hoe lesopbouw maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjeklasen

hoe lesopbouw maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 13:19

hoi hoi
ik volg de instructeursopleiding niveau 2
we worden tussendoor steeds beoordeeld op ons lesgeven.
jammer genoeg negatief kritisch. veel mensen staan al een 4 gemiddeld
veel mensen worden hier zenuwachtig van en presteren nog slechter
wat ik vervelend vind is dat er geen opbouwende kritiek gegevenwordt.
Zo krijg ik steeds te horen dat mijn lesopbouw niet goed is, maar concreet hoe en wat daar wordt dus geen invulling aan gegeven!!

Aangezien ik dus op de cursus geen antwoord krijg op mijn vraag, stel ik hem hier maar!

Hoe ziet een goede lesopbouw voor instructeur niveau 2 er dan uit???

Moet ik mijn probleem voorleggen aan de KNHS?

manonutjuh

Re: hoe lesopbouw maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:22

In de map staat een voorbeeld van een lesopbouw dacht ik, misschien kun je daar wat mee?
Ff opgezocht, bij rijtechniek dressuur, hoofdstuk 14. globale opbouw van een dressuurles.

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 13:26

dat klopt maar die is heel minimaal

We krijgen ook maar te horen dat onze lesopbouw niet goed is, maa rhoe hij er dan wel uit zou moeten zien??? geen idee, dat krijgen we niet te horen. Ik weet dat ik het eigenlijk met de cursusleider zou moeten bespreken, maar ik vind mezelf daar wel in een kwetsbare positie staan. Ik ben van haar afhankelijk om mijn examen te halen!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:27

lijkt me lastig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:31

Je kunt natuurlijk leentjebuur spelen bij bijvoorbeeld de lesopbouw van de pedagogische academie.

Die bestaat altijd uit een stukje introductie, even praten. Vragen waar problemen zitten.

Dan volgt een stukje therorie, al dan niet met vragen om te kijken of het begrepen wordt.

Daarna een stukje samen doen van de theorie en zelf proberen.

dan is er nog verdieping: als iemand het snel in de vingers heeft, moet je één of meer oefeningen achter de hand hebben.

Je schrijft altijd voorafgaan ook op

- beginsituatie (dit kan kennis, kunde, maar ook emotie zijn.. bijvoorbeeld: betrokkene is bang te galopperen, betrokkene knijpt altijd de knieën aan of zit niet op de kont).
- doel
- kennis en kunde die nodig is om het doel te bereiken

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:57

Als je me even je mail adres pb-t, kan ik je wel wat sturen!

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 14:10

anya dat bedoel ik niet:
echt
minuut 1 rondje stappen rechterhand, rijd een slangenvolte gebroken lijn ed)
minuut twee van hand veranderen: let op op twee teugels blijven, paard recht onder je, hand openen sluiten ed
minuut 3 ronde stappen linkerhand
aandraven met speciefieke uitleg van de hulp (been aandrijven, kruis aantrekken) hand toestaan zonder verlies contact en aanleuning
Figuren rijden linkerhand: recht oversteken, voltes, gebroken lijn volte ed
Figuren rijden rechterhand
In de tussentijd werken aan nageeflijkheid en houding en zit van de ruiter
Na een minuut of 4 op beide handen gedraafd te hebben op de volte komen. volte openen sluiten tempo wisselingen
galophulp iuitleggen
aangalopperen op volte
rechtuit galopperen hulp terug
letten nageeflijk houding en zit ed...

Uiteindelijk draven aan lange teugel op beide handen nadat gezegd is dat je klaar bent.

dat is meer de opbouw van de les die ik bedoel

Ik heb zelf PA gedaan en ben leraar dus weet hoe dat werkt met beginsituatie ed....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:24

Ja maar in essentie werkt dat niet anders..

Als ik jouw toelichting zie, kan ik dat zo in een schema zetten. Alleen heb je dan ca 5 verschillende thema's die je introduceert, toelicht en vervolgens uitwerkt. Als je die ook nog aan de verschillende gangen plakt, ben je al een heel eind.

