Belastingtechnisch vraagje!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eventinggek

Belastingtechnisch vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:46

Ik vraag me eigenlijk af hoe je precies 'wit' kunt lesgeven? Ik geef sinds vorig jaar trainingen en ben daarom nu ook bezig met n ORUN opleiding, maar het bevalt dus zo goed dat ik best wat meer les zou willen geven. Maar hoe zit dat nou eigenlijk als je netjes legaal :+ wil lesgeven? Wordt je dan freelancer/zzp'er? Hoe doen jullie dat? En als je bijvoorbeeld betaald paarden voor anderen zou willen rijden? Het zijn toch allemaal verschillende mensen waar je dan voor werkt?

Heb vandaag eens op www.kvk.nl zitten speuren, maar kom er nog niet echt helemaal uit... Weet ook niet echt of t dan freelancer zou moeten zijn....

Wat de verzekering betreft ga ik er trouwens vanuit dat ik als ik mn ORUN diploma heb ook gelijk verzekerd ben of niet? Moet ik dan nog n extra verzekering afsluiten?

Alvat bedankt voor jullie reacties! Ben benieuwd hoe jullie dit geregeld hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:00

Wil je dat dan? Dan zou je ook eigen verzekeringen, arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid, je pensioen allemaal zelf moeten regelen.. Dan moet je wel heeeeel wat uurtjes x een behoorlijk tarief les gaan geven wil dat uit kunnen..

Je kan volgens mij zoiezo het beste 1 dag vast bij een werkgever werken en dan de rest lesgeven (geloof dat iedereen dat bijna zo doet binnen de paardenwereld), dan ben je iig verzekerd enz en kun je dan bepalen of je je lesgeld opgeeft als inkomen of niet ;)

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 12:35

Dat weet ik ook nog niet zeker, vandaar ook mijn vragen :o

Okay, goed idee, alleen momenteel wat erg moeilijk om parttime te gaan werken.... Werk nu 40 uur als account manager bij een industriebedrijf. Er komt n flinke reorganisatie aan en ik ben erover aan het denken hoe ik dadelijk verder wil (weet daarnaast ook nog niet of ik erbij zit of niet). Als ik mag blijven zit minder werken er voorlopig zeker niet in. Daarbij zit ik in de selectie voor t EK landelijke ruiters en wilde ik daarom dit jaar juist meer tijd aan de paarden spenderen en wat minder gaan werken ;( want op zich is dat natuurlijk helemaal geweldig :D

Ik neem dat de meesten dan ook een 'paardenbaan' hebben die ene dag? Gewoon werk voor maar een dag lijkt me ook lastig te krijgen, maar daar was ik ook aan aan het denken. Voor 2-3 ochtenden of middagen, ben ik inderdaad gelijk verzekerd enz :j Dan zou ik inderdaad kunnen kijken of ik eventueel een gedeelte van mijn lesgeld zou opgeven bij de belastingdienst.

Ik schat zo effe dat ik per week wel zo'n 2-4 uur verenigingsles á +/- €25,- pu, 1 groep crossstraining á +/- €30,- pu en nog zo'n 4-6 uur privéles á 20,- pu zou kunnen geven. Daarnaast zou ik dan ook nog een aantal uren paarden voor iemand willen rijden op locatie. Zou denk ik bruto rond de €1200,- per maand uitkomen. Dat is veel minder dan wat ik nu verdien, maar dat zou ik er wel voor over hebben :o Heb dan wel alle tijd om me verder op de paarden te richten en ook het lesgeven waardoor ik dan ook weer meer lesklanten zou krijgen. Is nu heel lastig naast alles te regelen.

