Links-/rechtomkeert tot aan de hoefslag of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snater

Links-/rechtomkeert tot aan de hoefslag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 23:06

Ik gaf laatst een ponycombinatie les en legde daar een rechtsomkeert aan uit. In mijn beleving rijd je, als je de opdracht H-G-E rechtsomkeert krijgt, van H naar G een halve volte 10 meter en wend je daarna van G naar E. Wie bij H e halve volte 10 meter rijdt, blijft een meter van de hoefslag op de korte zijde vandaan. Had daarna discussie met een andere lesklant, die juist meende dat je de hoefslag op de korte zijde wel moest raken.
Via Google en de Wiki vind ik de mening dat je bij H een halve volte inzet en dus (?) de hoefslag raakt. Die logica snap ik niet, want om de hoefslag te raken moet je halve volte groter van diameter zijn dan 10 meter, maar dan kom je weer niet op G uit. Hoe zit het nu: raak je de hoefslag op de korte zijde wel of niet aan in de volte van een links- of rechtsomkeert?

Bettine

Re: Links-/rechtomkeert tot aan de hoefslag of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:41

'Officieel' is de oefening zo dat je een meter van de hoefslag moet blijven. Alleen wordt de oefening bijna nooit zo uitgevoerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:15

pas nog aan de orde geweest hier op bokt, je raakt de hoefslag niet. kan ook niet als je je volte echt rond rijdt, die heeft nl een straal van 5 meter, en van H tot de hoek is zes meter.

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:56

Hangt misschien ook van de hoefslag af. Je blijft een meter van de muur, de hoefslag ligt bij ons na een paar uur manege les niet direct meer naast de muur:)

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:18

daan schreef:
Hangt misschien ook van de hoefslag af. Je blijft een meter van de muur, de hoefslag ligt bij ons na een paar uur manege les niet direct meer naast de muur:)

En dat is precies waar het fout gaat. De hoefslag wordt niet door de hoeken gereden, maar de hoeken worden (soms heel erg) afgesneden. Dan raak je bij een links/rechtsomkeert dus wel net de hoefslag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:19

anders gezegd dan: je moet een meter van de hekjes / bakrand blijven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:13

Eens met Lielle. Waar de 'hoefslag' ligt, is niet belangrijk, hij hoort door de hoek en vlak langs de bakrand te lopen.
En een (halve) volte 10 meter heeft een straal van 5 meter en dus raak je de hoefslag niet op de korte zijde.

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:29

Ja, dat en ik helemaal eens en bedoelde ik dus te zeggen:)

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:32

Nee de hoefslag op de korte zijde moet je niet raken hoor!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:05

Interessant, mij hebben ze hem dan dus verkeerd geleerd :+ Moest wel over de hoefslag, vlak voor C afwenden en schuin naar de E of B :? *snapt nu zelf niet meer hoe ze het moet uitleggen :P
Las indd laatst in een boek dat dit dus compleet verkeerd is, rijd hem sindsdien zoals Lielle zei.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:47

Weer wat geleerd. Wist niet dat de M 6 meter van de hoek lag. Voortaan dus iets kleiner wenden. Proberen dan, want in de galop vind ik het al lastig zat.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:03

Ik reed laatst in het M2 een rechtsomkeert volgens het boekje. Halve volte halve baan, dus niet de hoefslag geraakt en toen schuin naar de E of B, net waar je hem maakt. Kreeg ik een 4 met als commentaar "hoek meenemen.". DAAR ZAKT TOCH JE BROEK VAN AF.... ook op de andere hand hetzelfde commentaar, dus ik had twee 4en, en als eindresultaat 179 punten....leuke jury

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:58

VEGASS, ik zat een tijdje terug inderdaad op de selecties te schrijven bij het M1 en M2. Daar moest ik van de jury ook als commentaar schrijven "heeft de hoefslag niet gehaald!" met als cyfer een 4 of een 5. Toen ik om uitleg vroeg gaf zij als antwoord dat je de hoefslag moest raken. Terwijl dit dus niet zo is!

janiekiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:00

ik ben net M1

de eerste keer had ik een 5 maar toen wist ik niet zo goed hoe het moest en wende ik te vroeg afXD

de tweede keer ging ik bij f afwenden en voor a nog even de hoefslag raken en dan naar d en dan weer terug naar b! daar kreeg ik een 6 voor zonder commentaar dus zal wel goed zijn:D

veel succes

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:01

oud topic uit maart, ik TeM even

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:42

En bij deze een slotje.