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 14:45

anya, zou je dat eens voor me in schema willen zetten en dan toe sturen??

groetjes!!

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:51

Beginsituatie :
* info combinaties in de les
* controleren harnachement
* voorstellen en vertellen wat je in je les van plan bent te gaan doen

Doel van de les :
* zwakke punten van de combinatie herkennen en verbeteren

Organisatie van de les :
* voor de tijd bedenken hoe je het lijntje wil hebben
* zorgen voor mensen die je helpen met lijntje op te zetten met goede afstanden
* bedenken welke dressuuroefeningen je specifiek wilt oefenen in de les

Losrijden :
* letten op houding en zit van de ruiter over gehele les.
(Dressuurhouding : hak-heup-schouder en arm-mond van paard.
Springhouding : hak-heup gewicht iets naar voren brengen arm-mond van paard. Je steunt nu meer op je dijbeen en beugels, de hoek van je bovenlichaam en paard wordt kleiner, ook hoek van bovenbenen wordt kleiner.)

* losstappen met veel ontspanning en activiteit d.m.v dressuuroefeningen (voltes = buitenhand tegen de hals, binnenhand van de hals, buigen om je binnenbeen. Rechte lijntjes, van hand veranderen = buitenhand tegen de hals binnenhand van de hals, been er aan houden, rechtrichten, daarna omstellen naar andere stelling. Voltes openen/sluiten = buitenhand tegen de hals, binnenhand van de hals, met je buitenbeen het paard naar binnen drukken maar wel je binnenbeen er bij, daarna voor je binnenbeen paard weer laten openen en buitenteugel goed contact houden.)

* paarden los? Aandraven met ontspanning. Gelijke druk op beide teugels en lengte in de hals proberen te krijgen d.m.v dressuuroefeningen en rechtrichten.
(halve ophouding buitenhand, been aanvullen, hand toestaan)

(voltes openen/sluiten = buitenhand tegen de hals, binnenhand van de hals, met je buitenbeen het paard naar binnen drukken maar wel je binnenbeen er bij, daarna voor je binnenbeen paard weer laten openen en buitenteugel goed contact houden. Voltes = buitenhand tegen de hals, binnenhand van de hals, buigen om je binnenbeen. van hand veranderen = buitenhand tegen de hals binnenhand van de hals, been er aan houden, rechtrichten, daarna omstellen naar andere stelling. Rechte lijn over de ac-lijn, tempowisselingen en overgangen = attent maken, buitenhand tegen de hals, binnenhand van de hals, lang maken en langzamer lichtrijden, ophouding maken met je hand en vloeiend doorgaan in volgende gang)

* galopperen allebei kanten
(Binnenhand stelling vragen, buitenhand tegen de hals en halve ophouding, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, moment van aanspringen toestaan in de hand. )
(voltes mee nemen = buitenhand tegen de hals, binnenhand van de hals, buigen om je binnenbeen. Tempowisselingen = attent maken, langzamer lichtrijden, goed impuls houden, toestaan in je hand en weer met been aanvullen. )

* terug naar de draf, geleidelijk paard je hand laten volgen naar hals strekken. Daarna overgang naar de stap.
(lang maken en langzamer lichtrijden, op laatste moment gaan doorzitten en zwaarder gaan zitten en lang maken, zo overgang naar de stap)

Dressuur :
* teugels op maat maken en de ontspanning en aanleuning opzoeken
(van achter naar voren rijden, contact met mond houden)

*aandraven, voltes openen en sluiten en tempowisselingen mee nemen en rechte lijn
(halve ophouding buitenhand, been aanvullen, hand toestaan)
(halve ophouding, binnenbeen met binnenhand vraagt stelling, buitenhand tegen de hals en met buitenbeen rij drijf je gelijkmatig langzaam het paard op een kleinere volte. Daarna halve ophouding, binnenbeen met binnenhand vraagt stelling, buitenhand begrenst schouder en binnenbeen drijft zijwaarts voor een grotere volte)
(attent maken, buitenhand tegen de hals, binnenhand van de hals, lang maken en langzamer lichtrijden, toestaan in je hand en weer met been aanvullen)

