Schuurplekken, mee beoordelen in verzorgingscijfer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Schuurplekken, mee beoordelen in verzorgingscijfer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:02

Laatst zag ik een meisje met een pony op wedstrijd met énorme schuurplekken op de borst, die zelfs door liepen tot de schouders. Dit waren geen kleine stukjes maar zo ongeveer de hele boeg met schouders erbij!
Zouden jullie dit meenemen in het verzorgingscijfer? Wij hadden daar een discussie over en ik vind dat het best gezegd mag worden. Een passende deken vind ik toch geen overbodige luxe.
En ja, er zijn ponys die snel schuurplekken hebben, maar deze was gewoon helemaal kaal!

fresco

Re: Schuurplekken, mee beoordelen in verzorgingscijfer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:56

Ik denk dat ik dit soort gevallen idd er wat mee ga doen.
Of met het cijfer of een opmerking op het protocol.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:17

Ik zou als ruiter zijnde echt woest zijn. Ik heb zelf een paard staan die bij een nacht met een deken die net niet helemaal lekker ligt al compleet kaal is, zo niet de wonden erop heeft staan. Daar kom je dus 's ochtends achter en dan blijft ie de rest van de winter kaal. Nou zal het punt voor verzorging me verder gestolen kunnen worden, het gaat om het rijden tenslotte, maar als ik op zoiets gemind wordt dan zou ik echt over de rooie zijn. Het komt nl. heel erg over alsof de jury vindt dat je niet goed voor je paard bent en als je me ergens pissig mee krijgt is het suggereren dat mijn paarden er niet goed bij staan.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:47

Juist ik ben het helemaal met Urielle eens!
Ik heb er ook zo een met een gevoelige huid.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:49

Mijn vorige paard heeft werkelijk alle soorten dekens gehad die er bestaan, en élke winter weer de hele boeg kaal..
Ik zou hier op zijn zachtst gezegd ook níet blij mee zijn..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:49

Paard wat ik nu bijrijd heeft ook hele grote kale plekken van de deken. het is zonde en het ziet er niet uit maar vind niet dat je daar puntaftrek van kunt halen als hij er verder gewoon goed verzorgt uit ziet.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:53

vind ook niet dat een jury hier punten aftrek voor mag geven. Een opmerking als 'zonde van de schuurplekken' vind ik niet erg, maar je erop veroordelen gaat mij te ver. Die van mij heeft het dit jaar gelukkig niet zo erg, maar is er ook heel gevoelig voor en dat heeft niks met een passend deken te maken dus ook niet met een 'slechte' verzorging.
vraag me af of iemand hier weleens een punt lager voor heeft gehad?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:57

mirkip schreef:
Juist ik ben het helemaal met Urielle eens!
Ik heb er ook zo een met een gevoelige huid.

Ik ook!
Zou woest zijn als ik merkte dat een jury me hierop korte, spreek me dan aan en maak het bespreekbaar.

Mn merrie heeft al plekken van peeskappen en dr hals is kaal waar mn teugel langs loopt, gewoon overgevoelig huidje.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:01

het lijkt me lastig om dit mee te nemen in de beoordeling. Je zou er na de proef wel iets over kunnen zeggen. Maar als hier al wat over gezegd wordt dan is het einde zoek, wat te doen met brokkelhoeven of kaal geschuurde staart. Ik vind het verzorgingspunt sowiezo al lastig. Want wanneer geef je minder punten, een schimmel met een ligvlek of een zwarte die dezelfde ligplek heeft maar die niet te zien is. Of juist een schimmel met een mooie witte staart een hoger punt terwijl de zwarte ook helemaal gesopt is. Lange hoeven, of losse ijzers vind ik wat anders net als slecht gepoets tuig en bit.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:54

