Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hobby schreef:Als je een erg braaf paard hebt aan de longe zou je met de kinderen evenwichtsoefeningen kunnen doen met bijvoorbeeld een bal of met water. Bijvoorbeeld een bal op een deksel in evenwicht houden zonder deze te laten vallen, een bakje water in evenwicht houden zonder te knoeien, een bal overgooien naar een derde persoon in de rijbak en weer vangen, etc... Als dit in stap goed gaat, kun je het uitbreiden naar de draf. Verder zou je wat makkelijke voltigeeroefeningen kunnen doen, zoals een rondje draaien op het paard, een kind op de knieën op het paard laten zitten, een kind in dameszit op het paard laten zitten of op één knie en dan het andere been naar achteren laten strekken.
lailapri schreef:ik vergelijk veel het lichaam van het paard met die van een mens en zeg altijd dat paaden na apers zijn. Ik laat zien dat een bolle rug beter een ruiter kan dragen en veren als een holle rug en leg uit waarom we het gewicht naar achter willen. 1e keer is het even saai maar dan in de lessen pak ik steeds kleine stukjes.
Simpele oefeningen als met een hele holle rug zitten (niet meer lekker mee kunnen bewegen en kont naar achter drukken-->doet het paard dan dus ook) net een bolle rug zitten (sloom en achter de bewegingen) en een middenweg zoeken. Deze is nooit in een keer prima maar ze worden zich wel bewuster van alles. Laat ze voelen wat er gebeurd als je je handen te laag/hoog hebt, door de andere kant van de teugels te pakken. Help ze met een goede beenhouding.
Ook doen we het soms wel eens heel anders en vertel ik juist wat over wat voor een soort dier een paard is en hoe enw aarom eht zo reageert als het doet. Dan komen we op dingen als ademhaling en harde/zachte ogen uit, en de link daarmee met roof en prooidieren en dat paardrijden dus helemaal niet zo logisch is.
Mijn pony's zijn wel nog goed los en geven dus ook na als de ruiter ontwpant en dingen in de houding verbeterd. Ze voelen dan dus ook duidelijk verschil.