Wedstrijden en beoordeling AB-pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Wedstrijden en beoordeling AB-pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:36

De laatste weken heb ik een paar keer AB-pony's in de ring gehad en ik vind dat altijd maar lastig om te beoordelen.
Het merendeel is nog helemaal niet nageeflijk en met dressuurrijden heeft het maar weinig te maken.
Afgelopen zaterdag had ik nog een ukkie in de ring in het L1 die niet nageeflijk was en die bij mij dus ook geen winstpunt reed. Bij de andere jury reed ze wel winst en dat was winstpunt nummer 10. Ik las later hier op Bokt dat ze de volgende dag overging naar het L2. Ik begreep al niet dat ze L1 reed, laat staan dat ze nu L2 is gaan starten... :?
Van mij mogen ze de AB-tjes schrappen en daar een soort Bixieproeven voor maken en ze ook anders laten beoordelen, ook meer op de Bixiemanier.
Vaak scoren ze nu bij sommige jury's opmdat het er wel lief en schattig uitziet, maar dat lijkt me toch niet de bedoeling.

Ik ben benieuwd hoe de andere juryleden hier daar tegenaan kijken.

Marije_jiplover

Re: Wedstrijden en beoordeling AB-pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:08

Ab-pony's zijn inderdaad heel lastig te jureren.

Ik vrees dat het kind dat jij hier noemt, het heel zwaar gaat krijgen, als ze over stapt naar grotere pony's (met name vanaf de categorie D-E), want het valt mij op dat kinders op een C-pony vaak ook nog niet echt heel reëel beoordeeld worden.
Als je dat als jury wel doet, ben je te streng, volgens ongeveer alle aanhangers van de betreffende combinatie. Is mij ook al eens overkomen, zulke opmerkingen.

Op zich kan ik het wel met je eens zijn, schrap die klassen, maar ik ken ook combinaties (meestal weliswaar met een grote B pony) die wel echt netjes nageeflijk rijden en waar het er dus wel 'echt' als dressuur uitziet.
Ik zie zo gauw geen echte oplossing, behalve dat er wellicht in de jury-opleiding en op bijscholingen ook eens aandacht uitgaat naar deze combinaties.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:36

Bij de A pony's kijk ik gewoon of het kind er enigszinds netjes op zit, de pony een beetje voorwaarts loopt en de figuren redelijk op de bordjes zijn. Nageeflijk kijk ik dus echt niet naar.

De B pony's is al een ander verhaal. Het niveau van de B pony's is hier eigenlijk best goed. Ze lopen allemaal nageeflijk en er zijn er verschillende bij die het tussen de grote paarden ook nog eens goed zouden doen.
Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat de C-pony's vaak een slechte klasse is, maar goed, dat was je vraag niet.

Er zijn veel juryleden die A en B pony's maar gewoon allemaal een winstpunt geven omdat het nog maar kleintjes zijn. Maar naar mijn mening leert een kleintje daar niet zoveel van.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:53

Ik heb overigens een keer een mannetje in de ring gehad, die een proef neerzette die nergens naar leek.
Zat echt met veel moeite overal zo positief mogelijk commentaar neer te zetten, maar kwam toch op 165 punten uit.
Tweede proef leek wel een metamorfose. Proefje was keurig, pony was weer bij de les (mannetje zelf ook ;) ) en hij reed volgens mij toen 181 punten ofzo, in elk geval net een winstpunt.
Kwam die moeder na afloop van de prijsuitreiking naar me toe dat ze zo geweldig blij was met de punten van zijn eerste proef. Zij had al tegen haar zoontje gezegd dat hij had zitten slapen en de proef nergens op leek, dat hij absoluut zijn pony de schuld niet mocht geven, omdatie zelf niet op had zitten letten.
En dat het dus de tweede proef veel beter was gegaan.
Ze was blij dat dit overeenstemde met de punten. Hierdoor was haar 'opvoeding' bevestigd. Ze had namelijk ook wel eens meegemaakt, dat hij dan voor de eerste proef net winst had gekregen en dan voor die tweede ruim winst. En dan zei hij, het viel wel mee hoor, mam, want ik had toch winst?
En nu was hij dus met de neus op de feiten gedrukt.
Vond ik een heel erg leuke reactie van die moeder, want die eerste proef wist ik echt niet goed wat ik met de combinatie aanmoest, het leek gewoon echt nergens naar, maar zie dat dan toch maar een beetje vriendelijk te verpakken voor een kereltje van 9!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:33

Ik vind het ook lastig en dat zit hem idd met name in de verschillen tussen juryleden onderling.

