Onderlinge wedstrijd bevooroordeelt jurielid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sethlover

Onderlinge wedstrijd bevooroordeelt jurielid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 15:30

Heej,
Gewoon om even te checken vertel ik even mijn verhaal.

Nou ik had paar maanden geleden dus een wedstrijd, B-niveau. Zat er in de jurie dus een erkend jurielid en een iemand die altijd een les verzorgde (maar dit ging nooit goed Tong uitsteken )
Mag dat nou, een iemand in de jurie die al mensen kent daar? (die ook meededen aan de wedstrijd)

Het was wel een beetje raar, bij de prijsuitreiking werd een westernruiter (die dus met dresuur meedeed) 1e met 210 punten,
er werden twee mensen 2e, en ga zo maar door.
Nou was degene die 2e was slechter dan iemand die 4e was. Best wel oneerlijk dus eigenlijk. Ik was ook 4e maar ben er niet ontevreden mee Bloos

Maar gewoon om even te checken mag dit??

Nibbit

Re: Onderlinge wedstrijd bevooroordeelt jurielid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:35

De jury geeft punten op basis van wat ze op dat moment ziet. En dan kan het dus best dat een westernruiter zn paard het beste aan het lopen heeft, en degene die normaal supergoed rijdt kan wel een slechte dag hebben gehad.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 15:39

Nibbit schreef:
De jury geeft punten op basis van wat ze op dat moment ziet. En dan kan het dus best dat een westernruiter zn paard het beste aan het lopen heeft, en degene die normaal supergoed rijdt kan wel een slechte dag hebben gehad.

Maar mag dat eigenlijk wel, iemand in de jurie zetten die al mensen kent ??? (want die vond die westernruiter Toevallig heel erg aardig)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:42

Op officiele wedstrijden proberen ze wel een onafhankelijke jury te vragen, maar het is best moeilijk om iemand te vinden die niemand uit de groep kent.

Ik ga er altijd maar van uit dat jury`s eerlijk punten, je kan er verder toch niks aan doen Knipoog Ja gaan springen, dan zie je dat een balk valt = geen discussie mogelijk

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 15:45

Nibbit schreef:
Op officiele wedstrijden proberen ze wel een onafhankelijke jury te vragen, maar het is best moeilijk om iemand te vinden die niemand uit de groep kent.

Ik ga er altijd maar van uit dat jury`s eerlijk punten, je kan er verder toch niks aan doen Knipoog Ja gaan springen, dan zie je dat een balk valt = geen discussie mogelijk

okeej Bloos
Jaa klopt haha Tong uitsteken springen gaat altijd het eerlijkst

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:02

Ze proberen er inderdaad altijd op te letten, of dat de jurY onafhankelijk is. Dat lukt natuurlijk niet altijd helemaal. Maar als ik het goed begrijp reed jij een onderlinge wedstrijd, daar lijkt het me nog minder erg dan op een officiele wedstrijd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:31

Als ik niemand zou mogen jureren die ik zou kennen dan zou ik nergens meer hoeven te jureren.
Een jurylid mag niet iemand jureren waaraan hij/zij les geeft. En een jurylid mag niet zijn eigen paard beoordelen.

Daarnaast ben jij zelf geen jurylid. Daarmee bedoel ik dat wat jij heel goed vind misschien toch niet zo goed was als jij dacht. Dus wellicht heeft de westernruiter toch wel heel goed gereden. Want waarom zou een westernruiter niet eerste kunnen worden?

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 13:13

Scum schreef:
Als ik niemand zou mogen jureren die ik zou kennen dan zou ik nergens meer hoeven te jureren.
Een jurylid mag niet iemand jureren waaraan hij/zij les geeft. En een jurylid mag niet zijn eigen paard beoordelen.

