Gedurfde proef rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikj

Gedurfde proef rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 19:22

Ik hoor bij anderen wel eens commetaar van juryleden dat het een ''gedurfde proef'' was, of juist dat de ruiter/amazone het paard gedurfder moest gaan rijden.
Ik rijd liever een proef met wat foutjes en dat ik het dan netjes herstel en met een big smile verder rijd, dan dat ik maar een beetje zo'n ''ging wel'' proef had, een zogenoemde ''brave'' proef.
Hoort dat bij dat ik gedurft gereden heb?

Bij deze is mijn vraag aan de juryleden, wat wil men nou zien bij een proef die gedurfd is gereden?

(kan zijn dat hier al een topic over is)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:41

Verruimingen er goed uitrijden en genoeg impuls.
Niet te afwachtend en teveel op terug blijven rijden.
Het is een afweging tussen gedurfd en de foutjes. Soms kan je wel beter netjes en foutloos rijden. Het is een balans.

__PSM__

Re: Gedurfde proef rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:01

Ik zou willen zeg, dat ik mijn proeven altijd gedurfd zou durven rijden, nee ik ben soms veel te afwachtend...

Bij mij klink jij eigenlijk een beetje zowel als een gedurfde als afwachtende ruiter... je wil wel alles goed doen, maar je wilt ook gewoon rustig kunnen rijden....

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:58

Het paard lekker pittig naar voren rijden. Niet te afwachtend, maar gewoon durven. :D Niet bang zijn om fouten te maken, we leren immers van onze fouten! Laat zien dat jij in de baan bent, zorg dat jij die gene bent die de
jury onthoudt. En ik weet, het is lastig.. hier had ik in het begin ook wel moeite
mee, en zo nu en dan nog steeds.. :j maar durf pittig te rijden, zoals wat vele
vaak thuis ook gewoon doen. :D Lekker het paard naar voren durven te rijden,
niet bang zijn.

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:37

Oke, dank jullie voor de uitleg. :)

Ik ben opzich geen afwachtende ruiter, ik rijd best gewaagd, ik probeer zoveel mogelijk een spetterende proef neer te zetten, maar ik let er alleen wel op dat ik niet onnodige fouten ga maken doordat ik wel graag ''gedurft'' over wil komen.
Hm, dus __PSM__ wat jij zegt, klopt misschien wel. :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:41

Gedurfd vind ik al de ruiter zijn paard ook los durft te laten, het paard zelf laat lopen in plaats van alles te willen controleren.
Die ruiters zetten vaak alles vast waardoor er niks spetterends aan is.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:08

Lotte1990, idd ga ik helemaal met akkoord!
Of met wat meer stelling door de hoeken, een grote ruime galop, je paard net die dingen laten doen die hij misschien wat moeilijk vindt, maar als ie ze toch doet, die een veel mooier beeld op leveren.
Ik vind een proef ook 'gedurft' als een paard zijn proefje niet als een bijna automatische robot aflegt (vooral die laagste proeven). Sommige paarden lopen zo rustig dat het lijkt alsof ze de proef van buiten rijden. Dat net een beetje extra aandacht maakt een proef gedurft ;)

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:21

ik denk dat je het kan gaan vergelijken met bijv. de X-factor die de jury graag bij een combinatie naar boven ziet komen als hij/zij de baan binnen komen.

Die midden galop écht rijden dus veel verschil tonen, die middendraf ook écht laten kallen, dat bijv. wijken mooi recht en scherp rijden. en heb je een foutje tijdens je oefening dat je gelijk als ruiter daar op inspringt en niet denkt, ach *** volgende oefening of week beter, en gelijk tijdens de fout het willen verbeteren.

Sommige mensen rijden hun proeven erg netjes maar ook in zo'n tempo dat je tussen de oefeningen door wel een kopje koffie kan halen met een stuk appelgebak en dan zijn 30 combinaties heeeel veel, hup rij je paard meer in een lekker tempo naar voren zorg dat alles vloeiend door loopt in 1 mooi tempo, tijdens een oefening maar ook de stukken daar tussen.

