Lesgeven aan iemand die bitloos rijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mizoan

Lesgeven aan iemand die bitloos rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 09:54

Vanmorgen had ik een email van iemand die een afspraak zou willen maken voor een proefles.
Deze ruiter gaf duidelijk aan vast te lopen bij huidige instructie, maar ook dat zij bitloos rijd.

Voor ik ga reageren zou ik willen weten of het als instructeur mogelijk is om les te geven aan een bitloze combinatie zonder dat je er zelf mee bekend bent, het lijkt mij van niet, maar graag reactie's van mensen die mogelijk les geven aan bitloze ruiters en ook graag van bitloze ruiters.

Dank je wel :D

bulck

Re: Lesgeven aan iemand die bitloos rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:02

Mij lijkt dit geen probleem..

Ik geef zelf les (dressuur) aan een springamazone die op Hackmore rijdt.
Gezien ik zelf redelijk klassiek ben zijn teugels bij mij bijzaak op been- en zithup.
Wel kom je sneller problemen tegen. Vb valse buigingen, scheefheid etc die anders nog wel een beetje gecamoufleerd geraken met een bit.

Dus ik heb geen problemen, basis blijft overal hetzelfde. Motor achterin activeren, schakelen waardoor ze rug gaan gebruiken en dan komt de voorkant, zij het met bit of zonder vanzelf voor elkaar.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:05

Ik rij zelf bitloos op een dr.Cook hoofdstel of mijn eigen gemodificeerde hoofdstel wat eigenlijk gewoon werkt op de neusriem. Ik heb nooit klachten gehad van instructeurs dat het moeilijk was mij les te geven (dressuur&springen), het verschil valt niet op. Het doel blijft hetzelfde, de hulpen blijven m.i ook hetzelfde. Nageeflijk, op licht contact op de buitenteugel, stelling vragen om het binnenbeen, etc.... daar zou niets aan moeten veranderen.
Probeer het eens, je merkt het snel genoeg. :)
Laatst bijgewerkt door Rochiril op 10-07-09 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:06

Dank jullie voor de snelle reactie's :P

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:05

ik heb ook een tijd les gegeven aan iemand die bitloos reed. kon verder prima, je geeft extra aandacht aan gewichtshulpen en beenhulpen.
rest is redelijk hetzelfde als gewoon rijden, peerd liep wel laag als ze eenmaal ontspannen was, en dat resultaat bereik je op precies dezelfde manier als regulier rijden :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:09

Ligt heel erg aan de lesgever, denk ik. Geef je les op zit of niet? Ikzelf zoek altijd bewust iemand die bitloos ervaring heeft. :j

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:12

Ik geef les in alle soorten optomingen, zelfs met halsring :)
Ik focus me toch voornamelijk op de achterkant van t paard en been- en zithulpen van de ruiter. Dit moet geen problemen opleveren. Als er goed dressuurmatig wordt gereden, met nadruk op ontspanning, dan komt die nageeflijkheid er echt wel, ook bitloos.
Probeer het eens :D

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 13:21

Puchje schreef:
Ik focus me toch voornamelijk op de achterkant van t paard en been- en zithulpen van de ruiter. Dit moet geen problemen opleveren. Als er goed dressuurmatig wordt gereden, met nadruk op ontspanning, dan komt die nageeflijkheid er echt wel, ook bitloos.
Probeer het eens :D

Dit is een beetje hoe ik les geef met bit :=
Dus ik ga de gok gewoon wagen en sta er wel zeker voor open.
Mijn eigen idee was, nou dat kan ik niet ik mis daarvoor ervaring, vandaar dit topic.
Ik ga deze ruiter even mailen en het e.e.a. doorspreken :P

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:25

Nou, dan lijkt mij er helemaal geen wolkje aan de lucht!
Ervoor gaan! :D
Misschien kan die ruiter jou ook wel helpen :) Hoeft niet gelijk een zwaktebod te zijn :)

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:51

Miep met jouw manier van lesgeven, jouw ervaring en jouw waanzinnige motivatie weet ik zeker dat jij dat kan !
Het is jouw zelfs gelukt om mij een beetje fatsoenlijk aan het rijden te krijgen :D
Dit moet je zeker proberen !!!

