Rijles geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BoGi

Rijles geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 11:40

Hallo Allemaal,
Ik geef een meisje van 7 jaar paardrijles, voornamelijk de basis zodat ze gewoon lekker kan rijden. Het is daarbij niet de bedoeling dat ze wedstrijden gaat rijden, maar door de bossen gaat rijden.
Ze krijgt op mijn paard les, een 19jarige KWPN van 1.64 hoog. Benen komen niet onder het zadel vandaan, maar Tinka reageert heel goed op haar. En zij op Tinka.
Nou is het zo dat dit meissie op zich heel stoer is, stapt alleen rond in de bak, maar ze durft niet in draf. Ik heb haar al laten zien hoe dat gaat in draf, maar dat neemt haar angst niet weg.
Ik weet ook dat ik samen met haar op mijn paard kan, dus ik bedacht mij dat we samen maar eens moesten draven. Alleen ze heeft een angst opgebouwd doordat ze vroeger met een vriendinnetje op een Sh(i)etlander er vanaf is gedonderd. Hoe krijg ik haar van haar angst af?
Dat ze echt kan genieten van het rijden?

Alvast bedankt!!

Groetjes,
Nienke

daisy_tanja

Re: Rijles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:08

misschien aan de longeerlijn?
Veel met het paard bezig zijn, poesten knuffelen, aan de hand laten draven! Zodat ze meer vertrouwen krijgen in het paard!

maar pas wel op dat je haar niet ga dwingen!

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:31

Als ik een kind krijg die ook eerder eraf gevallen is en wat angst heeft voor draven, dan doe ik een halsriem om de hals van de pony. Ik loop er dan zelf naast en zeg tegen het meisje dat we eerst wat "harder" gaan stappen. Als dit goed gaat, probeer ik 1 of misschien 2 pasjes te "draven" en ga gelijk weer terug naar stap. Ik zorg ervoor dat ik met 1 hand het been van het kind vast hou en met de andere hand zachtjes de teugel. Het kind moet de halsriem vast houden.

Zodra die paar passen goed gaat en ze een beetje "bijgekomen" is, dan ga ik een paar passen langer "draven" en dan weer terug naar stap. De "draf" is meer een hobbeltje tussen stap en draf.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 18:06

Goeie tips!! Super!!

Ik wil haar absoluut niet dwingen! Maar ik weet dat ze goed genoeg zit om er niet af te stuiteren.
Vorige week heeft ze op zo'n mechanische stier gezeten en heeft dit 2 min. vol gehouden. dus ze zit wel.. het is psychologisch.

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:20

allemaal hele goede tips. misschien een idee om haar wat te laten gymen op het paard (als dit kan op jouw paard natuurlijk). Hierdoor krijgt ze misschien ook wat meer vertrouwen.
Trouwens 2 min. op zo'n stier wauw dat is echt goed, ik hield het niet lang vol :)

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:21

Sorry nog even hoor ,met gymen bedoel ik dus, zonder beugels. met haar armen rondjes draaien en met haar benen zwaaien en noem maar op.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:27

Boktriempje is ook altijd fijn voor het kind om hieraan vast te houden.
Weet ze hoe lichtrijden gaat ? Als ze dit kan , is het draven al minder hectisch voor haar (want doorzitten is niet handig voor zo'n klein hupje!!)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:12

Echt zorgen dat ze het paard vertrouwt, dus gymen, stukje voltige als je paard dat niet erg vind.
Met zijn tweeën aan de longe is heel veilig, durft ze dat ook niet? Gewoon steeds kleine stukjes. Als je paard een rechte rug heeft kun je steeds wat meer naar achter gaan zitten, zodat ze het uiteindelijk alleen doet. (Met een holle rug glijd je naar voren, dat probleem heb ik dus steeds...)
En eerst even zelf oefenen met ver naar achter zitten, weet niet of je het vaker doet maar ik vind het knap wiebelig!

En voor de rest vertrouwen kweken, wachten, mischien bied ze het uiteindelijk vanzelf aan...

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:04

Vertrouwen kweken.

Ga leuke spelletjes doen die haar stiekem steeds engere dingen laten doen. Je begint bijvoorbeeld met de armen in de lucht steken, dan bijvoorbeeld haar tenen aanraken. Dan kan je dat verder uitbouwen naar oren aanraken of staart aanraken. Als ze echt lef heeft kan je haar zelfs een rondje in het zadel laten draaien! :j Gebruik je fantasie!