Zo heb ik eens op een kampioenschap A/B pony's L2 moeten jureren. A-pony die niet nageeflijk liep in het L2, dus tja, die kreeg bij mij achter in de 160 en terecht imo.
Collega jurylid echter zat 30 punten hoger voor dezelfde proef! Heel fijn ... Heb het later nog besproken maar die vond dat een Shet niet nageeflijk kon lopen :? en dat je dat dus ook niet mocht aanrekenen.
Wat moet je daar dan weer mee?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:03

Fitzroy schreef:
Ik vind het ook lastig en dat zit hem idd met name in de verschillen tussen juryleden onderling.

Zo heb ik eens op een kampioenschap A/B pony's L2 moeten jureren. A-pony die niet nageeflijk liep in het L2, dus tja, die kreeg bij mij achter in de 160 en terecht imo.
Collega jurylid echter zat 30 punten hoger voor dezelfde proef! Heel fijn ... Heb het later nog besproken maar die vond dat een Shet niet nageeflijk kon lopen :? en dat je dat dus ook niet mocht aanrekenen.
Wat moet je daar dan weer mee?

Ja moeilijk is dat he? Aan de ene kant moet je wel rekening houden met het feit dat het jonge kindjes zijn maar aan de andere kant is het wel gewoon wedstrijdsport met regels en voorschriften.
In de B-AB knijp ik wel een oogje dicht hoor maar L2 niet meer. Daar ga ik niet met punten strooien omdat de shet zo'n lief koppie heeft. Als je er daar niet iets aan doet lopen ze op een gegeven moment toch heel hard tegen de lamp.
Ik moest laatst M1 pony's doen en dat waren nog C en D pony's.... nou een regelrechte ramp!! Hoe die ooit de L uit zijn gekomen was mij een raadsel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:07

Ik ben gewoon consequent met jureren. Nagevelijk moet er zijn, anders moet je thuis blijven. Ik verwacht echt geen pony die een hele proef al mooi bij elkaar gereden wordt, maar een contstant beeld, een nette uitvoering is echt wel het minste.
Tuurlijk zijn het kinderen, maar wedstrijd is wedstrijd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:13

Het blijft idd moeilijk.
Ik vind het ook geen goede start voor die kinderen, omdat ze zichzelf zo ontzettend tegenkomen als ze een C of D pony kopen.

Feit is dat het niveau gewoon lager is dan bij de grotere pony's.
Een L1 proef is gewoon een B proef en een L2 is een L1 proef, feitelijk worden de kinderen een beetje voor de gek gehouden, want de proeven worden ook lager gejureerd.

Misschien eens een petitie maken, met de vraag of ze voor de AB categorie gewoon een hele andere klasses maken, A1 tm A3 ofzo.
Zodat de kids leren dat het niet te vergelijken is met het niveau van de CB of DB .
Maar dat het wel een laagdrempelige start word voor de wedstrijden.
Maar dat er wel duidelijk bij vermeld word dat nageeflijkheid vanaf de B gewenst is.

Ik vind namelijk wel dat de sport laagdrempelig moet blijven, veel jonge kids raken hun fanatisme kwijt omdat ze slecht scoren tussen de AB'tjes als ze een pony hebben die niet zo denderend loopt, en moeilijk nageeflijk te rijden is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:17

Klopt, ik denk ook dat er eens naar gekeken moet worden. Misschien idd een A klasse maken.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:18

Voor mij is het constante beeld erg belangrijk. Dat ze nog niet helemaal nagevelijk zijn vind ik dan nog niet zo erg. Maar een stil hoofdje met een goede verbinding naar de hand, nette afwerking en de omgang met de pony zijn voor mij belangrijke punten.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:23

Ik vind het ook lastig hoor. Zo zat ik eens op een maisveld een AB ring te jureren. Pony's de Atjes hadden duidelijk moeite met de bodem, bij de grotere pony's zag je dat eigelijk niet terug.
Dan ben ik ook altijd erg benieuwd hoe de jury naast mij het ziet. Gelukkig heb ik bij de AB's nooit echt afwijkende dingen gehad tov de andere jury.