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:57

ik geef zelf ook les ,dressuur, rijdt zelf ook bitloos maar ook met botoptoming, wat je wel heel snel door hebt dat als je toch iets met teveel druk rijdt op je handen, [bitloos] dat je dan met deze optoming flink door de mand valt altijd wel goed voor je ontwikkeling vindt ik dan mijn paard loopt er best op aleen ik merkte wel dat ik met halthouden teveel druk hield op de teugels wel aangevuld met been maar toch hij kwam gelijk met zijn hoofd omhoog, dus dat is een tip met lesgeven je ziet snel genoeg of mensen teveel rijden op de druk van de handen. voor de rest inderdaad rijden met zit en been en veel op de achterhand rijden succes verder.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 07:44

Waaltje schreef:
Miep met jouw manier van lesgeven, jouw ervaring en jouw waanzinnige motivatie weet ik zeker dat jij dat kan !
Het is jouw zelfs gelukt om mij een beetje fatsoenlijk aan het rijden te krijgen :D
Dit moet je zeker proberen !!!

En waarom geniet Mon dan al zo'n lange tijd van zijn vakantie :P

hennyvanamon schreef:
ik geef zelf ook les ,dressuur, rijdt zelf ook bitloos maar ook met botoptoming, wat je wel heel snel door hebt dat als je toch iets met teveel druk rijdt op je handen, [bitloos] dat je dan met deze optoming flink door de mand valt altijd wel goed voor je ontwikkeling vindt ik dan mijn paard loopt er best op aleen ik merkte wel dat ik met halthouden teveel druk hield op de teugels wel aangevuld met been maar toch hij kwam gelijk met zijn hoofd omhoog, dus dat is een tip met lesgeven je ziet snel genoeg of mensen teveel rijden op de druk van de handen. voor de rest inderdaad rijden met zit en been en veel op de achterhand rijden succes verder.

Bedankt voor deze tip :D

Zal ook eens informeren of ik zelf ergens eens kan gaan bitloos rijden ervaren

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:57

miep1979 schreef:
En waarom geniet Mon dan al zo'n lange tijd van zijn vakantie :P

Zal ook eens informeren of ik zelf ergens eens kan gaan bitloos rijden ervaren

Ja met dat heerlijke weer doet Mon het super goed in het land :D en ik in de tuinstoel :+
Maar we zijn van de week weer begonnen met opbouwen, hoop er van de week weer op te gaan 8-)

Wat mij betreft mag je Mon wel een keer bitloos proberen. Ik heb een bitloos hoofdstel voor hem, dus als het je wat lijkt........................ geen probleem !!!!
Hoe is het met de patient ?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 23:24

Wha ha ha goed excuus Waaltje :P
Maar ik ga een keer op Mon bitloos en boomloos wha ha ha dat wordt de natural way :9

De patient gaat helemaal goed *\o/*
Wond is nu vrijwel helemaal mooi dicht en been weer normaal propotie *D
Dit weekend er weer op zelfs

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:00

miep1979 schreef:
Wha ha ha goed excuus Waaltje :P
Maar ik ga een keer op Mon bitloos en boomloos wha ha ha dat wordt de natural way :9

De patient gaat helemaal goed *\o/*
Wond is nu vrijwel helemaal mooi dicht en been weer normaal propotie *D
Dit weekend er weer op zelfs

Alles is bij mij mogelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:58

Heb ook een tijdje lesgegeven aan iemand die bitloos reed, merkte weinig verschil met andere lessers. Wel zelf een keer op haar paard geprobeerd hoe aanvoelde, was ik toch wel benieuwd naar