niveaugericht jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

niveaugericht jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 21:43

Ik erger mij al geruime tijd aan bepaalde jury's die denken dat een paard in een basisproef moet lopen als een GP paard. Zij geven dan ook zo punten.
Onlangs is er een artikel verschenen in een Duits boekje, die hierover ging.
-Een progressieve overgang mag niet afgestraft worden in de lage proef
-Een correctie van de ruiter moet niet per se gestraft worden (vb. paard staat scheef, ruiter corrigeert)
-In de proef waar voor het eerst een eenvoudige galopwissel in voor komt, niet zwaar straffen als het paard een stapje draf doet.
-In de proef waar voor het eerst een vliegende galopwissel in voor komt, niet zwaar straffen als de wissel iets later maar wel zuiver gesprongen is.
-etc...

Ik ben daar mee eens. Persoonlijk vind ik dat er daar weinig naar gekeken wordt. Een jury zei ooit tijdens de prijsuitreiking van een A7- proef (vergelijkbaar met een L1) dat hij graag tegen de volgende keer meer oprichting wenst gezien geen enkel paard in de oprichting liep. Ik heb het nadien nog nagevraagd en hij bedoelde echt "zoals de paarden lopen in de GP".

Nog een voorbeeld : Ik rij een E7-proef (B-niveau) met een 4-jarig paard. Bij het afgroeten voel ik dat ze niet in evenwicht staat en laat ik haar voetje bij zetten. Punten : 3 Commentaar : halt in 2 tijden. Ik ben akkoord met de opmerking en met de punten als ik in een hogere reeks zou starten.

Wordt daar eigenlijk over vergaderd?
Wat vinden jullie hiervan?
Hebben jullie al zelf dergelijke ervaringen?

Fitzroy

Re: niveaugericht jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:17

Ik vind zelf dat als jij nog niet toe bent aan het niveau in de gevraagde proef je dan thuis moet blijven of nog in de oude klasse door moet rijden. Het zou toch van de zotte zijn als er met de ogen dicht gekeken moet worden naar foute eenvoudige danwel vliegende wissels. Dan werk je nagesprongen wissels in de hand.

Overigens heb ik het idee dat er in Belgie heel anders gejureerd wordt en op een veel lager niveau. Je hoeft daar toch ook geen opleiding te doen als jurylid, iedere willekeurige ruiter kan bij jullie toch jureren als ik het goed begrepen heb.

Hier worden progressieve overgangen in de lagere klasses juist gevraagd en dus ook niet afgestraft.

Ik heb heel erg het idee dat je vanuit de Belgische situatie dit bericht schrijft.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:20

Ik deel een beetje de mening van Fitzroy, want persoonlijk ben ik me van geen kwaad bewust :=

JokiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:25

misschien lees ik het verhaal anders (ben dan ook geen jury) maar zoals ik het lees bedoelt de TS dat een L1 proef niet bekeken moet worden aan de hand van de eisen van het Z1 of zelfs aan de eisen van het M1, maar gewoon aan de eisen die je van een L1 proef verwacht. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:27

Elk zichzelf respecterend jurylid beoordeeld het niveau dat men op dat moment beoordeeld....... je kunt geen appels met peren vergelijk :D

JokiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:30

Ik heb in de B toch echt een keer te horen gekregen dat mijn paard met meer verzameling moest lopen. Ik heb nog gevraagd verzameling, dit is toch B. Nee mijn paard moest echt meer verzamelen.

Ik snap best dat als je het anders uitlegt, meer bij elkaar of minder op de voorhand even als voorbeelden wel een beetje het idee kan geven. Maar verzameling in de B vind ik zelf toch wat anders dan er gevraagd wordt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:31

@Joki, volgens mij gebeurt dat in Nl. ook gewoon.
Je kunt van een B-paard geen oprichting verwachten zoals van een Z-paard.

Waar ik meer over viel was dat TS aangeeft dat ze vindt dat oefeningen die voor het eerst in een klasse gevraagd worden niet zwaar bestraft mogen worden als ze niet goed gaan. En dat vind ik echt onzin. Dat zijn vaak juist de oefeningen waardoor je een niveau hoger start, bv. SB in een M1 proef, keertwendingen in een M2-proef, eenvoudige wissel in het Z1 en een vliegende in het Z2.
Het zou toch belachelijk zijn dat je die niet mag bestraffen als ze niet goed uitgevoerd worden omdat ze voor het eerst in een proef voorkomen??
Dan ben je imo nog niet toe aan het gevraagde niveau en zit daar eerder het probleem dan in de jurering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:33

webster543 schreef:
-Een correctie van de ruiter moet niet per se gestraft worden (vb. paard staat scheef, ruiter corrigeert)
-In de proef waar voor het eerst een eenvoudige galopwissel in voor komt, niet zwaar straffen als het paard een stapje draf doet.
-In de proef waar voor het eerst een vliegende galopwissel in voor komt, niet zwaar straffen als de wissel iets later maar wel zuiver gesprongen is.

