paard tussen de ponys.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

paard tussen de ponys.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 09:17

nav ponys tussen de paarden nu anders om.

Ik heb gehoord dat als je een paard hebt kleiner dan 157 dat je daar mee tussen de ponys mag starten.
Nu ben ik zelf volwassen dus kan dit niet maar mijn bijrijdertje is 12 jaar en zou het leuk vinden om wedstrijden te starten.
Ze kan bij de paarden dat is geen probleem en zal dit wellicht ook gaan doen maar.
Mijn paard een friese merrie van 9 jaar is 154 en mag dus als ik de regels goed heb begrepen met een kind tussen de ponys starten.
Hoe kijken jullie daar naar dan.
Er word gezegd dat er wel naar gekeken word als er een pony tussen de paarden start maar wat al het net anders om is dus een paard tussen de ponys,
Hoe kijken en beoordelen jullie die dan...waarletten jullie dan op

Ben erg benieud.

Jes

Re: paard tussen de ponys.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:21

154 is een pony maat in NL. Neem dus aan dat het ook gewoon als een pony beoordeeld wordt.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:26

Jouw friese merrie is gewoon een E-pony, dus eigenlijk niks paard tussen de pony's ;).

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 09:38

Ik doel meer op het feit dat een fries een paard is en daarom normaal gesproken dus ook tussend e paarden start.
Vandaar de vergelijking paard tussen de ponys

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:36

Nou, volgens zijn er ook een flink aantal klein gebleven KWPN-ers die bij de E-ponies lopen dus het lijkt me geen probleem. Ik kan me voorstellen dat je denkt aan het 'paardachtige' uiterlijk van je Fries maar er lopen heel wat ponies die er uitzien als kleine paarden (soms ook bij de D-ponies).
Mijn dochter heeft ook een E van 1.54, het is een NRPS maar is wat steviger gebouwd en ziet er een beetje uit als een paardje waarvan de benen wat kort zijn gebleven :D Geen enkel probleem. We wilden juist dat ze bij haar leeftijdgenoten kon blijven rijden maar dat ik er ook af en toe mee kan rijden.
Gewoon je bijrijdster lekker laten starten!

Natuurlijk wel zorgen dat je Fries gemeten is en dat dit in het paspoort staat, ook altijd bij je hebben! Maar goed, dat zijn de standaardvoorwaarden, dat zal je wl weten.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 10:46

Martie ja ikweet hoe het werkt voor de rest.
Heb zelf ook wedstriden gereden.
En het meten dat wist ik ook weet alleen niet waar maar dat kan ik zo bij mijn vereniging vragen.
Zal eens overleggen wat mijn bijrijdertje wil.
Tussen de paarden of eerst bij de ponys...

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:54

Een bijrijdertje van 12 zou ik sowieso lekker bij de pony's laten starten, gewoon tussen leeftijdsgenootjes, of ze moet al meer wedstrijdervaring hebben?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:06

volgens mij kijken ze ook aleen maar naar maat en niet naar het feit dat het eigenlijk een paard is kwa ras, anders zouden bijv fjorden ook niet bij de pony's mogen starten want hoewel het kwa maat pony's zijn, zijn het kwa ras toch echt paarden.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 14:24

Eva nee ze heeft nog geen echte wedstrijdervaring.
Ze heeft een tijdje terug een onderlinge wedstrijd gereden bijh aar club en is daar tweede geworden met mijn paard vandaar dat ik het vroeg.
Daar reden paarden en ponys gewoon doorelkaar en ze deed het absoluut niet lecht voor een eerste keer.
Ik laat haar zelf de keuze maken of ze bij de ponys of paarden wil starten.
Zij voelt zelf wel het beste aan waar ze zich het meeste thuis voelt.
Ze is 12 maar groot en volwassen voor haar leeftijd dus als zij zegt tussen de paarden dan respecteer ik haar keuze.
Ze is wel regelmatig met mensen mee geweestop wedstrijd dus ze weet wel hoe het er ongeveer aan toe gaat.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:05

Ik heb wel de indruk dat er bij de paarden vaak nog wat strenger gejureerd wordt dan bij de pony's dus als ze nog ervaring op moet doen is het misschien prettiger bij de pony's te beginnen. Moicht ze willen springen dan scheelt het ook weer 10 cm. Maar bespreek waar ze zich fijn bij voelt. Misschien eens bij een ponywedstrijd gaan kijken?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 16:38

Martie ze heeft zowel bij paarden en pony wedstrijden gekeken en naar mijn idee neigt ze meer naar de paarden omdat ze zich daar toch prettiger bij voelt.
Springen wil ze niet omdat meisje niet springen kan/wil.
Het is een fries met niet al te beste springcapiciteiten zijn we wel achter gekomen.
Het is dus puur dressuurmatig.
Ik laat de keuze dan ook geheel over aan haar en als zij zegt dat ze bij de paarden wil dan heb ik daar vrede mee.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:45

Martie schreef:
Ik heb wel de indruk dat er bij de paarden vaak nog wat strenger gejureerd wordt dan bij de pony's dus als ze nog ervaring op moet doen is het misschien prettiger bij de pony's te beginnen.

