manieren van Les geven, wat is 'beter'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandervd

manieren van Les geven, wat is 'beter'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:21

Ik heb normaal gesproken 2x in de week priveles als mijn paard in zijn eigen stalletje in hoevelaken staat.
Nu met deze barre kou was maand paard voor een maand naar mijn werk in soest verhuisd en kreeg ik dus een maand lang van iemand anders les. En ik heb heel veel verschillen gemerkt in de manier van hoe mensen het paard willen zien lopen.

Beide instructeurs hebben op nationaal niveau gereden dus ik verwacht dat ze beide wel weten waar ze het over hebben.
Alleen door deze verschillende manieren weet ik nu eigenlijk niet meer welke 'beter' is.

Ik zal even de grootste verschillen op een rijtje zetten en mischien kunnen jullie mij vertellen wat jullie fijner vinden klinken of hoe jullie les krijgen.

Bij mijn eigen vaste instructriese:
Paard voorwaarts neerwaarts ( soms loopt ze iets te diep)
Schoft hoogste punt
Paard mag een beetje lang worden
teugels mogen wat langer

Les bij mijn werk:
Oren hoogste punt, paard mag absoluut niet de diep gaan.
Paard goed bij je houden en achterhand er goed onder
paard mag dus niet lang worden
Teugels vrij kort ( voor mijn gevoel dan)

Bij beide instructeurs mag ik het paard natuurlijk niet in de krul trekken.
Hoop dat jullie me een beetje kunnnen helpen, wat jullie fijner lijkt ik hoor graag jullie mening ;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:27

Het beste is een combinatie van die 2, met instructrice 1 zou je eigenlijk los moeten rijden en met 2 zou je aan het "echte werk" moeten. Te veel in een houding is nooit goed! :) Wisselt instructrice 2 wel genoeg af in houding?

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:40

Shattered schreef:
Het beste is een combinatie van die 2, met instructrice 1 zou je eigenlijk los moeten rijden en met 2 zou je aan het "echte werk" moeten. Te veel in een houding is nooit goed! :) Wisselt instructrice 2 wel genoeg af in houding?

Ja bij de 2de mag ze ook even wat langer in de hals zijn en stukjes halsstrekken, maar ook veel bovenin met oren als hoogste punt.
Ik heb het gevoel dat de 2de met oren hoogste punt ook is zoals ze op wedstrijd graag zien en de manier van de 1ste eigenlijk is om los te rijden dus?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:03

Ik zou graag eerst willen weten of dit om dressuur of springen gaat.

skins

Re: manieren van Les geven, wat is 'beter'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:13

De 1e instructrice lijkt me beter. Maar de 2e gaat meer oprichten en dus "echt" aan het werk zetten.
Zoals hier boven al vermeld is , is een combinatie van de 2 het beste. Eerst lekker vwnw losrijden en dan beginnen werken.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:15

Volgens mij is nr 1 heel goed om mee te starten, maar langzamerhand wil je toch meer naar manier 2 toe. Het hangt een beetje van de ontwikkeling van de combinatie af in hoeverre je deze twee afwisselt. Mijn paard kruipt snel te diep en hangt vlug in de voorhand, bij manier 1 zou me dat juist vaker misgaan. Daarom zou ik in mijn geval gaan voor manier twee, afgewisseld met rustmomenten waarin de houding natuurlijk wat langer mag zijn. Ik ben nu meer bezig met manier twee, en die 'korte' teugels (niet echt natuurlijk, maar ik snap je gevoel) worden bij ons nu weer wat langer, nu hij zelf zijn hoofd draagt kan ik de hals wat meer uitleggen. Kortom: afhankelijk van de combinatie. Succes!

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:16

de eerste is prima voor los en af werken, maar voor het midden werk (ik bedoel dus wedstrijd houding trainen, opgericht laten lopen) is de tweede beter. dus persoonlijk zou ik voor de tweede kiezen, want heb het idee dat paard en ruiter bij nummer 1 niet veel verder komen dan loswerken/basiswerk.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:18

Wat voor niveau rij je? Wat is je doel? Wat voor paard heb je?
Hangt daar nogal vanaf volgensmij..

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:25

Lotte1990 schreef:
Wat voor niveau rij je? Wat is je doel? Wat voor paard heb je?
Hangt daar nogal vanaf volgensmij..

