat al die tijd zijn gematst?