inspriratie voor lessen L niveau

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

inspriratie voor lessen L niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 00:04

Ik weet dat hier misschien wel een soort gelijk topic over loopt, in ieder geval voor kinderen, en heb het wel eens vaker gevraagd.

Maar ik heb op het moment even geen inspiratie voor de wat gevorderde ruiter, leuke interessante oefeningen, sb zijn we al mee bezig, zig zag wijken, veel figuren etc. leuke dingen in de galop.
Wie weet nog meer nuttige oefeningen, ik heb veel variatie nodig, en ook iets waar je veel van leert. L1/L2 niveau, en sommige richting de M.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 00:09

Pas de deux rijden/viertal rijden.... (en dan wel streng zijn he :Y) )
Krijgen ze nog meer controle over paard/pony door zich aan elkaar op te trekken.
De oefeningen kun je daar ook moeilijk in maken (wijken naar elkaar toe, voltes in galop, etc.)
Echt een hele effectieve en uitdagende manier.

onley

Re: inspriratie voor lessen L niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 00:15

schouderbinnewaarts schijnovergangen
contrastelling
contragalop
voor je eigen houding
in de galop in de verlichte zit
of 1 pas lichtrijden
2 passen staan
1 pas lichtrijden
2 passen staan

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 00:21

dit zijn voor een deel al dingen die we hebben gedaan. maar ik zoek ook echt iets, waar ze van leren (uiteindelijk leer je van alles wat) maar waar een flink stuk diepgang in zit en het hoe en waarom, en dan echt met oefeningen van een proef zeg maar... aangezien ik vaak de jongens niet enthousiast krijg voor een pas de deux :(

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 04:05

Het gaat toch niet om leuke dingen als je les geeft? Het gaat erom dat je de combinatie kunt verbeteren.
En dan moet je gewoon kijken naar hun zwakke punten en daarop inspelen.
Ik zou het dus niet in de oefeningen zelf gaan zoeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:02

Oefeningen moet je inderdaad inzetten om de combinatie te verbeteren dus dat is erg combinatiebepaald. Uiteindelijk is een correcte manier van rijden nog steeds het moeilijkste, als die basis in orde is rij je de oefeningen er zo uit. Alles is steeds terug te voeren op de basis.

Je zou kunnen denken aan oefeningen als vierkantjes/ruitjes rijden op de buitenteugel, om de ruitertjes af te leren teveel op de binnenhand te rijden.
Tempocontrole krijgen door slangenvoltes met veel bogen (afhankelijk van grootte rijbaan en vaardigheid ruitertjes) door op vastgestelde punten moeten halthouden.
De galop rechter krijgen en meer verzameld door schoudervoor en schouderbinnen inzetten, op de rechte lijn en de volte.
Achterwaarts meer controleren door het aantal passen vast te stellen, na het achterwaarts actief terug wegdraven of juist halthouden en dit afwisselend om de controle zelf te houden.

Persoonlijk vind ik het al een hele uitdaging met mijn paarden om een hele ronde op MIJN tempo de baan rond te gaan en diep de hoeken in te rijden. Dus zet eens kegels uit en laat je ruitertjes eens echt heel exact rijden, waarbij het voortdurend op hun tempo gaat en de aanleuning correct blijft. Lukt de hoefslag goed, dan is de volgende uitdaging een correcte grote volte, zet zelf duidelijk een lijn in het zand en laat ze er maar eens over rijden. Valt nog niet mee!

Ook een leuke: slalommen door kegels puur op zit, waarbij de ruiter voor het oog niet veel mag bewegen, dus puur een seintje met het bekken maar wel recht blijven zitten. Geen been of teugelhulp inzetten!

Alles is zo simpel of moeilijk afhankelijk van waar je je eisen legt ;) Als de ruitertjes zich snel vervelen lijkt het me dat ze voor zichzelf de lat te laag leggen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 11:34

ik vind het gewoon lastig als je soms 6 combinaties om je heen hebt huppelen om ze allemaal specifiek aan het werk te zetten... en als ze dan ook nog eigenwijs zijn, dat je iets vertelt en vervolgens ziet dat ze er vrij weinig mee doen... het zijn trouwens "volwassenen" (leeftijd 16+)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:25

Dan moeten ze toch ook wel voor zichzelf kunnen rijden, zodat jij alleen maar aanwijzingen hoeft te geven om ze te verbeteren.
Ik zie zelf weinig heil in groepscommando's zoals.
Ga maar allemaal afwenden en wijken.
Ga maar allemaal galopperen.

Zeker als ze al op L niveau rijden mag je verwachten dat ze al een beetje de basis als losrijden kennen. Zodat jij alleen maar tips hoeft te geven. Of met eentje specifiek wat meer aan de slag kunt. Terwijl de rest gewoon lekker zelf oefent.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:29

heb al gauw, dat ik met 1 bezig ben en de ander rijd dan maar wat rond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:12

In dat geval denk ik dat je wat meer theorie in je lessen zou kunnen verwerken. Ruiters die al met dergelijke oefeningen bezig zijn, zouden imo ondertussen ook moeten weten hoe een training opgebouwd wordt en waar ze aan kunnen werken als jij individueel met een ander bezig bent.