Doel: Gewoon fijn wedstrijden kunnen rijden. Moet gewoon nog B starten. heb nu 2 winspunten.
heb een 9 jarige kwpn merrie ( Ferro x Zeoliet) met de neiging der neus snel op der borst te doen.

Ik rij nu al z'n 8 maanden op de eerste manier dus dit doet ze nu heel makkelijk en goed.

@ Delfa: ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat de eerste beetje bij loswerken en basis blijft hangen.
@ shirleyp: Mijn paard valt ook snel op de voorhand en kruipt ook makkelijk te diep.

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:29

MarcelDufour schreef:
Ik zou graag eerst willen weten of dit om dressuur of springen gaat.

Eigenlijk om allebei.
Toen ik haar 8 maanden geleden kreeg had ze nog nooit gesprongen dit heb ik der zelf geleerd.
maar ik heb altijd met springen en dressuur der lekker laag gereden met schoft hoogste punt. Dus deze maand opeens het oren als hoogste punt moeten hebben was wel even wat anders :P

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:29

Ik denk dat je niet kan zeggen dat één manier beter is, dat hangt van de combinatie af. Als julle veel problemen hebben met spanning en over de rug rijden ( of dat nu aan het paard of de ruiter ligt ) zou ik 1 zeggen.
Als je paard niet actief is, makkelijk op de voorhand duikt, veel gewicht in je handen legt en zijn achterbenen in tokio laat staan, dan zou ik minder voor vw-nw gaan en juist hameren op meer bij elkaar rijden met een actieve achterhand. Vw-nw komt dan wel als het paard bij de les is en ook zijn rug daarbij wil blijven gebruiken.

Een goede instructeur is flexibel en past zich aan aan de situatie en combinatie. Dat zou mijn uitgangspunt zijn!

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:19

Ik denk dat het ook een combi van de 2 is. Instructrice 2 klinkt me wel als het doel waar je naar toe moet werken...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:23

Manier 1 spreekt mij wat meer aan, dat is een goede basis om steeds weer mee te beginnen. Zodra je paard sterker wordt kun je hem natuurlijk meer gaan oprichten e.d.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:26

De ene is meer met de basis bezig, de andere meer met de oprichting dus de verdere belering.

Beiden zijn goed, alles hangt af van het paard en diens africhtingsgraad.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:23

Zesiram schreef:
Ik denk dat je niet kan zeggen dat één manier beter is, dat hangt van de combinatie af. Als julle veel problemen hebben met spanning en over de rug rijden ( of dat nu aan het paard of de ruiter ligt ) zou ik 1 zeggen.
Als je paard niet actief is, makkelijk op de voorhand duikt, veel gewicht in je handen legt en zijn achterbenen in tokio laat staan, dan zou ik minder voor vw-nw gaan en juist hameren op meer bij elkaar rijden met een actieve achterhand. Vw-nw komt dan wel als het paard bij de les is en ook zijn rug daarbij wil blijven gebruiken.

Een goede instructeur is flexibel en past zich aan aan de situatie en combinatie. Dat zou mijn uitgangspunt zijn!

Hier wil ik me volledig bij aansluiten. Een goede instructeur past zich aan aan de combinatie.
Zelf heb ik met verschillende dieren bij mijn huidige instructrise gereden en nog steeds, en zij pakt per paard een andere methode om te trainen op. Een paard wat makkelijk achter de teugel gaat lopen moet je op lengte rijden, een paard wat makkelijk op de voorhand duikt moet je meer op het achterbeen krijgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:38

ik denk dat je van beide veel kan leren maar misschien wel eens kan overleggen of instellen in verschillende hoogtes zodat er meer afwisseling in houding komt mogelijk is.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:49

2e is meer wedstrijd gericht en de 2e meer trainen. Maar een combie is het beste.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 07:54

ponylove1995 schreef:
2e is meer wedstrijd gericht en de 1e meer trainen. Maar een combie is het beste.

