KNHS Trainersseminar 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bettine

KNHS Trainersseminar 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:29

Beetje laat, maar gaan er morgen nog Bokkers naar de KNHS trainersseminar?

Ik ben er iig bij :)

De inhoud zal misschien een beetje veel in het straatje liggen van de seminar van vorig jaar, maar ben toch erg benieuwd :)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:36

ik was er ook (druk he?) Vorig jaar ben ik niet geweest, waren er overeenkomsten?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 23:43

Ja, zelfs iets te veel naar mijn zin.

Coby deed het vorig jaar en zij traint natuurlijk bij Hinnemann. Dus qua traininsmethode werd er weer redelijk hetzelfde voorgeschoteld.

Vond het erg leuk, maar weinig nieuws onder de zon.
Hinnemann heeft natuurlijk echt onwijs veel kennis in huis, wat heel interessant is.
Vond het jammer dat hij weinig echt 'interessante' paarden had meegenomen, dat doet Johan Hamminga altijd wel leuk.
Hinnemann was duidelijk van de echte Duitse 'punktlichheit' en daar heb ik van genoten.

Het enige wat ik me een beetje afvroeg... In de ring bij Hinnemann reden alle dames de paarden op hun pinkjes, ze stonden er zo ongelofelijk fijn, licht en scherp aan en alles werd met een grote glimlach voorgeschoteld.
Maar meerdere paarden hadden wel echt FLINKE striepen op hun kont staan van de zweepslagen :=
Opzich niks mis mee natuurlijk wanneer het paard het verdiend, maar laat dat ook zien en ga niet in de ring mooi weer spelen en net doen alsof die paarden als vanzelf zo verschrikkelijk gehoorzaam zijn.

We zijn gebleven tot aan Angela Krooswijk met Revino, toen zijn we gegaan want ik moest mn eigen paard nog rijden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:38

Ik ben er ook geweest en heb zitten genieten. Allemaal goed zittende dames (en heer) die fijn inwerkten en erg gehoorzame paarden. Dat was in de ochtend wel iets anders vond ik bij een enkeling. Erg inspirerend en een uitdaging om er bij in de buurt te komen met mijn eigen houding en zit en inwerking op mijn eigen paard, al is het maar een beetje.
En die striemen had ik bij een paard (vos) van Marlies wel gezien, maar verder niet. Als je een keer een flinke tik geeft, dan kan dat al flink tonen. Dus mij stoorde het niet, want soms is het nodig om net even wat beter door te komen. Dan kun je beter een keer een flinke tik geven, dan een uur lang elke pas met een spoortje tegen de buik van het paard aanbutsen en dat elke dag weer.
En tja, ik weet ook wel dat ze die flinke tik op het voorterrein uitdelen en niet als er 550 mensen langs de kant staan, want dan is het commentaar natuurlijk niet te versmaden. Dat het alleen soms nodig is, om dit resultaat te bereiken dat staat voor mij vast. Als er daarna maar goed beloond wordt, is dat voor mij geen probleem. Wat mij wel opviel was, dat het er stikte van de juryleden van de (sub)top. Dus kennelijk hoopten zij daar ook nog wat op te steken, dus het geeft voor mij aan wat voor een vakman Hinneman is en al helemaal als Hamminga zich les laat geven door hem. Helemaal top. :D ;)

Bettine

Re: KNHS Trainersseminar 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 15:13

Die van Niels en Angela hadden het ook.
Idd aan hoe de meerijdende ruiters en amazones op het paard zitten valt een puntje aan te zuigen. Soms vind ik ze iets té strak zelfs.

Zweep is voor mij ook absoluut geen probleem, maar laat wel zien wat je doet.
Vond ik een aantal jaar geleden bij de seminar van Tineke (overigens ook de leukste en meest leerzame die ik ookt heb bijgewoond) veel duidelijker. Die liet alles zien en schuwde ook de discussie absoluut niet en bleef als een paal achter haar eigen principes staan.
Tussen Johan Hamminga en haar ontstond ook nogal meningsverschil toen, maar het leuke daarvan was dat je de verschillende (beide goede) methodes náást elkaar zag, en van beide werden de voors en tegens zeer goed benadrukt, en dat maakt het juist super leerzaam.

Die discussie miste ik hier wel een beetje, het verhaal van de heren ging nu langs elkaar in plaats van naast elkaar.

