beoordeling gangen in proef.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

beoordeling gangen in proef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 13:26

Ik heb een paard met minder goede gangen dan gemiddeld. Nu krijg ik de laatste tijd vaak na de proef van juryleden te horen dat ik dr heel netjes rijdt maar dat ze weinig punten aan me kwijt kunnen door haar gangen. Voor mezelf werkt dit heel frustrerend want als ik haar toch net voorstel en een nette proef rijdt geef die punten dan gewoon , want haar gangen kan ik niet veranderen (natuurlijk zijn ze door training wel wat verbeterd.) Dus bij deze een vraag aan juryleden op bokt: Hoe gaan jullie hiermee om?

mizzet

Re: beoordeling gangen in proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:33

Krijg je dan gewoon overal lage cijfers of alleen bij de punten stap, draf en galop?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 14:36

Gewoon in het algemeen in de gehele proef .. en de gangen en middendraf ook het is ook zeker niet zo dat ik geen winstpunten haal maar als je zoiets hoort dan denk je wel van ja waar doe ik het dan voor want dan rijd je netjes maar wordt ik op de gangen afgestraft.. het is wel zo dat ik gewoon 4e of 5e wordt maar echt in de prijzen zit ik dus niet. en dat krijg je dan dus regelmatig te horen van je rijdt super net maar we kunnen je niet hoger plaatsen door de gangen.. dat maakt je dan wel een beetje gedemotiveerd...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:42

Ik volg hier even. Ik heb een merrie die op zich leuke basisgangen heeft maar niets spectaculair. Nog een punt met haar is dat ze een uk is (1.52 :P) en dan nog eens vrij zwaar/klassiek gebouwd voor een KWPN'er. Ze is twee keer zo breed als alle andere en vrij kort, mooi in verhouding en naar mijn mening een heel leuk paard maar niet het "traditionele dressuurpaard". Ook ik hoorde laatst van een jury dat het jammer is dat ze zo gebouwd is, Als ze nou wat groter en langgelijnder was zou ik hoger eindigen. Nu heb ik hier nooit in geloofd en vind ik altijd dat als je goed rijd, echt goed rijd, ze niet om je heen kunnen. Bovendien weet ik dat er nog een hoop schort aan mijn rijden en haar lopen. Maar ik ben toch benieuwd hoe juryleden hier nu tegenover staan. Puur nieuwsgierigheid dus :D

Ik heb nl onlangs nog een discussie gehad met een meisje met een paard met een stuk mooiere gangen en ik bleef nl vast houden dat als mijn paard een goede middendraf deed, ze evenveel punten zou krijgen dan als haar paard een goede middendraf deed ook al is die van haar in het algemeen een stuk ruimer (omdat ie dus 20 cm meer been heeft) en nu vraag ik me af of ik gelijk heb :D Zij beweerde nl dat haar paard dan meer punten zou krijgen omdat hij dus ruimer is.

edit: heb even naar het linkje in je profiel gekeken, wat een pracht van een dier is Femke! :~

CarlaPieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:45

Ik jureer zelf tot en met de L2, maar kom ook regelmatig combinaties tegen die hele nette proeven rijden.
Ik geef altijd per onderdeel een punt wat ik het op dat moment waard vind. Als een paard met een simpele draf een middendraf laat zien wat naar mijn idee het maximale is op dat moment, dan kun je toch een voldoende kwijt aan zo'n combinatie.
Vooral de draf is goed te verbeteren, dus dat geef je de combinatie dan ook mee.

Bij het algemene deel geef je cijfers voor je algemene indruk, dus het totaalbeeld van de stap, draf en galop e.d.
Voor de draf geef je dan bijvoorbeeld een 6, omdat het een bevredigende draf is ( regelmatig, tactvol, actief enz.) , maar niet heel spectaculair. Voor een 7 of 8 moet een paard veel souplesse en ruimte tonen. In het M en Z zou de verzameling dan zwaarder tellen in de draf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:47

Maar wat als een paard dus, naar zijn capaciteiten, wel souplesse en ruimte toont?

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:29

Wel moeilijk te vergelijken, wat moet een jury dan met twee middendraffen, beide evenveel zeg maar, maar bij het ene paard is het zijn 'top' zeg maar, en bij de andere zou die nog verder kunnen, maar dat laat de combinatie niet zien. Is dat dan allebei hetzelfde punt?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:21

Ik hoorde eens iemand de volgende verklaring geven voor een cijfer bij dressuur. Het cijfer heeft een technisch deel (dus hoe correct je gereden hebt) en een esthetisch deel (hoe mooi, elegant o.i.d. het is). Een correcte, taktmatige beweging krijgt dus in ieder geval een 6, het technische deel. Naarmate de beweging extra heeft: ruimte, zweefmoment (dan vaak ook meer takt), souplesse, enz, dan wordt het cijfer verhoogd, bijv. naar een 8. Dit is het esthetische deel. Daarnaast wordt het cijfer voor het onderdeel nog beïnvloed door die andere zaken die in het skala staan: ontspanning, aanleuning, impuls, rechtgerichtheid en evt. verzameling.

