Bijscholing Z juryleden Ermelo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Bijscholing Z juryleden Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:34

Wie is er gisteren nog meer naar de bijscholing in Ermelo geweest?
Ik heb geen bekende gezichten gezien tenminste.

Johan Hamminga en Wim Ernes verzorgden de avond. Er kwamen 7 paarden in de baan, heel uitlopende van type en kwaliteit. Er zaten qua kwaliteit echt 2 uitschieters bij met 1 absolute topper, een Ferro x Dutchboy. Wat een geweldig paard zeg. Verder herkende ik Citango nog.
Nog 2 leuke bruine, een OO7 en een Flemmingh. Verder een appaloosa Gribaldi die nogal wat discussie deed opwaaien. En een pony Andalusier. Edit: Oh ja en een beetje moeilijke vos van Junior stv.

Je moest per paard de laatste onderdelen van een proef beoordelen dus de stap, draf, galop, impuls/verzameling, rechtgerichtheid/aanleuning etc, houding/zit, rijvaardigheid/effect.

Verder wel interessante avond, opvallend was dat er gezegd werd dat het niet uit maakte of er nou een Fries, Haflinger, Fjord, pony of paard in de ring was. Er moest precies hetzelfde gehanteerd worden. Er mocht niet gekeken worden naar ras of daar rekening mee houden. Criteria zoals zuiverheid, ontspanning, door het lijf bewegen, bewegingsafloop, houding/balans, aanleuning/verbinding moesten aangehouden worden. Klinkt leuk maar oftewel: een paard wat van nature met weinig houding/balans loopt, wat strakker is in de bovenlijn en met minder veer/cadans/ritme loopt dan een ander paard, krijgt toch een lager punt.

KarinvdM

Re: Bijscholing Z juryleden Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:29

Was er een bijscholing dan? Dat wist ik niet.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:31

Kun je wat specifieker zijn over wat voor opschudding er was w.b. de appaloosa?
Ging het erom dat hij een aparte kleur had of iets anders?

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:35

die appaloosa die is van SparklingApp hier op bokt..

Ben benieuwd wat ze daar van vonden..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:42

Karin: Dit was een bijscholing voor degenen die niet naar EK van de zomer zijn geweest. :)

Wim Ernes en Johan Hamminga waren best positief over de appie terwijl het publiek (de juyleden) dit niet geheel konden volgen. Zij gingen naar een 7 terwijl het publiek op de 6-en bleef hangen. Algemene commentaar was dat het voor een L-paard allemaal leuk was maar dat hij voor een Z-paard meer houding en balans moest tonen met een krachtiger achterbeengebruik en meer lichaamsgebruik.
Ook het rechtgericht zijn (sporen vh achterbeen) en de aanleuning liet te wensen over.

Was een leuk paard om te zien maar miste duidelijk kracht en nivo in africhting op Z nivo.
Typische Gribaldi, beetje traag achter, wat weinig uit de schouder bewegen. Verder wel sympathiek beeld.

Maar ging je de punten van Ernes en Hamminga optellen dan stond Appie gelijk met 2 andere bruinen en dat was niet terecht volgens het publiek. Appie kwam behoorlijk tekort ten opzichte van de bruinen.

Dat was de discussie.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:46

Dank je Suzanne.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:47

Van de zomer toen ik op instructieweek was in ermelo was er ook bijscholing, maar dan geloof B/L juryleden en toen waren er soort gelijke discussies..

Tussen heel goed en voldoende zit een heel deel wat ook lekker mee kan komen.. en ik denk dat er eerder naar beneden bijsteld wordt als omhoog..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:57

Nou er werd ook flink met 8-en gegooid hoor en zelfs een paar 9-ens.

Ik had zelf voor de Ferro een 9 voor de galop staan en voor de andere punten 8-en, wat een dier zeg.
Citango was ook correct, veel 8-en een paar 7-ens.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:34

Ik werd even gewezen op dit topic! :D
Appaloosa is idd van mij, jammer genoeg liep hij niet goed...

