routine

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bloezem

routine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 21:18

Laatst las ik in een paardenblad dat Anky het advies aan iemand gegeven had om 'routine' op te bouwen voor een wedstrijd.
Dit had die persoon (ook een goede ruiter) opgevolgd en nu ging het veel beter.
Ik weet niet meer precies in welk blad ik het las, ws in paardensport.
Weet iemand wat Anky daarmee bedoelt, met die routine?
Zit dat in het oefenen, het losrijden, ..... (?)
Ik hoop dat iemand dit weet, dan kan ik het zelf ook gaan toepassen... :o
groetjes Bloezem

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:56

Routine of routinematig is dat je steeds hetzelfde doet zodat je het je eigen maakt. Het gewoon wordt.
Dus ergens routine in krijgen is dat je er ervaring en handigheid in krijgt.

Als je steeds dingen hetzelfde doet, het steeds via een vast patroon verloopt, krijg je routine.

Anky bedoelt dus dat je steeds een vast patroon in je voorbereiding naar een wedstrijd toe krijgt. Dat geeft rust en vertrouwen. Dat kan in alles zijn. In je voorbereiding qua vlechten en aankleden, in losrijden etc...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:27

Mijn routine voor wedstrijd is dat ik mijn paard de avond voor de wedstrijd invlecht. Ik alle spullen al in de auto leg, alles 200x controleer en ook op de wedstrijd een vaste volgorde heb van alles doen. Denk aan aankleden, paard van de trailer, opzadelen, dan overjasje uit. etc etc. Op die manier voorkom je veel stress voordat je al op je paard zit. Hetzelfde als met het losrijden.

Als ik geen vaste routine aanhoud voor wedstrijd, ben ik ten eerste niet te genieten en ben ik absoluut niet relaxt, wat ook goed te merken is aan mijn paard. Als ik mijn routine aanhoud, dan word ik niet zenuwachtig :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:51

Denk bijvoorbeeld ook aan routine in je training:
Vaste bezigheden; maandag doen we dit, dinsdag dag, woensdag zus, etc., Vaste bezigheid op de dag voor de wedstrijd.
Daarnaast een routine in je losrijden. Bijv. altijd eerst losstappen aan de lange teugel, daarna 2 hoefslagrondjes linksom in draf aan de lange teugel, daarna 2 hoefslagrondjes rechtsom, daarna 2 rondjes linksom in galop, daarna 2 rondjes rechtsop in galop.