Ik vind wel dat punten te makkelijk worden weggegeven. Het valt dan vaak ook ontzettend tegen als ze met een griotere pony gaan rijden. Dan ben je als jury ook niet eerlijk geweest als je vanwege AB winst gaat zitten geven.
Ik probeer altijd extra veel commmentaar te geven waar ze iets mee kunnen en als de proef echt slecht ging dan laat ik ze bij de auto komen.
(pony uit de ring geweest, steeds in stap vallen, fout rijden). En dan zeg ik dat het deze keer nog niet goed ging, maar dat er al wel te zien was dat het heel netjes zou kunnen gaan als ze........
En dan hoop ik dat ze toch met een goed gevoel weg gaan. Ik geef dan wel ook echt lage punten, want als ze de keer er na 10x beter rijden moet dat wel in de punten terug komen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:35

ik vind in de B het belangrijker dat een kind de proef netjes rijdt en er netjes op zit. Dus oa ronde voltes, rechte lijnen, goede galop enz
De proefjes zijn voor die kinderen al moeilijk genoeg. Ik kijk dan minder naar het nagevelijke. ik zet het meestal wel op de coupon dat daar wel aan gewerkt moet worden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:13

Ben het met je eens Caroline, maar de overstap naar een gewone pony is gewoon te groot.

Ik heb veel klantjes met A'tjes en B'tjes begeleid, en ik bleef er in de les op hameren dat ze echt aan de nageeflijkheid moesten werken omdat daar nu nog niet zo streng naar gekeken werd,maar bij een grotere pony wel.
Feit blijft dat de meeste van die kinderen zichzelf zo enorm tegenkomen.

Vooral omdat ze met een pony die al wat gelopen heeft, vaak in het L1 of L2 moeten beginnen, en dan valt het helemaal tegen.

Ik zou het een goed idee vinden asl ze de ABtjes een geheel eigen klasse geven, met in de hoogste klasse de laatste voorbereidingen tot de normale ponyklasses, dus de nageeflijkheid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:19

Ik denk dat het goed zou zijn, wanneer kinderen die met A-B pony's gestart hebben, bij de overstap naar een C of D pony opnieuw in de B zouden mogen beginnen.
Het is toch gewoon een heel andere klasse, die A-B categorie.

We zien hier nu ook al verschillende meningen, het ene jurylid wil echt nageeflijkheid zien, het andere jurylid is tevreden met een netjes rondgestuurde pony, die niet nageeflijk hoeft te zijn.

In de opleiding voor juryleden wordt er aan de ponysport nauwelijks tot geen aandacht besteed, laat staan aan dit 'ondergeschoven' kindje, de AB-categorie.
En daardoor heb je dus verdeeldheid in het jurycorps en dus is het voor de kinderen niet te voorspellen wat voor punten ze zullen scoren en is het voor een jury ook zo ontzettend moeilijk om die groep te beoordelen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:22

In de opleiding werd inderdaad geen aandacht besteed aan pony's en niet eens aan B proeven. Ik heb echt alleen maar proef 12 gezien tijdens de cursus.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:24

Zoiets heb ik ook ooit meegemaakt. Op de kampioenschappen. Jurylid naast mij had als laagste 195 punten gegeven!
Ik had 'normaal' gepunt en mijn laagste zat zo'n 30 punten lager.
Mijn punten vielen daardoor in het niet en zijn lijst bepaalde alleen wie er kampioen werd.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:32

Ik ben geen jury, maar wel moeder van een meisje dat tot een half jaar geleden met een A-pony heeft gereden. En ik vond het ook niet altijd fijn als ze punten kreeg voor een proef die een beetje hmmmmm was, jullie begrijpen wel wat ik bedoel. Er zit namelijk een bijkomend probleempje bij de punten kado doen om het zo te zeggen. Als ze naar een groter pony gaan en je dus vaak ook nog een ervaren pony koopt omdat de kinderen nog klein zijn krijg je wel het probleem dat ze vaak al in het L1 moeten starten, omdat ze met hun a-pony L2 waren. Dit terwijl ze met de c-d of e pony nog helemaal niet uit de voeten kunnen.

Ze leren op die grotere pony pas echt rijden en dan moeten ze al de L2 proef van de kleine pony's rijden. Erg frustrerend voor veel kinderen en ouders. Dus ik zie liever dat ze niet punten kado krijgen, maar er ook voor moeten hebben gereden.

Afgelopen weekend moest mijn dochter met haar c-pony (L1) tegen een shet (A-L1) rijden. Eerlijk gezegd reed mijn dochter een hele nette proef, pony liep netjes nageeflijk, wijken ging niet super, maar je zag dat ze corrigeerde en in middendraf maakte ze een fout, waardoor hij in galop sprong. Dit waren de grote fouten, maar verder mooie proef om te zien. Komt die schattige shet die ja zijn rondje deed zonder stelling of wat dan ook. Zitten we op de uitslag te wachten blijkt die shet gewonnen te hebben, maak dat dan maar eens aan je dochter duidelijk die echt een mooie proef neer had gezet. Hoe verklaren jullie zoiets dan? Heeft dan gewoon het schattige effect een rol gespeeld? Ik vind het ook lief om te zien hoor, maar dit was echt appels met peren vergelijken.