Ik ben het absoluut niet met je eens. Als je die oefeningen, die gewoon gevraagd worden in die klasse, niet beheerst, dan had je nog niet over moeten gaan naar die klasse, of zit je op je eindje qua niveau. Ik vind het volledig onterecht als een jury een verkeerde wissel niet mag 'bestraffen' omdat het "de eerste keer is dat het in de proef gevraagd wordt".
Trainen doe je thuis. Niet op wedstrijd en dan nog verwachten dat je punten krijgt ook.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:33

Joki schreef:
Ik heb in de B toch echt een keer te horen gekregen dat mijn paard met meer verzameling moest lopen. Ik heb nog gevraagd verzameling, dit is toch B. Nee mijn paard moest echt meer verzamelen.

Ik snap best dat als je het anders uitlegt, meer bij elkaar of minder op de voorhand even als voorbeelden wel een beetje het idee kan geven. Maar verzameling in de B vind ik zelf toch wat anders dan er gevraagd wordt

Volgende keer wijs je de jury op het feit dat verzameling nog niet gevraagd word in de klasse B :+
Eerlijk ik heb het nog nooit meegemaakt of zelf durven uitspreken :o

JokiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:38

Fitzroy ik ben het met je eens dat je de oefeningen gewoon moet kunnen en mislukken die dan mag dat gewoon afgestraft worden.

Miep1979 het is mij ook maar 1x gebeurd, maar ik nam het even als voorbeeld om aan te geven dat sommige juryleden (hopelijk alleen deze ene) niet op het niveau jureren dat ze op dat moment zouden moeten jureren

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:24

Ik rij met m'n pony in de B dressuur en ik word gewoon gepunt zoals het moet. Als m'n pony lekke rloopt heb ik 200 punten tepakken, maar als het minder gaat zijnd e punten ook minder. Als m'n pony echt zo had moeten lopen zoals de TS beschrijft, dan had ik nu echt nog geen winstpunten gehaald hoor :+
En natuurlijk maak ik wel eens fouten, en die worden afgestraft, maar dit vind ik niet meer dan correct. Hoe wil je anders verbeteren? je gaat toch op wedstrijden om te leren van je fouten en op die manier beter te worden? dat gaat naar mijn inziens niet als je een 6 krijgt voor bijv. een eenvoudige galopswissel waar een drafpas tussenzit.
Juist door goede en slechte cijfers te krijgen weet je wat je verbeterpunten zijn, en als ik kijk naar de wedstrijden waar ik tot nu toe ben geweest, vind ik dat er prima gejureerd word.
Als je vind dat er te hoge eisen worden gesteld in de B / L1 / L2 of wat dan ook, dan vind ik dat je duidelijk nog niet klaar bent voor het niveau. Je kan dan beter thuisblijven en dooroefenen, en later wél een correcte proef neer te zetten, waarbij je een winstpunt krijgt. Want zo hoog zijn de eisen in de proeven echtniet.

Sorry voor m'n lange verhaal :+

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:27

Hoe kan de jury weten dat jij voor het eerst dat niveau rijd? Als er op de X een vliegende of eenvoudige wissel gevraagd wordt, moet die daar ook gesprongen worden. Anders kan je net zo goed de proeven afschaffen en zeggen tussen B-X-E een wissel laten zien...

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:34

Er worden dingen in een proef gevraagd, en die dingen hoor je te beheersen, anders hoor je niet op dat niveau thuis.

Een eenvoudige wissel moet nou eenmaal met stap en niet met draf, kan je dat niet moet er gewoon een laag cijfer worden gegeven, en als je het wel correct toont een hoger cijfer.

Als je punten krijgt op B niveau terwijl je niet eens je paard lekker rond kan laten lopen hoe moet het dan op het L1 en verder? Zo kan iedereen wel GP worden.

Natuurlijk is het op wedstrijd anders dan thuis en gaat er dan wel eens wat mis, maar dat is niet erg want daar leer je ook alleen maar van.

Nee ik vind dat er goed niveaugericht word gejureerd :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:17

Joki schreef:
misschien lees ik het verhaal anders (ben dan ook geen jury) maar zoals ik het lees bedoelt de TS dat een L1 proef niet bekeken moet worden aan de hand van de eisen van het Z1 of zelfs aan de eisen van het M1, maar gewoon aan de eisen die je van een L1 proef verwacht. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen

Tsja, gevalletje open deur intrappen!
Wat denk je een jury doet? Beoordelen of het paard zijn oefeningen doet op het gevraagde nivo.
Daarbij komt dat het in Belgie toch echt even anders gaat in de dressuur.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 16:22

Blijkbaar zijn het bij jullie op een paar uitzonderingen na, top jury's. :D

Het voorbeeld met de wissel, springt het paard in de M (federatie) een correcte wissel maar iets na de letter, moet hij daarvoor geen 3 krijgen als de wissel mooi gesprongen is.

In de St george vragen ze een halve pirouette. Moeten ze dan iedereen slechte punten geven als hij met zijn achterhand verder dan een meter komt?

