bontje op zadel toegestaan, wie rijdt er mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

bontje op zadel toegestaan, wie rijdt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:06

Ik kon het zo gauw niet vinden hier op bokt, maar ter info:
Het gebruik van een bontje/gel etc op het zadel is tegenwoordig ook in de dressuur toegestaan!
Hieronder het bericht van de KNHS (wwww.knhs.nl)
Ik vroeg me af: rijden er veel mensen mee en waarom?

Het gebruik van een seatsaver of bontje op het zadel
11 mei 2009

De laatste tijd worden veel vragen gesteld over het gebruik van een zogenaamde seatsaver, een bontje of een gelpad over het zadel en wat nu wel of niet is toegestaan. In het Algemeen Wedstrijdreglement staat opgenomen dat het gebruik van een seatsaver op het zadel in iedere discipline is toegestaan wanneer deze in de kleur van het zadel wordt gebruikt. Onder een seatsaver wordt verstaan een bontje, gelpad o.i.d. over het zitvlak van het zadel.

Wijziging op de bepalingen

- In alle disciplines
Wanneer gebruik wordt gemaakt van een seatsaver, bontje o.i.d. op het zadel hoeft deze in tegenstelling tot de bepaling opgenomen in het Algemeen Wedstrijdreglement, niet in de kleur van het zadel te zijn.

- In de dressuur
In het disciplinereglement Dressuur staat opgenomen dat met een dekje/ bontje o.i.d. over het zadel niet mag worden gereden. Op deze bepaling is door de KNHS dispensatie verleend de afgelopen jaren. In eerste instantie om ermee los te rijden, later ook voor het rijden van de proef. Aangezien het disciplinereglement niet is gewijzigd per 1 april 2009 en het Algemeen Wedstrijdreglement wel en de bepalingen van een disciplinereglement voorgaan op het Algemeen Wedstrijdreglement, informeren wij dat voor de discipline dressuur artikel 144 lid 1, de passage over het gebruik van een dekje/ bontje over het zadel geschrapt moet worden en de bepalingen van het Algemeen Wedstrijdreglement gevolgd mogen worden. In de eerstvolgende wijzigingsronde zal deze bepaling uit het dressuurreglement worden geschrapt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:21

Lijkt me perfect, ik reed altijd mn onderkant open.

Yell

Re: bontje op zadel toegestaan, wie rijdt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:09

ideaal, ik reed er altijd mee, veel fijner.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:11

ik rijd alleen met een bontje onder het zadel :P

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:20

Ik heb een seatsaver, eigenlijk alleen voor de Vierdaagse.....maar nu het toegestaan is, laat ik m op mijn zadel zitten.

Moet wel eerlijk opbiechten dat ik de laatste wedstrijd die ik reed dacht zal ik m erop laten ,maar toen zoiets had van dat ik geen zin had in discussie met een jury die het misschien niet wist en ik had ook geen uitdraai bij me. Dus ik heb zonder gereden!

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:37

dit klinkt echt goed
ik heb er ooit eens mee gereden en vond het super zitten
ook met doorzitten zit je beter vind ik

ga het maar weer eens proberen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:39

Ik vind de seatsaver ook echt lekker zitten! Heb er toen voor de eerste vierdaagse twee gekocht voor 30 euro samen, wereldkoop dus! Waren niet tot nauwelijks gebruikt en gaan nu inmiddels al voor het vijfde jaar mee naar Epe.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:37

Wat is dan aan te raden? Een bontje of zo'n gelding?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:51

Het lijkt mij dat zo'n bontje "warm" wordt en dat wordt dat gelding dus niet, tenminste ik heb het nog niet gemerkt ook niet tijdens de rit van 7 uur......Maar ik moet wel zeggen dat ik nooit last heb van doorrijd plekken dus welke precies het beste waartegen helpt? Goeie vraag.....

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:06

Ik vind het een goede oplossing voor mensen die het echt nodig hebben. :) Ikzelf heb last van mijn heup en moet binnenkort de overstap maken naar het L2 mocht het doorzitten dus te pijnlijk worden denk ik dat ik er ook maar een ga aanschaffen als het helpt.

Wanna_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:34

Ik zelf reed altijd hier al mee. Maar ik heb het dan ook vanwege medische redenen.. Heb rugklachten, zo'n gelpad op je zadel helpt voor mij veel. Vooral om de 'schokken' minder te worden..
Ik wist helemaal niet dat het niet mocht. Toen ik aantal jaar geleden bij de pony's red heb ik er volgens mij ook gewoon wedstrijden meegestart.. Maar je zag ook haast niet dat hij er op lag..
Bontje heb ik geen idee van, deze heb ik nooit gebruikt. Lijkt mij niet fijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:59

Excuses voor het ophalen van dit topic maar kon geen recentere vinden. Ook op het knhs gekeken maar kon alleen het artikel van 2009 vinden en ik vroeg mij af of deze regel nog steeds geldig is? Ofwel is een bontje op je zadel nog steeds toegestaan op wedstrijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:04

Niemand?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:43

ja dat is nog steeds toegestaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:11

Top, fijn om te weten! Dank je Nibbit! :D

femmielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:58

Nibbit schreef:
ja dat is nog steeds toegestaan :j

ja is idd nog toegestaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:24