Ik denk dat de meeste mensen toch uiteindelijk het beste voor hun paard willen, wij hadden vorig jaar voor mijn zus haar paard een nieuwe deken gekocht.. En haar hele borst werd kaal, deze winter een nieuwe deken gekocht en nergens meer last van. Als ze eenmaal kale plekken hebben gaat dat niet zomaar weer weg!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:41

Er zijn wel andere dingen waar ik me als jury druk over zou maken. Ik zie liever een goede proef dan dat ik daar op ga letten.
Ik heb zelf een paard dat nooit schuurplekken krijgt. Ook al blijven de dekens nooit fatsoenlijk liggen. En een ander paard waar alles fijn op past. Die is altijd door op de schouder.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:09

Urielle schreef:
Ik zou als ruiter zijnde echt woest zijn. Ik heb zelf een paard staan die bij een nacht met een deken die net niet helemaal lekker ligt al compleet kaal is, zo niet de wonden erop heeft staan. Daar kom je dus 's ochtends achter en dan blijft ie de rest van de winter kaal. Nou zal het punt voor verzorging me verder gestolen kunnen worden, het gaat om het rijden tenslotte, maar als ik op zoiets gemind wordt dan zou ik echt over de rooie zijn. Het komt nl. heel erg over alsof de jury vindt dat je niet goed voor je paard bent en als je me ergens pissig mee krijgt is het suggereren dat mijn paarden er niet goed bij staan.

Ik zou ook heel erg boos zijn!
Ik rij mijn merrie (mét schuurplekken) in het Z1, sinds zij geschoren is, heeft zij veel scheurplekken, op plekken van het hoofdstel, beetje op borst van de deken, en op de hals waar de s&t teugel langs gaan...
Ik kan hier niets aan doen, kan moeilijk een week zonder teugels trainen, of zonder hoofdstel..!

edit: ik heb trouwens ook gewoon mooi liggende dominiek dekens, en ik kan de schuurplekken in toom houden door haar niet in de stapmolen te zetten met haar winterdeken(s). Dus ik denk er wel degelijk aan..

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:17

Onze ponies hebben beide snel last van schuurplekken en dat terwijl de dekens uitmuntend passen.
Lijkt me toch enigszins logisch dat dit kaal kan worden als het haar eraf is... Clown
Om de schuurplekken op de hals te voorkomen hebben wij dan tijdens de trainingen bontjes over de teugels en dit werkt prima, misschien tip voor anderen die hier ook last van hebben op de hals. Pling

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:23

Ik doe er echt van alles aan op bij mijn pony de schuurplekken weg te houden.
Mijn pony is echt een bloedbeestje met een super dun velletje.
Ik heb er een hartstikke dure deken opliggen die super past, ik heb zon paarden BH om en spuit er elke keer een flinke laag equi shine op.
Ze heeft gewoon echt zon gevoelig velletje, dat kun je bijna niet tegenhouden.
Zou het echt schandalig vinden als hier punten voor af werden getrokken.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:30

denicola schreef:
Om de schuurplekken op de hals te voorkomen hebben wij dan tijdens de trainingen bontjes over de teugels en dit werkt prima, misschien tip voor anderen die hier ook last van hebben op de hals. Pling

Uhh er bestaan ook paarden die álles eng vinden! Clown Knipoog Bloos

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:31

Die bontjes heb ik over gedacht, maar over 2 paar teugels word dat hem ook niet..

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:43

Mexxuna schreef:
denicola schreef:

Uhh er bestaan ook paarden die álles eng vinden! Clown Knipoog Bloos

? Vreemd... heb ook een hypersensibele.... hij went er maar aan....