Daarnaast ben jij zelf geen jurylid. Daarmee bedoel ik dat wat jij heel goed vind misschien toch niet zo goed was als jij dacht. Dus wellicht heeft de westernruiter toch wel heel goed gereden. Want waarom zou een westernruiter niet eerste kunnen worden?

oke, Dat meisje reed voor mij, en deed het zeker beter dan mij. Maar stond ook op de 4e plaats.
als je western rijdt met zadel hoofdstel en alles, en je doet mee aan een dressuurwedstrijd, hoe kan je dan toch een 8 of 9 krijgen voor verzorging of harnarchement? Ik denk niet dat je een wit dekje onder een westernzadel kan leggen? en dat was wel verplicht. Zij zat met de punten 40 punten boven mij! En ik had wel al mijn spullen goed.
Ik heb niks tegen westernmensen, maar bij een dressuurproefje zijn de meeste verwachtingen toch wel dat je een dressuur zadel hebt, een gewoon zadel?
Laatst bijgewerkt door sethlover op 17-11-08 13:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:15

Bij onderlinge wedstrijden mag eigenlijk alles. Daar zijn niet echt regels voor, alleen de regels die de manege zelf maakt. Dus als er afgesproken is dat iemand ook in western outfit mag starten, dan kan 'ie daar gewoon een 8 voor krijgen. Het hangt er maar vanaf watvoor afspraken jullie daar vantevoren over gemaakt hebben. Dat jij iets anders verwacht heeft er dan helemaal niets mee te maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:18

Bij een onderlinge wedstrijd zijn de regels soepeler en is een westernoutfit toegestaan. Als het een correcte outfit is die er netjes uit ziet dan kan dat toch gewoon een 8/9 waard zijn voor verzorging?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:28

Uiterlijk vertoon staat los van het rijden. Als iemand in een 20 jaar oud jasje rijdt met een dekje uit de jaren 70 zegt dat helemaal niets over haar rijden en misschien hooguit iets over haar budget dat zij te besteden heeft. Zou nogal lekker worden dat iemand die een spiksplinternieuw outfit heeft het alleenrecht heeft op goede punten of winnen.
Ik jureer ook weleens mensen die ik ken 9, ze krijgen gewoon wat ze op dat moment verdienen zowel de 9 als de 3. Het interesseert mij ook totaal niet of die combinatie nu western/men/spring of wat dan ook is, goed is goed en slecht is slecht.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 13:33

dat klopt. Maar ik vind toch als je met een dressuurwedstrijd meedoet, dat je dan ook een dressuurzadel moet hebebn of een vz , dat maakt dan weer niet uit. Ook vind ik het niet zo goed dan je vanaf 14 jaar bij de senioren moet, dus tegen mensen met heel veel ervaring maar dat staat hier los van.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:40

Tsja, dat is dan waarschijnlijk net hoe het op jouw vereniging geregeld is Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:44

Ik zie zat hele jonge meiden rijden die de "senioren" compleet buiten beeld rijden op de uitslagenlijsten dus dat ben ik absoluut niet met je eens.
Je kan ook niet een bepaald type zadel verplicht stellen, je kan niet in iemand anders zijn portemonnee kijken en zeker op een onderlinge wedstrijd kun je dat zeker nooit eisen. Ik denk dat jij gewoon nogal gefrusteerd bent geraakt van deze wedstrijd en nu allerlei zaken aanvoert die er eigenlijk helemaal niet toe doen. Als je wedstrijden wilt rijden, zul je ook moeten leren verliezen.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 14:08

ja, toch blijf ik erbij dat je bij een dressuurproef (een echte Khns proef of hoe heet dat) een normaal zadel moet gebruiken en geen western.
Ik ben het er niet me eens dat ik een slechte verliezer ben!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:20

Dit is geen KNHS dus ieder passend zadel mag gewoon. De KNHS heeft volgens mij als eis dat het een Engels zadel moet zijn en verder niets.
Ik snap niet zo goed waar je je nu zo druk over maakt. Misschien is die westernruiter gewoon een heel goede ruiter. De basis is voor iedere tak van de paardensport hetzelfde en B-proeven beoordelen deze basis.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 14:25

daniella74 schreef:
Dit is geen KNHS dus ieder passend zadel mag gewoon. De KNHS heeft volgens mij als eis dat het een Engels zadel moet zijn en verder niets.