Dat oogt alweer héél anders, let daar maar eens op als je op wedstrijd bent, kijk ook naar andere proeven van andere mensen ga dan na wat voor punten hun hebben gekregen en wat je er bijv. zelf van vond. Of nog mooier probeer of je een keer kan schrijven bij zo'n jury en dan bekijk je het vanuit hun oogpunt.

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 18:50

In jou uitleg kan ik me helemaal vinden _Pien_, gewoon net overal iets extra's uithalen.
Heel erg bedankt voor jullie duidelijke uitleg. :)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:30

_Pien_ schreef:
ik denk dat je het kan gaan vergelijken met bijv. de X-factor die de jury graag bij een combinatie naar boven ziet komen als hij/zij de baan binnen komen.

Die midden galop écht rijden dus veel verschil tonen, die middendraf ook écht laten kallen, dat bijv. wijken mooi recht en scherp rijden. en heb je een foutje tijdens je oefening dat je gelijk als ruiter daar op inspringt en niet denkt, ach *** volgende oefening of week beter, en gelijk tijdens de fout het willen verbeteren.

Sommige mensen rijden hun proeven erg netjes maar ook in zo'n tempo dat je tussen de oefeningen door wel een kopje koffie kan halen met een stuk appelgebak en dan zijn 30 combinaties heeeel veel, hup rij je paard meer in een lekker tempo naar voren zorg dat alles vloeiend door loopt in 1 mooi tempo, tijdens een oefening maar ook de stukken daar tussen.

Dat oogt alweer héél anders, let daar maar eens op als je op wedstrijd bent, kijk ook naar andere proeven van andere mensen ga dan na wat voor punten hun hebben gekregen en wat je er bijv. zelf van vond. Of nog mooier probeer of je een keer kan schrijven bij zo'n jury en dan bekijk je het vanuit hun oogpunt.

jou uitleg geeft perfect weer vind ik wat er mee bedoelt wordt :P

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:54

Klopt!
Ik zie dat ook terug in mijn punten. Het geeft dan niks als je een keer een foutje maakt en er dus een 4 of een 5 tussen staat. Voor de andere onderdelen haal je dan met gemak een 7 of een 8, waardoor je nog op dikke winst uitkomt. Bij 'braaf' gereden proeven kom je dan een stuk lager uit..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:32

Ik heb deze reacties eens doorgelezen en ben het echt met heel veel eens. Probleem is alleen dat ik zelf te zenuwachtig ben en soms te perfectionistisch, waardoor ook ik te vaak te nette en brave proefjes rijd. Ik houd dit topic eens goed in de gaten en lees het heel vaak door, waardoor ik misschien wat meer lef ga krijgen!! Thuis is het probleem niet, maar zodra we de ring in komen met wedstrijd is het gebeurd!

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:03

Ik ben het er helemaal mee eens dat een gedurfde proef kan mislukken maar ook de extra puntjes kan opleveren. Het is waarschijnlijk niet alleen de ruiter die dicht slaat in de ring maar ook het paard. Je rijdt los en daarna ga je de ring in(nieuwe omgeving) en en gelijk moet het gebeuren. Dat is bij mij meestal het probleem. Hoe meer wedstrijden je rijdt, hoe meer ervaring en hoe beter het gaat.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:05

Ja idd DianPh,
Naath86, ik denk dat jouw probleem is dat je té weinig wedstrijden rijdt, je moet je resulaten kunnen relativeren en proberen te streven naar een gedurvde proef die het meeste en beste van je paard toont.
Als je een grote wedstrijd hebt snap ik dat je soms wat op safe wilt spelen, beter dan bv. dat je je paard niet meer kan houden in een vette middengalop.
Maar ik zou je aanraden om eens wat te starten op onderlinge kleine wedstrijdjes, waar de uitslag eigenlijk weinig tot geen rol speelt, meer de ervaring. Probeer daar je proef tot het uiterste te rijden en probeer dan dit niveau door te trekken naar je 'grotere' wedstrijden.
Succes ;)