Ik had het er een tijdje geleden al met Johan over dat zijn bespiering in zijn bovenlijn slechter begon te worden, beetje vreemd ineens bij een 10 jarig paard, vorige week ging ik hem longeren en liep hij als een krant, nog een paar keer gedaan en liep hij weer veel beter, ik er weer op en zaterdag ben ik met hem naar de Bokt Gribaldi dag geweest en liep hij weer fijn en gister ging het gewoon echt niet.. ;(
Nu denk ik zelf dat het door het zadel komt, ik heb sinds een paar maanden een nieuw zadel en in die tijd is het alleen maar slechter gegaan.
Ik heb vandaag meteen een afspraak gemaakt om het zadel na te laten kijken.

Ik hoop dat we er uit komen en dat we nog een keer een kans krijgen om te laten zien dat hij echt wel kan lopen, arm paard.

Verder vond ik het een leuke avond om zo een beetje te volgen, de sfeer was 2 weken terug wel veel leuker, dat was wel opvallend, toen waren er veel meer positieve discussies, nu wat meer gehakketak.

Afgelopen zomer heb ik ook mee gereden met een Appaloosa die ik net te rijden had, kregen we wel slechte cijfers, maar diertje liet ook nog weinig lossigheid zien, dat zei Johan ook van te voren, was voor de ervaring wel leuk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 18:44

Hee leuk dat je je even meldt! :D
Reden er twee weken geleden dezelfde combinaties mee??

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:23

Dan heb ik die avond bijgewoond waar je met de andere appaloosa meereed. Wij vonden het juist goed dat er een "minder spectaculair" dier meereed, juist om nou eens goed te kunnen discussieren over de cijfers. Jammer genoeg kwam de discussie niet echt goed van de grond.

Ik vond destijds de insteek van de avond echt goed, maar merk er in de praktijk weinig van. Kreeg sterk het vermoeden dat het merendeel er zat omdat het verplicht was, maar daarna doodleuk doorgaat met hoe hij/zij vindt dat het moet......

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:20

Jammer dat de avond niet was gecommuniceerd aan alle (Z-)juryleden. Ik was van de zomer naar Ermelo geweest, maar had hier ook wel bij willen zijn.
Goed dat er echt verschillende paarden waren.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:13

Vind ik ook WB, ik was ook graag een avond gekomen.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:50

het heeft ook nog op de website gestaan van de KNHS en dat je je kon melden als je na het EK ook nog bij deze bijscholing zou willen zijn. Maar ja, dat moet je dan ook maar net lezen :+

Vond het op zich wel goed om eens te focussen op die laatste onderdelen. In de praktijk is het echter ook weer veel moeilijker, omdat je die na een proef moet invullen en juist met alle gevraagde onderdelen heb je veel meer kans op ongelijke passen, verlies van balans en rechtgerichtheid etc. Daardoor wordt het soms veel lastiger om die punten in te vullen dan bij die bijscholing waarin elke combinatie heel simpel links en rechtsom rijdt zonder echt moeilijke dingen te hoeven tonen.
Ook ik vond het erg goed dat er eens “andere soorten/rassen” paarden in de rijbaan kwamen zodat er aangekaart kon worden hoe daar mee om te gaan.
Helaas waren de discussies niet erg diepgaand, maar dat is wel vaker het probleem bij de “bijscholingen”.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 10:55

De discussies kunnen ook niet diepgaand met zo'n grote groep en een heel krap tijdschema.
Soms werd het ook afgekapt met: Nou wij vinden het zo dus klaar dan.