Ruiters die de door jou genoemde oefeningen inmiddels goed beheersen zijn niet meer op zoek naar "bezigheidstherapie" (zoals ik het bezighouden met oefeningetjes altijd noem), maar die willen verbeteringen aan leren brengen bij het paard dat ze berijden en groeien als combinatie. Dat red je niet meer met groepsopdrachtjes.

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:28

Ik ik geef ze altijd een doel per pony/paard. Wat ze kunnen te proberen te bereiken in de les. Ik laat ze dan wel de zelfde oefeningen doen omdat ze het soms nog lastig vinden om voor een hun zelf te rijden. Maar omdat de pony's/paarden verschillend zijn moeten ze het allemaal net weer iets anders uitvoeren.

Elke week zitten ze dan op een andere. Je krijgt dan een beetje dat ze het 'beter' (wel met mate het moet wel gezellig blijven) willen doen als de gene die er vorige x op zat. Zo hou ik ze enthousiast.

Bijvoorbeeld bij het wijken. De maakt een x een overgang naar stap de ander gaat vanuit middendraf wijken. Dat soort dingetjes

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:46

Je kunt ze na het warmrijden per 2 ca. 10 minuten bij je op de volte nemen, en werken aan bijv. stap-galop overgang, achterhand naar buiten zetten op de volte, pasje travers, volte openen in contra-stelling. Je kiest elke week wat anders. Afwisselen met wat groepsoefeningen. Zo kun je vrij intensief individueel aandacht geven. Ondertussen kunnen de anderen voor zichzelf rijden.
Wat ook leuk is voor de afwisseling zijn oefeningen met balkjes: bijv. springbalkjes in een L of U en daar doorheen stappen, of eventueel achterwaarts (hilariteit verzekerd!). Zijwaarts langs een balkje, waarbij de voorbenen langs de balk moeten blijven. Ook een leuke uitdaging: een exact aantal galopsprongen op de lange zijden (groter/kleiner galopperen). Galopcavelleti's, leren ze ook goed van sturen. Cavelleti's op een gebogen lijn, bijv een volte, enz enz.
Tip: sta je in de hoek of het midden? Als je in het midden staat ga je gauw meedraaien met 1 combinatie. Als je in de hoek staat kun je gemakkelijker je aandacht verdelen over de groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:07

jannie86 schreef:
heb al gauw, dat ik met 1 bezig ben en de ander rijd dan maar wat rond...

Je zegt dat allemaal volwassenen zijn die min L-niveau rijden, lijkt mij dat ze dan voldoende ervaring hebben om zichzelf bezig te houden. Doelloos rondjes rijden lijkt me in een groep als deze een beetje raar, je zou verwachten dat ze wel motivatie hebben om vooruit te gaan.
Ook lijkt het me dat ze lessen om vooruit te gaan, iedere ruiter en combinatie is anders en heeft dus andere verbeterpunten, speel daar op in.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 23:36

mja, de ervaring is er wel, maar moe ze toch gauw erop wijzen dat ze niet gewoon wat rondjes moeten rijden... en dat blijf ik niet zeggen, als ze dat wel doen steeds, ga ik er niet steeds achter aan lopen hoor. tenslotte rij je voor jezelf.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:56

in het boek 101 dressuuroefeningen staan ook veel leuke en nuttige oefeningen, die kunnen soms ook met meer

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:07

kun je die vinden op bol.com?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:10

bij mediaboek.nl kun je dat boek zowiesoo vinden

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:44

Als ik het zo lees heb je geen gebrek aan oefeningen maar meer een soort gezags- en motivatieprobleem. Wat iemand zei, neem er een paar op de volte is misschien wel een goed idee; je kunt dan van tevoren een opdrachtgeven, bv nette overgangen rijden op je zit. Duidelijk het doel uitleggen van de oefening, waarom je het wilt doen. Dan zeg je dat je ze per 2 op de volte neemt en dat de rest voor zichzelf moet oefenen en dat ze dan om en om bij jou komen om te laten zien hoe het gaat etc. Dan ga je met die 2 aan de gang maar je houdt 1 oog op de rest. En dan roep je af en toe: "Jan, niet van houding veranderen tijdens je overgang, niet je benen afsteken maar gewoon laten hangen en dan met je zit iets meer druk geven en met zachte hand opvangen"... zoiets. Zodat de hele groep weet: ok ze staat daar maar ze kijkt naar iedereen. En als ze echt hun best niet willen doen moet je er een gewoon eens op de man af vragen: wil je eigenlijk wel iets leren of wil je gewoon in de rondte rijden? Want dan laat ik jou met rust en concentreer ik me op de mensen die wel iets willen leren. En ook veel zelf laten voelen. Vraag bv aan het begin aan elke ruiter om op te letten of zijn paard links of rechts gebogen is. En wat voel je waarom denk je dat. Dan uitleggen wat het is, waarom je een paard rechter wilt maken, en vervolgens gerichte oefeningen aanbieden om er aan te gaan werken. En als er echt een weigert om iets uit te voeren: stuur hem de les maar uit. Graag of niet. Of meedoen en anders ga je maar een ander zijn tijd verdoen ergens anders.