Het leven is ook niet makkelijk hé :+ :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:38

Suus, ga eens met Ibonn praten, principes zijn nl precies hetzelfde. Maar vergis je niet, die 1200 euro bruto is echt niet veel als je dan ook nog bv pensioenvoorziening e.d. wil regelen. Een parttime baan regelt wel wat mbt verzekeringen (ziektekosten bv), maar niet volledig. Arbeidongeschiktheid, aansprakelijkheid, pensioen e.d. zijn duur.
Ik zou je iig aanraden om een afspraak te maken met een adviseur van de KvK, die kan je iig mbt belastingen, sociale lasten e.d. meer vertellen.
Verzekering moet je zeker even navragen bij je maatschappij, dat is niet altijd zomaar geregeld met een ORUN papiertje. Je hebt nl een Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren en als je professioneel gaat lesgeven, zou die wel eens onvoldoende kunnen zijn.

Wb freelance/zzp-er etc, daar kan ik nog wel eea van nakijken, heb er ooit wel eens over gedacht.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:54

oh niets is nog zeker laat staan dat ik al echt wat concreets heb uitgewerkt, ben er echt alleen nog over aan het nadenken! Mocht ik het echt gaan doen is het natuurlijk wel de bedoeling dat ik naar meer opbouw. Heb nog wel wat ideëen ;) Zou zowieso het liefste een baan erbij willen hebben voor zo'n 20 uur per week. Dat zou natuurlijk het ideaalste zijn :j

Dat hele zzp/freelance verhaal is me ook nog niet helemaal duidelijk. Maar ik kwam erop omdat ik als instructeur of ruiter van paarden voor anderen telkens per uur wordt ingehuurd. Lijkt wat mij betreft toch behoorlijk freelance achtig :D

EllyC

Re: Belastingtechnisch vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:28

Je bent dus niet verzekerd als je orun gevolgd hebt.
Ziektekosten, blijven gewoon hetzelfde als je in loondienst bent. Je betaalt dan ook al de ziektekosten en krijgt in loondienst hooguit een tegemoetkoming vd werkgever.
Arbeidsongeschiktheid, zeker niet onderschatten, afhankelijk van hoe gevaarlijk je beroep is, hoe hoog je de uitkering zou willen en hoeveel weken je voor eigen risico wilt nemen wordt de premie berkend. maar 2 a 300 euro per maand ben je zo kwijt.
En dan komt de belasting nog (btw, winst etc).
Ik reken er altijd op dat ik de helft wegbreng naar de belasting en aan premies betaal.

Vergeet je ook je aansprakelijkheidsverzekering niet?

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:39

thanks voor alle info!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:46

Arbeidsongeschiktheidsverzekering is overigens niet verplicht. Ik ben zzp'er en heb niet zo'n verzekering. Er moet wel heel wat aan de hand zijn wil ik niet meer kunnen werken (webwinkel) dus ik vond het niet nodig om die af te sluiten. En bovenien heb ik ook nog een partner die in kan vallen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:31

ik heb er ook lang over zitten denken hoor of ik nu wel of niet zo'n verzekering te nemen.
Het gaat echter niet alleen om nooit meer te kunnen werken maar ook bv als je depri raakt, of herstellend bent van hartaanval of autoongeluk. Dan kun je in erge gevalenn bv ook een jaar niet meer werken. Zoalang ik nog geen reserve heb opgebouw om een jaar inkomsten gemis zelf op te kunnen vangen heb ik maar besloten om me hiervoor te verzekeren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:35

Idd laat alles goed uitrekenen, ga er vanuit dat je meer dan de helft van het geld weg moet brengen naar belasting, verzekering etc.

Dat is ook de reden waarom ik nooit hiervoor heb gekozen, je moet je lesgeld wel zo hoog maken wil je er wat aan overhouden. Ik wil gewoon klanten hebben die voor hun plezier rijden, in de hogere geldklasse krijg je ponyruiters die zelf niet altijd evenveel zin in het rijden hebben, maar meer de paps en mams die geld hebben en het willen ...

je hebt nu een goed betaalde baan neem ik aan. Ik zou die baan aanhouden en in de avonduren lekker , zwart, je lesjes geven. Niemand geeft jou de zekerheid dat jij dalijk voldoende lesklanten krijgt ... Orun-gediplomeerd is niet zo denderend interessant voor klanten..
Dus dat zou wat dat betrefd geen meerwaarde geven.