Jury's: zijn jullie hiermee bekend? en hoe getoetst? (chip)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Jury's: zijn jullie hiermee bekend? en hoe getoetst? (chip)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:25

Omdat een van de paarden vandaag haar tweede basisenting heeft gehad, was ik bezig met het kopiëren van de paspoortbladzijdes voor als ik mijn startkaart aan wil vragen.
Nou zag ik dat de chipsticker er wel in staat, met stempel/handtekening van de DA en datum van het chippen maar de stempel van het stamboek staat er niet overheen. Dus ik al vloeken, want dat is weer zo'n gedoe, al helemaal bij het BWP.

Nou kwam ik op het volgende onderdeel van het reglement:
Citaat:
Voor paarden/pony’s in Nederland waarbij een paspoort hoort dat is uitgeven door een buitenlandse organisatie geldt de chipverplichting ook (evenals de wijze waarop het transpondernummer moet zijn geregistreerd), tenzij het paard/pony korter dan 6 maanden in Nederland verblijft. Als een paard/pony korter dan zes maanden in Nederland is, geldt de chipverplichting niet, de verplichting van het paspoort wel.

:)* die kende ik nog niet :D

Mijn knollies staan allemaal in Belgie, waar ik zelf ook woon, en zijn dus korter dan zes maanden in Nederland (te weten: alleen voor wedstrijden en lessen steken we de grens over en dan zijn we weer weg).

Nu vroeg ik me af of deze bepaling bij de juryleden wel bekend is en hoe ze dan testen of ik in Nederland de paarden stal? :+

(vermoedelijk is het toch om problemen te voorkomen veel makkelijker om een keer naar het BWPkantoor te rijden met paspoort en vragen of ze even een stempel willen zetten, maar goed, al die bureaucratische onzin.. ;) )

EllyC

Re: Jury's: zijn jullie hiermee bekend? en hoe getoetst? (chip)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:09

ik had dit ook gelezen maar is dit reglement van knhs? volgens mij niet..
de site van knhs geeft exact aan waar zij van vinden dat het paspoort aan moet voldoen en deze "uitzondering" is volgens mij niet van hen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 08:17

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:30

Ik vrees dat het in jouw geval toch niet op gaat, want jouw paarden zijn wél gechipt en dus moet de administratie daaromtrent aan de regels voldoen.
En dus zal het BWP de barcodesticker van het chipnummer moeten afstempelen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:50

Ik was idd op de hoogte van deze regel, maar zoals Marije hierboven aangeeft zijn jou paarden wél gechipt.

Denk dat jij dus zoiezo even achter dat stempeltje aan zal moeten gaan.

Stel dat ze niet gechipt waren en ik controleer je paspoort op een wedstrijd maar jij geeft aan dat ze niet in Nederland staan zou ik wel een aantekening maken op het juryrapport, het is dan verder aan de knhs om dit uit te zoeken.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:34

Die regel geldt idd alleen voor buitenlandse ruiters (en volgens mij alleen met een FEI paspoort) omdat die natuurlijk internationaal starten.
Jouw paard heeft wél een chip dus die moet ook correct afgestempeld zijn. Is hij dat niet dan mag je eigenlijk niet eens starten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 13:25

Nee, het stond bij het stuk over het aanvragen van startkaart ed, dus het gaat niet over het FEIpaspoort of internationaal starten. (ik dacht zelf misschien dat het meer sloeg op de Duitse paarden, waar diverse stamboeken niet mee willen/wilden werken aan het chippen)
Ik ga het sowieso laten afstempelen natuurlijk maar wel ff voorleggen bij de KNHS, want er zit hier wel een behoorlijk gat in het reglement of ze moeten het even herformuleren. :D

Ik zie het nl zo (zoals het nu genoteerd staat): mijn paard HOEFT niet gechipt te zijn an sich, dat ie gechipt is is dan een mooi extraatje ;)