Foutje

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 07:58

Zoals hiervoor al geschreven zou je tijdens je training moeten starten/ losrijden volgend methode 1 en dan steeds meer doorwerken naar methode 2.
Een paard moet altijd nagefelijk en voorwaarts zijn en in elke positie kunnen lopen, in alle gangen, in het mooiste geval ;)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:02

Misschien wil instructrice van manier 1, langzaam aan naar manier 2 toe? Dat naarmate jij hoger komt in de wedstrijden dat ze daar naar toe wil werken? Misschien kun je dat gewoon met haar overleggen van hoe en wat :)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:05

chrisje_83 schreef:
Zesiram schreef:

Hier wil ik me volledig bij aansluiten. Een goede instructeur past zich aan aan de combinatie.
Zelf heb ik met verschillende dieren bij mijn huidige instructrise gereden en nog steeds, en zij pakt per paard een andere methode om te trainen op. Een paard wat makkelijk achter de teugel gaat lopen moet je op lengte rijden, een paard wat makkelijk op de voorhand duikt moet je meer op het achterbeen krijgen.

Ik sluit me hier ook bij aan. Echter je zegt twee dubbele dingen, je paard heeft de neiging haar kin op de borst te duwen (achter de teugel te lopen) Aan de andere kant loopt ze ook makkelijk vw-nw.

Bij het eerste is instructrice 1 heel goed, omdat je juist de kin van de borst afhaalt en het contact opbouwt. (mijn bijrijd arabier had hier ook last van dus ben helemaal opnieuw met hem begonnen) maar bij het laatste kan je juist naar het oprichten toe gaan werken. Echter moet je oppassen dat je paard niet TE rond gaat lopen. (ik ben zwaar tegen ldr/rollkur) Belangrijkste is dat het paard ten alle tijden actief is en zijn achterhand mee gaat werken. Veel schakelen in tempo in welke houding dan ook. Mijn idee is dat beide instructeuren anders kijken naar jouw paard. Misschien handig om zelf eens aan ze te vragen wat hun motivatie is om op een bepaalde manier met jullie te trainen. Daardoor krijg je meer inzicht dan hier. Als je dat weet kan je altijd nog eens onze mening vragen :)

Tj_ouch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:41

Ik moet eerlijk zeggen, ik wist het ook niet zo goed.
Bedankt mensen!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:48

Er zou op zich een logische werkhouding in een lesuur moeten zitten, afhankelijk van waar jij en je paard zitten qua niveau.
Maar het belangrijkste vind ik dat jij doorlaatbaar bent voor je paard en zal eerst aan de ruiter gaan sleutelen zodat een paard beter kan gaan lopen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:37

Geachte Sander,
Shattered, stelt een belangrijke vraag: Wisselt de tweede instructeur ook af?
Voor mij, zoals de meeste hier is een combinatie van de twee goed, waarbij nummer een het gevaar loopt in de basis te blijven hangen (natuurlijk aangenomen dat uw paard klaar is voor de volgende stap). Daarentegen is een konstante oprichting zonder afwisseling, met laten dalen van de hals, ook niet zo best.
Mijns inziens kan men wel zonder schade aan te richten (te) lang aan de basis werken; nadeel is dat men wellicht iets eerder een volgende stap had kunnen zetten. Een nadeel op de lange termijn is, dat het paard tot de indruk zou kunnen komen dat er nooit iets anders bestaat en wordt de overgang naar zwaarder werk steeds moeilijker naarmate de tijd verstrijkt.
Terwijl voordurende oprichting (dat leid ik af uit uw beschrijving van nr.2), is mijns inziens minder goed, zeker als dit vanaf het begin van het werkuur wordt nagestreefd. Het lijkt me heel logisch om het werk te beginnen met ontspaningsoefeningen en die worden altijd in een voorwaarts-neerwaartse tendens uitgevoerd.

Emajeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:04

Zoals anderen al eerder hebben geantwoord lijkt mij een combinatie/afwisseling van beide "rijstijlen" het beste. Als je de afgelopen acht maanden op de eerste manier hebt gereden, lang en laag dan kan het naar mijn idee geen kwaad om te beginnen met de tweede manier van rijden, zoals jij aangeeft; meer opgericht en verzameld. Ik zou het aan je beide instructeurs vragen hoe zij erover denken, juist omdat zij allebei zo anders lesgeven! Denk dat het voor je paard, zijn spierontwikkeling en balans goed is als je beide rijstijlen of manieren van rijden combineert.