* nog een galop, andere hand dan met losrijden! Tempowisselingen maken op lange zijde, voltes meenemen, en verlichte zit oefenen.
(Binnenhand stelling vragen, buitenhand tegen de hals en halve ophouding, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, moment van aanspringen toestaan in de hand. )
(attent maken, buitenhand tegen de hals, binnenhand van de hals, lang maken en zwaarder gaan zitten, toestaan in je hand en weer met been aanvullen)
(buitenhand tegen de hals, binnenhand van de hals, buigen om je binnenbeen)
((ruiter buigt bovenlichaam vanuit de heupen naar voren. Gewicht komt meer op dijbeen en stijgbeugels. Ruiter kijkt vooruit tussen de oren van het paard door en steunt niet met de handen op de manenkam.)

* terug naar de draf
(lang maken, zwaarder zitten, kuit onderhoudt impuls, iets meer druk op buitenteugel daarna weer ontspannen)

* voltes sluiten/openen en daarna wijken voor de eenzijdige druk voor de gehoorzaamheid (5 m na A/C afwenden)
(halve ophouding, binnenbeen met binnenhand vraagt stelling, buitenhand begrenst schouder, binnenbeen drijft voor en zijwaarts, buitenbeen beperkt mate zijwaarts)

* paard hals laten strekken, overgang naar stap en op adem laten komen en beugels op springmaat.
(met nageeflijkheid en actieve kuit, handen beide geven en wachten tot het paard je hand volgt. Zo steeds stukje langer laten worden)
Beugels sowieso 2 gaten korter maken

Springen :
* in draf oefenen verlichte zit op hoefslag, daarna over balkjes
(ruiter buigt bovenlichaam vanuit de heupen naar voren. Gewicht komt meer op dijbeen en stijgbeugels)
* kruisje springen.
( recht op midden rijden, voor je kijken, niet steunen op manenkam, goed op beugels steunen en na de sprong rechtuit)
*hindernissen opbouwen, letten op ervaring combinaties met hoogtes en lijntjes.

* uitdraven, uitstappen + nabespreking
(wat ging goed, wat ging slechter, huiswerk voor de volgende keer, opbouwend commentaar)

kaatjeklasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 09:23

nog meer zinvolle aanvullingen?? als je zelf nog een andere opbouw hebt dan heel graag hoor!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:00

Kun je me misschien uitleggen waarom dit zo wordt ingevuld?

Ik vind het heel vreemd om dit vooraf vast te leggen; tijdens het losrijden kom je toch vanzelf relevante trainingspunten tegen?

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:01

Ik volg nu een MMI opleiding (medewerker manege instructeur) en we gaan binnenkort beginnen met lesschema's te maken.

Van te voren verzin je een doel: bv: Wijken.

Dan ga een stappenplan opbouwen.
Stap 1: Eerst ga je losrijden. Wat is tijdens het losrijden van belang om uiteindelijk je doel te bereiken? Paard soepel maken aan het been: overgangen rijden.
Stap 2: welke oefeningen kun je gaan toepassen om uiteindelijk je doel waar te maken. VB: Voltes rijden, voltes openen en sluiten..
Stap 3: het uiteindelijke doel: Wijken.

Bij iedere stap moet je bedenken Wat je gaat doen en Hoe je het gaat doen. Ook belangrijk is om te weten Waarom je het gaat doen ;)
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:10

Als een les toch zo schematisch en simpel in te vullen was, dan konden we allemaal instructeur zijn en allemaal uit een boekje leren rijden.
Wat is de reden dat je 't zo in moet vullen? Is dat iets van jouw instructeur van de cursus, of hoort dit bij de opleiding?

Het lijkt mij dat een instructeur moet leren om a la minute problemen met ruiters en paarden op te lossen?

