Waar kijk jij als jury naar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Waar kijk jij als jury naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:33

Ik ben wel eens benieuwd waar jullie als jury naar kijken op de coupons. :)
Benieuwd naar de leeftijd, afstammeling, leeftijd ruiter oid?

(ben niet uit op discussies als; dit paard heeft een goede afstammeling dus punt ik hoger).
Ben gewoon benieuwd wat jullie als jury intereseerd :)

xdniesje

Re: Waar kijk jij als jury naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:33

Ik heb zondag een wedstrijd, dus ik hou dit topic even in de gaten.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:36

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Eigenlijk vraag ik me wooral af of er ook Jury leden zijn die zeggen dit meisje is pas 13 en rijd zo netjes een 8 en bij een ander die even goed rijd ja die is 17 en rijd wel aardig een 6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:38

Daar kijk ik echt totaal niet naar.. Kijk alleen soms naar de leeftijd van het paard, maar meer uit interesse. Ik ga er mijn punten niet op aanpassen :+ Verder kijk ik wel is naar de leeftijd van de ruiter/amazone, ook nieuwsgierigheid ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:41

Ik kijk soms naar de afstamming en ook wel naar de leeftijd.
Soms ook naar de leeftijd van de ruiter, soms zie ik ruiters die duidelijk ouder zijn dan ik ben en ik bedenk me dan dat ik zelf ook nog rustig een tijd kan blijven starten. :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:45

Ik vind het wel fijn dat jury's een beetje kijken naar leeftijd.
Als je dan bijvoorbeeld een 3 jarige start en je hebt ergens een slinger zitten dan weet je als jury ook een beetje hoe dat komt.

Niet dat je dan ook direct de punten moet aanpassen omdat het een 3 jarige is.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:55

Nee dat vindt ik niet kloppen.
Ik vindt dat er gewoon gejureerd moet worden op de proef zonder dat leeftijd of afstamming daar iets mee te maken heeft.
Als je door de jonge leeftijd met je paard te veel fouten maakt voor de L ga dan naar de B waar het minder streng is.
Nee het moet alleen om de proef gaan en nergens anders om

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:59

Wie zegt dat het me niet op de proef gaat? :?
Ik kijk puur uit interesse naar de afstamming. Ik ben niet alleen jurylid maar ik rijd zelf ook en we hebben jaren gefokt. Als ik een fijn dier in de ring heb dan vind ik het interessant om te weten wie de vader is, puur om te weten hoe verschillende hengsten fokken. Dat soort dingen is fijn om te weten als je zelf naar een paard op zoek gaat. Wie het is doet niks toe of af aan de prestaties. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:00

Ris, daantjuhh zegt toch ook dat je dan niet de punten aan hoeft te passen :+

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:09

KarinvdM schreef:
Wie zegt dat het me niet op de proef gaat? :?
Ik kijk puur uit interesse naar de afstamming. Ik ben niet alleen jurylid maar ik rijd zelf ook en we hebben jaren gefokt. Als ik een fijn dier in de ring heb dan vind ik het interessant om te weten wie de vader is, puur om te weten hoe verschillende hengsten fokken. Dat soort dingen is fijn om te weten als je zelf naar een paard op zoek gaat. Wie het is doet niks toe of af aan de prestaties. :n

Het was niet tegen jou

Relaxed daantjuhh zegt het er wel bij maar als ze de punten niet zouden hoefen aanpassen waarom is het dan fijn dat de Jury kijkt naar de leeftijd?
Zodat ze weten o dat is een jong paard dan is het niet erg? (als ze dat denken passen ze automatisch de punten aan)
Ik zeg niet dat er bij wordt nagedacht van o dat is een jonkie laaten we eens depunten aanpassen.
Maar ik had het over het onbewuste gedeelte.
En dat is inderdaad iets wat Jury niet expres doet maar wel iets wat voorkomen kan worden door geen informatie over ruiter of paard op het formulier te vermelden.
Want natuurlijk zou het niet eerlijk zijn als ze de punten er bewust op zouden aanpassen maar onbewust gebreurt het wel.
Niet aanvallend bedoeld ofzo.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:42

Ik kijk alleen of de kleur en het geslacht klopt zodat ik weet dat ik de goede combinatie in de ring heb.

Valt een paard me in positieve of in negatieve zin op, dan kijk ik wel naar de afstamming, maar dan na de proef.