Ik heb het artikel er weer bij gehaald. Voor zij die Duits kunnen lezen : St georg van juni.

Er uit gepikt : contra-galop in de L-proeven (Midden in NL) waarbij de ruiter niet helemaal door de hoek rijdt, mag niet te zwaar bestraft worden. De verwachte balance is zeer hoog op zo'n moment. Kiest de ruiter om de hoek niet uit te rijden maar zijn paard wel vloeiend en zonder verzet door de hoek te krijgen. Mag hij daar niet te zwaar op gestraft worden.
Wissel in de M-proeven (Zwaar in NL) nog niet juist op de punt. Zolang de wissel 100% correct gesprongen is, dat is zoveel meer waard dan een wissel op de letter die getrokken of tegen de hand gesprongen is.

Het geval dat Joki hier geeft, is ook zoiets.

Dat wil daarom niet zeggen dat je je proef niet tot bijna in de perfectie moet kunnen rijden. Maar dan ligt het bij de jury om eens een 9 te durven geven op een zeer goed uitgevoerde oefening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:27

OK nu snap ik 'm. Je wilt dus eigenlijk een gradatie in punten tussen fout en héél erg fout uitgevoerde oefeningen, om het maar even zo duidelijk mogelijk aan te geven.

Dus als voorbeeld een grote volte in contragalop:
5 = voldoende
4 = als je 'm niet helemaal rond rijdt
3 = als het paard ook compleet met contrastelling loopt
2 = als de ruiter 'm echt met hangen en wurgen rondschopt
en 1 = als 'ie uberhaupt niet meer galoppeert.

Zoiets?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 16:44

Ik heb ooit geleerd zo te jureren :

Begin bij een 6 als het paard de oefening uitvoerd, dat je zelfs zegt, mja dat is een volte.
7 als je een correcte voorberijding ziet,
8 als het paard "de trap op loopt" tot uit zijn volte
9 als hij super mooi gaat zitten, dat je zelf denkt (zoals in de boekjes)
10 nog beter dan in de boekjes.

Gaat hij iets voorbij de middenlijn, maar wel mooi bergopwaarts, gedragen, etc.. zou ik een 7 durven geven.
Vb met een wissel :

6 mja, het is een wissel op de letter
springt het paard een prachtige wissel, maar een galopsprong na de letter (in de M-proeven) zou ik toch een 6 of zelfs een 7 geven.
Was die op de letter, een 8 of een 9

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:48

Maar wat als je bijv. wel een mooi zittend paard ziet maar geen correcte voorbereiding (die hoor je toch eigenlijk ook niet te zien? :+ )?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:03

Webster543 ik ken het Belgische systeem niet, maar hier in Nederland is 5 voldoende. Dat vergeten de meeste mensen omdat ze een levenslang trauma mbt schoolrapportjes hebben :D waarin het VANAF 6 pas goed was. Maar in de basisdressuur is 5 voldoende.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:01

Sonja schreef:
Webster543 ik ken het Belgische systeem niet, maar hier in Nederland is 5 voldoende. Dat vergeten de meeste mensen omdat ze een levenslang trauma mbt schoolrapportjes hebben :D waarin het VANAF 6 pas goed was. Maar in de basisdressuur is 5 voldoende.

Dat klinkt wel gek: als je alle onderdelen 'voldoende' rijdt (dus een 5) heb je bij lange na geen wp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:31

Dat klopt dus WEL ;) want éigenlijk zegt een jury als 'ie jou een winstpunt geeft dat je de hele proef GOED hebt gereden ipv voldoende, en dat als je dat een aantal keren presteert, je het een klasse hoger mag proberen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:40

Als je allemaal 5-en hebt, heb je 150 punten. Dan ben je niet blij als je dat terug krijgt :=

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:11

Precies; snap dat ook niet helemaal, waarom een 5 voldoende genoemd wordt.
Want een 5 houdt in dat er toch duidelijke zwakheden in het 'scala van de africhting' of dat er duidelijke fouten zijn. Dat zou ik niet voldoende willen noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:18

Ik snap niet wat er niet aan te snappen valt :D
Je kunt ook afspreken dat geel onvoldoende is, oranje matig, rood voldoende, blauw goed en paars uitmuntend.
Dus waarom niet dat 5 voldoende is?
Het is letterlijk voldoende voor het proefje wat je laat zien, maar niet goed genoeg om evt. al aan moeilijkere oefeningen in de ring toe te zijn, en dus geen winstpunt.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:47

Ik vond het ook onzin dat een 5 als voldoende gezien wordt door sommigen.
Het is idd waar dat als je overal een 5 voor hebt, je 150 punten hebt. Dit betekent dus 1 punt verwijderd van een verliespunt. Nou sorry hoor, maar als ik dan met allemaal van dat soort 'voldoendes' naar huis ga, weet ik toch zeker dat ik de komende tijd niet meer zou starten en een ontzettend k*tgevoel overhoudt aan de betreffende wedstrijd.
Dus nee, een 5 geeft mij geen tevreden gevoel, ook al staat er in de boeken dat het een voldoende is.