Jong paard op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Jong paard op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:50

Een aantal weekenden geleden deed de volgende situatie zich voor:

Amazone heeft zich opgegeven voor een wedstrijd waar buiten losgereden wordt en binnen gestart wordt. Paard is nog jong en erg onrustig. Paard wordt keurig in andere bak gelongeerd en ingereden waarna hij op losrijterrein wat doorgereden wordt. Paard is erg onrustig, maar amazone blijft rustig. Leuk paard, wordt voor de 3e keer uitgebracht nu.

Bij het toetreden van de binnenbak begint het paard te hinniken. Amazone negeert dit en stelt paard duidelijk gerust. Maakt gebruik van haar 2 rondjes en begint dan haar proef. Tijdens de proef springt het paard meermalen weg of gaat op de rem vanwege geluiden oid. Amazone lost dit elke keer netjes op maar gebruikt naar een paar keer op een juiste manier haar zweep ter ondersteuning om het paard wat door te zetten. Al met een al een proef waar verre van winst gereden is; maar amazone heeft bij het losrijden te kennen gegeven deze wedstrijd puur als leertraject te rijden. Paard is er thuis klaar voor, maar mist het vertrouwen op nieuw terrein.

Na de proef komt de jury uit het hok gelopen met de mededeling dat dit geen wedstrijd is. Amazone rijdt richting jury en legt uit dat ze haar paard wil laten wennen aan nieuwe omgevingen en dat ze dit op wedstrijd doet omdat het paard thuis goed op niveau bevestigd is. Jury geeft aan hier geen boodschap aan te hebben en dat ze thuis maar moet oefenen. Waarop de amazone geduldig wederom uitlegt dat het paard nog moet groeien in zijn ontwikkelingen en dat ze met die instelling ook een wedstrijd rijdt. De jury geeft wederom te kennen dat hij niet begrijpt wat ze hier doet en dat ze eerst maar eens thuis wat moet gaan doen. Amazone geeft aan; dat er dan maar diskwalificatie had moeten volgen als dat zijn mening was.

In de 2e proef loopt het paard echter een totaal andere proef (wel met wat aandachtpuntjes) maar zeker bevestigd. Nog geen winst, maar wel met meer rust. Persoonlijk had ik verwacht dat de jury bij de prijsuitreiking (ze had prijs in 2e proef) wel excuses aan zou bieden, maar hij liep haar straal voorbij.

Nu is mijn vraag; wat zouden de juryleden onder ons in een dergelijke situatie doen? Doorrijden en na de 2e proef toch even een praatje maken dat het inderdaad om momentopnames gaat, diskwalificatie in de 1e proef?

Storm
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:00

Dit gaat over een B proef?
Ikzelf zou alle begrip voor haar hebben (mits ze inderdaad B rijd) en haar het proefje rustig uit laten rijden. Ze zou waarschijnlijk ook geen winst hebben gereden.
Het is jammer dat deze jury geen begrip had, maar ze heeft pech gehad, er zitten nu eenmaal wat nukkige juryleden bij. Nu had ze pech, maar misschien treft ze volgende keer wel een begripvolle jury.
⚠️ Storm kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Caesar

Re: Jong paard op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 15:29

Nee, betrof een L1 proef. Geeft misschien een ander licht op de zaak.

Winst had ze zowiezo niet op gerekend en met deze proef (ca. 150) was dat ook niet te verwachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:33

Ik ben geen jurylid natuurlijk, maar ik vind dit nogal kort door de bocht van de jury.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:42

Ik vind het ook een beetje zeurderig van de jury....
Als ze nou veel programma-fouten heeft gemaakt in de proef doordat ze 'm bijvoorbeeld niet door 1 hoek krijgt, of staking te lang duurt; ok, sluit d'r dan uit. Maar laat d'r darna nog wat voltes etc in de bak rijden, voor de ervaring en dat ze de kans krijgt het paard netjes onder controle rond te krijgen. Ook al hoeft het dan niet meer voor de punten, dan maar voor de ervaring.
En dan kan het inderdaad dat ze het paard zover krijgt dat het de 2de keer al eens stuk minder eng is en ze wel netjes rond kan sturen; goed toch!?
Ik heb dit van de winter in de M gezien; amazone kreeg paard met geen mogelijkheid netjes door een van de hoeken. Na tijdje staken afgegroet en toen van d ejury de mogelijkheid gekregen om d.m.v. wat voltes toch nog even in draf en galop de hoek te nemen totdat paard zich erbij neerlegde dat er geen paard-etende kabouters waren. 2de proef ging super.
Ik zie daar geen enkel probleem in om dat als jury zo te doen ipv zoals TS beschrijft...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:52

Omdat dit de klasse L1 betrof misschien wel 'begrijpelijk' op een bepaalde manier. Misschien kan ze haar paard beter laten wennen in de klasse B.

Daartegenover; het is haar eigen keus.
Het ging duidelijk om een jong paard en daarbij; een schrikkerige proef kan iedere combinatie overkomen.
Ik vind het een erg kort door de bocht conclusie van de jury.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:56

kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de amazone geen B meer mag starten, en daarom een jong paard in de L1 uit brengt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:47

Of dat de amazone meteen de L1 in mag omdat ze een of meer paarden naar Z met winst heeft gereden. Er zijn zoveel die dat doen, niks mis mee.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:12

Ja dat klopt, is ook een goede mogelijkheid. Vandaar dat mijn mening ook is 'kort door de bocht conclusie'.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:02

Je kan nu eenmaal alleen ervaring opdoen met een jong dier door ze mee te nemen op wedstrijd. Een paar keer op ander terrein rijden zonder wedstrijd is een goede oefening, maar dat is toch anders dan de spanning die bij een wedstrijd komt kijken. Dat ze dan onder de indruk zijn en zich niet van hun beste kant laten zien is iets wat je moet accepteren. Niet alleen als ruiter, maar ook als jurylid.

Je weet dat je in de B of L1 (erg) groene paarden in je ring kunt krijgen die nog niet bevestigd zijn. Dat vind ik persoonlijk erg leuk, zolang er maar eerlijk met het dier omgesprongen wordt. Oftewel: geen geruk en gepluk of overmatig zweepgebruik. Maar dat geld voor alle combinaties, niet alleen voor de jonge dieren. Dus wat mij betreft geen uitsluiting in de eerste proef en gewoon lekker ervaring op laten doen...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:29

Als ik het zo hoor had de jury ook geen rede haar te kúnnen diskwalificeren. Dat ze dan met lage punten naar huis gaat is misschien jammer maar zo te horen wat dat te verwachten.
Persoonlijk zou ik er alle begrip voor hebben, ervaring krijgen ze alleen maar als ze meegenomen worden.
Dat ze in de L1 start zegt idd niets, zoals hierboven al is aangegeven mag de ruiter waarschijnlijk geen B meer starten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:57

Aparte reactie van die jury.
Diskwalificatie is inderdaad helemaal niet aan de orde.