Ik zou haar bij de pony's laten starten. De Fries is immers een pony. Idd wordt er bij de paarden strenger gejureerd. Dit werkt
alleen maar frustrerend. En waarom zou ze zich tussen de volwassen mee op haar plek voelen dan tussen haar leeftijdsgenootjes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:05

Zoals iedere ruiter is ze vrij om te kiezen.
In theorie wordt de Fries als een pony in de E-maat gezien, dus ze zou zonder problemen bij de pony's kunnen starten. Er zijn trouwens wel meer paarden die in de E-maat vallen en ze daardoor ook gezien kunnen worden als een pony.

Meestal wordt de ponysport als gezelliger ervaren, is de sfeer gemoedelijker en de jury wat minder streng/positiever. Daarnaast is het voor kinderen vaak leuker om zich met leeftijdsgenootjes te meten dan met 'grote mensen'.
Maar er zijn ook genoeg kinderen die tussen de paarden starten, omdat er bijv. (zoals in mijn regio) heel weinig ponywedstrijden zijn.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:41

Ze wil graag tussen de paarden starten omdat ze weet dat ze daar strenger (om het zo even te zeggen) zijn dan bij de ponys.
Ze weet wat ze kan en ze weet dat ze nog veel moet leren en haar instelling is dan ook, beter streng en hard en weten waar ik sta dan soft en later doorgaan naar de paarden om dan eenklap te krijgen.
Ze houd er meer van als ze weet waar ze aan toe is en ze weet dat dat bij de paarden meer het geval is om te horenw at ze wel en niet kan.
(volg je het nog een beetje)
Ze heeft liever dat iemand haar verteld dat ze nog vel moet werken aan bepaalde oefeningen dan dat ze snel doorstroomt bij de ponys omdat diemensen er anders tegenaan kijken dan bij de paarden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:42

Als ze er zo over denkt, kan ze ook prima bij de paarden gaan starten. Het is net wat ze zelf wilt. Ze heeft de luxe om te kiezen en is vrij om die keuze te maken.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:48

Ze heeft meeteen vanaf het begin tegen mij gezegd als ik iets nniet goed doe vertel het mij dan en wees daar eerlijk in.
Liever zo dan dat ik door blijf rijden op de verkeerde manier.
Ook bij haar instructeur heeft ze dit.
Ze krijgt liever 100 keer op haar kop als ze iets fout doet dan dat ze door blijft rijden op de verkeerde manier.

Ook met de wedstrijden heeft ze gezegd dat ze liever hard word aangpakt en o haar fouten gewezen word dan maar rond te blijven hobbelen en niet wetend wat ze doet.

Een positieve instelling in ieder geval.
Vandaar dat ook ik denk dat ze het prima af kan bij de paarden.

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:53

als je fries 1.54 is mag je gewoon tussen de E pony's starten..

eva1969: waarom is een E pony niets waard?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:55

Dat is zeker een heel fijne instelling!

Maar buiten de jurering wordt de sfeer op ponywedstrijden wel als veel gezelliger ervaren. Waarbij het minder ieder voor zich is. En het is ook echt niet zo dat je bij de pony's winstpunten krijgt terwijl je voor dezelfde proef maar 160 bij de paarden zou krijgen. De verschillen zijn niet zo groot, maar het ligt vooral aan de kleine dingetjes.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:16

Dat snap ik maar wat je zegt over het jureren van paarden, ze zijn net even iets strenger end at is wat zij zoekt.
Ze wil de waarheid horen of die nou hard is of niet.
Ze wil leren en dat doet ze volgens haar alleen als ze met de neus op de feiten gedrukt word.
En dan kunnen het kleine dingen zijn ze wil ze horen leuk of niet.
Ik houwel van meiden met zo'n instelling ook vooral omdat zij het doet om het paard beter te kunnen laten lopen en haarzelf te verbeteren.
Ze is een echte amazone die kijkt naar het paard en haar zelf en niet van ik rij een proef word slecht beoordeelt en het paard of de jury is slecht.
Ze rijd dan ook niet voor de winstpunten maar ook om te kijken hoe ver ze zijn en waar ze staan.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:17

Het gaat haar dusn iet om de gezelligheid.....
Maar hoe ver is ze en wat moet zxe nog leren of verbeteren

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:41

Dan zou ik kijken naar de wedstrijden die in de regio zijn.
Sommige regio's kennen bijna alleen maar paardenwedstrijden, anderen hebben meer ponywedstrijden.
Ik weet ook niet in hoeverre financieën een rol spelen, ponywedstrijden zijn vaak 1-2 euro per proef goedkoper (okee het is niet veel, maar toch...)

Maar zoals ik al zei, ze is vrij om te kiezen. Maar het is ook echt niet zo dat ze bij de pony's alleen maar zeggen hoe lief en leuk de pony is hoor. Ook daar geven ze gewoon aan wat er fout gaat, wat beter moet, etc.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 08:45

keeslover2 schreef:
eva1969: waarom is een E pony niets waard?

Even lezen, "niks paard" omdat de vraag van TS was, paard tussen de pony's :Y)

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:38

Je hebt in principe gewoon een pony.
Starten met mag t/m 18 jaar.

wittewitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:39

Een ijslander is ook een paardenras, dus een ijslander is ook een paard. Deze paarden starten ook tussen de pony's, dus met een fries paard kan het ook hoor.

Eszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:25

157 is pony dus je moet als pony beoordeeld worden