aa dat dacht ik dus Tong uitsteken Bloos dan is mijn vraag een beetje beantwoord
dan had dat jurielid ook niks van mijn martingaal mogen zeggen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:39

Waarom mag ze daar niets van zeggen? Een martingaal is een hulpteugel en ik kan mij voorstellen dat die nu net niet geoorloofd zijn ookal is het een onderlinge wedstrijd. Ik laat ook alleen hele jonge onervaren kinderen in aparte rubriekjes meerijden met een hulpteugel, puur uit veiligheidsoogpunt. De rest ziet maar hoe hij/zij er voor zorgt dat het paard fatsoenlijk loopt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:39

sethlover schreef:
daniella74 schreef:

aa dat dacht ik dus Tong uitsteken Bloos dan is mijn vraag een beetje beantwoord
dan had dat jurielid ook niks van mijn martingaal mogen zeggen

Dat is natuurlijk een beetje onzin. Een martingaal maakt het rijden van een proefje voor jou gemakkelijker, dus dan is het logisch dat de jury daar wat van zegt. Als je met martingaal zou rijden, dan zou je dus in het voordeel zijn. Iemand die een dressuurproef rijdt met een western zadel is helemaal niet in het voordeel (misschien zelfs in het nadeel), dus dan gaat het alleen om het plaatje. Is dus wel een duidelijk verschil.

2_Lundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:06

Dressuur is gepunt uit meningen en mensen zijn snel bevooroordeeld ondanks dat zij zeggen dat dit niet zo is. Komt je met een blikvanger de ring wordt je minder streng beoordeeld.
Mensen die elkaar kennen en mogen worden snel hoger gepunt. Ik ken wel mensen die elkaar niet mochten en de jury gaf daarom hele lage punten. Je kunt soms beter springen want een balk is een balk.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:10

En met zo'n instelling kan je maar beter geen dressuur wedstrijden gaan rijden. Levert alleen maar veel frustratie op, want het ligt altijd aan de bevooroordeelde jury. En weinig ontwikkeling en verbetering in je rijden, want het probleem ligt toch niet bij jou, dus waarom zou je dan beter leren rijden.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:18

Heel goed gezegd Anoeska !
Het was toch ook een onderlingewedstrijd dat is heel iets anders als een officiele wedstrijd .
En westernruiters rijden ook gewoon dressuur en kunnen dus heel goed 210 punten op een proefje halen .

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 16:24

2_Lundy schreef:
Dressuur is gepunt uit meningen en mensen zijn snel bevooroordeeld ondanks dat zij zeggen dat dit niet zo is. Komt je met een blikvanger de ring wordt je minder streng beoordeeld.
Mensen die elkaar kennen en mogen worden snel hoger gepunt. Ik ken wel mensen die elkaar niet mochten en de jury gaf daarom hele lage punten. Je kunt soms beter springen want een balk is een balk.

haha Tong uitsteken ja klopt, maar met mijn jurie was het nog niet zo heel erg vergeleken met anderen, die hadden echt pech. Zowiezo heeft mijn paard en ik allebei totaal geen ervaring wat niet goed matcht xD maar ja misschien doe ik volgend jaar toch nog eens proberen
Volgend jaar doe ik ook lekker met springen mee Haha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:05

Als jij met je martingaal hebt gereden dan mag je wel heel blij zijn met je 4e plaats.

Verder vind ik het een beetje jammer dat je zo doorgaat over de western ruiter. Wij hebben ook western ruiters op stal staan en af en toe word er bij ons op stal ook een dressuur wedstrijd georganiseerd en daar doet iedereen gewoon aan mee. Ik vind het juist alleen maar goed dat die western ruiter ook mee heeft gereden. En die 40 punten verschil zit hem heus niet alleen in een ander zadel. Ik rij zondag juist weer mee met een western wedstrijd niemand die dan zegt dat ik een western zadel er op moet leggen. Ik denk dat dit toch wel aan jou eigen instelling ligt.