Verder vind ik het wel goed dat jullie de kinderen met de kleine pony's beoordelen, want die doen vaak ook hun best. Aparte proeven en rubrieken zouden misschien wel het beste zijn. Deze moeten ze dan ook niet laten meetellen bij overgang naar grotere pony.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:34

Ze hadden toch eerst ook aparte proeven? Maar nu lijken de B proeven voor de kleintjes wel heel veel op de B proeven voor volwassenen, met die galop erbij.

Er is toch eigenlijk al een aparte klasse, nl. de caprilli proeven. Die vind ik wel super van opzet. Ze worden bij ons in de regio wel op elke wedstrijd voor pony's georganiseerd.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:47

Vroeger waren de ringen voor de ab's kliner inderdaad, 15 x 30 als ik het goed heb en het waren ook compleet andere proeven.
Van mij mag inderdaad die regeling van L2 met een Ab dan starten in de hoogste gezamelijke klasse er wel af.
Voor de rest heb je natuurlijk Bixie. Misschien moeten de juryleden strenger worden richting AB-pony's, of anders toch het idee van A- proeven. Het moet wel leuk voor de kinderen blijven natuurlijk, dus strenger jureren zie ik niet als optie.
Er ligt ook een taak hier voor de ouders die hub koters te vroeg op wedstrijd laten gaan.

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:47

Ik moet zeggen dat ik het op zich best met jullie eens ben. Mijn zusje rijdt ook met een B pony, ze rijdt hem met een zeer zachte hand nagefelijk rijdt netjes der proefjes uit. We waren van de week ergens en daar liep die echt ontzettend goed maar we moesten op een modder weiland waardoor ze ontzettend diep inzakte en de galop gewoon ontzettend zwaar was. De grote paarden die na ons moesten hadden er ook ontzettend veel last van. kregen de coupon terug 161 punten. Het enigste wat erop stond was Meer impuls. Snapte we natuurlijk wel. Komt de jury na de prijsuitrijking na ons toe, Wat hebben jullie een ontzettend mooie pony zeg, loopt netjes nagevelijk is een voorbeeld voor veel pony's hier alleen de bodem is ontzettend slecht. de volgende keer moet die zijn benen optillen dan kun je hem zo in dikke winst rijden. Op die wedstrijd zijn van de 11 combinaties 8 met een minpunt naar huis gegaan... en nummer 1 had 175 en daar stond ook alleen maar bij meer impuls. maar wat hier gezegt word van de overstap ligt echt per kind. maar kinderen moeten wel leren dat ze een pony nagevelijk kunnen rijden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:49

Ja oke, maar hele jonge kinderen kunnen dat nog niet. Maar daar zijn de bixies voor toch?
Maar misschien het wel handig om nog een tussenstap te doen tussen Bixie en gewoon B.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:50

Ik ben wel voorstander voor aparte klasse met A/B pony's. Daarnaast is het niet verkeerd dat kinderen die van een A/B pony komen en een ervaren pony kopen gewoon in de B mogen starten.
A/B pony's alleen bij Bixie laten starten vind ik geen optie. wel als aparte rubriek er achteraan. Bij het springen zie namelijk geen verschillen. Beoordeling is alleen het probleem met de dressuur.
A/B pony's hebben wel aparte proeven.

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:51

Maar de proeven van een A/B pony zitten vaak onlogiser in elkaar dan een B van de paarden

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:53

Ik vind heel dit proevenboekje onlogisch :')

Ik vond pas een heel oud boekje, toen waren de proeven een stuk logischer :D

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:57

Suzanne F. schreef:
Ja oke, maar hele jonge kinderen kunnen dat nog niet. Maar daar zijn de bixies voor toch?
Maar misschien het wel handig om nog een tussenstap te doen tussen Bixie en gewoon B.

Goed plan, maar als ik naar mijn regio kijk (utrecht) dan worden er te weinig bixie rubrieken uitgeschreven.
TIjdens de bixie opleidingsdag hoorde ik dat ze bijvoorbeeld in het noorden van het land, elke maand 1 weekend vol zitten met alleen maar bixie, in deze regio is het een ondergeschoven kindje geworden.