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:17

Het gaat er om, dat je een doel stelt voor een les. Dat je uiteindelijk niet aan het doel komt, omdat er aan het paard/ruiter of aan de combinatie van alles schort, ga je je doel bijstellen. Het gaat er natuurlijk wel om of je doel ook voor die combinatie haalbaar is. Ik heb net als voorbeeld wijken genomen. Maar heb je een jong paard, is het doel misschien wel ontspanning en aanleuning. Het gaat er uiteindelijk om dat je weet HOE je dat kunt gaan bereiken...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:15

Maar je doel wordt toch al duidelijk tijdens het losrijden?
Sowieso ken je de ruiter waarschijnlijk, en zijn of haar zwakke punten...
Op die manier weet je toch altijd al iets of kom je iets tegen?

En uiteraard moet je leren hoe je dat moet bereiken, dat is volgens mij de hele clou van het lesgeven. Hoe leer je iemand iets te laten bereiken, en dat zal voor iedere ruiter net anders werken...

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:49

TurdusMerula schreef:
Kun je me misschien uitleggen waarom dit zo wordt ingevuld?

Ik vind het heel vreemd om dit vooraf vast te leggen; tijdens het losrijden kom je toch vanzelf relevante trainingspunten tegen?

Bedoel je mij?

Dit moesten wij tijdens ORUN doen. Echt gebruiken hoef je het niet maar weet je een beetje hoe je structureel les moet geven.. Mijn lesopbouw was bij mijn cursus goed genoeg ;)
Tijdens ORUN moet je ook bepaalde opdrachten naar KNHS sturen, dat is sinds vorig jaar nieuw.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:28

Wat ik merkte met mijn cursus is dat ze verwachten dat je een of twee 'probleempunten' uitkiest om hieraan te gaan werken in de les. Wat daarbij belangrijk is, is dat je zowel theorie als praktijk laat terug komen. Als je eerst linksom een volte gaat openen en sluiten en let op buiging en stelling dan moet je hier rechtsom ook aandacht aan besteden en niet opeens iets heel anders gaan behandelen als tempo wisselingen. Je hebt maar kort de tijd, zowel in je lessen als tijdens je examen en kunt dus eigenlijk maar een paar belangrijke punten meepakken welke een combinatie kan verbeteren. Het is dus belangrijk om het juiste punt uit te kiezen en hier op doorpakken. Een uber sloom paard heeft geen baat bij een beetje voltes openen en sluiten maar tempo wisselingen...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:38

Het maken van een lesschema klinkt een beetje theoretisch en dat is het eigenlijk ook wel. Toch kan het wel handig zijn om systeem in je lesgeven te krijgen. Je dwingt jezelf om de les een logisch verloop te geven. Doordat je zo nadenkt over de logica kun je dit in je eigen rijden ook weer toepassen.

Je begint elke les met een beginnend praatje waarin er los gestapt wordt. Hoe is het gegaan? Wie ben jij en je paard? Waar liggen problemen? In dit praatje hoor je als je voor het eerst lesgeeft aan die persoon het harnachement te controleren!!

Vervolgens laat je die persoon losrijden en probeer je hem daar in te begeleiden. Bij een persoon die je langer kent weet je al snel waar je aan moet werken. Bij een nieuwe ruiter vallen hier de problemen in de basis al op! Elke les die je geeft moet een doel hebben en daar moet je langzaam naar toewerken. Een lesschema is een leiddraad om dat doel te bereiken. Dat betekent niet dat je altijd aan het eindstation hoeft te komen maar wel dat je zelf kunt beredeneren hoe je bij dat doel kunt komen.

Als dat doel bereikt is kun je ervoor kiezen om weer verder te werken aan een volgend doel maar je kunt ook besluiten uit te draven. Dan laat je de ruiter halsstrekkend draven en galopperen en in het uitstappen kun je aangeven waar aan gewerkt moet worden en bepaalde zaken nog eens toelichten. Vergeet niet tussendoor pauzes in te lassen waarin gestapt wordt aan een lange teugel. In deze pauzes kun je wat theorie toelichten en dit betrekken op de ruiter.

Een lesschema is niet een op zichzelf staand iets, het kan je helpen om systeem te krijgen in je lesgeven. Als je meer routine krijgt in het lesgeven gaat dat op een gegeven ogenblik vanzelf.