Tips voor beginners en halfgevorderden les?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linde29

Tips voor beginners en halfgevorderden les?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:06

Hallo allemaal,

Deze zomer ga ik in Amerika paardrijles geven aan beginers en half gevorderden. Nou heb ik wel eens les gegeven, maar nooit echt een grote groep voor me alleen, maar ben er van overtuigd dat het gaat lukken. Nu heb ik een vraag, hebben jullie misschien nog leuke tips en dingen die je kunt doen enz?

groetjes,

xJess

Re: Tips voor beginners en halfgevorderden les?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:09

je kunt misschien leuke figuren verzinne, en af en toe een spelletje doen, en veel tempowisselingen enzo. en misschien vragen aan de kinderen wat ze leuk vinden, en afen toe een balkje neerleggen ofzo, of gaan carrouselen(schrijf je dat zo:P)

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:03

Hoi,
Ik geef momenteel ook elke week les aan beginners.
En wat goed werkt: veel variatie!
Anders gaan ze zich vervelen, dus spelletjes, keer balkjes draven, rek en trek oefeningen (raak de oren van je paard aan, met je linker hand je rechterteen enz.) En laat ze onderling wedstrijdjes rijden...maar hou ze bezig

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:06

Behendigheidsoefeningen, zodat ze leren sturen, etc. dus om pionnetjes slalommen, veel figuren rijden, zonder handen laten rijden, of een x zonde rhun beugels.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:10

Ken je het boek, spelletjes voor pony's?
Ik zou dat boek kopen.

Er staat in of een spelletjes voor beginners, half gevorderden of gevorderden is. Ook staat er bij wat je in de les kunt oefenen.
Dus je hebt direct weer iets om in je les te doen.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar probeer ze ook wat bij te brengen over het wezen van een paard. Dat is zo belangrijk.
Stel ze vragen als, 'Waarom bijt *naam van pony op stal* als je een zadel op zijn rug wilt leggen?'
'Waarom staan de pony's samen in de wei?'
'Waarom heeft elke pony zijn eigen zadel?'

Zo leer je ze veel meer. Is vooral handig in beginnerslessen, waar veel word gestapt.
Sucses en veel plezier!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:20

Het is dus niet voor heel even maar voor een langere periode?
Dan lijkt het mij de bedoeling om ze echt iets bij te gaan leren, begin bij het begin. Leer ze de basis van het paardrijden. Geef ook wat theorie mee in de lessen (over het paard, lichaam, gangen, verzorging, voeding, hoeven, kuddes, vriendschappen tussen paarden en mensen etc.) Zelf vind ik het belangrijk dat mensen beginnen op de grond, een paard leren lijden en weten wat je moet doen is bepaalde situaties (schriktraining oid) probeer ze vanaf de grond contact te laten maken met het paard, leer ze een paard te vertrouwen vanaf de grond.

Als alles op de grond goed gaat zet je ze in het zadel. Het is jammer dat je een groep les geeft (zo kun je ze niet lekker aan de longe doen zonder beugels en teugels om ze zo hun balans te laten ontwikkelen en rijkunstig gevoel). Maar dat kan natuurlijk ook zonder longeerlijn en met teugels en beugels.

Dan zou ik beginnen met het leren rijden met 'zit'. Die teugels zitten er niet voor de rem en als stuur, daar heb je, je zit voor etc. Vanuit daar ga je ze basis dingen leren in het zadel. En zo ga steeds een stapje verder. Het is wel erg leuk dat je spelletjes en dergelijke wil doen maar je snapt denk ik ook wel dat ze daar niks van leren. het is wel leuk om bij elke les aan het einde een spelletje te doen (tikkertje enz.) dan hebben ze een doel om goed hun best te doen (denk aan: Jongens als jullie deze les heeeeel goed luisteren en heeeeel goed jullie best doen dan heb ik op het laatste een verrassing) Kleine kinderen zijn gevoelig voor verrassingen en met een groep kinderen EN paarden iets leuks doen... tja daar dromen ze alleen maar van :) .

Je kan ook van bepaalde dagen 'speeldagen' maken. Dus een hele spelletjes dag met theorie en toch alles op een leuke manier. Leerzaam en leuk!
Het belangrijkste is dat je ze het goed leert en het ze leuk leert. Jip en Janneke taal en leren te rijden met zit en de hulpen goed aanleren (en wat ik belangrijk vind, leer ze niet 'schopjes' geven maar het aandrijven :) )

Linde29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:29

Bedankt voor alle reacties alvast,

Maar nee ik ga 3 maanden les geven. Samen met nog andere heb ik een heel stel kinderen onder mijn hoede.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:33

Neem eens een kijkje in het topic 'Welke bokkers geven kinderen les?' Daar staan een heleboel pagina's met tips.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:00

--> JI

KatrienVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:13

Ga je lesgeven op een zomerkamp, mag ik dan ook vragen waar je heen gaat?

Ik ben zelf drie jaar geleden naar de US gaan om op een kamp lessen te geven, ik kreeg ook voornamelijk beginners om les te geven. Afhankelijk van het aantal kinderen (twee tot 8) heb ik ze in eerste instantie geleerd hoe ze op een pony moeten zitten en hoe een pony reageert. Toen kwam het sturen en een beetje figuren rijden, en een voor een aan een touwtje meer draven.

Het hangt natuurlijk ook heel erg van de pony's af wat je kunt doen, bij mij waren het meer kermispony's, maar hou er rekening mee dat ze heel erg op veiligheid gericht zijn, dus zomaar tikkertje doen op de pony's zonder dat iemand ze vasthield zat er bij mij niet in.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:19

Als het echt om beginnende kinderen gaat zou ik veel spelletjes doen. En ze eerst het paard leren sturen en dat ze kunnen stappen, draven en galopperen. Als ze dat allemaal los kunnen zou ik met balkjes beginnen en figuren.
Verder zou ik proberen iedereen zo goed mogelijk over de bak te verdelen. Dat ze in elk geval niet in een rijtje rijden. Daar leren ze weinig van. En dan iedereen tegelijk een figuur laten rijden met minimaal zoveel meter er tussen. Zo doet iedereen iets, en doen ze het ook zelf.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:34

Probeer veel te varieren.

anoniem15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:24

tip: hou je bezig met iedereen! :P
ik heb een tijdje op een manege gereden waarvan de instructeur zich maar met 1 of 2 persoon(en) bezig hield, dus dat was niet echt tof.
maar verzin toffe figuren, balkjes, spelletjes (dit maakt de les altijd interessant) bijvoorbeeld op het einde van de les een kwartiertje op voorhand stoppen en dan nog een aantal spelletjes spellen enz.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:30

anoniem15 schreef:
tip: hou je bezig met iedereen! :P
ik heb een tijdje op een manege gereden waarvan de instructeur zich maar met 1 of 2 persoon(en) bezig hield, dus dat was niet echt tof.
maar verzin toffe figuren, balkjes, spelletjes (dit maakt de les altijd interessant) bijvoorbeeld op het einde van de les een kwartiertje op voorhand stoppen en dan nog een aantal spelletjes spellen enz.

Dat probleem heb ik dus ook met manegelessen. Dat de instructrice de aandacht niet echt goed verdeeld.