Idd leuk dat er zoveel (subtop)juryleden waren. Pas met het rondje kür waren er overigens nog veel meer :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:03

Bij het rondje kur ben ik niet geweest. Ook het trainersseminar van Tineke heb ik gemist. Omdat het inderdaad vaak veel van hetzelfde is, ga ik maar heel af en toe, maar nu vond ik het wel weer tijd worden. Even een opfriscursus af en toe heb ik wel nodig.
Bij Angela's en Niels zijn paard had ik het niet opgemerkt. Tja, als je een beetje verder komt, snap je inderaad wel dat de meeste paarden niet uit zichzelf zo lopen. Ze hebben het wel in zich, maar om het eruit te krijgen is een heel ander verhaal. Misschien durfden ze het hier niet aan. Ik heb namelijk over Johan Hinneman wel gehoord, dat hij anders ook niet flauw is in de trainingen als het nodig is, dus misschien wel handig om dat ook mee te nemen in je clinics. Toch ben ik bang dat veel mensen het niet zullen snappen en er schande van zullen spreken. Heel veel mensen denken dat alle toppaarden zo uit zichzelf lopen, maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Niet dat er geweld oid aan te pas komt, maar de meeste paarden moet je toch af en toe even motiveren om ook echt te laten zien wat ze in huis hebben. Voorlopig heb ik aan dit seminar wel weer genoeg. Kan er toch stukjes uitpikken en zelf in de training gebruiken, dus dat is al mooi.
;)
Ik vond vooral het laatste meisje voor Marlies, maar die heb je denk ik dus niet meer gezien, erg natuurlijk en mooi op haar paard zitten en inwerken. Dus inderdaad niet zo gemaakt recht, maar gewoon soepel recht. Echt goed. :))

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 17:46

Was dat een meisje met zo'n zwarte? Sabine oid?
Die heb ik even met losrijden gezien in de andere hal, zag er inderdaad goed uit.

Je hebt ook wel gelijk hoor, er is een hoop 'gemuts' daar.
Maar ik heb inderdaad dezelfde dingen gehoord over de trainingen van Hinnemann, maar dat zag ik hier totaal niet terug.

Ik vond trouwens erg leuk om te zien hoe hij een appuyement aanleerde, vanaf de diagonaal. Erg handig :)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:21

Citaat:
Idd aan hoe de meerijdende ruiters en amazones op het paard zitten valt een puntje aan te zuigen. Soms vind ik ze iets té strak zelfs.

dat strak zitten vind ik (en heb ik altijd al gevonden van Marlies. Die zit zo stijf en los in het zadel en achterover als er een ophouding of middendraf moet komen)
Van Sekrevre heb ik genoten. Buiten Anky heb ik nog niet zo'n amazone gezien die zo perfect zit!

wat ik jammer vond, dat niet alles goed te volgen was. Technisch Duits -is voor mij in ieder geval- heel moeilijk, dus heb zeker de helft van de uitleg van Hinnemann gemist.
Laten we maar hopen op een ondertiteling als we een DVD krijgen :))

wat toch in hoofdzaak aan de orde kwam, is het paard eerst tot ontspanning te krijgen en daarna het werk op te pakken. Teugeltjes daar mag je zeker de eerste 5 minuten niet aan zitten. Hoe anders zien we altijd op het losrijterrein!

Het belang van (GOED) halsstrekken werd goed uitgelegd. Mogelijk dat dit in de toekomst in de proeven zelfs in de M of Z gaan vragen. Johan Hamminga was er zeker een voorstander van.

Hulde uiteraard aan Johan Hamminga, die nog even zijn rijkunsten liet zien. Had ook een fijn paard onder de kont (Krack C?)
De meeste trainers geven zich niet zo bloot. Erg knap 8-)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:08

