Cursus ruiterbewijs geven: wie heeft ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uums

Cursus ruiterbewijs geven: wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 15:20

Een bevriende KNHS-functionaris heeft mij benaderd met de vraag of ik een cursus ruiterbewijs wil geven hier in de buurt. Ze is zelf in onderhandeling over een locatie met een veiligheidscertificaat voor het examineren, maar volgens haar mag de cursus 'gewoon' in haar eigen accommodatie gegeven worden (= een mooi complex).

Zelf heb ik dit nog niet eerder gedaan, maar ik ben gediplomeerd instructeur en heb veel ervaring met diverse paarden en in het (buiten)rijden en lesgeven. Daarnaast ben ik in het dagelijks leven docent Nederlands & huiswerkcoach - over het behandelen van de theorie en de invulling van de cursusavonden maak ik me dan ook geen zorgen.

Toch zou ik graag wat inzichten willen delen: wie van jullie heeft er al eens zo`n cursus gegeven? Hoe kregen jullie een groep ruiters bijeen? Wat waren knelpunten waren jullie tegenaan liepen? Biedt de voorlichting van de KNHS voldoende basis voor het verschaffen van de cursus?

Alvast hartelijk dank :)

Judje

Re: Cursus ruiterbewijs geven: wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:44

Verplaatst van BRT naar JI.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:10

Jammer dat er nog niemand gereageerd heeft, want ook ik ben benaderd om deze cursus bij ons op stal te geven en ben eigenlijk wel benieuwd naar precies hetzelfde als jij!

Ik hoop dus op meer reacties!

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:43

Ook ik wil het organiseren bij ons op de accomodatie. Ik heb verscheidene manege's/stallen benaderd over hoe hun te werk gaan, helaas nooit van iemand reactie gehad. Dus ik lees mee.

Misschien ruiters die zelf zo'n cursus hebben gevolgd; wat hebben jullie geoefend zowel praktisch als theoretisch?
Help ons! hihi

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:49

Ik heb een praktijk-les en een theorie-les achter de rug :) 11 juli ga ik op voor het examen.

De praktijk-les was eigenlijk een beetje globaal het boek doornemen. Ook op sommige dingen wat dieper ingaan, ikzelf heb goed 3 kantjes volgeschreven met aantekeningen die niet in het boek staan. Wat onze 'instructeur' ook deed was veel vragen stellen. Waarom spuit je na het rijden je paard af? Waarom vetten mensen de hoeven in? Wat zou jij doen als je paard op hol slaat en waarom?
Wat zou jij doen als je paard korstjes in de kootholte krijgt? Hoe heet dit?
Zo zie je toch dat er op een manege al gauw gewoontes insluipen die mensen van elkaar overnemen.

Het praktijkgedeelte was vooral ter observatie van de ruiters; Hoe stijgt men op? Hoe is de houding en de zit van de ruiter? Er werd dan ook aan de andere ruiters een beoordeling gevraagd. Ook werd er aan iemand gevraagd haar paard te zadelen. Uiteraard werd weer aan de andere ruiters gevraagd; 'Wat deed ze fout?' Daarna met z'n allen draven, individueel tegen de richting in galopperen en dergelijke.. Voor mij was dit erg leerzaam. :j

Morgenavond hebben wij als extraatje nog een info-avond van een dierenarts. Lijkt me erg interessant :j

Als jullie nog iets willen weten help ik graag! :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:36

Hier iemand die via stal het ruiterbewijs heeft gehaald :)

Omdat zij een gecertificeerde locatie waren wilden ze voor eigen pensionklanten het ruiterbewijs aanbieden. Hiervoor hebben ze contact opgenomen met een bevriende examinator en die heeft vervolgens ook de theorielessen verzorgd. Voornamelijk het boek langsgelopen om de belangrijkste zaken te onderstrepen en oefenexamens gemaakt.

Daarnaast hebben we een paar keer met de hele groep gereden en dan de oefeningetjes die je op examen moest doen gedaan. Dit is gewoon begeleid door de staleigenaresse/ oruninstructrice.

Dit waren (geloof ik) alle oefeningen die je moest kunnen:
Opstappen "zoals het moet"
zonder beugels rijden
met 1 hand rijden
doorzitten
verlichte zit
van groep weg en naar groep toe galopperen
door smalle doorgang (met deken erover)
hindernisje (oxer) van 60
o ja en opzadelen enzo :P

We waren bijna allemaal ruiters die al jaren eigen paard/ pony hadden dus het waren vooral Zeer Gezellige en soms ook erg lachwekkende "lesjes" :D

Sommigen hadden nog (bijna) nooit gesprongen dus moesten dat nog leren, andere deden dingen toch net ff anders dan voorgeschreven was := dus moesten snel ff de voorgeschreven manier leren enz enz ...
Anderen konden eigenlijk alles al en reden beetje voor de lol mee of om nog ff puntjes op de I te zetten ;)

En weet nog dat er een grote bak/ weiland moest zijn van minimaal 3000m2 om dus dat van en naar elkaar toe galopperen te laten zien (een wassen neus als je altijd al kriskras rijdt :') ) , rest mocht geloof ik ook in gewone bak.