Probeer eens of ze zonder zadel wil en herhaal dan die kleine dingetjes. Een spelletje zoals annemariakoekoek zou ook kunnen helpen, zorg voor veel afstand, misschien schiet ze dan, als ze probeert snel naar de overkant te komen een keertje per ongeluk in draf.

Probeer niets te forceren, zeker niet bij een jong kind. Spelenderwijs leren gaat veel sneller en is veel leuker voor een kind!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:08

Als ze fanatiek word van spelletjes, moet je dat zeker proberen. Is een goede van Shattered!
Kijk of je het boek spelletjes met pony's te pakken kunt krijgen, staan zulke leuke dingen in! Moet je eigenlijk wel kijken of je een maatje voor haar kunt vinden, da's nog leuker.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 09:23

Het gymen was ik gisteren dus van plan, alleen kregen we ineens te horen dat er een kalf geboren werd, dus het rijden is niet door gegaan.
Gelukkig kan het op mijn paard wel. En mijn paard doet gelukkig ook heel rustig met haar. (Als ik er daarna op ga, gaat Tinka lekker gek doen, dus ze weet wie/wat ze op haar rug heeft)
Miss_Malfoy schreef:
Echt zorgen dat ze het paard vertrouwt, dus gymen, stukje voltige als je paard dat niet erg vind.
Met zijn tweeën aan de longe is heel veilig, durft ze dat ook niet? Gewoon steeds kleine stukjes. Als je paard een rechte rug heeft kun je steeds wat meer naar achter gaan zitten, zodat ze het uiteindelijk alleen doet. (Met een holle rug glijd je naar voren, dat probleem heb ik dus steeds...)
En eerst even zelf oefenen met ver naar achter zitten, weet niet of je het vaker doet maar ik vind het knap wiebelig!

En voor de rest vertrouwen kweken, wachten, mischien bied ze het uiteindelijk vanzelf aan...

Op Tinka heb ik vaker met 2 personen gezeten, ik heb gisteren aangekaart dat we konden vragen of iemand ons wilde vast houden, als we samen erop zouden gaan.
Ze vertrouwt Tinka tot op zekere hoogte, ze houdt haar vast, loopt ermee, loopt los door de bak.
Shattered schreef:
Vertrouwen kweken.

Gebruik je fantasie!

Probeer eens of ze zonder zadel wil en herhaal dan die kleine dingetjes. Een spelletje zoals annemariakoekoek zou ook kunnen helpen, zorg voor veel afstand, misschien schiet ze dan, als ze probeert snel naar de overkant te komen een keertje per ongeluk in draf.

Spelenderwijs leren gaat veel sneller en is veel leuker voor een kind!

GEWELDIG!!!! (Dat ik daar zelf niet opgekomen ben!)
Ik ga gelijk op zoek of ik spelletjes kan vinden en dan ga ik daarmee aan de slag!!

Echt mega super die tips.

Ik heb vaker les gegeven aan kinderen, maar die durfden allemaal gelijk. Dus vandaar dat ik even niet wist hoe ik hiermee om moest gaan. Ik ga hiermee in iedergeval aan de slag.

En zodra BoGi (mijn pony helemaal rijklaar en vertrouwd is, kan ze daarop en dan kan ik samen met haar spelletjes op het paard doen)

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:51

Ik kan het wel begrijpen van z'on meisje, het paard is echt te groot voor het meisje.
En stel dat ze daar vanaf valt (hoe lief hij/zij ook is het blijven dieren)
Dan ben je nog verder van huis.

Als het niet anders kan zou ik aan de longeer lijn doen, of er naast rennen.

Veel succes ermee! ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:55

Nou als je wat voorbeelden van spelletjes wilt. Op de manege waar ik zelf ook les geef aan kinderen laat ik ze wel vaker hoofd schouders knie en teen doen. Wel in een iets andere versie namelijk hoofd schouders BUIK en knie (die tenen zijn zo ver weg :P ) en dan oren (van je paard!) ogen (van jezelf) en dan puntje van z'n staart (dus weer van je paard) altijd ook heel leuk.