En xx_Irisje, waarom doe je niet 4 bontjes ? Zo duur zijn ze niet...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:21

Dat loopt niet soepel over elkaar, dat bijft hangen in elkaaqr etc. en dan is mn teugelvoering niet meer zoals het hoort.

charilyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:34

ik zou niet bepaald vrolijk dr van worden, die van mij heeft ook kale plekken als t deken maar even niet goed ligt..
ik heb voor deze winter zelfs stukken fleece in zn deken geplakt in de hoop dat t weg blijft..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:26

Die van mij heeft ook altijd kale plekken zodra hij geschoren is. Deken ligt prima, alle merken zijn geprobeerd en deze liggen het beste. Ik geloof ook niet dat hij er echt veel last van heeft. Hij loopt iedere dag buiten met zijn deken, dus dan schuurt het wel wat. Ik zou er ook goed pissig op zijn als ik daarop punten aftrek kreeg, of er door de jury iets van gezegd werd. In de zomer heb ik inderdaad ook vaak schuurplekken bij mijn hoofdstel. Bont heb ik geprobeerd, dat schiet totaal niet op zeker als het warm is. Ik let altijd heel goed op dat ik een hoofdstel heb van zacht leer met het liefst zoveel mogelijk onderlegd.
Ken trouwens ook iemand die haar paard bij zijn buik altijd kaal reed, door het schuren van haar laars. Reed dus expres al altijd zonder sporen (ze reed Z2), en kon soms een aantal dagen niet rijden omdat ze bang was dat het doorging. Sommige dieren hebben gewoon een heel gevoelig dun huidje.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:48

@denicola; tja.. mijn paard is 17, heeft alles en overal al gelopen, maar schijt in haar broek als er gekke dingen gebeuren, en ja.. dan is er écht niets meer mee te doen....!! Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:54

Ik denk dat een jury wel kan zien dat het slechte verzorging is in het algemeen of een paard met een gevoelig velletje. Knipoog

Mijn paard had eerder ook schuurplekjes op de boeg van de HH dekens, Ik heb toen een lycra bh gekocht en het was bijna weg.
Sinds dit jaar heb ik dekens van Amigo en geen enkel plekje te vinden op mijn paard en hij doet echt de gekste dingen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:10

Fleurtje100 schreef:
In de zomer heb ik inderdaad ook vaak schuurplekken bij mijn hoofdstel. Bont heb ik geprobeerd, dat schiet totaal niet op zeker als het warm is. Ik let altijd heel goed op dat ik een hoofdstel heb van zacht leer met het liefst zoveel mogelijk onderlegd.

Dat heb ik ook gehad, zelfs met een bontje of een stukje vilt zat er gewoon een wond achter de oren. Ik had inmiddels tig hoofdstellen hangen, maar ik kreeg het niet opgelost destijds.
Ik heb dat uiteindelijk opgelost met zinkzalf, misschien dat je daar nog iets aan hebt?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:19

Zou het geen optie kunnen zijn om de paarden niet te scheren? Maar uiteraard wel optijd een deken opleggen zodat het dier niet in de winterharen komt te staan als het om een sportpaard gaat? Zou dit de gevoeligheid kunnen tegengaan?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:51

Die zinkzalf zal ik van de zomer een proberen Urielle, die van mij had dan geen wondjes, maar het werd wel helemaal kaal. Afgelopen zomer wisselde ik mijn S&T af met het trenshoofdstel, dan zaten de riempjes iedere keer ergens anders. Nu rij ik eigenlijk alleen nog maar op trens, misschien toch van die zomer die S&T weer onder de schimmel vandaan halen Bloos . Volgens mij is het in de zomer vooral door het heel veel zweten, nu in de winter is het deze keer ook gelukt om heel zijn hoofd te scheren en heeft hij nergens last van.
Mijn paard krijgt ook met dekens flinke winterharen sinds hij wat ouder is en iedere dag om half 8 buiten loopt. Hij heeft echt een hekel aan scheren, ik probeer het daarom altijd zo laat mogelijk te doen, zodat het maar een keer hoeft. Maar het is echt nodig, hij krijgt zulke dikke haren, net voor het scheren was hij na 30 minuten stappen nog niet droog, terwijl ik dan in totaal 15 minuten gedraafd en gegalopeerd had had. Zeker als het dan ineens 12 graden in de winter is.