O ja en voor het Buitenrijden hebben we ook vast keer de route gereden :)

Maar als het niet op stal was geweest had ik er denk ik nooit aan meegedaan :o .
Sommige dingen in het boek ben ik het niet helemaal/ helemaal niet mee eens, maarja voor examen vul je maar ff "t goede" in ... en ook niet alle dingen vond ik "nuttig" om te leren. Ook merkte je hier en daar dat het vrij "manegegericht" was :o

Verder vond ik het raar dat we op buitenrit (dorpsrit) zoveel mogelijk moesten draven ook voorbij voetgangers/ fietsers enzo :\
Ik ben persoonlijk toch van het netjes in stap passeren/ manoevreren en alleen draven als er niks aankomt of bv draven om er vlot voorbij te komen/ vlot over te steken e.d. Bovendien waren er ook diverse paarden/ pony's zonder ijzers bij, maar we kregen dus als opmerking vd examinator van die dag (niet die ons les gaf) dat we niet zo vaak in stap over moesten gaan :roll:

Ach we zijn geslaagd :+

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:27

Als (ex-)docent Paardenhouderij heb ik derde klas leerlingen begeleid bij het geven van de cursus Ruiterbewijs. Hierbij hoefden wij zelf niet achter deelnemers aan. De organisatie werd vanuit de vereniging gedaan, evenals de praktijklessen en de route die de kandidaten over de weg zouden afleggen.
De leerlingen hebben in tien lessen de theorie behandeld, een proefexamen afgenomen en kleine praktijkdingetjes gedaan. Uiteindelijk hebben leerlingen die de Basisinstructeurscursus volgden ook nog een middag praktijk gedaan (rijden met een hand, zonder beugels enz enz.) zodat elke deelnemer precies wist wat er van hem/haar verwacht werd op het examen. Wij hadden een hele uiteenlopende groep qua kennis en vaardigheden. Dit was vooral voor de leerlingen die de praktijk gaven wel eens lastig.

Wanneer er nog vragen zijn, laat het me weten. Ik zal ze proberen te beantwoorden.

Caroltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:50

Bij ons op de rijvereniging zijn we begonnen met de vaardigheidsdiploma's . Als je de vaardigheidsdiploma's A,B en C hebt gehaald staan deze gelijk aan het ruiterbewijs.
Allen hebben een theorie gedeelte en een praktijk gedeelte waarbij:
A= dressuur (B proefje)
B= Springen
C= Caprillieproef en buitenrijden

Ik heb zelf het A gedeelte gegeven, zowel theorie als het praktijk gedeelte. Was heel leuk om te doen. We hadden van de KNHS een losbladig systeem gekregen, alleen was die niet toegeschreven voor de leeftijd die wij hierbij hadden. Verder gewoon zelf plaatjes en zadel etc. meegenomen. Ook hebben we ze een werkmap laten maken waarin ze de invuloefeningen, plaatjes, verhaaltjes ed. in kwijt konden. Wij hadden geen moeite met het verwerven van kinderen, maar wij zijn ook best een grote rijvereniging.
Mocht je nog wat willen weten, hoor ik het wel.

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:08

Wat een leuke antwoorden!

Weet iemand toevallig een plek waar momenteel praktijk en/of theorielessen gegeven worden?

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:12

Ik heb deze cursus ook eens bij ons op stal georganiseerd.
Vergeet vooral niet om ook veel aandacht te besteden aan de theorie. We hadden vantevoren al veel geoefend in de praktijk. Aan de theorie hadden we wat minder aandacht besteed, met als gevolg dat hier heel veel kinderen voor gezakt waren. Ze zaten ook nog in de leeftijd dat ze niet echt gewend waren om thuis te leren, dus misschien een goeie tip.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:04

Izzie dat is idd waar :j Hier hadden we wekelijks een theoriemoment en dat hadden sommigen idd hard nodig! In ons geval waren dat de jongeren (12-16) die op school eigenlijk ook wel de kantjes er vanaf liepen.

TeskeBeitske schreef:
Wat een leuke antwoorden!

Weet iemand toevallig een plek waar momenteel praktijk en/of theorielessen gegeven worden?

Hier staat een overzicht van examenlocaties, meestal wordt daar dan ook de cursus gegeven ;) soms eenmalig en soms dus vaker.
Wel is het vaak zo dat als de datum vh examen bekend is de cursus ook al begonnen is dus dan zou je informatie moeten vragen voor eventueel een volgende keer.

http://www.ruiterbewijs.nl/srr/cms_img/ ... JS2009.xls

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 00:03

Ik heb in één weekend op Stal 't Relaer mijn ruiterbewijs gehaald, met slapen eten en paard huren als mogelijkheid. je kom zelfs je eigen paard mee nemen.
Misschien eens met hun praten waar zij tegenop liepen?
Het boek kreeg je vooruit opgestuurd en thuis moest je al heel veel theorie leren. In een keer gehaald! Praktijk en theorie.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 00:12

Lang geleden heb ik bij onze rijvereniging ook een keer een examen georganiseerd. Voordien iedereen z'n boek gegeven zodat men zelf kon leren. Tijdens de les even de praktijk doorgenomen als opfriscursus. Theorie hebben de meesten ook in de kantine na afloop van de les samen doorgenomen. Een persoon had onderweg naar het examen pas voor het eerst het boek open gehad en blijkbaar een rood stoplicht te weinig gehad want hij had een vraag teveel fout om te slagen voor zijn theorie. Voor de rest iedereen geslaag voor theorie en het rijden.

Ik zou het alleen niet weer organiseren want ik vind het een wassen neus. Er is geen gebied hier in de buurt waar het voor verplicht is en iets nieuws heb ik er niet geleerd.