Tja, als er niet voortdurend op gehamerd wordt, dan is het aan de teugels plukken een grote valkuil, waar veel mensen constant weer intrappen (ik dus ook). Dat zag je zelfs bij Hamminga terug. Hinneman wilde bij hem ook meer neus eruit en voorwaarts rijden. Gelukkig ben ik bij de grens (Duitse) opgegroeid en keken we vroeger veel Duitse Krimi's ed, dus dat ging mij gelukkig goed af. En gelukkig legde Claartje dat van de oorspeekselklier nog even uit, want dat wist ik niet. De DVD zal wel niet ondertitelt worden ben ik bang. Moet je je woordenboekje Duits maar even uit de kast halen, dan kun je je technisch Duits ook nog even ophalen, voor het geval je eens naar een Duitse trainer wilt, wel handig. Dat miste dat ene meisje (met paardenstaart) namelijk wel, want ze kon het ook niet altijd even goed volgen en dat was volgens mij voor haar wel jammer.
Ik vond dat van dat appyeren ook leuk. Weer eens wat anders. Ik ga het zeker uitproberen. Ook het galop - stap - galop verhaal ga ik ook proberen. Goed om niet zo lang door te blijven galopperen. Dan is het gevaar te groot dat ze weer op de voorhand komen volgens Hinnenman. Allemaal wel dingen die je al weet of kunt snappen, maar soms denk je er gewoonweg niet aan, omdat je te druk bent met andere dingen oefenen.
Trouwens, Hinneman wilde niet alleen de eerste 5 minuten de hand weg hebben van de mond, maar altijd zover als het kan en je het paard naar de hand kunt drijven. En dan zeker in de overgangen terug.
Ik ben benieuwd naar de DVD. IK ben ook benieuwd of echt alles erop staat of dat ze flink hebben regiseren. We zullen zien.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:30

Vur, zou je misschien uitleg willen geven m.b.t. oorspeekselklier, appuyeren, galop-stap-galop?
(Of iemand anders?)

Ben niet aanwezig geweest en ben toch wel benieuwd...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:21

Hinneman vond het erg belangrijk dat een paard niet achter de loodlijn liep. Zo werd voorkomen dat het naar voren zetten van het achterbeen werd geblokkeerd, maar ook dat dus de oorspeekselklier niet in de knel kwam te zitten. Je weet wel, de klier tussen kaken en nek/hals. Als je paard te ver doorbuigt, dan zie je vaak zo'n dikke rol zitten en volgens Hinneman was dat geen goed teken en zat je dan dus de bewegingen van je paard in de weg.
Met het appuyeren leerde hij jonge mensen die de oefening niet zo goed beheersen, eerst vanuit de hoek gewoon de diagonaal op te rijden en daarna met twee benen het paard te buigen richting appuyeerhouding. Het hoofd bleef dan dezelfde kant op kijken als vanaf het begin toen je de diagonaal opreed. Zo was het makkelijker om te voelen dat een paard voorwaarts bleef en ook werd dan niet te veel nadruk op het appuyement gelegd. Veel onervaren mensen zijn dan in de hoek te druk bezig met stelling en buiging en belemmeren dan te veel het voorwaarts rijden. Volgens hem was het veel natuurlijker en vloeiender om vanaf het eerste stuk gewoon op de diagonaal rijden, langzaam je paard (vooral natuurlijk ook met je buitenbeen) in de appuyeerhouding te rijden.
Galop - stap - galop gebruikte hij vooral om het paard op het achterbeen te krijgen. Daarbij liet hij het liefst de combinatie niet langer dan 6 a 7 galoppassen rijden voordat weer naar de stap werd gegaan. Dit vooral op een volte (niet te groot, ong. 10 - 15 meter). Hij liet dan een paard eerst klein aangalopperen zodat het leerde snel en klein te worden in het achterbeen. Desnoods even aanttikken met de zweep om hem het duidelijk te maken. Je moest niet te lang doorgalopperen, want anders werd het paard weer wat vlakker in de gangen. Vooral paarden die wat snel en vlak galoppeerden liet hij daarbij ook nog wat appuyeerachtig op de grote volte gaan en op het achterbeen zetten zoals hiervoor beschreven. Zo leerden de paarden echt een galopsprong te maken vanuit het achterbeen en van de grond af. Daarbij was bij alles wat werd gedaan, het heel belangrijk dat het paard niet achter de loodlijn kwam en bij het terugnemen goed naar de hand toe gereden bleef worden, want anders kon de beweging van het achterbeen dus niet mooi naar voren komen door het paardenlichaam door en werd de galopsprong te hectisch en soms met twee benen tegelijk achter.
Ik hoop dat je het zo een beetje duidelijk voor ogen krijgt. Anders hoor ik het wel.

;)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:50

Fijne uitleg.
Dat van de appuyementen aanleren, vind ik een heel goede. Die neem ik mee.
Oorspeekselklier is al tijden een discussie en galop-stap-galop was (gelukkig) ook al bekend.