Er is ook ergens een topic van paardentermen vertalen staan ook hele nuttige dingen in *zoekt*

[JI] Tijdens lesgeven paardentermen vertalen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:12

Hé die is leuk Maartje!
Ik weet er ook weer een...
Bij doorzitten, als ze de buikspieren aan moeten spannen, zeggen: Doe alsof je moet poepen. Werkt bij mij heel goed. Zit ik daar met een ubergecontenctreerde kop.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:33

Wat een super tips!!
Tinka is groot ja... Dat klopt, de eerste beginnende ruiter die er af is gevallen, moet nog geboren worden! Hahahaha... ff opscheppen hoor!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:15

Verplaatst van RT naar JI.

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:16

je hebt al genoeg antwoorden zie ik :p
maar gewoon er naast lopen en t paard daardoor langzaam laten draven (of idd voor jou op t paard en dan langzaam laten draven) of aan de longeerlijn maar dat is vast weer enger dan wanneer je er naast loopt!
misschien helpt het als ze je mag helpen met poetsen en wat lekkers geven voor meer vertrouwen?

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 09:36

Ze poetst haar volop... Gaat op kruk ernaast staan, borstelt... doet de hoeven... gaat op de grond zitten naast het paard... Zij vertrouwt het vanaf de grond. Ze loopt zelf met haar van weiland naar poetsplaats. (wat overgens een grappig gezicht is.. aangezien ze vrij klein is)
Loopt achterlangs, voorlangs onder de buik door..

Alleen erop heeft ze weinig vertrouwen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:48

ik heb dit vroeger ook gehad, zelfs zo erg dat ik zodra het paard een misstapje maakte ik moest huilen.
maar als iemand verteld wat je gaat doen, zelfd dat het precies 2 tellen zijn en je vast houd en je paard ook, en dat zij zich aan een riempje kan vasthouden dan moet het wel lukken. maar ijgenlijk moet je het meer bregen als, hou je eens aan dit riempje vast. zullen we een stukje harder? haar been pakken en dan gewoon aandraven, want als het te lang duurt gaat ze het engel vinden (spreek uit ervaaring) maar als iemand gewoon zecht dat ze dit en dit gaat doen en je houd dat meisje goed vast krijgt zijn wel een vijlig gevoel en dan moet je gewoon gaan :Y)

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 00:58

*UPDATE* 23-05-2009

Ik heb haar laten gymen op het paard.
Zonder zadel, halstertouw om Tinka's nek. En dan met 1 hand vast houden... zwaaien met die arm.

Geintje uitgehaald, ze wilde niet zonder handen...
Dus.. Ja, met 1 hand zwaaien *even laten zwaaien* En met je andere hand zwaaien *even laten zwaaien* En met 2 handen zwaaien.
Eerste keer piepen toen ik dat zei... 2de keer gingen beide handen los...
Dus ik gelijk: "Hoooooo.." Vraagt ze waarom ik stop.. ik zei: "Foutje gemaakt, je reed zonder handen!"
Zij lachen...

Later nog een geintje uitgehaald... Aan de longeerlijn nog steeds.. zij nog steeds oefeningen doen en ik zeg op een gegeven moment... "Paard valt in slaap.. geef eens been, zodat ze door stapt" Ondertussen gaf ik vanaf de grond het commando dat ze mocht draven, wat mevrouw niet door had..
Weer quasi schuldig laten stoppen... Ojee, nu heb je een draf gedaan!!
En trots dat ze was op zichzelf!!!!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:11

Ik zou willen dat jij mijn instructrice was geweest toen ik nog klein was. :D Hoe je het beschrijft, zo leuk!
Super knap van het meisje :D !

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 11:30

Dank je!
Ik vind het ook erg leuk om te doen.
Ik begeleid kinderen met een "beperking". Al noem ik het kinderen met mogelijkheden.
Veel geduld en dan kom ik er ook wel. Voordeel is natuurlijk dat ze 1 op 1 les krijgt. En als zij klaar is, geeft ze mij "les".
Deze foto is genomen toen ze voor de 3de keer op het paard zat:
Afbeelding

En zo gaat ze met Bo Gyi om:
Afbeelding

Ze vertrouwt wel, maar net niet genoeg..
en door de "foutjes" heeft ze wel door, dat ze het kan en dat het niet eng is.

Volgende week weer...
Ik zal het een beetje bijhouden... Logboek idee.