Naar leeftijd kijk ik niet. Vind ik niet belangrijk, een ouder paard kan net zo kijkerig zijn als een jong paard.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:30

Een startcoupon is handig om te controleren of je het juiste paard in de ring hebt. Kleur, en geslacht zijn makkellijk te controleren.
Verdere informatie op de coupon is voor mij niet interessant, hooguit eens kijken welke afstamming een paard heeft. En voordat er weer boktmutsjes gaan gillen, de afstamming is vooral interessant vanuit fokkerij oogpunt. Niet om je punten aan te passen.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:38

Fitzroy schreef:
Ik kijk alleen of de kleur en het geslacht klopt zodat ik weet dat ik de goede combinatie in de ring heb.

Valt een paard me in positieve of in negatieve zin op, dan kijk ik wel naar de afstamming, maar dan na de proef.

Naar leeftijd kijk ik niet. Vind ik niet belangrijk, een ouder paard kan net zo kijkerig zijn als een jong paard.

Hier ben ik het helemaal mee eens...

Als jury hoor je objectief te zijn en als je op voorhand al gaat kijken naar de afstamming van een paard... ja, ik weet niet of je dan nog wel objectief kan zijn. Na de proef zou ik misschien wel even kijken naar de afstamming, als het paard mijn interesse heeft kunnen wekken :) En ivm met dat kijkerige, daar heb je ook helemaal gelijk in, mijn 4jarige is minder kijkerig dan dat mijn 13-jarige ruin dat was..
Leeftijd van het paard, mja, als ruiter en paard de desbetreffende oefeningen niet goed kan afmaken dan maakt het voor mij niet uit welke leeftijd het dier heeft, dan zijn ze er gewoon niet klaar voor.
Ik kijk naar houding en zit van de ruiter, nageeflijk zijn van het paard en harmonie tussen ruiter en paard en uiteraard of de oefeningen mooi afgewerkt zijn. Ik vind het persoonlijk wel belangrijk dat ruiter en paard er ook netjes uitzien.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:10

Mijn moeder is Z jury en kijkt naar de afstammelingen, ook let ze op kleine details die erg belangrijk zijn als basis in het dressuur en spring rijden.

xx Ilsee l;l; *D

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:47

hoezo die afstamming?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:12

Paardje_13 schreef:
hoezo die afstamming?

waarschijnlijk om te kijken hoe een bepaalde hengst door fokt

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:14

o... :P

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:17

Als eerste kijk ik naar de kleur en het geslacht. Kijk ook naar de leeftijd en afstamming, gewoon voor de leuk niet om punten op aan te passen!

Als ik A pony's moet jureren, pas ik mijn punten wel aan, ben "strenger" bij de paarden als bij de pony's. Daarom dat ik ook liever de paarden doe, ik kan die kleine ukjes gewoon niet afstraffen :n

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:56

Ik kijk op de coupon ook naar de kleur en het geslacht van het paard en soms naar de leeftijd van de ruiter (bij ponykids). Niet omdat ik mijn punten daarop aanpas, maar soms wel de manier van commentaar geven.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:19

KarinvdM schreef:
Ik kijk soms naar de afstamming en ook wel naar de leeftijd.
Soms ook naar de leeftijd van de ruiter, soms zie ik ruiters die duidelijk ouder zijn dan ik ben en ik bedenk me dan dat ik zelf ook nog rustig een tijd kan blijven starten. :D

:D hier net zo één

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:50

Ik laat mijn schrijfster altijd fff coupon benoemingen controleren met het paard of pony dat in de ring loopt.
Als het diertje interessant is, vraag ik de afstammeling.
Soms vraag ik is dit een afstammling van......

Verder kan het me niet zoveel boeien hoor, wat er op die coupon staat, ik wil geboeid worden door kwaliteit in de ring :D

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:46

Mijn ouders jureren ook en die letten vooral op harmonie en respect dat er tussen ruiter en paard is en of de basis wel goed is.
Verder kijken ze ook wel eens naar afstamming en leeftijd omdat ze zelf ook jarenlang gefokt hebben.
Ik ga wel eens mee om te schrijven. Als iets goed gaat, zijn ze niet bang om hoger te punten met een 8 ofzo, maar als het slecht gaat word de punt terecht ook laag en ze geven veel commentaar. +:)+

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:45

Ik kijk alleen naar de kleur en geslacht om te kijken of ik het goede paard in de ring heb. Leeftijd van het paard vind ik niet intressant, als je wilt starten zul je zowel met een 4 jarige als met een 18 jarige moeten voldoen aan het scala v africhting.

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 07:06

Ik kijk af en toe naar de afstamming maar dat is dan meer voor mijn eigen nieuwsgierigheid.
Mijn beoordeling is gebasseerd op wat er op dat moment in de ring wordt getoond en dan maakt het niet uit wat de leeftijd of afstamming is.