carrousel jury / regels vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienlars

carrousel jury / regels vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:53

Hallo, ik heb een vraagje. Afgelopen zondag 24 mei ben ik gaan kijken bij het NK Carrouselrijden in Assendelft. Zelf heb ik een aantal jaren carrousel gereden maar was nu als toeschouwer en heb me verbaasd over een paar dingen. De commandant van de Van Aemstel groep uit de Hollandsche Manege (zij reden als laatste) ging voordat zij de proef gingen rijden met een rol ducktape de bak in en heeft zelf renverseerlijnen geplakt. De jury heeft daar niets van gezegd maar ik vond het toch heel opvallend. Ik heb altijd begrepen dat iedere groep onder de zelfde omstandigheden moet rijden, dus als er geen renverseerlijnen standaard zijn dat iedereen dan zonder die hulplijnen moet rijden. Ik was dan ook verbijsterd over het feit dat deze groep zelfs 1e is geworden. Tevens gaf de commandant gewoon opmerkingen naar zijn ruiters/amazones dat ze moesten aansluiten, tempo houden e.d. en je hoorde zelfs continue geklik met de tong en dit allemaal gewoon door de microfoon. Ik dacht dat je tijdens de proef alleen de commando's mag geven en verder niet meer aanwijzigingen geven. In de kantine was ook iedereen verbaasd.

Ik weet niet of er carrousel juryleden hier meelezen maar ik ben benieuwd wat jullie zouden hebben gedaan?

liberty

Re: carrousel jury / regels vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:58

Wat raar dat de commandant zomaar wat ging opplakken... En naar maar weten is de commandant alleen om voor te lezen tijdens de proef, niet om te zeggen van aansluiten e.d. Maar ja, ik was er niet bij dus kan ook niet veel van zeggen.

Nienlars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:41

het was helemaal een beetje vreemd want ook de microfoon viel af en toe uit bij sommige ploegen waardoor de mars-commando's soms niet te horen waren. In het programma boekje stond er zelfs bij Manege De Delft dat hun enige doel was het verslaan van Arno Dammers die weer van de Zilfia's Hoeve is.

Sommige groepen hebben figuren gewoon echt verkeerd gereden, verkeerd doorlaten (bijvoorbeeld met 2 of 3 paarden door 1 gat of paarden die continue in galop zaten tijdens een draffiguur. Bij 1 groep was er zelfs een paard die helemaal op de verkeerde volte zat en niet meer wist waar ze tussen moet, maar al deze groepen zijn wel allemaal in de B-poule gebleven. 1 groep die zonder fouten heeft gereden is gedegradeerd. Ik snapte er helemaal niets meer van en je zag ook de verbijstering op de gezichten van die groep.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:48

Dit soort "fouten" werden naar mijn idee ook gemaakt met het NK van de C- en D-poule, wij vonden de gang van zaken ook erg vreemd. Dit was dan wel een nivo lager maar hier was er ook een commandant die iedere ruiter op zich een soort van les stond te geven. Ook deze groep is hoger geeindigd dan bv een groep die geheel goed en alleen op comando reed.

Ik hoop dat de regels voor komend jaar wat aangescherpt zullen worden, eerlijkheid vergroot de lol van het rijden toch echt wel.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:59

In alle poules zal dit wel voorkomen lijkt mij. Ik doe iig alleen voorlezen, ga niet lopen zeggen van aansluiten e.d.. Maar vind ook dat er bijv. in de F poule een flink nivo was kwa proef, dat de inhoud best pittig was.