@Mizzet: middendraf wordt omschreven als een matige maar duidelijke verruiming. Verruimen naar maximaal kunnen is uitgestrekte draf. Het is dus zelfs mogelijk dat een zeer getalenteerd paard dat op halve kracht verruimt een gelijk of zelfs hoger cijfer krijgt voor middendraf dan een paard met beperkte rek in zijn lijf dat maximaal verruimt.
En mocht je dat niet eerlijk vinden, ik heb exact diezelfde vraag járen geleden gesteld tijdens de jurycursus. Het antwoord van de cursusleider luidde toen dat het ene paard dus meer geschikt is voor dressuur dan het andere. Iemand die van nature heel stijf is wint ook geen goud met turnen, ook al doet ze maximaal haar best.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 11:03

@ roodvos Ik snap wel dat je dat in principe op een gegeven moment tegen een punt aanloopt met je paard en dat dat dan zijn top is. Dat zul je bij ieder paard hebben, bij de een misschien eerder dan de ander maar ik denk dat je in principe met ieder paard toch wel L2 zou moeten kunnen rijden. Als je gewoon net rijdt dan zit je meestal toch wel aan een winstpunt

@pharagirlke dankjewel!

@mizzet: Dan zou je het eerste paard naar mijn idee hoger moeten punten omdat het bij het ander paard omdat moment dus nog niet goed genoeg is. (hoewel je je dan wel kan afvragen
wat dan goed genoeg is ;) )

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 11:04

Maar wat telt dan zwaarder de gangen, het nette rijden van de proef of toch de combinatie van gangen + net rijden als je dat zo kunt zeggen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:17

Roodvos schreef:
Iemand die van nature heel stijf is wint ook geen goud met turnen, ook al doet ze maximaal haar best.

Dit vind ik een mooie uitleg :o

Daarbij heb ik genoeg paarden in de Z zien lopen die van nature geen bewegingtoppers waren...
imo kan elk gezond paard de Z halen, mits de ruiter kundig genoeg is.
Met een paard wat van nature geen bewegingtopper is, moet je gewoon niet verwachten dat je steeds in de prijzen valt.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik vind dat de ruiter wel de beperkingen van hun paard moeten zien en accepteren. Het moet wel leuk blijven voor het paard en dus niet té moeilijk zijn.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:25

ELK paard de Z halen? Ik weet niet of dat bij elk paard kan hoor.. Als je sommige paarden ziet lopen! Maar misschien inderdaad met een goede ruiter, toch weet ik het niet hoor.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 11:37

Dat vraag ik me ook af hoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:59

Ala je een paard hebt met mindere gangen ben je altijd in het nadeel. Het belangrijkste is wel dat de gangen zuiver zijn.
Maar als je een paard hebt met hele korte gangen met weinig ruimte en afdruk dan verlies je veel punten. Op midden-uitgestrekte stap, draf en galop en onderaan op de 3 onderdelen.

Had laatst een heel goed paard in de ring in de Z1, paard was nog wat onbevestigd in de oefening maar had hele goede ruime gangen met veer, afdruk en ruimte. Allemaal 8-en voor de verruimingen en onderaan ook. Dat tikt lekker aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:49

mizzet schreef:
ELK paard de Z halen? Ik weet niet of dat bij elk paard kan hoor.. Als je sommige paarden ziet lopen! Maar misschien inderdaad met een goede ruiter, toch weet ik het niet hoor.

Er zijn ook veel paarden die wat mankeren ;)
(wel of niet door de ruiter of verkeerd tuig)

Als je ziet dat er al aardig wat fjorden in de Z zijn gekomen...dat zijn nu ook zeker geen bewegingswonders. Al worden er nu wel steeds luxer gefokt - toch lopen er ook wat minder luxe in de Z.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:23

Gewoon lekker doorrijden, en zorgen dat je het 'gebrek' aan spectaculaire verruimingen compenseert met extreem netjes rijden. Zo heb ik het altijd gedaan met mijn overbouwde, niet spectaculair dravende maar toch onwijs knappe Anglo Arabje. En dan had ik vaak een 4 of een 5 op de middendraf, maar vanwege de mooie takt in de arbeidsdraf kreeg ik toch nog veelvuldig 7s onderaan mn protocol op de draf. Dus, fijn nageeflijk, netjes op de letter en alles waar je paard wel goed in is goed benadrukken :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:58

Ik heb zelf een paard met correcte gangen maar ook niets meer dan dat. Om mijn heen wordt er aardig wat meer met voor en achterbenen rond gezwaaid.

Ik moet in de Z gewoon heel hard werken voor mijn punten maar krijg ze echt wel als ik de oefeningen correct rij. Het appuyement moet perfect gereden worden anders schaart hij (in verhouding tot mijn voorganger) onvoldoende. Mijn allerallerbest uitgestrekte draf zal nooit meer dan een 8 scoren.

Maar er zijn meer dan genoeg onderdelen die weinig van doen hebben met zijn kortere vlakkere gangen. Netjes halthouden, achterwaarts gaan, kw om de achterhand, volt 8 meter in galop etc.etc. worden bijna niet beïnvloed door de ruimte en spectacel van de gangen. Hier kun je dus echt wel punten op scoren.

Onderaan heb ik altijd 6en en een enkele 7. Dat kunnen nog allemaal 7ens worden. Dat zijn allemaal punten die je winstpunt niet in het gedrang brengen.

Ik denk dat jij de jury verkeerd begrepen hebt of dat het een onzinnige opmerking was.

Haar gangen kun je waarschijnlijk nog heel veel meer vebeteren als je nu pas B rijd. Ik kan tegenwoordig van mijn paard zijn ponygalop en heuse gedragen paardengalop maken.

edit* wat gulpje inderdaad zegt. Ik kan bijvoorbeeld wel echt netjes halthouden, een hele mooie kleine volte draaien en rust houden in de stap. Daar hebben andere dan weer moeite mee.