Ik vind het nog steeds dat bijscholingen weinig zin hebben. Degenen die het niet zien (en die waren er genoeg hoor, die een 8 gaven terwijl het paard onzuiver en niet door het lijf stapte) zien het na die avond echt nog steeds niet. En degenen die het wel zien zitten daar echt voor spek en bonen. Ja leuk maar verder zonde van de avond, veel reistijd en 23.30 uur thuis.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 10:59

Eigenlijk zouden er jaarlijks persoonlijke (of groepen van 3/5) examens afgelegd moeten worden. (5 proeven beoordelen bij 2 koppige examencommissie van GP juryleden, Ernes, Hamoen etc.)
Dan pik je de mensen die er echt naast zitten zo uit. Die zouden dan op wacht gezet moeten worden en nog de kans krijgen met een her-examen en als ze daar weer voor zakken moeten ze uit de jurybevoegdheid gezet worden.

Volgens mij de enige manier om de kwaliteit van jureren te blijven waarborgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:01

volkomen mee eens, en dan op alle niveau's. Bijscholing is leuk, maar op zo'n grootschalige manier werkt het niet.

Ik heb overigens vorig jaar bij de IL cursus zo ook aanstaande juryleden gezien die dezelfde fouten maakten, en wel degelijk geslaagd zijn. Dat viel tegen, zeker nu ze de selectie al grondiger aanpakken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 11:04

Lielle schreef:
volkomen mee eens, en dan op alle niveau's. Bijscholing is leuk, maar op zo'n grootschalige manier werkt het niet.

Ik heb overigens vorig jaar bij de IL cursus zo ook aanstaande juryleden gezien die dezelfde fouten maakten, en wel degelijk geslaagd zijn. Dat viel tegen, zeker nu ze de selectie al grondiger aanpakken.

Ach ja ik heb soms echt met de handen voor mijn ogen gezeten tijdens de cursus bij sommige mensen en die slaagden dan nog gewoon!!
Nu ook op die bijscholing had ik echt plaatsvervangende schaamte voor sommige mensen die overtuigend zeiden waarom ze het een 8 vonden......terwijl het paard onzuiver stapte, niet spoorde, vast in de bovenlijn, te weinig uit de schouder en te weinig bodem dekte..... Echt ongelooflijk, ben je blind ofzo????
Die mensen moeten meteen weg, opruimen zoiets... :(

Je zag Ernes soms ook echt kijken van: Eehm nou ja, goed.... Dan keken Hamminga en Ernes elkaar even veelbetekenend aan. Soms voelde ik me zelf er echt rot door. Dat er een collegajurylid zo stom kan zijn.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:35

Haha.. ja soms waren de verschillen nogal groot!

Een bepaald persoon had het gister ook over mensen die we als jury beter kwijt konden zijn! :D
Maar aan de andere kant ook de positieve reacties van jury's die het wel waarderen dat die bijscholingen georganiseert worden.

Ik snap ook niet helemaal waarom er nog geen echt ander jurysysteem is zodat ze het koren echt wat meer van het kaf kunnen scheiden, hebben jullie daar niet wat meer inzicht in als jury's zijnde?

Beide avonden waren er idd dezelfde combinaties.
Van de zomer vroeg Johan ook of ik mee wilde rijden omdat er nog wel wat verbeter puntjes waren, denk dat dat wel heel balangrijk is omdat dat bij de meeste L paarden nog wel zo is!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:53

tja er zijn dit voorjaar mensen geslaag voor de IL waarvan er iemand dus op papier zet fantastische aanleuning en vervolgens mij houding en zit handen en benen stiller..... Hoe kan een aanleuning nu fantaaaaastisch zijn (zo stond het er) als je je handen stiller moet houden of ontgaat mij nu iets??
Had er ook welbij willen zijn, hoorde het ook achteraf. Karin we moeten gewoon beter lezen!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:06

Dat is wel heel onmogelijk ja, dat de aanleuning goed zou kunnen zijn in zo'n geval...
Triest dat iemand die het echt niet begrepen heeft dan toch slaagt.

Misschien kunnen ze ook cursussen geven over het gebruik van de KNHS site, ik vind het altijd zo moeilijk kijken daar! :P

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:33

nee dat zie je verkeerd..... zo heb je nog iets aan je dag :P